آشنایی با انواع گلاب و فواید آن

گلاب از عرقیات است که از خاصیت درمانی بسیاری برخوردار است، در ادامه با تمام خواص گلاب برای زیبایی، سلامت بدن، درمان بیماری ها و تمام آنچه باید درباره گلاب بدانید آشنا خواهید شد.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با انواع گلاب و فواید آن
گلاب به مایعی است که از تقطیر گل محمدی به دست می آید. فصل بهار بهترین زمان برای چیدن گل محمدی و تهیه گلاب از آن می باشد. گلاب رایحه ی خوشی دارد و از آن در صنعت عطرسازی استفاده می شود. گلاب علاوه بر صنعت عطرسازی، فواید درمانی بسیاری دارد و دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج، ضد برونشیت و… می باشد. در این مقاله شما را با انواع گلاب، طبع آن و تمامی خواص شگفت انگیز گلاب برای درمان بیماری ها و زیبایی آشنا می کنیم.


انواع گلاب


گلاب سنگین (درجه یک)
در 100 میل لیتر از این گلاب 35 میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب سبک (درجه دو)
در100 میلی لیتر از این گلاب 15 میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب دو آتشه
برای تهیه گلاب دو آتشه پس از یکبار تقطیر و گلاب گیری روی گل های دیگ، گلاب به دست آمده قبلی را می ریزند.

گلاب سه آتشه (سه گل )
برای تهیه گلاب سه آتشه بر روی گلاب دو آتشه گل تازه ریخته و دوباره تقطیر می کنند.

گلاب پس آب
برای تهیه گلاب پس آب به گل های دیگ بعد از یکبار گلاب گیری آب اضافه می کنند.


ترکیبات و ارزش غذایی یک بطری گلاب

گلاب گلاب سرشار از ویتامین C، ویتامین E، تانن، پکتین، سیترنلول، گرانتول، استاروپنین و فنیل اتانول می باشد و دارای ترکیبات مفیدی مانند ترپن ها، گلیکوزیدها، فلاوونوئیدها، آنتوسیانین ها و… است و ارزش غذایی یک بطری گلاب به صورت زیر می باشد:

کالری :80

کربوهیدرات :21 گرم

شکر :20 گرم


طبع گلاب

گلاب یکی از پر مصرف ترین عرقیات می باشد که طبیعت گرم ومعتدل دارد و به دلیل خواص و طبیعت ویژه ای که دارد، برای تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب مفید است. طبیعت انواع گلاب ها گرم و معتدل است و طبع گلاب سه آتشه، دو آتشه، درجه یک، درجه دو و پس آب، به ترتیب از گرمی به خنکی می رود.


مصلح گلاب

از مصلحات گلاب نبات و شکر است.


نحوه مصرف گلاب

از گلاب برای تهیه شربت گلاب، انواع کیک و شیرینی، انواع مربا، شله زرد، حلوا و چای گلاب استفاده می کنند. مهم ترین خاصیت گلاب آرام بخش بودن آن است و به همین علت از آن در مراسم های سوگواری استفاده می کنند. در ایام امتحانات نیز برای تقویت قوای عمومی و تجدید انرژی در بدن از گلاب استفاده کنید.1


خاصیت آنتی اکسیدانی

گلبرگ ها و روغن گل سرخ، حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که به محافظت از سلول ها در مقابل آسیب کمک می کنند. مطالعات نشان می دهند، این آنتی اکسیدان ها پتانسیل مهار پراکسیداسیون لیپیدها (که باعث ایجاد محافظت سلولی می شوند) را دارند.


درمان گلودرد

گلاب یک آنتی بیوتیک طبیعی است و خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و گلودرد می شود.


بهبود بینایی و رفع خستگی چشم

برای بهبود بینایی می توانید از گلاب اصل به عنوان قطره چشمی استفاده نمایید. گلاب سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراتیو ماکولا و آب مروارید می شود. گلاب سبب رفع خستگی چشم شده و برای افرادی که ساعات طولانی را در مقابل یک کامپیوتر برای کار می گذرانند مفید است.


درمان مشکلات دستگاه گوارش

گلاب جریان صفراوی را افزایش داده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و سبب درمان مشکلاتی مانند نفخ، معده درد، زخم معده می شود. گلاب برای درمان ریفلاکس موثر است.


کاهش فشار خون

گلاب خواص ضد التهابی دارد و سبب کاهش فشار خون بالا و تقویت قلب و پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی می شود.


بهبود بریدگی، زخم و سوختگی

یکی از خواص گلاب برای پوست ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است. این خاصیت گلاب می تواند علاوه بر بهبود سریع تر زخم ها، به تمیز نگه داشتن و مقابله با عفونت های ناشی از بریدگی و سوختگی کمک کرده و همچنین روند بهبود بریدگی، سوختگی و حتی جای زخم را تسریع کند.


خاصیت ضد پیری

گلاب اغلب در محصولات آرایشی به منظور کاهش چین و چروک پوست صورت استفاده می شود؛ چرا که این ماده دارای اثرات ضد پیری است. استفاده از گلاب به صورت موضعی علاوه بر تسکین پوست تحریک شده؛ ممکن است بروز چین و چروک را نیز کاهش دهد.


خاصیت ضد میکروبی

اسانس روغنی گل سرخ دارای خاصیت ضد میکروبی است. تحقیقات نشان می دهند که اسانس روغنی و عصارۀ تام گلاب، دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی در مقابل سویه های استافیلوکوک اورئوس (عامل ایجاد آکنه)، باکتری اشرشیا کلای، کروموباکتریوم ویولاسوم و چندین نوع باکتری دیگر است. از آنجایی که گلاب حاوی روغن گل سرخ است، به سالم ماندن پوست شما نیز کمک می کند.

همچنین این ماده علاوه بر این ها باعث طراوت و نرمی پوست می شود. افراد اغلب از خواص گلاب برای پوست  به عنوان تونر و برای کاهش سیاهی دور چشم ، تسکین آفتاب سوختگی و آبرسانی پوست استفاده می کنند.2


استرس، افسردگی و آلزایمر

بخور گلاب باعث احساس آرامش می شود و از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند. یک پروتئین به نام آمیلوئید بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد و باعث آلزایمر می شود، خوشبختانه گلاب بازدارنده عملکرد آمیلوئید می باشد.

تحقیقات نشان داده است که گلاب دارای خواص ضد استرس و ضد افسردگی است و می تواند در بدن شرایطی  مشابه دیازپام ایجاد کند.


سردرد و میگرن

اعتقاد بر این است که اگر از گلاب برای آروماترواپی استفاده کنید و یا یک پارچه آغشته به گلاب را بر روی پیشانی ببندید به درمان سردرد و میگرن کمک می کند.


پاک سازی پوست صورت

تونر ها با آب رسانی به پوست صورت باعث پاک سازی پوست صورت می شوند و آلودگی ها و چربی پوست را کاهش می دهند، گلاب یک تونر طبیعی است که باعث آبرسانی و پاکسازی پوست صورت می شود.


مرطوب کننده طبیعی پوست

گلاب یک آبرسان و مرطوب کننده ی طبیعی پوست محسوب می شود، گلاب بافت پوست را بهبود بخشیده و خشکی پوست را درمان می کند.


درمان پف زیر چشم

خواص ضد التهابی و خنک کننده گلاب علاوه بر پاکسازی پوست صورت می تواند به راحتی به درمان پف زیر چشم کمک کند.


درمان آفتاب سوختگی

گلاب خواص خنک کنندگی دارد و برای درمان آفتاب سوختگی مفید می باشد، گلاب می تواند پوست شما را آرام کند و سرعت بهبود را افزایش می دهد.


تقویت و افزایش رشد مو

گلاب با جلوگیری از ریزش مو به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کند.


درمان شوره سر

گلاب یک ضد عفونی کننده ی قوی است که می تواند به درمان شوره سر کمک کند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.lafarrerr.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.