آموزش پخت سه مدل نان و شیرینی

در اینجا سه مدل نان خوشمزه با ظاهری بسیار زیبا را آموزش میدهیم که می توانند به عنوان عصرانه با نوشیدنی های گرم سرو بشه یا در وعده صبحانه میل فرمائید. این نانها میان وعده سالم و خوب برای مدرسه بچه ها هم هست.
شنبه، 2 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش پخت سه مدل نان و شیرینی

نان قلبی


مواد لازم
یک لیوان شیر ولرم
6 قاشق غذاخوری روغن مایع
یک قاشق مرباخوری خمیر مایه خشک
یک قاشق چای خوری نمک
یک استکان کوچک شکر یعنی 4 قاشق غذاخوری
یک عدد تخم مرغ
آرد(به اندازه ای که خمیر نرم باشد و به دست نچسبد)

مواد داخل نان قلب
نصف لیوان روغن مایع
یک لیوان شکر

مواد رومال نان قلب
یک عدد تخم مرغ

مواد شربت روی نان بعد از پخت
3 قاشق غذاخوری شکر
نصف استکان آب ولرم

آموزش پخت سه مدل نان و شیرینی

طرز تهیه نان قلبی
شیر ولرم، یک قاشق غذاخوری شکر (از همان یک لیوان شکری که گفته شده برداشته می شود) و خمیر مایه خشک را داخل ظرفی بریزید و 10 دقیقه صبر کنید تا فعال شود.

بعد از اینکه خمیر مایه فعال شد و کف کرد بقیه مواد را به ترتیب اضافه کنید و هم بزنید. آرد را در آخر و با کنترل بریزید و ورز بدید.

خمیر باید نرم باشد و به دست نچسبد. روی خمیر را بپوشانید و 30 دقیقه استراحت بدید.

از خمیر چانه هایی به اندازه دلخواه جدا کنید. باز 10 دقیقه روی چانه ها را بپوشانید واستراحت دهید. این کار برای این است که راحت باز شود.

هر چانه را با وردنه به شکل بیضی بلند باز کنید و روی خمیر روغن مایع بزنید و شکر بپاشید.

مثل فیلم اول کناره ها را تا کرده و سپس 2 لا کنید. کمی لبه ها را فشار بدید. سپس با چاقو طوری که از یک طرف به اندازه یک بند انگشت بماند برش بزنید و شکل قلب بدید.

تمام چانه ها را به این شکل آماده کنید و داخل سینی بچینید. 30 دقیقه داخل سینی استراحت بدید و سپس زرده تخم مرغ را به آرامی روی نان بزنید.

سینی را در فر 180 درجه از قبل گرم شده یگذارید تا نان ها بپزند.

بعد از اینکه نان ها از گرمای اولیه افتاد با فرچه مخلوط آب ولرم و شکر را روی تمام قسمتهای نان بزنید و 10 دقیقه بعد سرو کنید. 1


نان سیب قفسی


مواد لازم
آرد  200 گرم
شیر  70 میلی لیتر
کره  100 گرم
خمیر مایه  1 قاشق چایخوری
نمک  1 پنس
سیب  3 عدد
شکر  نصف لیوان
دارچین  نصف قاشق چایخوری
فندوق خرد شده  1/4 لیوان
پودر قند  مقدار کافی

آموزش پخت سه مدل نان و شیرینی

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول تهیه نان سیب قفسی :
ابتدا و در شروع مایه وسط نان را تهیه می کنیم برای این منظور ، 3 عدد سیب را شسته و انها را با چاقو پوست می کنیم و با رنده درشت آنها را رنده می کنیم. سپس داخل یک تابه سیب رنده شده را همراه با نصف لیوان شکر می ریزیم و تابه را روی گاز قرار می دهیم و مواد را با هم خوب مخلوط می کنیم تا شکر کاملا با سیب قاطی شود.
 
سپس نصف قاشق پایخوری دارچین و 1/4 لیوان فندوق خرد شده را به داخل تابه می ریزیم و با انها مخلوط می کنیم.اکنون مایه وسط نان شیرینی ما اماده است.

مرحله دوم تهیه نان سیب قفسی :
سپس در ادامه خمیر نان را تهیه می کنیم و برای این منظور 1 قاشق چایخوری خمیر مایه فوری را داخل یک کاسه می ریزیم و سپس 70 میلی لیتر شیر ولرم را روی خمیر مایه می ریزیم ( از خمیر مایه خشک فوری استفاده می کنیم که بر خلاف خمیر مایه خشک معمولی احتیاج به استراحت ندارد).

مرحله سوم تهیه نان سیب قفسی :
سپس 100 گرم کره نرم شده در دمای اتاق و 200 گرم آرد و نمک را به مواد مرحله قبل اضافه می کنیم و با دست ورز می دهیم تا خمیر نرمی که به دست نمی چسبد حاصل شود.( در صورتی که خمیر چسبناک بود از مقدار بیشتری آرد استفاده شود).سپس روی خمیر را پوشانیده و به ان نیم ساعت در محیط اتاق استراحت می دهیم .

مرحله چهارم تهیه نان سیب قفسی :
سپس خمیر را بعد از استراحت به4 تکه مساوی تقسیم می کنیم. سپس یکی از انها را با وردنه روی سطح آرد پاشی شده باز کرده و اطراف ان را با چاقو می بریم تا خمیر به شکل مربع داشته باشیم.سپس ان را با چاقو از دو طرف مطابق شکل به صورت راه راه به 8 قسمت مساوی می بریم.و سپس از پوره سیب تهیه شده در یک گوشه خمیر می ریزیم.

آموزش پخت سه مدل نان و شیرینی
 
مرحله پنجم تهیه نان سیب قفسی :
سپس قسمت ساده خمیر را روی پوره سیب بر می گردانیم و 8 تکه برش خورده خمیر را نیز مطابق شکل زیر به هم می بافیم تا نانی شبیه قفس داشته باشیم.این کار را برای تمام خمیرها انجام می دهیم.

آموزش پخت سه مدل نان و شیرینی

آموزش پخت سه مدل نان و شیرینی

مرحله ششم تهیه نان سیب قفسی :
سپس داخل یک سینی را کاغذ روغنی می گذاریم و نانها را روی کاغذ قرار می دهیم و سینی را داخل فر با حرارت 175 درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده بود و برای مدت 20 دقیقه می گذاریم تا نانهای ما بپزد.

مرحله هفتم تهیه نان سیب قفسی :
سپس بعد از پخت سینی نان را از فر بیرون آورده و بعد از سرد شدن نانها را از کاغذ روغنی بر می داریم و روی ان کمی پودر قند می ریزیم . اکنون نان سیب ما اماده است . ان را برای میان وعده همراه با چای و یا قهوه میل می کنیم.نوش جان 2


نان پیچی شکلاتی


مواد لازم
آرد سفید 4 پیمانه
شکر 1/3 پیمانه+2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
شیر ۲٪ گرم شده 1 پیمانه
مخمر 2 و 1/4 قاشق چایخوری
تخم مرغ 1 عدد بزرگ
زرده تخم مرغ 1 عدد بزرگ
کره نرم شده 2 قاشق غذاخوری

برای تهیه مواد میانی
شکلات چیپسی 340 گرم
کره 1 قاشق غذاخوری
پودر بیسکوئیت شکلاتی 1 و 1/2 پیمانه
عسل 3 قاشق غذاخوری

برای تهیه روکش شکلاتی
شکلات تخته‌ای 300 گرم
کره 1 قاشق غذاخوری
شیره طلائی 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه
خمیر نان بابکا باید حتماً از یک روز قبل تهیه شود. در یک کاسه متوسط آرد و شکر و نمک را مخلوط کنید. در کاسه دیگری شیر و مخمر را بریزید و ۵ دقیقه صبر کنید تا شیر حالت کف پیدا کند. سپس تخم مرغ، زرده تخم مرغ و مخلوط حاوی آرد را اضافه کنید. ۲ دقیقه با سرعت کم همزن (با سری خمیر زن) بزنید. مواد دور کاسه را جمع کنید و ۵ دقیقه دیگر با سرعت متوسط هم بزنید. دوباره مواد را در وسط کاسه جمع کنید. کره نرم شده را خرد کنید و به مواد اضافه کنید. ۳ دقیقه دیگر هم بزنید. در آخر مواد را در وسط جمع کنید و روی کاسه را با سلفون بپوشانید. بگذارید خمیر ۱ ساعت در دمای اتاق باقی بماند.

روی یک سینی فر کاغذ روغنی بکشید و روی کاغذ را هم کمی چرب کنید. سپس خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید. هر کدام را به شکل مربع درآورید و روی کاغذ روغنی قرار دهید. روی خمیر و سینی سلفون یا روکش پلاستیکی بکشید و شب تا صبح در یخچال قرار دهید.

برای تهیه مواد میانی نان، یک کاسه پیرکس را روی کتری یا قابلمه حاوی آب در حال جوش قرار دهید. شکلات و کره را خرد کنید و داخل کاسه بریزید تا آب شوند. با قاشق هم بزنید تا شکلات مایع یکدست شود. سپس عسل و پودر بیسکوئیت را اضافه کنید و هم بزنید. کاسه را کنار بگذارید تا مواد به دمای اتاق برسند.
 
دو قالب لوف با ابعاد حدوداً ۲۲ در ۱۰ سانتیمتری را چرب کنید و کاغذ روغنی بکشید. کاغذ را طوری ببرید که مقداری از آن، از سمت طول قالب‌ها بیرون بزند.
 
۱/۲ پیمانه از مواد میانی را جدا کنید و کنار بگذارید. یکی از خمیرهای مربعی را با وردنه باز کنید (به شکل مربع ۴۰ سانتی). نصف مواد میانی باقی مانده را روی خمیر پهن شده بریزید (با فاصله دو سانت از لبه ها). حال خمیر را به شکل لوله‌ای دور مواد بپیچید.
 
خمیر لوله شده را از وسط نصف کنید. حال دو لوله دارید. روی یکی از آنها ۱/۴ پیمانه از مواد میانی که جدا کردید را بمالید و لوله دیگر را در جهت مخالف روی قبلی قرار دهید تا شکل یک ضربدر در بیاید.

 حال این دو لوله را مانند عکس دور هم بتابانید. این کار را برای خمیر دیگر تکرار کنید.

آموزش پخت سه مدل نان و شیرینی
 
خمیرهای آماده شده را داخل قالب‌های لوف قرار دهید. روی هر کدام را با حوله بپوشانید و دو ساعت کنار بگذارید تا حجم آنها دو برابر شود.
 
فر را از قبل با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. قالبهای لوف را به مدت ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. باید نان‌ها قبل از خارج شدن از فر پف کرده باشند و رویشان قهوه‌ای رنگ باشد. وقتی نان بابکا خنک شد، دو طرف کاغذ را بگیرید و آن را از قالب بیرون بکشید.
 
برای تهیه روکش شکلاتی، شکلات و کره را روی آب جوش آب کنید. شیره طلائی را اضافه کنید و هم بزنید. سس شکلات را روی نان بابکا بمالید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خودش را بگیرد. نان‌ها را لایه لایه ببرید و سرو نمایید.
 
نکته: برای تهیه یک عدد نان پیچی شکلاتی مواد را نصف کنید و مراحل را به همان نحو دنبال کنید.

نوع شکلات را می‌توانید به سلیقه خود تغییر دهید و از شکلات تلخ یا شکلات شیری استفاده کنید. 3


پی نوشت:
1.www.tasvirezendegi.com
2.www.mamifood.org
3.www.irancook.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.