طرز تهیه چند غذای خانگی برای کودک

با فرا رسیدن زمان تغذیه کودک با غذاهای جامد بسیاری از والدین دچار سردرگمی میان انتخاب غذای کودک آماده یا خانگی می شوند. این مقاله غذای کودک خانگی و آماده را مورد بررسی قرار داده و طرز تهیه چند غذای خانگی برای کودک دلبندتان را نشان داده است.
يکشنبه، 3 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند غذای خانگی برای کودک
آیا غذاهای آماده که به راحتی می توان آنها را تهیه کرد و در طعم های مختلف در فروشگاه ها موجود هستند را ترجیح می دهید یا دوست دارید خود با انجام عملیات خرد کردن، مخلوط کردن و آسیاب کردن مواد غذایی در خانه و کثیف نمودن پیشخوان آشپزخانه برای کودک دلبندتان غذا تهیه کنید؟ درست است انتخاب با شما است و بسیاری از مادران میان این دو راه آسان و سخت حق انتخاب دارند. اما اگر بجای آنکه پرسیده می شد کدام راه آسان تر است، این سؤال مطرح می شد که کدام یک بهترین انتخاب برای فرزندتان به حساب می آید، آنگاه چه پاسخی داده می شد؟ حال این سؤال مطرح می شود که در کل برای افراد بزرگسال و کودک آیا غذاهای تازه خانگی طعم بهتری دارند یا غذاهای آماده فرآوری شده؟ اما بسیاری از مادران همچنین ممکن است این سؤال برایشان پیش آید که آیا تفاوت مواد مغذی موجود میان این دو روش تهیه غذا، ارزش وقت گذاشتن جهت پخت غذای خانگی برای کودک را دارد یا خیر. در حالی که برخی کارخانجات تولید غذای کودک ممکن است ادعا کنند که غذاهای آنها نیز دارای ارزش غذایی می باشند اما واقعیت آن است که به محض آنکه فرزندتان شروع به خوردن غذاهای جامد کرد هیچ چیزی برای معده کوچک او بهتر از غذای کودک تازه و خانگی نمی باشد.
 دستگاه گوارش و معده کوچک و در حال تکامل کودک تنها می تواند مقادیر کمی غذا را در هر مرتبه مورد رسیدگی قرار دهدهر آنچه جوشانده شود، با استفاده از برخی مواد از فاسد شدگی محافظت شده و نیز تحت عملیات فرآوری قرار گیرد به طور پیش فرض در این راه مواد مغذی حیاتی خود را از دست می دهد. همان مواد مغذی که کودک در حال رشد شما به شدت به آنها نیاز دارد. دستگاه گوارش و معده کوچک و در حال تکامل کودک تنها می تواند مقادیر کمی غذا را در هر مرتبه مورد رسیدگی قرار دهد. که این بدان معنا است که هر لقمه از غذای او مهم بوده و حساب می شود.
 
زمانی که خود غذای فرزندتان را می پزید، نه تنها می دانید دقیقاً چه موادی وارد دهان فرزندتان می شود، بلکه می توانید تنوع بسیار بیشتری را در غذا ایجاد کنید (چرا که به راحتی نخواهید توانست پوره آووکادو را در قفسه های فروشگاه غذای کودک بیابید) و همچنین از نظر اقتصادی نیز بسیار باصرفه تر خواهد بود. علاوه بر آن این کار زمینه را برای کودک شما فراهم می سازد تا طعم غذاهای سالم و تازه را بچشد. بر خلاف گزینه های از پیش آماده فرآوری شده که از ارزش غذایی پایینی برخوردارند.
 
تهیه غذای خانگی کودک بسیار آسان تر از آنچه فکر می کنید است و وقت گذاشتن برای آنکه به دلبندتان غذایی را بدهید که با نهایت تلاش خود آماده کرده اید بسیار راضی کننده خواهد بود. علاوه بر غذاهای ساده پوره شده که خانواده تان پیش از این با غذاساز کودک تهیه و مصرف می کردند می توانید چند غذای خوشمزه دیگری که دستور پخت آنها را در ادامه قرار داده ایم امتحان کنید:
 
طرز تهیه چند غذای خانگی برای کودک


غلات صبحانه خانگی تهیه شده از برنج سبوس دار

مواد مورد نیاز
* یک چهارم پیمانه پودر برنج قهوه ای

* 8 اونس (یک پیمانه) آب

* کمی شیر خشک یا شیر مادر

جهت تهیه پودر برنج کافی است برنج قهوه ای را در مخلوط کن یا غذاساز ریخته و آن را آسیاب کنید. روش پیشنهادی دیگر برای بدست آوردن برنج قهوه ای کاملاً پودر شده استفاده از دستگاه آسیاب قهوه است. آب را به جوش آورید. پودر برنج را به آن افزوده و با یک همزن دستی به طور مداوم آن را هم بزنید. حرارت را خیکی کم کنید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه به آرامی بپزد (هم زدن را همچنان ادامه دهید تا برنج ته نگیرد). شیر مادر را به آن افزوده و به اندازه کافی هم بزنید تا به قوام مورد نیاز کودک برسد.
 

پوره میوه تهیه شده از آووکادو و گرمک (ملون)

مواد مورد نیاز
* 1 عدد سیب یا گلابی پوست کنده، بدون هسته (دانه گیری شده) و خرد شده

* 1 قاچ گرمک خرد شده

* نصف آووکادو پوست کنده شده

* مقدار کمی آب
 
سیب یا گلابی آماده شده را همراه با گرمک درون یک قابلمه یا ماهیتابه کوچک ریخته و کمی آب به آن اضافه کنید. آن را به آرامی پخته تا میوه نرم شود. سپس به درون غذاساز ریخته تا پوره یکدستی بدست آید. آووکادو را با میوه پوره شده له کنید و سرو نمایید.
 

سیب شیرین و کدو حلوایی حاوی ادویه

مواد مورد نیاز
* یک عدد کدو حلوایی متوسط

* یک عدد سیب شیرین پوست کنده، بدون هسته (دانه گیری شده) و خرد شده

* 2 قاشق چایخوری کره بدون نمک (ذوب شده)

* 1 قاشق چایخوری شربت افرا خالص (اختیاری)

* سر انگشت دارچین، جوز هندی

* سر انگشت میخک آسیاب شده (اختیاری)
 
فر را در درجه حرارت 350 درجه فارنهایت یا 177 درجه سانتیگراد از قبل روشن کنید. کدو حلوایی را به دو نیم کرده و تخمه یا دانه های آن را جدا کنید (تخمه های آن را می توانید در زمانی دیگر بو داده و برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر به عنوان میان وعده استفاده کنید). مجدداً کدو حلوایی را به دو نیم دیگر تقسیم کنید. قاچ های کدو را در ظرف مخصوص فر چرب شده قرار دهید به طوری که پوست آنها رو به بالا باشد. روی آنها را پوشانده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه در فر پخته شوند.
 
سیب خرد شده، کره، شربت افرا و ادویه ها را در یک کاسه با یکدیگر مخلوط کنید. زمانی که کدو حلوایی ها را از فر خارج کردید، هر قاچ یا برش از کدو ها را برگردانده به گونه ای که قسمت پوست آنها رو به پایین قرار گیرد و آنگاه مخلوط سیب را بر روی قاچ های کدو حلوایی بریزید. روی ظرف را پوشانده و آنها را برای مدت 20 تا 30 دقیقه دیگر یا تا زمانی که نرم شوند درون فر قرار دهید. سپس می توانید آنها را له کرده یا به شکل پوره درآورده و به کودک خود بدهید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.