دستور تهیه چهار مدل دسر شیر

ژله باشیر یک دسر مقوی و مناسب برای کودکان است و شما می توانید این دسر خوشمزه را برای مهمانی ها تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
پنجشنبه، 7 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه چهار مدل دسر شیر

حلوای شیر زعفران


مواد لازم برای تهیه حلوای شیر زعفرانی
1 قاشق چایخوری پودر زعفران
3 لیوان شیر کم چرب
2 لیوان آرد
2 لیوان شکر
1 لیوان گلاب
1 لیوان مخلوط از کره و روغن مایع (50 گرم)

طرز تهیه حلوای زعفرانی با شیر
پودر زعفران را به صورت بن ماری روی بخار کتری دم می‌کنید.

شیر و شکر را با هم مخلوط می‌کنید و روی حرارت مستقیم اما کم قرار می‌دهید.

گلاب و زعفران دم کرده را به ظرف داغ شیر اضافه می‌کنید.

محتویات شیر، شکر، گلاب و زعفران نباید خیلی جوشیده شود. چرا که حجم شربت حلوا به شدت کاهش پیدا می‌کند (بخاطر تبخیر) و حلوا خشک خواهد شد.

آرد را الک می‌کنید و آن را بر روی ماهیتابه خشک بدون روغن می‌ریزید و تفت می‌دهید تا رنگ تیره و قهوه‌ای به خود بگیرد (اما نسوزد).

آرد را پس از تیره شدن الک کنید.

روغن و کره را به آرد الک شده اضافه کنید و دوباره به طور کامل تفت دهید تا با هم مخلوط شوند.

در این مرحله باید زیر شعله گاز را خاموش کنید و شربت خنک شده (شیر و زعفران) را به صورت آهسته آرد اضافه نمایید.

پس از اضافه کردن شربت حلوا، زیر گاز را روشن کنید و بگذارید که حلوا تا موقعی که در وسط قابلمه جمع نشده است، در حرارت ک باشد.

حلوای سفت شده را درون قابلمه به صورت گهواره به چپ و راست تکان بدهید.

حلوای سفت شده را به درون ظرف شیشه‌ای تمیزی بریزید و در صورت تمایل، می‌توانید حداقل یک ساعت، آن را در محیط یخچال بگذارید و سردشده آن را مصرف کنید. 1


دسر شیر عسلی سه رنگ


مواد لازم (برای 8 عدد)
شیرعسلی یک قوطی (حدود 400 گرم)
شیر 250 میلیلیتر (یک پیمانه)
زرده تخم‌مرغ 6 عدد
شکر 120 گرم
پودر ژلاتین 4 قاشق چایخوری
آب 60 میلیلیتر (یک چهارم پیمانه)
خامه صبحانه 300 گرم
اسانس وانیل یک‌چهارم قاشق چایخوری
قهوه فوری (آسیاب کرده) 2 قاشق چایخوری
پودر کاکائو 2 قاشق سوپخوری

دستور تهیه چهار مدل دسر شیر

طرز تهیه
شیرعسلی و شیر را در ظرف مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به دمای جوش برسد. آن‌گاه بلافاصله ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

حالا زرده تخم‌مرغ‌ها را همراه با شکر، با همزن برقی بزنید تا کمرنگ و غلیظ شود. سپس مخلوط شیرعسلی و شیر را به آن بیفزائید. اکنون این مخلوط را روی حرارت ملایم بگذارید و پیوسته هم بزنید تا قدری غلیظ شود.

مراقب باشید که نجوشد! اینک ظرف را از روی حرارت بردارید، رویش را بپوشانید و کنار بگذارید. آن‌گاه ژلاتین را روی آب بپاشید و همینکه به شکل اسفنج درآمد، آن را به روش بن‌ماری (حرارت بخار آب جوش) حل کنید.

 حالا محلول ژلاتین را به مایه فراهم کرده بیفزائید و مخلوط کنید. سپس آن را کنار بگذارید تا کاملاً خنک شود. اکنون خامه را به مایه افزوده و مخلوط نمائید.

آن‌گاه کرم فراهم کرده را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید و آنها را در سه کاسه بریزید. اینک به یکی از آنها اسانس وانیل، به قسمت دیگر، قهوه و به قسمت باقیمانده، پودر کاکائو بیفزائید.

حالا رینگ‌های مخصوص دسر را به قطر تقریبی 8 سانتیمتر روی سینی دارای کاغذ روغنی بگذارید و کرم‌ها را به ترتیب در آنها بریزید.

مراقب باشید که قبل از نیم‌بند شدن کرم اول، لایه بعدی را به آن اضافه نکنید! زیرا با هم مخلوط می شوند! سپس کرم را یک شب در یخچال نگه دارید و بعد آنها را از قالب در آورید و برای پذیرائی در ظرف زیبا و مناسبی بچینید، در صورت دلخواه، میتوانید روی دسر را با کرم گاناش و برگ‌های شکلاتی بیارائید. 2


حلوا شعریه مجلسی با شیر عسلی و گردو


مواد لازم
آرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته کادایف یا کادایف: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار خرد شده
شیر عسل: ½ قوطی
کره: ۲۰ گرم
روغن مایع: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل: به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
گردو خرد شده: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

دستور تهیه چهار مدل دسر شیر

طرز تهیه
مرحله اول
طرز تهیه حلوا زعفرانی شعریه با شیر عسلی بسیار ساده است. کافی است ابتدا رشته‌های شعریه یا کادایف را خرد کنید و روی شعله ملایم گاز در کره تفت بدهید تا سرخ شوند. ۵ الی ۶ دقیقه کافی است.
 
مرحله دوم
آرد را در یک ماهیتابه جداگانه به مدت ۵ دقیقه روی شعله متوسط گاز تفت بدهید تا طعم خامی آرد گرفته شود. بعد از اینکه رنگ آرد خاکی رنگ شد روغن را اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه دیگر آرد را با روغن تفت بدهید. این مدت زمان تفت یک حلوای طلایی رنگ به شما می‌دهد، اگر رنگ حلوای تیره را می‌پسندید مقدار زمان تفت را بیشتر کنید. حالا گردوی خرد شده را اضافه کنید، کمی هم بزنید و سپس رشته شعریه یا کادایف تفت داده شده، پودر هل و زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید و با هم کمی تفت دهید.

مرحله سوم
در مرحله آخر شیر عسل را به حلوا اضافه کنید. حین اضافه کردن شیر عسل مرتب مایه حلوا را هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد، یعنی نه خیلی شل و آبکی و نه خیلی سفت. برای تزیین آن حلوا را در نان بستنی قیفی بریزید یا یک ترفند جدید به کار ببرید. زمانی که حلوا کمی سرد شد مقداری حلوا بردارید و لای آن یک بیسکویت اوریو بگذارید، حلوا را با بیسکویت گرد کنید و به صورت توپک درآورید و در پودر نارگیل بغلتانید.  3


دسر شیر فنجانی


مواد لازم برای دسر شیر فنجانی
شیر ۳٫۵ لیوان
شکر ۶ قاشق غذا خوری
کره ۱ قاشق غذا خوری
وانیل ۱ پاکت
آرد نصف لیوان+ ۱ قاشق غذا خوری

دستور تهیه چهار مدل دسر شیر

طرز تهیه
برای درست کردن دسر شیر فنجانی ابتدا در یک قابلمه سه و نیم لیوان شیر و ۶ قاشق غذا خوری شیر، نصف لیوان باضافه یک قاشق غذا خوری آرد می‌ریزیم و خوب مخلوط می‌کنیم در حرارت قرار داده و می پزییم تا غلیظ شود.

وقتی خوب پخته شد یک پاکت وانیل و یک قاشق غذاخوری کره می‌ریزیم و مخلوط می کنیم حالا یک فنجان کوچک مخصوص قهوه را با آب سرد می گردانیم اگر داخلش آب نگردانیم درآوردنش سخت می‌شود حالا از مواد داخل آن می ریزیم و می گذاریم در دمای محیط سرد شود و روی آن‌ها کاغذ محافظ می کشیم و حداقل سه ساعت تا یکشب میگذاریم در یخچال بماند.

وقتی مدت گفته شده در یخچال ماند با انگشت قسمت‌های کناری را فشار می دهیم به طرف چپ و راست حرکت می دهیم فنجان را وارونه کرده و برمی گردانیم.

حالا در پودر نارگیل می‌غلطانیم و سرو می کنیم از این مقدار ده عدد بدست می‌آید. در این فصل گرم تابستان خیلی خوب است که از این دسر‌ها تا جایی که می توانیم استفاده کنیم. 4


پی نوشت:
1.www.zaferanadrina.com
2.www.shooroshirin.ir
3.www.blog.okcs.com
4.www.parsine.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.