آشنایی با خواص اسفناج و طرز نگهداری آن

اسفناج سرشار از آهن، ویتامین کا، کلسیم و مواد غذایی حیاتی و ضروری برای بدن است. هر چند فریز کردن اسفناج معمولا باعث می‌شود که اسفناج حالت خمیری و نرم پیدا کند، اما از آنجا که بخش زیادی از مواد مغذی آن پس از یخ زدن هم حفظ می‌شود، می‌توان از آن به صورت فریز شده هم استفاده کرد.
يکشنبه، 19 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص اسفناج و طرز نگهداری آن

ارزش غذایی اسفناج

انرژی23 کیلوکالری

کربوهیدرات3.63 گرم

پروتئین2.86 گرم

چربی کل0.39 گرم

کلسترول0 میلی گرم

فیبر خوراکی2.2 گرم

نیاسین0.724 میلی گرم

پیریدوکسین0.195 میلی گرم

ریبوفلاوین0.189 میلی گرم

تیامین0.078 میلی گرم

ویتامین (C) سی28.1 میلی گرم

ویتامین (A) آ9377 یکای بین‌المللی

ویتامین (k) کا482.9 میکرو گرم

ویتامین (E) ایی2.03 میلی گرم

سدیم79 میلی گرم

پتاسیم558 میلی گرم

کلسیم99 میلی گرم

مس0.130 میلی گرم

آهن2.71 میلی گرم

منیزیم79 میلی گرم

منگنز0.897 میلی گرم

روی0.53 میلی گرم. 1

آشنایی با خواص اسفناج و طرز نگهداری آن
 

نحوه نگهداری اسفناج برای مدت طولانی

 
فریز کردن اسفناج به صورت خام
برای شروع، برگ‌های تازه و سبز اسفناج را در یک کاسه بزرگ آب سرد خیس کرده و به خوبی آبکشی کنید.

سپس یک پارچه‌ی نخی یا حوله‌ای را پهن کرده و برگ‌های اسفناج را روی آن پخش کنید. اجازه دهید برگ‌ها کاملا خشک شوند.

اگر قصد دارید که اسفناج‌ها را به صورت خام فریز کنید، این مرحله بسیار مهم است و نباید اسفناج‌ها هنگام قرار گرفتن در کیسه فریزر، آب داشته باشند.

برگ اسفناج‌ها را بدون خرد کردن و به صورت درسته داخل کیسه‌های مخصوص فریزر قرار داده و با فشار، هوای اضافی کیسه را خارج کرده و داخل فریزر قرار دهید.

به این صورت می‌توان چیزی حدود ۶ ماه اسفناج‌ها را داخل فریزر نگهداری کرد. هنگام مصرف، کافی است که چند ساعت قبل، آن‌ها را به یخچال منتقل کرده و سپس استفاده کنید.
 
بلانچ کردن اسفناج برای نگهداری در فریزر
برای این منظور، در یک قابلمه متناسب، مقداری آب ریخته و اجازه دهید آب به جوش آید.

توجه داشته باشید که اگر چه بلانچینگ، طعم و رنگ اسفناج را حفظ می‌کند، اما ممکن است برخی مواد مغذی اسفناج نیز از بین بروند، به همین دلیل و در جهت کاهش از دست رفتن مواد مغذی، می‌توانید از بخار بلانچینگ استفاده کنید.

اگر از آب جوش استفاده می‌کنید، باید به مدت ۲ دقیقه اسفناج‌ها را داخل آب جوش ریخته و به سرعت خارج کنید ولی اگر می‌خواهید از بخار آب جوش استفاده کنید، یک سبد مناسب در دهانه قابلمه قرار دهید و وقتی آب به جوش آمد، اسفناج‌ها را داخل سبد ریخته و بلافاصله بعد از ریختن اسفناج‌ها داخل سبد گفته شده، یک درب را طوری روی سبد قرار دهید که بخار حاصل از آب جوش کاملا درون قابلمه باقی مانده و بیرون نرود. بگذارید چند دقیقه اسفناج ها در این حالت بمانند.

در ادامه بلافاصله اسفناج‌ها را درون کاسه‌ای بزرگ پر از آب یخ بریزید و ۲ دقیقه صبر کنید. این انتقال سریع فرایند پخت و پز را متوقف کرده و رنگ و طعم اسفناج را حفظ خواهد کرد.

در این مرحله لازم است برای گرفتن رطوبت بیش از اندازه اسفناج‌ها آن‌ها را روی یک پارچه‌ی کاغذی پهن کنید و حدود ۲۰ دقیقه‌ دیگر صبر کنید.

حالا می‌توانید اسفناج‌ها را با خارج کردن هوای اضافه، درون کیسه‌های فریزر قرار دهید.

این روش به شما اجازه می‌دهد که مدت طولانی‌تری اسفناج را داخل فریزر نگهداری کنید.

فریز کردن پوره اسفناج
در این روش می‌توانید ترکیب شش قسمت اسفناج و یک قسمت آب را در مخلوط کن ریخته و پوره حاصل را در قالب‌های مربعی مناسب درون فریزر قرار دهید.

حدود ۴ ساعت زمان لازم است تا اسفناج‌ها کاملا فریز شوند. سپس مکعب‌های منجمد را از قالب‌ها خارج کرده و در کیسه‌های مخصوص فریزر قرار دهید.

دقت کنید که باز هم لازم است تا هوای اضافی درون کیسه‌ها خارج شود. از این ترکیب می‌توان در پخت غذاهایی نظیر کاپ کیک اسفناج استفاده کرد. 2

آشنایی با خواص اسفناج و طرز نگهداری آن
 

خواص اسفناج

 
1. درمان آکنه و جوش صورت
نوشیدن آب اسفناج و استفاده موضعی از آن برای پاک سازی صورت و درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.
 
2. ضد آفتاب طبیعی
اسفناج غنی از ویتامین های B بوده که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه های مضر UV محافظت کرده و از سرطان پوست و آفتاب سوختگی پیشگیری می کند.
 
3. جوان سازی پوست صورت
اسفناج غنی از آنتی اکسیدان هایی است که باعث تخریب رادیکال های آزاد در بدن شده و از پیری زودرس جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.
 
4. روشن و درخشان شدن رنگ پوست
اسفناج غنی از ویتامین K و فولات است که لک های پوستی را از بین می برد و باعث روشن تر شدن و درخشان تر شدن رنگ پوست می شود.
 
5. تقویت و افزایش رشد مو
اسفناج غنی از ویتامین های B، C و E، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای تقویت و افزایش رشد مو ضروری هستند.
 
6. جلوگیری از ریزش مو
مقادیر بالای آهن و فولات موجود در اسفناج اکسیژن و خون بیشتری را به فولیکول های مو منتقل کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.
 
7. لاغری و کاهش وزن
پروتئین موجود در اسفناج متابولیسم بدن را افزایش می دهد، هچنین تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای فیبر و تیلاکویید موجود در اسفناج باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری در افراد شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.
 
8. جنین و زنان باردار
مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین مفید است.

همچنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و  رشد ریه در جنین مورد نیاز است.

آهن موجود در اسفناج برای درمان کم خونی و علائم آن در زنان باردار مفید است.

اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث بهبود حرکات روده شده و یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان می کند.

اسفناج حاوی گلیکولپیدی است که به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و درد بدن و درد های حاملگی را کاهش می دهد.

مصرف اسفناج به دلیل وجود پتاسیم باعث کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری و پیشگیری از پره اکلامپسی در زنان باردار می شود.

فیتو استروژن های موجود در اسفناج باعث تقویت پستان و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.
 
9. نوزادان و کودکان
اسفناج یکی از بهترین منابع مواد معدنی ضروری برای رشد و تکامل نوزادان و کودکان است، کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج هر دو برای رشد استخوان ها ضروری هستند و آهن و پتاسیم موجود در اسفناج برای رشد مغز مفید است.

اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که مشکلات گوارشی و یبوست را در نوزادان و کودکان درمان می کند.

کرم روده یکی از مسائل بهداشتی است که اغلب کودکان به آن دچار می شوند، اسفناج دارای خواص آنتی هولمتیک است و برای درمان کرم روده مفید می باشد.
 
10. دیابت و قند خون
اسفناج حاوی مقادیر بالایی استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها می باشد که متابولیسم گلوکز را افزایش می دهند و به کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند.

مقادیر قابل توجه اسید آلفا لیپوئیک و فیبر موجود در اسفناج حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و برای درمان دیابت مفید می باشد. 3

پی نوشت:
1.www.fitshape.ir
2.www.setare.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.