موارد استفاده و عوارض آسیترتین

در مورد داروی آسیترتین چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید چه فواید و عوارضی دارد؟ در این مقاله به بررسی نحوه مصرف، کاربرد، عوارض، مزایا و اختلالات دارویی آسیترتین خواهیم پرداخت.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض آسیترتین

آسیترتین چیست؟

آسیترتین فرمی از رتینوئید است که نوعی از ویتامین A می باشد.آسیترتین برای درمان پسوریازیس شدید در بزرگسالان به کار می رود. این دارو در حقیقت درمانی برای پسوریازیس نیست و ممکن است پس از قطع مصرف آن بیماری شما مجدد عود کند.

این دارو همچنین ممکن است برای مقاصد ذکر نشده در این راهنمای دارویی مورد استفاده قرار گیرد.


مهم ترین اطلاعاتی که لازم است در مورد آسیترتین بدانم چیست؟

آسیترتین می تواند به جنین آسیب برساند یا منجر به نقائص هنگام تولد شود. اگر باردار هستید یا در سه سال پس از مصرف این دارو قصد بارداری دارید، آن را مصرف نکنید. قبل و در حین درمان، و برای سه سال پس از درمان شما بایستی در وقفه های منظم تست بارداری منفی داشته باشید تا از عدم بارداری خود اطمینان حاصل نمایید.

در حین مصرف این دارو و برای حداقل سه سال پس از قطع مصرف آن خون اهدا نکنید. خون اهدا شده ممکن است به یک زن باردار داده شود و اگر خون شامل آسیترتین باشد ممکن است به نقایص هنگام تولد منجر گردد.


قبل از مصرف آسیترتین

اگر به این دارو یا داروهای مشابه حساسیت دارید نباید آن را مصرف کنید (مثل آکوتان، آلتیناک، آویتا، رنوا، رتین-A و داروهای دیگر) یا همچنین اگر:

بیماری شدید کبد یا کلیه دارید.

تری گلیسرید خون شما بالاست (نوعی از چربی).

اگر باردار هستید یا به نوزاد شیر می دهید.

همچنین اگر از متوترکسات (رئوماترکس، ترکسال) مصرف می کنید یا

یک آنتی بیوتیک تتراسایکلینی مثل دمکلوسایکلین (دکلومایسین)، داکسی سایکلین (آدوکسا، دوریکس، اوراسی، ویبرامایسین)، ماینوسایکلین (دیناسین، ماینوسین، سولودین و وکترین)، تتراسایکلین (بروداسپک، پانمایسین، سامایسین، تتراکپ) و دیگر داروها را مصرف می کنید.

برای اطمینان حاصل کردن از اینکه این دارو برای شما امن است در صورتی که هر یک از مشکلات زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

بیماری کلیوی یا کبدی

بیماری قلبی

کلسترول بالا

دیابت (ممکن است اغلب نیاز باشد قند خون را چک کنید)

افسردگی

اگر فتوتراپی دریافت می کنید

آسیترتین می تواند منجر به نقائص هنگام تولد شود. اگر باردار هستید یا در سه سال پس از مصرف این دارو قصد بارداری دارید، آن را مصرف نکنید. شما بایستی دو نوع موثر از پیشگیری از بارداری که حداقل یک ماه قبل از درمان با آسیترتین شروع می شود و برای حداقل سه سال بعد از قطع مصرف دارو ادامه دارد را استفاده کنید. از هر دو روش پیشگیری از بارداری در هر رابطه جنسی خود استفاده کنید.

اولین روش پیشگیری از بارداری می تواند به یکی از اشکال زیر باشد: قرص های پیشگیری از بارداری (اما نه mini-pill)، یک وسیله داخل رحمی (IDU)، شات ها، آمپول ها، تکه های پوستی یا کاشت های پیشگیری، بستن لوله ها یا وازکتومی شریک مرد شما.

دومین روش پیشگیری از بارداری می تواند به یکی از اشکال زیر باشد: کاندوم لاتکس یا دیافراگم یا سرپوش گردنه رحم که به همراه یک کرم یا ژل اسپرم کش استفاده می شود.

برای زنانی که از این دارو استفاده می کنند: قبل از استفاده از این دارو بایستی دو تست بارداری منفی داشته باشید. اولین تست را زمانی انجام دهید که پزشک برایتان آسیترتین را تجویز می کند. دومی بایستی در 5 روز اول دوران قاعدگی شما درست قبل از آغاز استفاده از آسیترتین گرفته شود. در صورتی که رحم خود را خارج کرده اید یا یائسه شده اید هیچ تستی نیاز نیست.

تا زمانی که این دارو را مصرف می کنید نیاز است هر ماه تست بارداری بدهید. اگر قاعده نمی شوید، تست بارداری شما بایستی حداقل 11 روز بعد از اینکه بدون دو روش موثر پیشگیری رابطه جنسی داشته اید انجام شود.

آزمون منظم بارداری را فراموش نکنید در غیر این صورت ممکن است قادر نباشید به مصرف دارو ادامه دهید.

همچنین ممکن است به آزمون بارداری هر سه ماه برای حداقل سه سال پس از قطع مصرف دارو نیاز داشته باشید.

به محض اینکه فکر کردید باردار هستید، یک قاعدگی را عقب انداختید یا بدون استفاده از دو روش توصیه شده پیشگیری از بارداری در سه سال مصرف آسیترتین رابطه جنسی داشته اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

آسیترتین می تواند وارد شیر سینه شده و به نوزاد شیرخوار آسیب بزند. اگر به نوزادی شیر می دهید این دارو را مصرف نکنید.


موارد استفاده و عوارض آسیترتین

نحوه مصرف آسیترتین

تمامی دستور العمل های برچسب نسخه خود را دنبال کنید. این دارو را بیشتر یا کمتر یا طولانی تر از زمان مورد نیاز مصرف نکنید.

این دارو را با غذا مصرف کنید.

ممکن است در آغاز درمان پسوریازیس شما بدتر شود. برای بهترین نتیجه، استفاده از دارو را مطابق دستور ادامه دهید. اگر علائم بیماری شما پس از یک دوره مصرف این دارو بهتر نشد با پزشک خود مشورت کنید.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید این دارو اثرات جانبی مضر ندارد، بایستی مرتب آزمایش خون بدهید. همچنین ممکن است نیاز باشد عملکرد کبد و کلسترول شما نیز آزمایش شود.

هرگز این دارو را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید حتی اگر علائم مشابه شما را داشته باشند.

در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور نگه دارید.


اگر یک دوز را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریبا نزدیک به دوز بعدیتان است دوز فراموش شده را نخورید. برای جبران دوز فراموش شده داروی اضافی نخورید.


در صورت سوءمصرف (اووردوز)

به مراقبت های اورژانس مراجعه کنید یا با خط کمک های مسمومیت تماس بگیرید.


موارد منع مصرف آسیترتین

در حین مصرف این دارو و برای حداقل سه سال پس از قطع مصرف آن خون اهدا نکنید. خون اهدا شده ممکن است به یک زن باردار داده شود و اگر خون شامل آسیترتین باشد ممکن است به نقایص هنگام تولد منجر گردد.

از مصرف مکمل های ویتامینی که شامل ویتامین A هستند اجتناب کنید. آسیترتین نوعی از ویتامین A است و مصرف زیاد آن می تواند اثرات جانبی مشابه علائم اور دوز داشته باشد.

از قرار گرفتن در معرض خورشید یا تخت های برنزه خودداری کنید. این دارو می تواند به سادگی باعث شود آفتاب سوخته شوید. وقتی بیرون می روید لباس های محافظ بپوشید و از کرم ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.

آسیترتین می تواند بینایی شما را به خصوص شبها مختل کند. به هنگام رانندگی یا هر کاری که نیازمند بینایی واضح است دقت نمایید. 1


موارد استفاده و عوارض آسیترتین

عوارض جانبی آسیترتین

همراه با اثرات مورد نیاز، این دارو می ‌تواند برخی اثرات ناخواسته را نیز ایجاد کند. اگر چه تمام این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهد، اما اگر اتفاق بیفتند، ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

اگر هر یک از عوارض جانبی زیر پدیدار شد با پزشک خود مشورت کنید:

عوارض متداول تر
درد کمر

طعم بد، غیرمعمول، یا ناخوشایند (بعد از مصرف دارو)

درد مفاصل

تغییر در حس چشایی

زنگ زدن یا وزوز و صداهای غیرقابل توضیح در گوش

سختی در حرکت یا راه رفتن

احساس گرما

سردرد (شدید و ادامه‌دار)

از دست دادن شنوایی

افزایش حساسیت به درد

افزایش حساسیت به لمس

سفتی ماهیچه

حالت تهوع (شدید و ادامه‌دار)

قرمزی صورت، گردن، بازوها و گاهی اوقات بالای سینه

قرمزی پوست

بی‌خوابی

نازک شدن پوست

لرزش در دست ‌ها و پاها

سوزش زبان

مشکل خواب

استفراغ (شدید و ادامه دار)

عوارض کم تر شناخته شده
حمله

سوزش، بی‌حسی، یا احساسات دردناک

ناراحتی سینه

سردرگمی

سختی در حرف زدن

ناتوانی در حرکت بازو ها، پا ها، یا ماهیچه ‌های صورت

ناتوانی در صحبت کردن

درد در سینه، کشاله ران و یا پاها، به خصوص ساق پا

درد یا ناراحتی در بازو ها، فک، پشت، یا گردن

آهسته حرف زدن

از دست دادن هماهنگی بدن

ضعف ناگهانی، ضعف شدید یا بی‌ حسی در بازو ها و یا پا ها

تعریق

فکر کردن به کشتن فردی دیگر

تغییرات در بینایی

ضعف در بازو ها، دست‌ ها و پا ها

اگر هر یک از علائم زیر بر اثر مصرف بیش از حد رخ داد، سریعا کمک بگیرید: 2


تداخلات دارویی اسیترتین

این دارو می تواند با سایر دارو ها و مواد شیمیایی موجود در بدن تداخل داشته باشد و عوارض جانبی ایجاد کند. دانستن این که طی درمان با اسیترتین چه داروهایی را می توان و نمی توان مصرف کرد اهمیت زیادی دارد.

این دارو خطر ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی را افزایش می دهد.

از مصرف دارو های زیر طی درمان با اسیترتین خودداری کنید:

آنتی بیوتیک های تتراسایکلین: این دارو ها به طور خطرناکی باعث افزایش فشار داخل مغز می شوند.

متوترکسات: مصرف متوترکسات در کنار این دارو می تواند خطر بروز مشکلات کبدی را به شدت افزایش دهد.

قرص های ضد بارداری حاوی پروژستین: اسیترتین می تواند اثر این قرص ها را کاهش دهد. پیشگیری از بارداری در هنگام مصرف ایند دارو بسیار حیاتی است و پزشک ممکن است مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده و روش کنترل بارداری دیگری تجویز کند.

فنی توئین: اسیترتین می تواند عوارض جانبی فنی توئین مانند لکنت زبان، گیجی و مشکل در هماهنگی یا تعادل را افزایش دهد.

مکمل های ویتامین A و سایر رتینوئید های خوراکی: مصرف این دارو ها با اسیترتین ممکن است باعث تهوع، استفراغ، از بین رفتن تعادل و تاری دید شود. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.hidoctor.ir
3.www.cafepezeshki.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما