آشنایی با خواص خامه

خامه یکی از انواع فرآورده های لبنی می باشد که در وعده صبحانه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است، در این مقاله شما را با خواص خامه آشنا خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 31 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص خامه
خامه یکی از لبنیات با ارزش و هم طراز شیر بوده که شامل مواد مغذی و موثر برای سلامتی است و از پر طرفدارترین محصولات لبنی حاضر در سفره صبحانه می باشد.
 
در تولید صنعتی خامه با دستگاهی به نام سپراتور، چربی را از شیر کامل جدا می کند و بعد از آن چربی جمع شده را با حجم مشخصی از شیر مخلوط کرده و خامه درست می کنند.
 
خامه ساده دارای آب، مواد شیری و حداقل 30% چربی می باشد.


ارزش غذایی خامه

یک وعده مصرفی از خامه به اندازه 230 گرم دارای این مواد می باشد:
 
پروتئین : 5.61 گرم

رطوبت : 168.069 گرم

چربی کل : 44.5 گرم

خاکستر : 1.17 گرم

لاکتوز : 7.84 گرم

کربوهیدرات : 10.65 گرم

قند : 7.84 گرم
 
خامه در حالت عادی رنگ عاجی و بافتی مخملی دارد و این ماده طعم سوپ ها و سس ها را بهتر می کند.

در ادامه به بعضی از خواص خامه و سپس انواع خامه اشاره می‌کنیم:


کاهش استرس

اسید پانتوتنیک استرس را کاهش داده و از مشکلات ذهنی نظیر افسردگی و اضطراب کاسته و باعث سلامتی ذهن می شود.

اسید پانتوتنیک به تنظیم میزان هورمون هایی که علت برخی از ناراحتی های ذهنی هستند، کمک می کند.


تولید گلبول های قرمز

در خامه ویتامین B2 , ریبولاوین وجود دارد که برای تشکیل گلبول های قرمز خون و پادتن ها در بدن انسان که به اکسیژن رسانی و گردش خون در اندام های بدن کمک می کند مفید می باشد


خاصیت خامه برای چشم

در خامه ویتامین A وجود دارد که به بهبود سلامت دید و چشم کمک می کند.

این ویتامین سلامت شبکیه را حفظ کرده و با افزایش وفق پذیری چشم با تاریکی و نور زیاد از احتمال ابتلا به شب کوری جلوگیری می کند و چشم را مرطوب نگه می دارد.


تشکیل استخوان ها

فسفر برای رشد استخوان ها و دندان ها حیاتی بوده و این ماده به کلسیم برای ساخت استخوان های قوی کمک می کند و مینای دندان و سلامت لثه را افزایش می دهد.

مصرف خامه به دلیل داشتن فسفر برای سلامت قلب مفید بوده و از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.1


سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوبات متبلور شده‌ی مواد معدنی و کلسیم در مجاری ادراری است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد کلسیم احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. کلسیم موجود در رژیم غذایی عامل سنگ کلیه نیست بلکه وجود بیش از حد مواد معدنی در آب است که باعث سنگ کلیه می‌شود. مصرف زیاد سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، و کلم کالی و مصرف کم مایعات ممکن است به سنگ کلیه منجر شود.


تقویت ایمنی

ویتامین A قدرت سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت‌ها از طریق افزایش پاسخ لنفوسیت علیه آنتی‌ژن‌ها بیشتر می‌کند. این ویتامین قشاء مخاطی را مرطوب می‌کند تا ایمنی بیشتر شود و فعالیت سلول‌های سفید خون را زیاد می‌کند. از میکروب‌ها و همچنین عفونت‌ها جلوگیری و با آن‌ها مبارزه می‌کند.


سلامت مغز

فسفر در سلول‌های مغزی حضور دارد که مسئول تمام عملکردهای ضروری است. مقدار کافی فسفر عملکردها، توسعه و رشد شناختی را تضمین می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که فقر فسفر احتمال اختلالات شناختی، زوال عقل، و بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

آشنایی با خواص خامه


افسردگی

وجود کلسیم به مقدار کافی احتمال بروز علائم پیش از قاعدگی مانند نوسانات خلقی، سرگیجه، و فشار خون را کاهش می‌دهد. مقدار کم مواد معدنی ترشح هورمون‌هایی که عامل کج خلقی و همچنین افسردگی هستند را افزایش می‌دهد.


سلامت مو

پروتئین، سلامت مو را تامین و از آسیب دیدگی آن جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که پروتئین در رشد موها نقشی حیاتی ایفا می‌کند. به خاطر همین در تولید حالت‌ دهنده‌ها و سایر محصولات مربوط به مراقبت مو از پروتئین استفاده می‌شود.


افزایش وزن

خب، وقتی بحث از وزن می‌شود، عده‌ای از شما ممکن است فقط فکر و ذکرتان کم کردن وزن باشد. اما، کسانی هم وجود دارند که در تلاش و تکاپو برای افزایش وزن هستند. راه حل میانبر برای اضافه کردن وزن مصرف چربی بیشتر و خامه‌ در هر وعده‌ی غذایی است. اما، بازهم مصرف به اندازه شدیدا توصیه می‌شود چون خامه پر از چربی‌های اشباع شده است که می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند.


کمک به رشد

ویتامین B2 برای رشد و توسعه‌ی بافت‌هایی مانند چشم، پوست، غشاء‌های مخاطی، بافت‌های همبند، سیستم ایمنی، سیستم عصبی، و اندام‌های تولید مثل حیاتی است. به علاوه، سلامت پوست، مو و ناخن را بهبود می‌بخشد.


خوراکی لذیذ سالم

آن‌قدر چیزهای لذیذ وجود دارند که می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند اما خامه‌، هرچند بی‌نقص نیست و سرشار از کالری است، همچنان یکی از خوراکی‌های لذیذ سالم است که می‌توانید هر روز از آن مصرف کنید. می‌توانید خامه را به سالاد میوه‌ی سالم‌تا اضافه کنید و خامه‌ی روی آب سیزیجات می‌تواند مزه‌ی سبزی‌گونه‌ی آن را تقویت کند.2


کاهش علائم قبل از قاعدگی

خامه به دلیل داشتن کلسیم به مقدار کافی به کاهش علائم قبل از قاعدگی مانند : سرگیجه، نوسانات خلقی و فشار خون کمک می کند.


انواع خامه

خامه تک بسیار غلیظ

خامه سنگین

شیر خامه (هاف اند هاف)

خامه طعم دار

خامه لخته شده

خامه مدت دار

خامه تازه (کرِم فرِش)

کرم شانتیلی

خامه دوبل شیر بز


خامه را چطور نگهداری کنیم؟

خامه را باید در دمای ۴ درجه و به مدت شش روز در یخچال نگهداری نمایید و اگر مدت نگهداری آن زیاد شود به دلیل داشتن باکتری های لاکتوباسیل‌ باعث ترش شدن خامه می شود که در هر گرم شیر ۱۵ میلیون میکروب وجود دارد که بعد از این زمان میکروب ها فعال می شوند و باعث بیماری زایی می شوند.


باید ها و نباید های مصرف خامه

فواید و مضرات خامه به شرایط مصرف کننده بستگی دارد مثلا برای کودکان و نوجوانانی که در حال رشد هستند بسیار توصیه می شود زیرا در حجم کم انرژی خوبی به بدن می دهد و مواد مغذی و ویتامین هایی را که برای رشد بدن ضروری است را تامین می کند اما افراد مبتلا به فشار خون و اضافه وزن باید از مصرف خامه خودداری کنند البته مصرف زیاد خامه حتی برای افراد معمولی نیز توصیه نمی شود و باید به عنوان تفریح و در حداقل موارد مصرف شود نه اینکه به طور مرتب در برنامه غذایی افراد قرار بگیرد.3

بیشتر بخوانید: 
خواص و مضرات سرشیر

پی نوشت:
1.www.photokade.com
2.www.bazdeh.org
3.www.arga-mag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.