موارد استفاده و عوارض نوروبیون

نوروبیون (با نام انگلیسی: Neurobion) از مکمل های پر مصرف می باشد که از ترکیب برخی ویتامین های خاص ساخته شده و کاربرد اصلی آن درمان کمبود این نوع ویتامین ها در بدن است.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض نوروبیون

نوروبیون چیست؟

نوروبیون برای درمان اختلالات عصبی، تشنج، کمبود ویتامین B12، عوارض ناشی از بارداری، کمبود تیامین و... استفاده می شود.

نوروبیون حاوی ویتامین B12، B6 و B1 به عنوان مواد فعال می باشد.

نوروبیون در متابولیسم کربوهیدرات ها نقش دارد و به این ترتیب با نگه داشتن قند خون در سطح طبیعی سبب حفظ رشد طبیعی، تولید آنتی بادی ها (پادتن ها) و هموگلوبین ها می شود.


موارد مصرف نوروبیون

نوروبیون برای درمان ، کنترل ، پیشگری و بهبود بیماری ها ، شرایط و علایمی که در لیست زیر به آنها اشاره شده است مورد استفاده قرار می گیرد:

اختلالات عصبی

تشنج

کمبود ویتامین B12

عوارض ناشی از بارداری

کمبود تیامین

مشکلات قلبی

مشکلات روانی

آنمی

هموسیستینوری

کم خونی فقر آهن

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12

نحوه عملکرد نوروبیون

نوروبیون با تاثیر بر موارد زیر سبب بهبود بیماری می شود:

متابولیسم کربوهیدرات ها و به این ترتیب حفظ رشد طبیعی

تولید آنتی بادی ها (پادتن ها) و هموگلوبین ها با نگه داشتن قند خون در سطح طبیعی 

درمان کمبود ویتامین B12

ترکیبات تشکیل دهنده نوروبیون

موارد ذکر شده در زیر به عنوان مواد فعال در ساختار نوروبیون شرکت دارند:

ویتامین B12

ویتامین B6

ویتامین B1


نحوه مصرف نوروبیون

پیش از مصرف نوروبیون در مورد داروهای دیگری که مصرف می کنید از جمله داروهای بدون نیاز به نسخه مانند ویتامین ها و داروهای گیاهی ، آلرژی ، سابقه بیماری ، شرایط پزشکی تان در حال حاضر مانند باردار بودن و یا برنامه ریزی جهت انجام جراحی با پزشک مشورت کنید. برخی از شرایط پزشکی ممکن است شما را در برابر اثرات جانبی دارو آسیب پذیرتر کند. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و راهنمایی های موجود در بسته بندی دارو را به دقت مطالعه کنید. میزان و نحوه مصرف دارو با توجه به شرایط پزشکی شما ممکن است متغیر باشد. در صورتی که پس از مصرف دارو علایم بیماری همچنان ادامه داشت و یا رو به وخامت گذاشت به پزشک مراجعه کنید. درصورت داشتن هریک از موارد زیر پزشک را مطلع سازید:

کمبود فولیک اسید

کمبود آهن

بیماری کلیوی

بیماری کبدی

بارداری، برنامه ریزی برای باردار شدن و شیر دادن به نوزاد 1


عوارض جانبی نوروبیون

اغلب افراد به راحتی می توانند از ویتامین های B استفاده کنند زیرا این نوع ویتامین ها در آب حل شده و در صورت افزایش بیش از حد ویتامین B در بدن توسط ادرار دفع می شود.

به همین دلیل ویتامین های B اغلب سمی نبوده و عوارض جانبی آن ها کم است با این وجود مصرف آن ها در دوزهای بالا خطرناک بوده و باعث برخی عوارض جانبی خواهد شد. از جمله:

در افرادی که به ویتامین B1 یا B12 حساسیت دارند عوارضی همچون تعریق، ضربان قلب سریع و واکنش های پوستی همچون خارش و راش های پوستی مشاهده شده است.

مصرف این مکمل گاهی اوقات با عوارض جانبی همچون تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکمی، افزایش حجم ادرار، آسیب عصبی و واکنش های آلرژیک همراه است.

در برخی موارد تزریق بیش از حد ویتامین B12 باعث بروز آکنه در افراد می شود.

گاهی در محل تزریق واکنش های پوستی مشاهده خواهد شد.

مصرف ویتامین های B از جمله نوروبیون ممکن است رنگ ادرار را به نوعی زرد روشن تغییر دهد که موقتی است و خطر خاصی ندارد.

در صورت مشاهده علائم آلرژیک همچون راش های پوستی، مشکل تنفس و ورم در صورت یا دهان پس از مصرف نوروبیون سریع به پزشک مراجعه کنید.

توصیه می شود قبل از مصرف هر مکمل جدید با پزشک مشورت شود بخصوص اگر داروهای خاصی مصرف می کرده یا به بیماری های کلیوی مبتلا هستید. 2


موارد استفاده و عوارض نوروبیون

تداخل دارویی آمپول نوروبیون 

• آمیودارون
• آرسنیک تری اکسید
• کلرامفنیکل
فولیک اسید
• گاباپنتین
• فروزوماید

نکته: برای جلوگیری از این تداخل، لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید را در اختیار پزشکتان قرار دهید. 3


موارد منع مصرف نوروبیون

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر از نوروبیون پرهیز کنید:

حساسیت نسبت به نوروبیون

بیماری لبر


سوالات متداول در مورد نوروبیون


آیا میتوان از نوروبیون در دوران بارداری و شیردهی استفاده کرد؟
در مورد مزایا و معایب مصرف نوروبیون در دوران بارداری و شیردهی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آیا میتوان از نوروبیون برای درمان اختلالات عصبی و تشنج استفاده کرد؟
بله ، از رایج ترین کاربرد های نوروبیون استفاده جهت درمان اختلالات عصبی و تشنج میباشد. لازم به ذکر است نوروبیون بدون توصیه و تجویز پزشک نباید مصرف شود.

از زمان شروع مصرف دارو تا بهبود علایم چقدر طول میکشد؟
اغلب مصرف کنندگان نوروبیون گزارش کرده اند که حداقل دو روز و حداکثر دوهفته از زمان شروع مصرف نوروبیون تا بهبود علایم طول کشیده است. با این همه این زمان میتواند در مورد شما متفاوت باشد. درمورد مدت زمان مصرف دارو دستورات پزشک را مدنظر داشته باشید.

زمان بندی مصرف نوروبیون به چه شکل است؟
اغلب مصرف کنندگان نوروبیون گزارش کرده اند که روزانه یک بار و یا یک بار در هفته از نوروبیون استفاده میکنند. این مورد میتواند در مورد شما متفاوت باشد. درمورد زمان بندی مصرف دارو دستورات پزشک را مدنظر داشته باشید.

نوروبیون باید پیش از غذا و با معده خالی مصرف شود یا پس از غذا؟
اغلب مصرف کنندگان نوروبیون گزارش کرده اند که دارو را بعد از غذا مصرف میکنند؛ در هر صورت بهتر است در این مورد نظر پزشک را بدانید

آیا در طول مصرف نوروبیون لازم است حین رانندگی و کارهایی که به دقت عمل نیاز دارند احتیاط بیشتری کرد؟
اگر سرگیجه ، خواب آلودگی، سردرد  و افت فشار خون به شکل عوارض جانبی مصرف نوروبیون برایتان اتفاق افتاد بهتر است از انجام کارهایی مثل رانندگی که به دقت و توجه بالا نیاز دارند اجتناب کنید.

آیا میتوان مصرف دارو را بطور ناگهانی قطع کرد؟ یا باید به تدریج و در طول زمان اینکار را انجام داد؟
مصرف برخی از دارو هارا به دلیل بازگشت علایم بیماری نمیتوان به یکباره قطع کرد. در مورد نحوه صحیح قطع مصرف نوروبیون با پزشک معالج مشورت نمایید.


سایر توصیه های ایمنی

در صورت فراموش کردن مصرف دارو : اگر متوجه شدید مصرف دارو را فراموش کرده اید هرچه سریعتر آنرا مصرف کنید؛ در صورتی که به نوبت بعدی مصرف دارو زمان اندکی باقی مانده است از مصرف داروی فراموش شده صرف نظر کنید و مصرف دارو را طبق برنامه پیش ببرید. اگر بصورت مکرر مصرف دارو را فراموش میکنید از تنظیم آلارم استفاده کنید و یا از اعضای خانواده بخواهید مصرف دارو را برایتان یادآوری کنند. در صورتی که تعداد داروهای مصرفی فراموش شده زیاد است جهت نحوه صحیح جبران داروهای فرامووش شده به پزشک مراجعه کنید.

سوء مصرف (اووردوز)  نوروبیون: دارو را بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید؛ مصرف دارو به مقدار زیاد تاثیری در سرعت بهبود علایم بیماری نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب مسمومیت و بروز عوارض جانبی جدی شود؛ در صورتی که مشکوک به اووردوز هستید به اورژانس مراجعه نمایید و جهت کمک به پزشک در تسریع درمان جعبه دارو را همراه خود داشته باشید.

داروهای خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید حتی اگر شرایطی مشابه با بیماری شما داشته باشند؛ مصرف نوروبیون بدون تجویز پزشک میتواند اثرات مضری به دنبال داشته باشد.

شیوه صحیح نگهداری دارو: دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کنید؛ از قرار دادن دارو در فریزر خودداری کنید؛ دارو را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

از ریختن دارو در مسیر فاضلاب ( دستشویی و یا سینک ظرف شویی) خودداری کنید زیرا ممکن است باعث آلودگی محیط زیست شود؛ در مورد نحوه صحیح دفع داروهای بلا استفاده با دکتر داروساز صحبت کنید. 1


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.coca.ir
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.