آشنایی با انواع بیماری های قلبی

واژه بیماری قلبی معمولا برای اشاره به حمله قلبی اشاره میشود، با اینحال بیماری قلبی شامل سایر بیماری‌های قلب از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی قلبی و کاردیومیوپاتی می‌باشد. در ادامه به توضیح بیماری های قلبی و نشانه‌های آنها می‌پردازیم.
چهارشنبه، 9 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با انواع بیماری های قلبی

بیماری های قلبی

بیماری های قلبی طیف وسیعی از شرایطی را که قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد توصیف می کند. واژه بیماری های  قلبی معمولا برای اشاره به حمله قلبی اشاره می‌شود، با اینحال بیماری های  قلبی شامل سایر بیماری‌های قلب از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی قلبی و کاردیومیوپاتی می‌باشد.

بیماری های قلبی در حال تبدیل شدن به اصلی ترین عامل مرگ و میر و ناتوانی بشر در اغلب کشورهای جهان هستند. این بیماریها در حال حاضر جزو سه علت اول مرگ و میر و ناتوانی انسان در سراسر دنیا هست. اگرچه خطرات ناشی از بیماری های مسری بدلیل ماهیت واگیری آنها فوری و آنی تر است امّا عوارض ناشی از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی عروقی ماندگارتر، پرهزینه تر و ناتوان کننده تر هستند.بیماری های قلبی عروقی شامل بیماریهای که بر قلب و خونرسانی به نواحی محیطی بدن اثر میگذارند. بیماری های قلبی به طور کلی است اشاره به شرایط دارد که باعث تنگ شدن عروق کرونری و یا مسدود شده آنها می شود که می توانید به یک حمله قلبی، درد قفسه سینه (آنژین) و یا سکته منجر شود. دیگر ناراحتی های قلبی، مانند آنهایی که عضله، دریچه های قلب خود را و یا ریتم تاثیر می گذارد، نیز در نظر گرفته اشکال بیماری های قلبی هستند.

شیوه زندگی ناسالم و عادات غذایی بد یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی است. مصرف دخانیات، رژیم ناسالم، چاقی و عدم فعالیت فیزیکی عامل اصلی خطر بیماری قلبی است. بسیاری از انواع بیماری های قلبی را می توان با انتخاب شیوه زندگی سالم از بین برد.


شایع ترین بیماری های قلبی

انواع مختلف بیماری قلبی وجود دارد. برخی از بیماری های قلبی مادرزادی (مشکلات قلبی در هنگام تولد) هستند، در حالی که بیماری های عمده قلب در طول زمان ایجاد می شود و در مراحل بعدی زندگی تاثیر می گذارد. بعضی از آنها مادرزادی هستند (افراد مبتلا به مشکلات قلب)، اما اکثریت بیماری های قلبی در طول ایام زندگی ایجاد می شوند و بعدا زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماری قلبی یک اصطلاح است که هر اختلال قلب را پوشش می دهد. بر خلاف بیماری قلب و عروق که مشکلات عروق خونی و سیستم گردش خون و همچنین قلب را توصیف می کند، بیماری قلبی تنها به مسائل و ناهنجاری های قلب مربوط می شود. انواع مختلفی از بیماری قلبی وجود دارد که بر قسمت های مختلف اندام تاثیر می گذارد و به روش های مختلفی اتفاق می افتد.

بیماری قلبی مادرزادی
این یک اصطلاح عمومی برای برخی از ناهنجاری های قلب است که از زمان تولد وجود دارند. عبارتند از:

نقص دیواره قلبی (Septal defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که یک سوراخ بین بتن های قلب وجود دارد. این بیماری گاهی اوقات با نام سوراخ در قلب معرفی می‌گردد.

نقص انسداد (Obstruction defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که جریان خون در دهلیزهای قلب کمی و یا بطور کامل بسته شده است.

بیماری قلبی سیانوتیک (Cyanotic heart disease)، بدلیل یک یا چند نقص در قلب اکسیژن کافی در بدن پمپاژ نمی‌شود.

آریتمی یا ضربان نا منظم قلب
آریتمی ضربان نا منظم قلب است. آریتمی قلبی یعنی تپش نامنظم قلب، آرتیمی بمعنی مشکل در ریتم تپش قلب می‌باشد. این بیماری زمانیکه پالس ها لکتریکی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، بهم ریخته و درست عمل نمی‌کنند، رخ می‌دهد. انواع ریتمی یا تپش نامنظم قلب شامل:

تاکی کاردی (Tachycardia)، یعنی زمانیکه قلب بسیار سریع می‌تپد.

باردی کاردی (Bradycardia)، یعنی زمانیکه قلب خیلی آرام می‌تپد.

فیبریلاسیون (Fibrillation) زمانی است که ضربان قلب نامنظم است.

ضربان قلب نامنظم معمول است و همه افراد آنها را تجربه می کنند؛ اما اگر این تپش خیلی متفاوت با تپش همیشگی بوده و یا بدلیل آسیب دیدگی و یا ضعف قلب باشد، باید جدی گرفته شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند مرگ‌آور باشد. زمانیکه این تپش نامنظم طولانی مدت شده و یا باعث درد قفسه سینه شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد.

کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy)
بیماری کاردیومیوپاتی، باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد.

نارسایی قلبی
نارسایی قلبی که به آن نارسایی احتقانی قلب نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند بطور موثر و کارا خون را در بدن پمپاژ کند.

حمله قلبی
سکته قلبی یا حمله قلبی، فرایندی هست که در آن قسمت هایی از عضله قلب به علت کاهش جریان خون کرونری (عروق خون رسان قلب) از بین می رود. سکته قلبی عموما زمانی رخ می دهد که در اثر انسداد ترمبوتیک (ناشی از لخته خون) در یکی از شریان های خونرسان قلب (کرونری) جریان خون در آن به طور ناگهانی مختل می گردد.

روماتیسم قلبی
بیماری روماتیسم قلبی یک گروه از اختلالات قلبی کوتاه مدت (حاد) و بلند مدت (مزمن) که به علت تب حاد روماتیسمی رخ می دهد، است. آسیب به دریچه های قلب یک نتیجه معمول از تب روماتیسمی است.1


عوامل خطرزا

عوامل خطر جهت ابتلا به بیماری قلبی شامل موارد زیر می شوند:

سن
افزایش سن، خطر آسیب دیدن و تنگ شدن شریان ها و ضعیف و سفت شدن عضله قلب را افزایش می دهد.

جنس
مردان عموما بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. با این حال، خطر ابتلای زنان پس از یائسگی افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی
سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی ، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری را افزایش می دهد، مخصوصا اگر والدین در سنین پایین به آن مبتلا شده باشند. (قبل از سن 55 سالگی برای مردان خانواده مانند پدر و برادر و 65 سال برای زنان خانواده مانند مادر و خواهر)

سیگار کشیدن
نیکوتین سبب انقباض عروق می شود و مونوکسید کربن می تواند به لایه داخلی آنها آسیب وارد کرده و عروق را بیشتر مستعد تصلب شرایین کند. حملات قلبی در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری می باشد.

داروهای مشخص شیمی درمانی و پرتودرمانی جهت درمان سرطان
برخی داروهای مشخص شیمی درمانی و پرتو درمانی می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.

رژیم غذایی ضعیف
یک رژیم غذایی غنی از چربی، نمک، شکر و کلسترول می تواند در ابتلا به بیماری قلبی دخیل باشد.

فشار خون بالا
فشار خون بالای کنترل نشده می تواند منجر به ضخیم و سفت شدن شریان ها و تنگ شدن عروقی شود که خون در آنها جریان دارد.

سطوح بالای کلسترول خون
سطوح بالای کلسترول خون می تواند خطر تشکیل پلاک ها و ابتلا به تصلب شرایین را افزایش دهد.

دیابت
دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. هر دوی این وضعیت ها عوامل خطر مشترکی مانند اضافه وزن و فشار خون بالا دارند.

اضافه وزن
اضافه وزن معمولا دیگر عوامل خطر را تشدید می کند.

عدم تحرک فیزیکی
ورزش نکردن نیز با بسیاری از انواع بیماری های قلبی و همچنین چندی از عوامل خطر آنها مرتبط است.

استرس
استرسی که رفع نمی شود می تواند به شریان ها آسیب رسانده و دیگر عوامل ابتلا به بیماری قلبی را تشدید کند.

بهداشت ضعیف
نشستن دست ها به طور منظم و عدم پرداختن به دیگر عاداتی که می توانند از عفونت های باکتریایی یا ویروسی جلوگیری کنند می تواند فرد را در معرض خطر عفونت های قلبی قرار دهد. مخصوصا اگر فرد از قبل به یک بیماری زمینه ای قلبی مبتلا باشد. سلامت ضعیف دندان ها نیز می تواند با بیماری قلبی مرتبط باشد.2


زندگی با بیماری قلبی

اکثر انواع بیماری های قلبی مزمن بوده و آرام آرام رشد می‌کنند. این بیماری‌های قلبی با نشانه‌های کوچکی شروع شده و کم کم شدید می‌شوند. در اکثر افراد با شروع بیماری قلبی فرد نشانه‌هایی از قبیل خستگی، تنگی نفس، تورم مچ پا، احتباس مایعات و سایر نشانه‌ها حس می‌کند. تغییر سبک زندگی (برای مثال داشتن کپسول اکسیژن در خانه و یا کم کردن فعالیت) یا جراحی و یا حتی پیوند قلب برای فرد بیمار ممکن است لازم باشد.


درمان دارویی بیماری قلبی

این درمان شامل استفاده از داروهایی که به کاهش شدت بیماری و آسیب آن کمک می‌کند، می‌باشد. این داروها شامل:

داروهای کاهنده فشارخون

داروهای کاهنده تپش قلب

داروهای کاهنده کلسترول خون

داروهایی برای ثبات بخشیدن به ضربان قلب

داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون در عروق کرونر

داروهایی برای بهبود بخشیدن به پمپاژ خون در بدن فرد مبتلا به بیماری قلبی

سایر راههای درمان بیماری قلبی شامل آنژیوپلاستی، جراحی بای پس و یا سایر جراحی ها می‌باشد.3


پیشگیری از انواع بیماری قلبی

انواع مشخصی از بیماری های قلبی مانند نقایص قلبی قابل پیشگیری نیستند. با این حال، فرد می تواند به وسیله ایجاد تغییراتی در سبک زندگی که قادر به بهبود بیماری قلبی هستند، از ابتلا به بسیاری دیگر از انواع بیماری های قلبی جلوگیری کند. این تغییرات شامل موارد زیر می شوند:

سیگار نکشیدن

کنترل دیگر شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت

ورزش کردن به مدت نیم ساعت در روز در اغلب روزهای هفته

داشتن یک رژیم غذایی که دارای مقادیر کمی نمک و چربی اشباع شده می باشد.

حفظ وزنی سالم

کاهش و مدیریت استرس

تمرین در جهت داشتن بهداشتی مناسب2


پی نوشت:
1.www.drdr.ir
2.www.drakhosravi.com
3.www.darmankade.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.