موارد استفاده و عوارض آسبوتولول

آسبوتولول نوعی داروی کنترل فشار خون است و برای کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض آسبوتولول

موارد مصرف آسبوتولول

آسبوتولول یک بتا بلاکر(مسدود کننده بتا) است. مسدود کننده های بتا برروی  قلب و سیستم گردش خون تاثیر می گذارند (یعنی برروی جریان خون شریان ها و وریدها).

آسبوتولول برای درمان هایپرتانسیون (فشار خون بالا) و اختلالات ریتمیک قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

آسبوتولول ممکن است برای مقاصدی غیر آنچه که در این راهنمای دارویی ذکر شده نیز، مورد استفاده قرار گیرد.


اطلاعات مهم در مورد آسبوتولول

در صورت ابتلا به بیماری قلبی جدی، نباید از آسبوتولول استفاده کنید: مانند انسداد گره دهلیزی بطنی(AV) (درجه 2 یا 3)، نارسایی شدید قلبی یا ضربان آهسته قلب که موجب ضعف یا از حال رفتن شما شده باشد.


پیش از مصرف آسبوتولول

اگر به آسبوتولول آلرژی دارید، نباید از آن استفاده کنید، یا در صورت ابتلا به بیماری های قلبی جدی زیر:

انسداد گره دهلیزی بطنی(AV) (درجه 2 یا 3)؛

نارسایی شدید قلبی ؛ یا

ضربان قلب آهسته که موجب ضعف یا از حال رفتن شما شده باشد.

برای اطمینان از اینکه آسبوتولول برای شما مضر نیست، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

بیماری عروق کرونر (تصلب شرائین)؛

بیماری های عروقی محیطی (PVD) مانند سندرم رینود؛

سابقه نارسایی قلبی؛

بیماری قلبی که دیگوکسین (دیجیتالیز) یا دیورتیک ("ادرارآور") مصرف می کنید؛

آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، آپنه ی خواب (وقفه تنفسی در خواب) یا سایر اختلالات تنفسی؛

دیابت (مصرف آسبوتولول می تواند علائم قند خون پایین را پنهان کند درنتیجه شما متوجه نشانه های آن نمی شوید)؛

بیماری کبدی یا کلیوی؛

اختلال تیروئید؛ یا

سابقه آلرژی.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض این دارو داشته باشند.

مضر بودن استفاده از آسبوتولول برروی جنین انسان، مشخص نشده است. با این حال، مصرف آسبوتولول در دوران بارداری ممکن است پس از تولد کودک، مشکلاتی ایجاد کند. از جمله  شامل وزن کم هنگام تولد، ضربان قلب آرام و فشار خون پایین است. درصورت بارداری یا برنامه ریزی برای باردار شدن حین مصرف این دارو، پزشکتان را در جریان بگذارید.

آسبوتولول می تواند وارد شیر مادر شده و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. درهنگام مصرف آسبوتولول نباید به نوزاد شیر دهید.


نحوه مصرف آسبوتولول

از دستورالعمل برچسب نحوه مصرف دارو، کاملا پیروی کنید. ممکن است گاهی پزشکتان برای اطمینان از اینکه بهترین نتایج عایدتان شود، دوز مصرفی دارویتان را تغییر دهد. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید.

اگر جراحی در پیش دارید، زودتر به جراحتان اطلاع دهید که از آسبوتولول استفاده می کنید. شاید نیاز باشد برای مدت کوتاهی مصرف دارو را متوقف کنید.

اغلب نیاز است که فشار خونتان چک شود.

شما نباید به طور ناگهانی استفاده از آسوبوتولول را متوقف کنید. توقف ناگهانی ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

اگر تحت درمان فشار خون بالا هستید، حتی اگر احساس خوبی (سلامت) داشتید، به استفاده از این دارو ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. ممکن است نیاز باشد برای بقیه زندگی خود از داروهای فشار خون استفاده کنید.

آسوبوتولول تنها بخشی از یک برنامه کامل درمان است که ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن نیز باشد. از دستورات پزشک خود به طور دقیق پیروی کنید.

دارو در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما و نور نگهداری شود.

درب بطری را پس از مصرف محکم ببندید.


موارد استفاده و عوارض آسبوتولول

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

نوبت از دست رفته دارو را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریبا نزدیک به زمان مصرف نوبت برنامه ریزی شده بعدی هستید، از مصرف مقدار از دست رفته چشم پوشی کنید. برای جبران کردن داروی از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.


در صورت سوء مصرف (اووردوز)

به اورژانس مراجعه کنید یا با امداد مسمومیت تماس بگیرید.

علائم سوء مصرف (اووردوز) ممکن است شامل ضربان قلب بسیار کند، مشکل تنفسی، سرگیجه شدید، ضعف یا غش، یا حمله صرع (تشنج) باشد.


در طول مصرف آسبوتولول


در طول مصرف آسبوتولول از چه مواردی باید خودداری کرد؟
قبل از استفاده از داروهای سرفه و یا سرماخوردگی که حاوی دکونژستانت (ضد انعقاد) هستند، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. مصرف آسبوتولول همراه با یک داروی ضد انعقاد ممکن است فشار خون شما را به سطوح خطرناکی افزایش دهد.

این دارو ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی میکنید یا هرکاری که نیازمند هوشیاری و وضوح دید است انجام می دهید، مراقب باشید. 1


عوارض جانبی

سبک سری و سرگیجه، حالت تهوع، ناراحتی معده، ضربان قلب کند، اختلال در خواب می تواند از عوارض مصرف دارو باشد، تا زمانی که بدن به آن عادت کند. در صورت بدتر شدن علائم و یا استمرار آنها با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو باعث کاهش جریان خون در دست و پاها می شود و ممکن است باعث ایجاد احساس سردی در آنها شود. همچنین سیگار کشیدن می تواند این عاطرضه را تشدید کند. بنابراین از سیگار کشیدن خودداری کنید و لباس گرم بپوشید.

به یاد داشته باشید که پزشک معالجتان این دارو را برای شما تجویز کرده چرا که بر این باور است که منافع این دارو بیشتر از عوارض آن است. بیشتر افراد با مصرف این دارو، دچار عوارض جانبی جدی نمی شوند.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی، از جمله: علائم آسم (به عنوان مثال، احساس تنگی در قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه)، آبی شدن انگشتان دست و پا(کبودی)، بیهوشی، ضربان قلب بسیار کند، ضربان قلب سریع، بدتر شدن یا علائم نارسایی قلبی جدید (مانند تنگی نفس، تورم مچ پا یا پا، خستگی غیرمعمول، افزایش وزن غیرمعمول یا ناگهانی)، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند گیجی، افسردگی، مشکلات حافظه)، اختلال در دید، علائم بیماری کبدی (مانند ادرار تیره، حالت تهوع مداوم، استفراغ، درد معده یا شکم، زردی چشم یا پوست) فورا به پزشک مراجعه کنید.

بروز واکنش جدی آلرژیک به این محصول نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش جدی آلرژیک، از جمله: جوش، خارش، تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید، دشواری در تنفس، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

مواردی که ذکر شد، تمام عوارض جانبی این دارو را در برنمی گیرد، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی دیگر به پزشک خود یا پزشک داروخانه اطلاع دهید. 2


تداخل دارویی

برخی از داروهایی که با آسبوتولول تداخل دارند عبارتند از :

داروهای قلب و کاهش فشار خون مانند: کاپتوپریل و آتنولول و …

داروهای مسکن مانند: استامینوفن، ایبوپروفن و ….

داروهای کنترل قند خون مانند: متفورمین

داروهای آنتی هیستامین مانند: لوراتادین، سیتریزین و …

داروهای کاهش علائم میگرن

داروهای مشکلات تیروئید مانند لووتیروکسین و …

ناپروکسن، دیکلوفناک، آلپرنولول، آمیفوستین، آمیلوراید، آمینوفیلین، آمیودارون، آملودیپین، آموکساپین، آمفتامین، دیکلوفنامید، سلکوکسیب، هیدروکسی کلروکین، هیدروکلروتیازید، گالانتامین، فلوکستین 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.sinsa.ir
3.www.pamuh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.