نشانه‌ های پنهان بروز مشکل در قلب

قلب یکی از پر کارترین اندام های بدن محسوب می شود و از این رو، ممکن است نسبت به اندام های دیگر زودتر با فرسودگی و افت عملکرد مواجه شود. افت عملکرد قلب با نشانه های پیدا و پنهان همراه است که توجه به آنها می تواند از بروز مشکلات جدی‌ تر مانند نارسایی قلبی و سکته قلبی پیشگیری کند. در ادامه با برخی از این نشانه های پنهان بیشتر آشنا می شویم.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
نشانه‌ های پنهان بروز مشکل در قلب

علائم و نشانه های متفاوت بیماری قلبی

 
1. زانتوماس
لکه های چربی کوچک بر روی پلک ها، باسن ، آرنج ها یا زانو ها که به نام زانتوماس نامیده می شوند و به خودی خود بی ضرر هستند ؛ با این حال، چنین توده های چربی ای نشان دهنده وجود بیش از حد کلسترول هستند، آنقدر زیادند، که عروق نمی توانند آن را در خود نگه دارند و برای حفظ تعادلشان، آنها را به زیر پوست منتقل می کند. بنابراین، عروق خودشان به کمک فوری نیاز دارند.

آنها به احتمال زیاد در حال حاضر مبتلا به آترواسکلروز هستند، که می تواند به مشکلات بزرگ تر قلبی منجر شود.
 
2. خمیازه کشیدن در حین فعالیت های ورزشی
هنگامی که بدن عرق می کند، از طریق تبخیر رطوبت از سطح پوست خنک می شود با این حال، بدن ما دارای راه های دیگری برای خنک کردن خود نیز می باشد، مانند خمیازه، که کمک می کند تا بدن با اکسیژن اشباع شود و درجه حرارت در سر کاهش یابد.

اگر مکانیزم های طبیعی تنظیم گرمای بدن، نتواند برطرف شود، در طی ورزش نیز ما خمیازه میکشیم.

دلایل اختلال در کار تنظیم حرارت می تواند، متنوع باشد و یکی از آنها بیماری قلبی است.
 
3. بوی ناخوشایند دهان
التهاب لثه یا بیماری پریودنتالی می توانند ،منجر به بوی ناخوشایند دهان و حتی از دست دادن دندان شوند اما این تنها عواقب ناگوار التهاب لثه ای نیست.

مطالعات جدیدی در آمریکا نشان می دهد که ،ارتباطی بین بیماری لثه و بیماری قلبی وجود دارد واقعیت این است که باکتری های موجود در لثه های ملتهب، می تواند به سیستم قلبی عروقی وارد شوند و موجب التهابات در آنجا نیز شوند.

خطر ابتلا به بیماری قلبی در بیماران مبتلا به پریودونتیت 20% بیشتر است بنابراین مهم نیست که دندانپزشکتان چقدر بد است، نرفتن پیش او ،ارزش این ریسک را ندارد.
 
4. نداشتن آکنه در نوجوانی
این مطالعه ،فقط درباره مردان انجام شده، اما نتایج هنوز هم جالب هستند کسانی که در دوران نوجوانی شان به علت داشتن آکنه های زیاد، بسیار خجالت زده بودند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها به میزان 33% کمتر است. به طور کلی، این موضوع ربط به هورمون ها دارد، که بر تمام سیستم های بدن عمل می کنند. 1
 
5. در رابطه جنسی دچار مشکل شده اید
اختلال در نعوظ یک نشانه هشدار دهنده کلاسیک از تهدید بیماری قلبی است. اضطراب، افسردگی، و استرس می توانند بر توانایی های جنسی فرد تاثیرگذار باشند، اما این مشکلات می تواند ناشی از مسدود شدن عروق در قلب باشند که از جریان خون مناسب به آلت تناسلی جلوگیری می کنند.

اختلال نعوظ عروقی شایع‌ترین نوع ناتوانی جنسی است و اغلب در نتیجه دو بیماری تصلب شرایین و اختلال عملکرد اندوتلیال ایجاد می شود.

تصلب شرایین یا آترواسکلروز موجب سخت‌تر و باریک‌تر شدن شریان ها می شود، که این شرایط می تواند موجب حمله قلبی و سکته مغزی شود.

اختلال عملکرد اندوتلیال اجازه کسب آرامش را به رگ های خونی نمی دهد، که کاهش جریان خون در سراسر بدن را به همراه دارد.
 
6. از فشار خون بالا رنج می برید
تشخیص فشار خون بالا می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری قلبی را افزایش دهد.

اگر فشار خون را پایین نیاورید، این شرایط می تواند به شریان ها آسیب وارد کند و به جمع شدن پلاک در اطراف دیواره آنها منجر شود، که به آرامی جریان خون را مسدود می کند. هرچه مسیر رگ ها تنگ‌تر می شود، قلب و رگ های خونی سخت‌تر و ناکارآمدتر کار می کنند.
 
7. گرفتار سرفه مدوام ناگهانی شده اید
اجازه ندهید سرفه کردن شما را فریب دهد که یک بار دیگر دچار سرماخوردگی شده اید.

اگر سرفه از بین نمی رود، این شرایط می تواند از امکان وجود یک مشکل قلبی حکایت داشته باشد.

هنگامی که قلب به خوبی خون را پمپاژ نمی کند، مایعات ممکن است به مکان هایی غیر معمول مانند ریه ها نشت کرده و در آنجا جمع شوند.

ورود مایع به ریه ها در نتیجه یک نارسایی قلبی می تواند موجب خس خس سینه و سرفه شود، که این وضعیت می تواند شرایط ابتلا به آسم یا بیماری ریوی را تقلید کند، در شرایطی که به واقع یک مشکل قلبی وجود دارد. 2
 
8. خروپف، آپنه خواب
اگر آنقدر بلند خروپف می کنید که همسرتان از خواب بیدار می شود یا مجبور می شود به گوش‌گیر پناه ببرد، ممکن است قلبتان در معرض خطر باشد.

کاهش تنفس در طول خواب ــ علت زمینه ای خروپف ــ با تمام انواع بیماریهای قلبی مرتبط است. آپنه خواب که در آن تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب قطع می شود، با خطر بالاتر بیماری قلبی عروقی و سکته قلبی مرتبط است.

مشخص شده که خطر دچار شدن به حمله قلبی در افراد مبتلا به آپنه خواب در عرض ۵ سال، سه برابر ریسک نرمال است.

تنفس نامنظم در هنگام خواب که شامل آپنه خواب و یک وضعیت کمتر متداول به نام UARS است، باعث کاهش اکسیژن خون می شود که قلب را تغذیه می کند.

گمان می رود که آپنه خواب انسدادی به سمت راست قلب آسیب می زند و باعث می شود که آن مجبور شود برای حمایت از ریه ها که برای غلبه بر انسداد راه هوایی تحت فشارند، سختتر پمپاژ کند.

هرگونه مشکل تنفسی مربوط به خواب، نشانه آن است که مساله ای وجود دارد بنابراین با پزشکتان تماس بگیرید. او ممکن است یک تست خواب را به شما توصیه کند اما قلبتان را نیز بررسی کنید.
 
9. پاهای متورم یا باد کرده
اگر متوجه شدید پاهایتان آنقدر ورم کرده که کفشهایتان تنگ شده، مچ پاها، مچ دستها یا انگشتانتان بطرز قابل توجهی باد کرده اند یا وقتی جوراب یا ساق بندتان را در می آورید، شیارها یا فرورفتگی های عمیقی ظاهر می شود، ممکن است دچار احتباس مایع باشید. احتباس مایع که به آدام نیز معروف است، می تواند نشانه ای از بیماری عروق کرونر (CAD) ، نارسایی قلبی و سایر فرمهای بیماری قلبی عروقی باشد.

بیش از ۸۰ میلیون نفر، یک یا چند فرم از بیماری قلبی عروقی را دارند و هر سال تقریبا ۹۰۰ هزار نفر بخاطر آن فوت می کنند.

احتباس مایع زمانی اتفاق می افتد که قلب با قدرت کافی پمپاژ نمی کند و خون،‌ مواد زائد را از بافتها خارج نمی سازد. آدام معمولا در پاها، مچ پاها، انگشتان، دستها و ساق پا آغاز می شود، چون آنها بیشترین فاصله را از قلب دارند و در نتیجه جریان خون به آنها ضعیفتر است.

اگر مشکل احتباس مایع دارید، به پزشکتان اطلاع دهید. او می تواند آزمایشاتی انجام دهد که ممکن است نشان دهنده CAD باشند و می توانند تعیین کنند که عملکرد قلبی شما نرمال است یا خیر.
 
10. انقباض یا درد در قفسه سینه یا شانه ها
متداولترین علامت بیماری عروق کرونر، آنژین است که یک نوع درد قفسه سینه می باشد. آنژین با درد تیز و چنگ گیرنده مربوط به حمله قلبی متفاوت است.

آن شبیه یک درد عمیق یا انقباض یا سنگینی روی قفسه سینه است و ممکن است در حین داخل دادن نفس، بدتر شود.

یکی از دلایلی که آنژین اغلب نادیده گرفته می شود، آن است که در افراد مختلف به شکل متفاوتی ظاهر می شود. آنژین در برخی از افراد بجای درد، بیشتر نوعی حس سنگینی، پری یا فشار است.

همچنین اگر این درد در قسمت پایینتر ناحیه شکمی اتفاق بیفتد، می تواند با سوء هاضمه یا سوزش سر دل اشتباه گرفته شود.

سفتی، انقباض یا درد ممکن است در شانه، گردن، فک، بازو یا قسمت بالای پشت نیز رخ دهد که در این صورت با کشیدگی عضله اشتباه گرفته می شود.

یک تفاوت آنژین با کشیدگی عضله یا مشکل گوارشی آن است که شما احتمالا این مشکل را بجای یک اپیزود طولانی یا منفرد، بطور مکرر تجربه خواهید کرد.

با توجه به موسسه ملی قلب، خون و ریه ۱۷ میلیون نفر با آنژین زندگی می کنند. موارد آنژین تقریبا بطور مساوی در مردان و زنان دیده می شود اما مردان، کمی بیشتر در معرض خطر هستند.

وقتی پلاک در شریان های کرونری جمع می شود، عضله قلب را از خون تهی می کند و آن را فشرده می سازد. اکثر افراد مبتلا به آنژین پایدار متوجه می شوند که اپیزودهای آن، بیشتر توسط هر چیزی که یک فشار اضافی روی قلب وارد می کند ــ مانند ورزش یا استرس ــ تحریک می شود.

اگر آنژین در شما تشخیص داده شود، پزشکتان توصیه خواهد کرد که در هنگام وقوع حملات آنژین استراحت کنید یا ممکن است نیتروگلیسیرین تجویز کند که شریان های کرونری و سایر رگ های خونی را شل می کند، خونرسانی به قلب را افزایش می دهد و از حجم کار قلب می کاهد. 3
 
پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.