آرامش ماندگار

احساس محبت وعشق بي پايان نسبت به فرزندان را خداوند منان با سرشت و فطرت والدين درهم آميخته و پديد آورده است تا آن دو بتوانند در يك پيوند مشترك سالهاي مديدي دركنار هم زندگي كنند.شريك لحظه هاي تلخ وشيرين يكديگر باشند و با از خود گذشتگي و فداكاري بي نهايت حريم امني براي خانواده فراهم آورند. وجود دوستي و مهرباني ميان همسران هديه الهي است كه در قرآن و در سخنان بزرگان دين بارها بدان اشاره شده است.
پنجشنبه، 26 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آرامش ماندگار
آرامش ماندگار
آرامش ماندگار

نويسنده: معصومه فهيم مطلق




احساس محبت وعشق بي پايان نسبت به فرزندان را خداوند منان با سرشت و فطرت والدين درهم آميخته و پديد آورده است تا آن دو بتوانند در يك پيوند مشترك سالهاي مديدي دركنار هم زندگي كنند.شريك لحظه هاي تلخ وشيرين يكديگر باشند و با از خود گذشتگي و فداكاري بي نهايت حريم امني براي خانواده فراهم آورند.
وجود دوستي و مهرباني ميان همسران هديه الهي است كه در قرآن و در سخنان بزرگان دين بارها بدان اشاره شده است.
«و ازآيات خداوندي است كه براي شما از جنس خودتان جفتي بيافريد كه در كنار او آرامش يابيد و ميان شما عشق و محبت قرار داد كه دراين حقيقت نشانه هايي از خداست براي مردمي كه درگردونه انديشه و فكرنسبت به حقايق به سر مي برند.»(سوره ي مريم،آيه21).
پدر و مادرعشقي جاودانه نسبت به اولادشان دارند آنها جانشان را براي كودكانشان به خطر مي اندازند ؛با شادي بچه ها ،شاد مي شوند با رشد و موفقيت آنان به شكوفايي مي رسند و با اندوه و مشكلات فرزندان دچارآشفتگيهاي روحي و اختلالات عصبي شده دلهره و نگراني فرصت زندگي را از آنان سلب مي كند.
روابط خانوادگي اگربرمبناي درك متقابل و شناخت ارزشهاي وجودي ناديده گرفتن نقطه شعفها و شكيبايي در برابر پيشامدهاي مختلف باشد خانواده را به كمال مي رساند، و آرامش را درخانه حاكم مي كند.
نزديكي روابط عاطفي منجر به احساس مسئوليت و تعهد پذيري افراد نسبت به هم شده احساس امنيت،نشاط و رضايت را در خانواده پديد مي آورد،ليكن پرخاشگري متعدد آزارهاي كلامي و ناديده گرفتن فرامين الهي و اصول اخلاقي افراد خانواده و بويژه فرزندان را در معرض سقوط اخلاقي قرار داده به سوي لذتهاي كاذب و دامهاي شيطاني سوق مي دهد راه موفقيت پيشرفت و شكوفايي زماني هموار مي شود كه والدين با اعتقاد و عمل به قوانين خداوندي فضايي پاك و سالم درخانه بوجود آورند و در آرامشي ديرپا و ماندگار به رشد وپرورش فرزندانشان اهتمام ورزند.

توصيه هاي كليدي

-با هشياري و درايت،درك درستي از خواسته ها،آرزوها و طرز تفكر فرزندانتان داشته باشيد وبا توجه به شرايط سني و وضعيت اجتماعي،ازآنها مراقبت كنيد در عين حال شرايط و مقتضيات زمانه را نيز مورد ارزيابي قراردهيد و با توجه به اين اصول روش تربيتي مناسبي اتخاذ كرده به رشد و تعليم بچه ها بپردازيد.
امام صادق(ع) مي فرمايند:«العالم بزمانه، لاتهجم عليه اللوابس »(تحف العقول، ص356):كسي كه به اوضاع زمان و روزگارخود آشنا باشد هرگز مورد هجوم امورناگهاني قرارنمي گيرند.
-با رفتاري گرم و مثبت ،فضاي شادي را ايجاد كنيد افسردگي،عصبانيت و انتقادهاي مداوم، ارتباط دوستانه را خدشه دار كرده، بي اعتمادي،بي حوصلگي و لجاجت را تقويت مي كند!
بدرفتاري درخانه، روابط عاطفي را نابود مي كند و سبب كينه و دشمني مي شود در احاديث آمده است: كسي كه به خانواده ي خود بدي كند هيچ اميدي نمي توان به او بست.(غررالحكم، ج5 ص234).
-به بچه ها بياموزيد منطق گرا و اجتماعي باشند از زندگي لذت ببرند و حس قدر شناسي نسبت به نعمتها و موهبتهاي الهي را با انجام فرايض مذهبي ابراز نمايند بدين ترتيب فروتني همراه با اعتماد به نفس را در وجودشان تقويت خواهيد كرد آنان با عبادت و سپاسگزاري نسبت به خداوند تكيه گاهي مقتدرخواهند داشت و دركوران حوادث و لحظه هاي بحراني به دليل ايمان قلبي به قادرمتعال هرگز به نااميدي و ياس نخواهند رسيد.
-نيازمندي ها و توقعاتشان را برآورده سازيد و ازهرگونه افراط و تفريط در اين زمينه بپرهيزيد.
وجود كمبودها و كاستي هاي زياد سبب مشكلات اخلاقي و اختلالات رفتاري در فرزندان مي شود اما برآورده كردن تمامي انتظاراتشان بطور مكرر و حتي در مواردي «غيرمنطقي» سبب بي كفايتي،راحت طلبي و بي مسئوليتي آنان مي شود در اين زمينه بايد كاملاً هشيارانه عمل كنيد.
-روي اشتباهات و عيوب آنان متمركز نشويد.نقايص و خطاهاي احتمالي را در خلوت و با سعه ي صدر مطرح كنيد. بهتر است هوشمندانه اصول و مهارتهاي زندگي را با توجه به وضعيت سني و توان هوشي- فكري به آنان بياموزيد. همواره به دنبال راهي منطقي با مشاركت سايرين براي رفع نقطه ضعفها بگرديد.
به فرزندانتان و به تمامي افراد خانواده يادآورشويد درهمه حال خود را به درياي بيكران الطاف الهي بسپاريد.انديشيدن به لطف و محبت خداوند دلها را نسبت بهم نزديك مي كند و توكل به پروردگار سبب آرامش خاطر در كانون خانواده و اجتماع مي شود به خاطرداشته باشيد خداوند هرگز يك خانواده ي پرمهر و محبت را در مسير پر پيچ و خم زندگي تنها نخواهد گذاشت.
باهم و در كنارهم باشيد و با خلوص نيت دل به روزهاي خوش آينده بسپاريد تا آرامشي ماندگاررا تجربه كنيد.
منبع:نشريه قدر – ش18




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.