پيام رسان اسلام ناب محمدي

بر کسي پوشيده نيست که هم اکنون عصر ارتباطات و علوم مربوط به آن است و از اهم اين علوم،امکانات وسيع و گسترده ارتباطات بي واسطه الکترونيکي است.يعني ارتباط آسان بين همه جهانيان با يکديگر صرف نظر از فاصله هاي فکري و ابعاد جغرافيايي. يقيناً برقراري اين گونه ارتباطات از آرزوي ديرينه ساکنان جهان،براي آشنايي با اقوام، اديان،انديشه ها،فرهنگ ها و مليت ها بوده است.تحقق اين آرزو گرچه از گذشته
سه‌شنبه، 31 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيام رسان اسلام ناب محمدي
 پيام رسان اسلام ناب محمدي
پيام رسان اسلام ناب محمدي






معرفي مرکز تحقيقات و نشر معارف اهل البيت علهيم السلام

بر کسي پوشيده نيست که هم اکنون عصر ارتباطات و علوم مربوط به آن است و از اهم اين علوم،امکانات وسيع و گسترده ارتباطات بي واسطه الکترونيکي است.يعني ارتباط آسان بين همه جهانيان با يکديگر صرف نظر از فاصله هاي فکري و ابعاد جغرافيايي.
يقيناً برقراري اين گونه ارتباطات از آرزوي ديرينه ساکنان جهان،براي آشنايي با اقوام، اديان،انديشه ها،فرهنگ ها و مليت ها بوده است.تحقق اين آرزو گرچه از گذشته هاي دور در ذهن بشر وجود داشته،ليکن استيلاي علوم جديد و فناوري هاي گوناگون آن در چند دهه اخير جهان را در معرض افکار،آرا و انديشه هاي بديع و رشد يافته قرار داده است.
بديهي است در چنين فرصت بي نظيري،توفيق دستيابي به منابع و ماخذ علمي و تحقيقاتي از آن مکتبي خواهد بود که در معرض افکار و انديشه هاي نکته سنج حقيقت بين است،موجب گردد.بنابراين لازم است آن دلهاي دردمند و وجدان هاي بيدار که خود را در برابر نيازهاي معنوي صدها ميليون انسان مسلمان مسوول مي بينند دست به اقدامي بزنند،در خور آن افکار بلند.
موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام بنا به ضرورت پاسخگويي به نياز علاقه مندان و پژوهشگران در مورد معارف اهل البيت عليه السلام بر اساس اهدافي والا در سال1385به همت"حاج سيدحسين رضازاده"به ثبت رسيد.
کلنگ ايجاد ساختمان موسسه در نيمه شعبان سال1423هجري قمري در شهر اصفهان به زمين زده شده،اين ساختمان که تجهيزات و امکانات مختلف جديد علمي به همراه انواع هنرهاي تزييني اسلامي و ايراني در آن به کار گرفته شده است،در سال 1385هجري شمسي(برابر با1427هجري قمري)به اتمام رسيد و توسط بنيانگذار وقف شد.ارکان تشکيلات موسسه را توليت،مديرعامل،هيات امنا و چهار مديريت زيرنظر مدير عامل تشکيل مي دهند.
مديرعامل و مديريت هاي موسسه از نظر مشورتي شوراهاي متعدد بهره مي برند.عمليات ساختماني اين موسسه به همت حاج سيد حسين رضازاده و با حضور نمايندگان مراجع تقليد،جمعي از روحانيون معظم،استادان و روساي دانشگاه ها،از جمله استاد مدعو از دانشگاه الازهر قاهره،مديران دولتي و ارگانها، تجار و کسبه و متدينان،خيران و مديران موسسات خيريه و مراکز فرهنگي و ديگر اقشار علاقه مند به خاندان اهل البيت عليهم السلام و معارف اسلامي،همراه با سخنراني رياست محترم هيات امناي موسسه،آيت الله"حاج سيد حسن فقيه امامي"آغازشد.
ساختمان اين پروژه عظيم با زير بنايي بالغ بر3هزار و 500 متر مربع،واقع در مرکز شهر تاريخي و عالم پرور اصفهان،در تقاطع خيابانهاي هشت بهشت غربي و نشاط،در شعاع 300 متري جنوب شرق ميدان تاريخي نقش جهان آغاز گرديد و طبق برنامه زمان بندي و پيش بيني شده به انجام رسيد.
بناي اين مرکز،در دو طبقه،از چهار بخش علمي-پژوهشي،آموزش،تالار و سالن اجتماعات و همايش و کتابخانه پيشرفته ديجيتالي تشکيل شده است.
به منظور دستيابي به منابع غني اسلامي،اين عظيم ترين کتابخانه ديجيتالي آماده است تا به آسانترين طريق ممکن در خدمت همه شيفتگان معارف اهل البيت عليهم السلام بوده و به همه علاقمندان آگاهي عميق تر ببخشد.
موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام مي کوشد تا تمامي منابع مورد نياز را به صورت ديجيتالي گردآوري نموده و در اختيار عموم قرار دهد،به طوري که هر کس در هر کجاي عالم و در هر زمان به آنها دسترسي داشته باشد و از خدمات جست و جوي سريع،دسته بندي مطالب،ارتباط با مولفان و صاحب نظران،بهره مندي از انديشه ديگران در موضوع کار خود،پاسخ گيري سوالات و راهنمايي در موضوع تحقيق بهره مند گردد.
کتابخانه موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام يک کتابخانه تمام ديجيتالي است که کليه کتب منابع اسلامي و شيعي در آن به صورت ديجيتالي نگهداري مي شود.
هر کاربر بدون محدوديت زماني و مکاني، هميشه حداقل چند صد هزار کتاب مورد نياز خود را در اختيار دارد.
براي رسيدن به حداکثر رضايتمندي و ارايه بهترين خدمات کتابداري و کتاب شناسي، در سيستم هاي پيشرفته ديجيتالي موسسه تحقيقات و نشرمعارف اهل البيت عليهم السلام علاوه بر بانک اطلاعات کتب و منابع،يک روبات هوشمند نرم افزاري در نظر گرفته شده است که به دسته بندي،موضوع بندي و شناسايي منابع مرتبط و نيز انجام جست و جوهاي هوشمند بر
«ايجاد يک بانک جامع اطلاعات اسلامي، نشر معارف اهل البيت عليهم السلام،به کارگيري آخرين روش هاي علمي در تحقيق و نشر،شکل دهي به جريان پژوهش در حوزه فعاليت هاي اسلامي،نشر الکترونيکي معارف اهل البيت عليهم السلام از طريق پايگاه داده،ايجاد مرکزداده"I.D.C"اسلامي براي بهره برداري کليه موسسات همسو،جلوگيري از جريان يکسويه اطلاعات و...از اهداف مرکز تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام است»
حسب نيازهاي کاربر و با امکان تخمين ميزان پاسخگويي هر يک از منابع مي پردازد تا محقق را در دستيابي به بهترين منابع و سوال کننده را در دستيابي به بهترين پاسخ ها،ياري نمايد و وقت ارزشمند کاربر،به جاي سردرگمي در اين کتابخانه بزرگ و پرداختن به شناسايي کتب و منابع،صرف پرداختن به اصل موضوع و انجام تحقيق و پژوهش شود.

اهداف و ضرورت ايجاد موسسه:

موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام با نگرش ارج گذاري به زحمات اوليا و دانشمندان و پژوهشگران، تلاش دارد تا در اعتلاي علوم آسماني،از فناوري روز جهان،نهايت بهره را بجويد.
همسو بودن اين اهداف با اهداف فرهنگي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و تحليل بار مالي و اجرايي مراکز فرهنگي،دانشگاه ها و حوزه هاي علميه، لزوم انجام مورد فوق الذکر را بيشتر مشخص مي نمايد.

اهداف اين موسسه:

ايجاد يک بانک جامع اطلاعات اسلامي، نشر معارف اهل البيت عليهم السلام،به کارگيري آخرين روش هاي علمي در تحقيق و نشر،شکل دهي به جريان پژوهش در حوزه فعاليت هاي اسلامي،نشر الکترونيکي معارف اهل البيت عليهم السلام از طريق پايگاه داده،ايجاد مرکز داده"I.D.C"اسلامي براي بهره برداري کليه موسسات همسو،جلوگيري از جريان يکسويه اطلاعات و...از اهداف مرکز تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام است.

اهميت،ضرورت و اولويت:

عدم تجميع اطلاعات مکتوب در جهان اسلام باعث گرديده است جريان تحقيق با چالش هاي جدي به شرح ذيل روبرو باشد:انجام فعاليت هاي ناقص،انجام فعاليت هاي تکراري،دستيابي مشکل و بعضاً محال به همه آنچه که يک محقق نيازمند به آن است،هزينه بر بودن تحقيق به دليل دشواري استفاده از منابع،عدم دستيابي به نسخ خطي،چاپ سنگي و کتب ناياب.
عدم آگاهي از آنچه در يک موضوع انتشار يافته است،عدم آگاهي از آنچه در جريان فکري جهان،نسبت به اسلام و تشيع وجود دارد،عدم اطلاع پژوهشگر از نيازهاي فکري،فرهنگي بشر و در نتيجه فاصله موجود بين توليد اطلاعات و نياز مصرف،عدم ارتباط فکري و فرهنگي پژوهشگران و مراکزعلمي به منظور دستيابي به فرآيند تحقيقي برتر،عدم اطمينان محقق از دستيابي به آنچه در معارف اهل البيت عليهم السلام به صورت مکتوب وجود دارد و...
موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام براي کاستن از مشکلات فوق با نيتي خالص و ارزشمند پديد آمده است تا اهداف زير را محقق کنند:استفاده آسان،سريع بدون محدوديت زمان و مکان از منابع ديني براي تمامي نيازمندان به معارف اهل البيت عليهم السلام در سراسر جهان،جلوگيري از نابودي اين گنجينه هاي ارزشمند،گسترش کاربران از سطح يک کلاس حوزه و يا دانشگاه به سطح جهان،افزايش بهره وري بهتر از اطلاعات موجود با ايجاد يک سيستم نرم افزاري کارآمد،دستيابي به اطلاعات با جست و جوي هوشمند و سريع"واژه-موضوع"،امکان ايجاد يک کتابخانه شخصي در سايت براي کاربر، امکان توليد اطلاعات براي کاربر، امکان ارتباط هدفدار کاربران با انگيزه هاي مشترک،رساندن اطلاعات روز به کاربر از فعاليت هاي فرهنگي مرتبط با اهداف وي،ايجاد اطمينان در جست و جو کننده به آنچه در دسترس اوست"کامل و بي عيب"،ايجاد دانشگاه مجازي و تشکيل کلاس هاي کوتاه مدت با اهداف خاص،امکان بهره برداري هر چه بيشتر از امکانات بالقوه فکري در حوزه انديشه،امکان تبادل انديشه ميان کاربران هم افق و...

فضاي مزين به کلام اهل البيت عليهم السلام:

هنگام ورود به مرکز تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام و بعد از گذر از سر در مزين به اسماء الله و عبور از در چوبي معرق ارزشمندي که"باب فاطمه"سلام الله عليها نامگذاري شده به فضاي آکنده از آيات الهي و اسماء مبارک ائمه معصومين عليهم السلام وارد مي شويم.گچ بري هاي زيبا و ظريف سقف که آيات مبارک"الا بذکر الله تطمئن القلوب"و"ان اکرمکم عند الله اتقيکم"را در خود جاي داده است،در نور لوستر که نام مبارک حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام را بر گرد خود دارد جلوه اي خاص يافته است.
آيه مبارکه"يرفع الله الذين امنوا امنکم و الذين اتو العلم درجات و الله بما تعملون خبير"که به صورت کاشي معرق پشت ميز پذيرش قرار دارد و لوح سنگي ياد بودي که تزيين يافته به آيه مبارک"الر کتاب انزلناه اليک لتخرج الناس من الظلمات الي النور باذن الله الي صراط العزيز الحميد"هدف بنا را گوشزد مي نمايد.علاوه بر در اصلي ساختمان،سه در اصلي ديگر به اين ورودي متصل است که در سمت شمال با تزيينات خاص و نام مبارک حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالي فرجه در دو طرف آن جلوه اي خاص به اين فضا بخشيده است.
سالن اجتماعات حضرت خديجه کبري سلام الله عليها سالني است تقريباً مربع شکل که هر بيننده را مبهوت خود مي کند،چتري از اسماء مقدس چهارده معصوم عليهم السلام و نام مبارک حضرت زينب سلام الله عليها و حضرت عباس عليه السلام بالاي سر آنهايي است که وارد اين فضا مي شوند.
اين گنبد گونه،آکنده از گچ بري هاي زيبا و ظريف منبعث از طرح گنبد مسجد شيخ لطف الله است.لوستر هماهنگ با اين فضا به همراه چهار لوستر در چهار طرف آن،نور اين فضا را تامين مي کند.در گرداگرد اين گنبد جملات مقدس"لا اله الا الله محمد رسول الله"و"علي ولي الله"با خطي زيبا جلوه گر است.
دو تابلوي معرق چوب،بسيار ظريف و زيبا تهيه شده و بر ديوار اين فضا نصب است که تعدادي از احاديث حضرت علي عليه السلام و حضرت زهرا سلام الله عليها را يادآوري مي کند.
اين دو تابلو با ديواره هاي اطراف که همگي پوشيده از چوب مي باشد،هماهنگي در خور تحسيني را ايجاد نموده است،دو درب اصلي و سالن اجتماعات حضرت خديجه سلام الله عليها به اين فضا متصل است.
سالن اجتماعات حضرت خديجه کبري سلام الله عليها پذيراي 600 نفر مي باشد که بر صندلي هاي سبز رنگ آن مستقر مي شوند.عرض و طول سالن به گونه اي است که از هر نقطه ارتباط نزديکي با سن برقرار نموده است.
شش درب بزرگ متصل به سالن،امکان پر شدن و تخليه سريع را فراهم آورده است.صلوات چهارده معصوم عليهم السلام خواجه نصير توسي جلوه گر ديوارهاي چوبي است و کاشي هاي سفالي آن هماهنگ با رنگ چوب، آرامشي در خور توجه را به بيننده القا مي نمايد.بر تارک سن،آيه مقدس تطهير و حديث مبارک ثقلين گوياي مسير و هدف اجتماعات تشکيل يافته در اين سالن است.اين سالن، جديدترين وسايل صوتي و تصويري را دارد و به شرکت کننده در برنامه ها امکان بهره برداري بهتر از مطالب ارايه شده را مي دهد.
يکي از درب هاي شمالي سالن به تالار پذيرايي و بوفه متصل است و درب شمالي ديگر مستقيماً افراد را به خارج از ساختمان هدايت مي نمايد.
دعاي عهد که با گچ بري بي نظيري گرداگرد فضاي سقف را پوشانده،يادآور عهدي است که شيعه زمان غيبت با امام خود دارد،به تعبيري تمام اين ساختمان زير پوشش اين عهد است که هر چه مي کنيم براي اثبات متعهد بودن به وظيفه يک بنده خداست.
از طريق دو دستگاه پله شمالي و جنوبي مي توان به طبقه زيرين ساختمان شامل سالن مديريت علمي پژوهشي علامه اميني دست يافت.سالن علامه اميني کتابخانه بزرگي است که علاوه بر نگهداري کتب به شکل فيزيکي،به مديريت علمي، پژوهشي در اين سالن امکان اداره موسسه را مي دهد.نمازخانه موسسه نيز با ظرفيت يکصد نفر در کنار سالن علامه اميني و در بالاي کتابخانه ديجيتالي قرار گرفته است.
منبع:بناي ماندگار،ويژه نامه افتتاح مجموعه خوابگاه هاي خيريه دانشجويي حضرت جواد (ع)دانشگاه صنعتي اصفهان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.