من خجالت مي كشم!

همه ي افراد ممكن است درموقعيتهاي خاص اجتماعي دچارترس و اضطراب شده و به اصطلاح خجالت بكشند. بنابراين كمرويي و احساس دستپاچگي و تشويش كم و بيش در روال زندگي روزمره ي ما جريان دارد. اگراين احساس در حد تعادل باشد نه تنها به شكل يك عارضه ي با تبعات منفي گسترده بروز نمي كند. بلكه در مواردي موجب برانگيخته شدن حس احترام اطرافيان نيز
پنجشنبه، 26 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
من خجالت مي كشم!
من خجالت مي كشم!
من خجالت مي كشم!






همه ي افراد ممكن است درموقعيتهاي خاص اجتماعي دچارترس و اضطراب شده و به اصطلاح خجالت بكشند. بنابراين كمرويي و احساس دستپاچگي و تشويش كم و بيش در روال زندگي روزمره ي ما جريان دارد.
اگراين احساس در حد تعادل باشد نه تنها به شكل يك عارضه ي با تبعات منفي گسترده بروز نمي كند. بلكه در مواردي موجب برانگيخته شدن حس احترام اطرافيان نيز مي شود زيرا شرم حضور و در نظر داشتن موقعيت سني شرايط فردي و پايگاه تخصصي-حرفه اي ديگران نشانه ي ادب اجتماعي و شعوربالاي انسان است وليكن چنانچه اين وضعيت ازحد تعادل خارج شده وبه شكل يك عارضه ي روحي و يك اختلال شخصيتي بروزكند و با متانت و وقار و سنگيني رفتار كاملاً متفاوت بوده و همچون سد محكمي مانع ارتباط عاطفي-جمعي فرد مي شود.شرمساري و خجالت زياد مخل موفقيتهاي اجتماعي شده از تعاملات و ارتباطات مناسب اجتماعي جلوگيري مي كند و در نهايت با تقويت تنش هاي روحي، اضطراب،‌ياس و سرخوردگي،به عدم رضايت ازخود ،احساس بي كفايتي توام با عزت نفس پايين مي انجامد!

كمرويي چيست؟

نوعي اختلال شخصيتي و پديده اي منفي و آزارنده است كه سبب عدم اعتماد به نفس ياس و درماندگي هراس از رويارويي با افراد و موقعيتهاي مختلف،جديد و ناشناخته مي شود.
اين مشكل ريشه در ويژگيهاي فردي روابط خانوادگي و نحوه ي معاشرتهاي اجتماعي دارد و همچنين ازخود انگاره ي منفي و برداشت نامناسب از هويت خود سرچشمه مي گيرد.
افراد كمرو، تصوري منفي نسبت به رفتارهاي خود دارند و از ارزيابي نادرست ديگران نسبت به عملكرد «خود» مي ترسند.آنها از اينكه در كانون توجه ديگران قرار بگيرند وحشت زده و نگرانند همواره در شرمساري ناشي از اشتباهات گذشته و هراس از آينده ي نامعلوم رنج مي برند به همين دليل ازدرك لذتهاي زندگي ناتوانند و حس قدرشناسي و قدرداني از نعمتها و فرصتهاي زندگي در آنها ضعيف تر از ساير گروههاي انساني است.
آنها درمواجهه با ديگران ،دچارتپش قلب،‌ اضطراب،رنگ پريدگي و تعريق مي شوند و به همين دليل از ابراز وجود در جمع گريزانند. فعاليتهاي اجتماعي كمي دارند ،هميشه درحاشيه زندگي مي كنند و متاسفانه نسبت به سايرهمسالان خود بيشتربه مصرف مواد مخدر و انواع روان گردانها گرايش پيدا مي كنند .زيرا احساس هيجان زياد همراه با توهمات ناشي از مصرف براي مدت كوتاهي سبب اعتماد به نفس كاذب شده و حضوردرجمع را راحت تر جلوه مي دهد. عدم قاطعيت درمخالفت و بيان كلمه ي نه در برابر تعارف اين مواد نيز به وخامت وضعيت مي افزايد چون خجالتي ها شخصيتي مطيع و پيرو دارند و ضمن تاثير پذيري زياد از گروههاي همسال اگر در دام «سوداگران مرگ» گرفتارشوند. به دليل هراس ازطعنه هاي احتمالي و اثبات شجاعت و ميل به خودنمايي كاذب سريعتر از ديگران سوء مصرف را تجربه مي كنند لذا به والديني كه داراي فرزنداني آرام، سربه زير،درونگرا و كمرو هستند توصيه مي شود بيشتر مراقب باشيد زيرا اين بچه ها در مقابل آسيبهاي اجتماعي آسيب پذيرترند و نياز به حمايت گسترده ي خانواده و مربيان تربيتي خود دارند.

راه هاي درمان:

درمرحله ي اول ،آنان بايد بپذيرند كه با اين شيوه نمي توانند دردنياي مدرن و پيشرفته ي امروز زندگي كنند و به موفقيتهاي تحصيلي،كاري و اجتماعي دست يابند!
بنابراين لازم است كه با آگاهي و درايت در ديدگاههاي فردي سبك زندگي و همچنين برخوردهاي اجتماعي خود تغييرات گسترده اي ايجاد نمايند و توصيه هاي زير را مد نظر قرار دهند.
-شجاع باشيد
- در اجتماعات بزرگ شركت كنيد به سالن سخنراني برويد ،ازوسايل نقليه ي عمومي استفاده كنيد و در بحث هاي گروهي مشاركت بيشتري داشته باشيد.
- علل و موقعيت هايي كه منجر به تشديد اين عارضه مي شوند را شناسايي كنيد و در جهت رفع علتها تلاش كنيد بخاطر داشت باشيد قرار گرفتن در شرايط محيطي ازاين مشكل خواهد كاست و هرقدربيشتر در انزوا قرار بگيرند مشكل پيچيده تر خواهد شد.
-درزمينه ي راههاي تقويت اعتماد به نفس مطالعات گسترده اي داشته باشيد قدرت مخالفت و گفتن نه را در خود تقويت كنيد و شجاعت شنيدن نه را هم داشته باشيد.
- خودتان را زياد مورد سرزنش قرار دهيد و تا بدين حد به راي و نظر ديگران مقيد نباشيد.
- با تكرار كلمات الهي و خواندن آيات و دعاهاي مختلف به «خود آرام سازي» بپردازيد،ضمن زمزمه ي آيات كوتاه اين كلام وحي را همواره بخاطر داشته باشيد.
الا بذكرالله تطمئن القلوب.
منبع:نشريه قدر– ش18




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.