طرز تهیه انواع کیک زعفرانی

کیک زعفرانی درمیان انواع کیک ها به دلیل داشتن زعفران، از لحاظ طعم و رنگ ظاهر بسیار فوق العاده می باشد. در این مطلب شما را با طرز تهیه انواع کیک زعفران خوشمزه آشنا می کنیم.
شنبه، 2 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه انواع کیک زعفرانی
مراحل درست کردن کیک زعفرانی همانند سایر کیک ها می باشد اما امتیاز متمایز این کیک، وجود زعفران یا همان طلای سرخ می باشد. کیک زعفرانی همانند کیک شکلاتی و کیک اسفنجی طرفداران زیادی دارد و یک عصرانه و چاشت عالی برای دوری از خستگی و ضعف به حساب می آید. در ادامه با دستور پخت کیک زعفرانی خوشمزه همراه با شما هستیم.


کیک زعفرانی

کیک زعفرانی به دلیل دارا بودن زعفران یک کیک بسیار خوش طعم و نشاط آور است. طرز تهیه کیک زعفرانی مشابه دستور پخت کیک ساده خانگی می باشد با این تفاوت که در این کیک از زعفران استفاده می گردد که با توجه به رنگ و طعم زعفران، کیک شما ظاهری بسیار زیبا و طعم فوق العاده ای پیدا خواهد کرد.

مواد لازم ( برای ۴-۵ نفر )
آرد: دو پیمانه
شکر: یک و نیم پیمانه
تخم مرغ: چهار عدد
زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری کمی بیشتر
شیر ولرم: نصف پیمانه
روغن: نصف پیمانه
بگینگ پودر: یک قاشق مربا خوری
وانیل: نصف قاشق مربا خوری

طرز تهیه کیک زعفرانی
ابتدا تخم مرغ ها را هم زده و شکر را به آن اضافه می کنیم و هم زدن را ادامه می دهیم تا شکر نسبتا در تخم مرغ ها حل گردد.

پس از آن شیر ولرم، همراه با روغن و وانیل را به آن اضافه میکنیم (در اینجا می توانید از طعم دهنده های خوش عطری چون هل و پوست پرتقال رنده شده به دلخواه خود استفاده کنید) و هم می زنیم تا به خوبی مخلوط گردند.

سپس زعفران را با این مواد مخلوط کنیم. در این مرحله از طرز تهیه کیک زعفرانی, آرد و بگینک پودر را مخلوط کرده و به مواد دیگر اضافه می کنیم (بهتر است که مخلوط  آرد و بکینگ پودر را سه بار الک کنید) و در حین اضافه کردن، مواد را کم کم هم میزنیم تا با آرد به خوبی مخلوط گردد.

توجه کنید که در این مرحله هم زدن زیاد موجب سفت شدن کیک می گردد. پس به اندازه هم بزنید. حالا قالب خود را با روغن کمی چرب کنید و مواد را در آن بریزید و داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

پس از ۴۰ الی ۴۵ دقیقه کیک شما آماده است. پس از سرد شدن و درآوردن از قالب، می توانید با استفاده از ایده های تزیین کیک خانگی تزیینات دلخواه خود را بر روی آن انجام دهید.1

طرز تهیه انواع کیک زعفرانی


کیک زعفرانی ساده خانگی

زعفران دارای تاریخچه سه هزار ساله است و خواص متعددی برای زیبایی دارد و کیک زعفرانی به دلیل استفاده از زعفران در آن بسیار خوشمزه تر از کیک ساده می باشد و هم خواص نشاط آوری نیز دارد.

مواد لازم تهیه کیک زعفرانی مجلسی
آرد 2 پیمانه
شکر 1 پیمانه
شیر 3/4 پیمانه
تخم مرغ 4 عدد
زعفران دم کرده 1/2 فنجان
روغن 1/4 پیمانه
عسل 4 قاشق غذاخوری
پسته 2 قاشق غذاخوری
هل 1/2 قاشق غذاخوری
وانیل  1 قاشق چایخوری
بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
گلاب 1 قاشق غذاخوری
نکته :2 قاشق غذاخوری عسل، 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و پسته برای تزیین می باشد آنها را کنار بگذارید .

دستور تهیه کیک زعفرانی خانگی
 مرحله اول
ابتدا یک ظرف مناسب به مانند تصویر زیر انتخاب کنید و تخم مرغ ها و شکر و وانیل را مخلوط کنید و چند دقیقه با هم زن بزنید و سپس روغن را اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

مرحله دوم
شیر، عسل، زعفران و گلاب را به مواد اضافه کنید و مواد را 5 الی 6 دقیقه بزنید و سپس آردی که چند بار الک کرده اید را در چند نوبت به مواد اضافه کنید و با هم زن برقی بزنید. این کار حدود 10 دقیقه زمان نیاز دارد و بعد از این مدت مواد کیک آماده است.

مرحله سوم
در این مرحله قالبی متناسب با مواد کیک انتخاب کنید و آن را با مقداری روغن چرب کنید و مواد را داخل آن بریزید.

مرحله چهارم
 سپسپ قالب را درون فری که نیم ساعت از قبل با دمای 170 درجه گرم شده است بگذارید و برای 45 دقیقه منتظر بمانید تا کیک زعفرانی شما آماده شود.در نیم ساعت اول به هیچ عنوان درب فر را باز نکنید و بعد از گذشت 30 دقیقه می توانید پختن کیک را با یک خلال چوبی تست کنید.

مرحله پنجم
برای تزیین مواد رویه کیک ابتدا 2 قاشق عسل را درون تابه ای گرم کنید و سپس 2 قاشق زعفران دم کرده و پسته را اضفه کنید و به خوبی مخلوط کنید و بعد از خارج کردن کیک از فر مواد آماده شده را روی کیک بریزید و کیک زعفرانی را در کنار عزیزانتان سرو کنید .

نکات تکمیلی در مورد کیک زعفرانی
کیک زعفرانی جزو کیک و شیرینی - انواع کیک میباشد .

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 35دقیقه میباشد .

کیک زعفرانی را می توانید در وعده میان وعده - دسر - سرو کنید .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .2

طرز تهیه انواع کیک زعفرانی


کیک زعفران کنجدی

کیک کنجدی با عطر و طعم زعفران طعم بی نظیری داره و برای عصرانه همراه با یه چای تازه دم خیلی میچسبه امیدوارم درست کنید و لذت ببرید.

مواد لازم جهت تهیه کیک زعفران کنجدی
تخم مرغ: 4 عدد
شکر :1 لیوان سرپر
آرد:3 لیوان
روغن مایع: سه چهارم لیوان
شیر :1 لیوان
زعفران آب شده: 2 قاشق غذاخوری
وانیل: نصف ق.چ
بکینگ پودر:1ق.غ
کنجد بمیزان لازم
همه مواد ب دمای محیط رسیده باشه
آرد+بکینگ پودر رو سه بار الک کردیم(الک کردن باعث هوا دهی به آرد میشود در نتیجه بافت و پف کیک عالی میشود).

طرز تهیه کیک زعفرانی کنجدی
تخم مرغ و وانیل رو ۲ دقیقه با دور متوسط هم زدیم تا از لختگی دربیاید سپس شکر را اضافه و8دقیقه با دور تند زدیم تا حجم آن سه برابر و سفید و کشدار شود.

شیر را اضافه و یک دقیقه هم زدم بعد زعفران را اضافه کردیم و سپس روغن را اضافه و سی ثانیه هم زدیم اردوبکینگ پودر الک شده را در سه مرحله اضافه کردم و فقط در حد مخلوط شدن بیشتر وگرنه پف تخم مرغها از بین میرود .

کف قالب را با روغن جدا کننده خوب چرب کردم کف قالب و اطراف قالب رو کامل کنجد پاشیدم مایه کیک رو به ارومی داخل قالب ریختم و در فر که از قبل گرم کردم با حرارت 180 درجه بمدت ۵۰ دقیقه گذاشتیم تا پخته شود.

اندازه قالب را هم ۲۳ سانت با ارتفاع ۸ سانت بود.3


پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.takashpaz.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.