موارد استفاده و عوارض نیتروفورانتوئین

نیتروفورانتوئین نوعی کپسول خوراکی است که برای درمان و پیشگیری از بروز عفونت های مجرای ادراری که اقسام باکتری های خاص در آن نقش دارند، مصرف می شود.
سه‌شنبه، 23 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض نیتروفورانتوئین
نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin) یک داروی ضد باکتری با اثر فوری است که برای درمان عفونتهای مجرای ادرار تجویز می شود. این دارو با غلظت زیادی به مجاری ادراری که محل تجمع باکتریهاست وارد می شود.

برای جلوگیری از ناراحتی معده ، نیتروفورانئوئین باید با غذا یا شیر خورده شود. دارو معمولاً در طی شبانه روز در نوبت هایی با فواصل یکسان مصرف می شود تا سطح دارو در خون ثابت باقی بماند. مثلاً اگر قرار است روزی 4 نوبت مصرف شود، هر 6 ساعت (مثلاً 6 صبح ، 12 ظهر، 6 عصر، و 12 شب ).

اگر این زمانبندی با برنامه کاری یا خواب شما مغایرت دارد، برای تعیین یک برنامه مناسب تر از پزشکتان کمک بگیرید. مهم است که دارو را سر وقت و به طور کامل مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی می کنید. 1


موارد احتیاط درباره نیتروفورانتوئین

خطر التهاب ریه: این احتمال وجود دارد که این دارو منجر به التهاب ریه شود. این مورد، جزء عوارض جانبی بسیار نادر محسوب می شود و بیشتر در مواقعی به وجود می آید که آن را به مدت بیش از شش ماه، مصرف کنید. از جمله نشانه های التهاب ریه می توان به خستگی و بی حالی، تب، خنک شدن بدن، سرفه، درد، درد قفسه سینه و تنگی نفس اشاره کرد. در صورتی که هر کدام از این نشانه ها را مشاهده کردید، بی درنگ با پزشک تان تماس بگیرید.

خطر بروز مشکلات کبدی: مصرف این دارو ممکن است باعث بروز مشکلات کبدی یا التهاب این ارگان شود. در صورتی که قرار است این دارو را برای دوره درمان طولانی مدت استفاده کنید، پزشک با انجام آزمایش های خون سعی می کند تا کارایی کبدتان را ارزیابی کند و زیر نظر داشته باشد. در صورتی که در زمان مصرف این دارو با نشانه های بروز مشکلات کبدی مواجه شدید، به پزشک تان اطلاع دهید. نشانه های مشکلات کبدی، شامل: خارش، زرد شدن پوست یا سفید شدن چشم ها، حالت تهوع، استفراغ، تیره شدن ادرار و از دست دادن اشتهاست.

خطر آسیب عصبی: مصرف این دارو ممکن است با آسیب عصبی در فرد همراه باشد. این آسیب ممکن است باعث بی حسی و درد، مخصوصا در قسمت دست ها و پاها، شود.

خطر آسیب دیدگی سلول های قرمز خون: این احتمال وجود دارد که مصرف این دارو باعث بروز همولیسیس (نابودی سلول های قرمز خون) شود. باید به نشانه های خونکافت مثل: خستگی و بی حالی، ضعف و رنگ پریدگی پوست توجه کنید. بعد از قطع دارو نیتروفورانتوئین، این مشکلات رفع می شود.

 اسهال: اسهال های خفیف یا شدید می تواند از جمله: نشانه های مصرف این دارو باشد. در صورتی که در طول دوره مصرف این دارو، اسهال گرفتید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. در مواردی که اسهالتان خفیف است، با توقف مصرف دارو، این مشکل هم خود به خود برطرف می شود؛ اما اگر اسهال شدید است، حتی با قطع مصرف دارو هم این عارضه متوقف نمی شود و خطر از دست دادن آب بدنتان وجود دارد. در این مواقع پزشک سعی می کند با تجویز مواد مایع و آنتی بیوتیک، برای درمان باکتری ایجاد کننده اسهال، اسهال تان را بر طرف کند .


نحوه کار قرص نیتروفورانتوئین

این دارو در دسته گروهی از داروها به نام ضد باکتری یا آنتی بیوتیک قرار گرفته است. منظورمان از دسته داروها، گروهی از داروها هستند که کارکرد مشابه و یکسانی دارند. این داروها برای درمان اوضاع و مشکلات پزشکی مشابه و یکسان تجویز می شوند.

از این دارو برای نابودی باکتری های مجرای ادراری استفاده می شود و دارو تنها در برابر بعضی از باکتری های خاص فعالیت می کند. 2


عوارض جانبی مصرف نیتروفورانتوئین

در صورت بروز هر یک از علایم زیر با پزشکتان تماس بگیرید:

عفونت ریه ها (درد قفسه سینه ، تب ، لرز، سرفه ، مشکل در تنفس )

خارش

بثورات جلدی

یا دردهای مفصلی

سرگیجه

خواب آلودگی

خستگی

یا سردرد

گلودرد و تب

بی حسی یا گزگز صورت یا دهان

علایم دیگری نیز ممکن است رخ دهند، ولی فقط اگر مشکل ساز شدند نیاز است با پزشک در میان گذاشته شوند:

ناراحتی معده

تهوع

استفراغ

اسهال


موارد استفاده و عوارض نیتروفورانتوئین

هنگام مصرف نیتروفورانتوئین توصیه می شود

حتی در صورت احساس بهبودی دارو را تا آخر مصرف کنید تا عفونت بدنتان درمان شده ، از عود بیماری جلوگیری شود.

روزی هشت لیوان آب بنوشید، مگر این که پزشکتان دستور دیگری داده باشد.

به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.

پیش از پرداختن به رانندگی یا کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند از پاسخ بدنتان نسبت به این دارو مطمئن شوید. نیتروفورانتوئین در برخی افراد موجب سرگیجه یا خواب آلودگی می شود.

نیتروفورانتوئین را دور از دسترس کودکان، و دور از گرما، نور مستقیم یا حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط نیتروفورانتوئین فاسد می شود). مراقب باشید سوسپانسیون نیتروفورانتوئین یخ نزند.

اگر ظرف 3 روز از شروع درمان با نیتروفورانتوئین احساس بهبودی نداشتید، با پزشکتان مشورت کنید. 1


تداخلات دارویی

پزشک یا داروساز از تداخلات احتمالی داروها مطلع هستند و وضعیت شما را برای این تداخلات بررسی میکنند. قبل از مشورت با آنها مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکنید. قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را در مورد تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه / محصولات گیاهی که ممکن است از آنها استفاده کنید، به ویژه سولفین پیرازون، مطلع نمایید.

اگرچه اکثر آنتی بیوتیک ها بعید است که روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری مانند قرص، پچ، و یا حلقه، را تحت تأثیر قرار دهند، اما شماری از آنتی بیوتیک ها (مانند ریفامپین، ریفابیوتین) می‌توانند اثربخشی آنها را کاهش دهند. این مسئله می‌تواند به حاملگی منجر شود. اگر از روش‌های هورمونی کنترل بارداری استفاده می‌کنید، برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است در آزمایشات گلوکز ادرار (نوع سولفات مس) تداخل ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکان شما می‌دانند که از این دارو استفاده می‌کنید.

این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. بنابراین، قبل از استفاده از این محصول، پزشک یا داروساز خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید مطلع نمایید. فهرستی از تمام داروهای خود تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید.

این دارو فقط برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. بعد از آن برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک دستور دهد. 3


پی نوشت:
1.www.delgarm.com
2.www.drchek.ir
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما