طرز تهیه چند مدل کیک اسفنجی

“کیک اسفنجی” یک کیک ساده ولی با ویژگی های منحصر به فرد که مورد علاقه تمام افراد است و از این کیک برای تهیه کیک تولد استفاده می شود.
پنجشنبه، 9 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند مدل کیک اسفنجی

کیک خوش طعم اسفنجی


مواد لازم
تخم مرغ                           به میزان لازم

وانیل                                ۱ ق چ

روغن برای ۴ تا کیک            یک لیوان سرخالی

شکر به ازای هر تخم مرغ      ۲۵ گرم

آرد به ازای هر تخم مرغ        ۲۵ تا۳۰ گرم

بکینگ پودر                        ۱ ق ج برای ۴ تخم مرغ

آب به ازای هر تخم مرغ       ۱ ق غ

طرز تهیه
ابتدا زرده و سفیده را جدا کرده  زرده رابه تنهایی ۵ تا ۶ دقیقه هم زده تا رنگش تغییر کند سپس  روغن وانیل وشکر را اضافه کرده خوب هم زده تا کشدار وحجمش زیاد شود در همین حین سفیده را هم زده تا فرم بگیرد (سفیده بایداینقدر زده بشه تا کاسه را که برعکس میکنیم نریزه)  آب مورد نظررا به زردها اضافه کرده پایه آب باید ولرم باشه از آب سرد می شود استفاه کرد.

خوب مخلوط کرده بعد آرد ی که ۳ بار الک شده در ۳ مرحله آرد با یک قاشق  به زرده اضافه وبعد سفیده را اضافه  به حالت ۸ انگلیسی هم زده سپس کف قالب چرب وکمی آرد پاشیده مایه را توی قالب هر مدلی که دوست دارید بریزید.

فر را از قبل روشن بمدت ۴۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه . اگر میخوان روی کیک برشته شود دما بالا فر را زده با حرات کم توی فر بزارید. روی کیک را با خامه وشکلات تزیین کنید. 1


طرز تهیه چند مدل کیک اسفنجی

کیک اسفنجی ساده


مواد لازم
مقدار مواد ذکر شده در این دستور تهیه برای یک قالب با قطر 25سانتیمتر گفته شده و اگر قالب شما کمتر از 25 سانتیمتر است تعدا تخم مرغ را 6 عدد انتخاب کنید و با این مواد اولیه 2 تا 3 کیلو کیک بدست می آورید.

تخم مرغ                       8 عدد

آرد                               2 پیمانه

شکر                             2 پیمانه

بکینگ پودر                   2 قاشق چایخوری

وانیل                            1 قاشق چایخوری

نکته :پیمانه ذکر شده در دستور تهیه کیک اسفنجی یک لیوان دسته دار فرانسوی می باشد.

دستور پخت
قبل از شروع کار ابتدا فر را در دمای 180 درجه روشن کنید تا آماده پختن کیک شود.

مرحله اول
ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا می کنیم و در 2 ظرف جدا گانه می ریزیم و بعد از جدا کردن زرده و سفیده شروع به هم زدن سفیده آن می کنیم.بعد از چند دقیقه یک پیمانه شکر را اضافه کرده و با هم زن برقی می زنیم، این کار حدود 10 الی 15 دقیقه طول می کشد و باید تا جایی هم بزنید که سفیده سفت شود و از ظرف نریزد.سپس آن را درون یخچال قرار دهید تا آب نیندازد.

مرحله دوم
در این مرحله درون ظرفی که زرده های تخم مرغ در آن است وانیل می ریزیم و مقداری هم می زنیم و بعد از آن شکر باقیمانده را اضافه می کنیم و دوباره هم می زنیم تا کرمی رنگ شود و سپس یک لیوان آب داغ داغ را در چندین مرحله به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم.این کار باید با سرعت انجام شود تا زرده ها سفت نشوند.
نکته:در صورت تمایل می توانید به جای یک لیوان آب داغ از یک لیوان شیرداغ استفاده کنید.

مرحله سوم
آرد و بکینگ پودر را مخلوط کنید و حداقل 2 بار آن را الک کنید تا ذرات آرد از هم جدا شوند و در هنگام پخت به خوبی پف کند.بعد از الک کردن آن آرد را کم کم به ظرفی که زرده ها در آن هستند اضافه میکنیم و با لیسک به طور مرتب هم میزنیم.
نکته:باید در تمام مراحل همیشه در یک جهت مواد را هم بزنیم و اگر در جهت های مختلف مواد کیک را هم بزنیم کیک پف نخواهد کرد.

مرحله چهارم
وقتی آرد به خوبی مخلوط شد سفیده را که در یخچال گذاشته ایم را خارج می کنیم و کم کم با مواد دیگر مخلوط میکنیم تا مواد به شکل تصویر زیر در بیاید.در این مرحله کار تهیه مواد کیک تمام می شود.
نکته:نباید سفیده را با مواد دیگر هم بزنید فقط نیاز است مواد ترکیب شوند که این کار را به آرامی با یک لیسک انجام دهید.

مرحله پنجم
در این مرحله کف قالب را کاغذ روغنی قرار می دهیم اگر کاغذ روغنی نداشتید می توانید کف قالب و دیواره های آن را با روغن چرب کنید و سپس مقداری آرد(خیلی کم) روی آن بریزید تا کیک به قالب نچسبد.سپس مواد کیک را درون بریزید و سطح آن را صاف کنید و در آخر قالب کیک را چند بار بر روی سطح سفت بکوبید تا هوای موجود در کیک خارج شود.سپس قالب را در دمای 170 درجه به مدت 40 دقیقه درون فر قرار می دهیم.

طرز تهیه چند مدل کیک اسفنجی

نکات درست کردن کیک اسفنجی
باتوجه به این که دمای فر های مختلف با یکدیگر متفاوت است شما بعد از گذشت 30 دقیقه از پخت کیک می توانید درب فر را بازکنید و با یک خلال دندان پختن کیک را تست کنید و اگر مواد کیک به خلال دندان چسبیده بود 10 دقیقه دیگر نیز در فر قرار دهید.

حتما باید 1/3 فضای قالب خالی باشد تا بتواند به خوبی پف کند.

بعد از پخت کیک فر را خاموش کنید و کیک را نیم ساعت درون فر بگذارید تا قالب سرد شود و کیک به راحتی جدا شود. 2


کیک اسفنجی


مواد لازم (برای ۴ نفر)
آرد سفید                                  ۲٫۵ لیوان

شیر                                         ۱ لیوان

تخم مرغ                                  ۵ عدد

شکر                                         ۱٫۵ لیوان

وانیل                                       ¼ قاشق چایخوری

بکینگ پودر                              ۱٫۵ قاشق چایخوری

دستور پخت
مرحله اول
اولین مرحله برای تهیه کیک اسفنجی آماده کردن فر می باشد تا زمان آماده شدن مایع کیک برای گرم شدن فر معطل نشویم ، یکی از نکات مهم در مورد کیک اسفنجی این است که به هیچ وجه مایه کیک پس از آماده شدن نباید معطل بماند زیرا ممکن است به اندازه کافی پف نکند.

مرحله دوم
برای تهیه کیک ساده ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ ها از هم جدا می کنیم و در دو کاسه جداگانه می ریزیم. در ادامه زرده های تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل داخل یک ظرف جادار می ریزیم و مواد را خوب هم می زنیم تا مایه ای با رنگ کرمی و حالتی کشدار به دست بیاید.

مرحله سوم
در این مرحله سفیده های تخم مرغ را با همزن برقی خوب هم می زنیم تا کاملا کف کنند و حجم شان زیاد شود. در این مرحله باید سفیده های تخم مرغ را به حدی بزنیم که زمانی که کاسه را برگرداندیم سفیده ها روی زمین نریزد.

مرحله چهارم
در این مرحله شیر را به ظرف حاوی زرده های تخم مرغ اضافه می کنیم و در ادامه سفیده های تخم مرغ را نیز کم کم اضافه می کنیم و خیلی آرام مواد داخل ظرف را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. پس از یکدست شدن مواد باید آرد را اضافه کنیم.

مرحله پنجم
برای این منظور آرد سفید را دو مرتبه الک می کنیم تا کاملا صاف و یکدست شود. این کار باعث می شود که زمان مخلوط کردن آرد با دیگر مواد ، آرد کمتر به شکل گلوله شود. پس از الک کردن آرد بکینگ پودر را به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله ششم
در این مرحله آرد را کم کم به مواد دیگر اضافه می کنیم و هم می زنیم تا آرد گلوله نشود. اگر آرد را به صورت یک جا داخل ظرف بریزید احتمال گلوله شدن ارد در کیک بسیار زیاد می شود ، پس در این مرحله کمی با صبر مواد را هم بزنید تا در پایان کیک بهتری داشته باشید.

مرحله هفتم
پس از اینکه تمام آرد را به دیگر مواد اضافه کردیم مواد را کمی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. در ادامه قالبی که برای پخت کیک آماده کرده ایم را با کمی روغن مایع چرب می کنیم. البته می توانید از کاغذ روغنی هم برای جلوگیری از چسبیدن کیک به قالب استفاده کنید.

مرحله هشتم
پس از آماده شدن قالب مایه کیک را به صورتی دورانی داخل قالب بریزید. در ادامه قالب کیک را داخل فر که با ۱۸۰ درجه سانتیگراد از قبل گرم کرده ایم قرار می دهیم تا اماده شود. برای اماده شدن کیک اسفنجی حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.

مرحله نهم
البته به این دلیل که دمای فرهای مختلف با هم متفاوت است پس از ۳۰ دقیقه کی را بررسی کنید تا کیک بیش از حد در فر نماند و خشک نشود. یک روش قدیمی برای اینکه متوجه شوید کیک پخته است یا خیر وجود دارد که آن استفاده از خلال دندان است.

مرحله دهم
زمانیکه که کیک را از فر خارج کردید یک خلال دندان داخل بدنه کیک فرو کنید اگر مایه کیک به خلال دندان نچسبید کیک شما مغز پخت شده است. پس از اینکه کیک را از فر خارج کردید اجازه دهید کمی خنک شود سپس آنرا از قالب خارج کنید.

طرز تهیه چند مدل کیک اسفنجی


نکات پخت کیک اسفنجی


آرد مناسب کیک اسفنجی چیست ؟
مناسب ترین آرد برای پخت انواع کیک و شیرینی آرد ۳ صفر است که همه قنادی ها و شیرینی فروشی ها از آن استفاده می کنند. اگر می خواهید کیک پوک تر و ترد تری داشته باشید توصیه می شود که آرد خود را از فروشگاه های لوازم قنادی یا شیرینی پزی ها تهیه کنید.
این آرد از آرد نانوایی ها سفیدتر ، ریزتر و نرم تر است و به همین دلیل برای پخت کیک اسفنجی مناسب تر است. استفاده از آرد نانوایی ها به دلیل اینکه این نوع آرد دارای مقداری سبوس گندم می باشد باعث می شود کیک سنگین شود.

چرا کیک اسفنجی من پف نمی کند ؟
این سوال خیلی از کسانی است که برای اولین بار در منزل کیک اسفنجی درست کرده اند. اینکه کیک شما پف نکرده است دلایل متعددی می تواند داشته باشد که در ادامه به صورت مرحله به مرحله به این دلایل می پردازیم.

هم زدن سفیده و زرده تخم مرغ
شاید خیلی ها فکر کنند تنها دلیل پف کردن کیک وجود بکینگ پودر در میان مواد آن است ولی اینطور نیست ، بکینگ پودر به پف کرن کیک کمک می کند اما تنها دلیل پف کردن کیک نیست. یکی از مهم ترین دلایل پفکی شدن کیک اسفنجی تخم مرغ است.
اگر سفیده و زرده آن به خوبی هم زده نشوند کیک شما به خوبی پف نخواهد کرد. باید توجه داشته باشید زمانی که آرد را اضافه می کنیم نباید بیهوده مایه کیک را مخلوط کنیم چون این کار باعث خوابیدن پف سفیده تخم مرغ می شود.

باز کردن درب فر
یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کیک شما پف نکند باز و بسته کردن  های مکرر درب فر است که این مورد در میان آشپزهای مبتید بسیار شایع است. تا زمانی که ۳۰ دقیقه از زمان پخت نگذشته است به هیچ وجه درب فر را برای مشاهده کیک باز نکنید زیرا باعث می شود که کیک شما به اندازه کافی پف نکند.

معطل ماندن مایه کیک
این دلیل هم میان آشپزها مبتدی شایع است. زمانی که مایه کیک شما آماده می شود بلافاصله باید آنرا درون فر قرار دهید زیرار اگر بیش از حد برای قرار گرفتن در فر معطل شود دیگر پف نخواهد کرد. برای جلوگیری از این مشکل همیشه فر را از قبل روشن کنید تا زمان اماده شدن مایه کیک معطل نشوید.

کیک اسفنجی شکلاتی
در صورتی که می خواهید کیک شما طعم شکلاتی داشته باشد وانیل را از مواد لازم حذف کنید و به اندازه یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو جایگزین کنید. البته در صورت تمایل می توانید از شکلات کاکائویی پودر شده هم برای طعم بهتر کیک استفاده کنید.

کیک اسفنجی در قابلمه
برای درست کردن کیک اسفنجی در قابلمه ابتدا مایه کیک را داخل قابلمه می ریزیم، سپس قابلمه را چند بار روی سطح کار می زنیم تا حباب های موجود در مایه کیک از بین برود، سپس زیر قابلمه یک شعله پخش کن قرار می دهیم.

برای پخت کیک هم باید حرارت زیر قابلمه بسیار ملایم باشد، حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برای پخت کامل کیک زمان لازم است. پس از گذشت ۴۵ دقیقه کیک را با خلال دندان یا سیخ چوبی تست می کنیم تا از پخت کامل آن مطمئن شویم. 3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.namnak.com
3.www.chishi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.