دستور تهیه سه مدل دسر مجلسی

دسر‌ها یکی از متنوع‌ترین گروه‌های غذایی هستن. یه دسر شیک و خوشمزه می‌تونه حس عالی و انرژی مثبت بهمون بده، در این مطلب همراه ما باشید با تهیه چند مدل دسر خوشمزه و مجلسی.
يکشنبه، 10 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه سه مدل دسر مجلسی

دسر پسته‌ای


مواد لازم برای دسر پسته‌ای
پودر پسته ۱ پیمانه
پودر ژلاتین ۳ قاشق غذاخوری
شیر ۱ لیتر
شیر عسلی ۱ قوطی
شکر ۱/۲ پیمانه
وانیل ۱/۲ قاشق چای خوری
زرده تخم مرغ ۲ عدد
خامه ۱ پاکت
رنگ خوراکی سبز به میزان لازم

طرز تهیه دسر پسته‌ای
مرحله اول: درست کردن مایه تخم مرغی
برای درست کردن دسر پسته ای، ابتدا زرده تخم مرغ، شکر و وانیل را با استفاده از یک همزن برقی تا زمانی که کرم رنگ و کشدار شوند بزنید. سپس مایه تخم مرغی را کناری بگذارید.

مرحله دوم: درست کردن پودر ژلاتین
در این مرحله پودر ژلاتین را در نصف لیوان آب سرد بریزید. سپس با استفاده از روش بن ماری (حرارت غیر مستقیم) پودر ژلاتین را به خوبی در آب حل کنید و بعد آن را کنار بگذارید.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد دسر پسته‌ای
حالا شیر و شیر عسلی را با هم مخلوط کنید و روی شعله متوسط مدام هم بزنید تا به مرحله جوشیدن برسند. سپس کمی از ترکیب شیر و شیر عسلی را داخل مایه تخم مرغی بریزید تا مایه تخم مرغی بریده بریده نشود. کمی که مخلوط شدند تمام مایه تخم مرغی را داخل ترکیب شیر و شیر عسلی بریزید و مدام و خیلی سریع برای مدت ۲ دقیقه هم بزنید. سپس مواد را از روی گاز بردارید و پودر ژلاتین حل شده را نیز به آن‌ها اضافه کنید و در حد ترکیب شدن مواد با هم مخلوط کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن خامه و پودر پسته
در یک کاسه متوسط خامه، پودر پسته و چند قطره رنگ خوراکی ژله‌ای سبز رنگ را به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس مخلوط خامه و پودر پسته را نیز به مخلوطی که در مرحله قبل درست کردید و اکنون خنک شده و به دمای محیط رسیده است، اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله پنجم: قرار دادن دسر پسته‌ای در قالب
قالب مورد نظر خود را کمی چرب کنید. سپس مواد دسر پسته‌ای را داخل قالب بریزید و برای حداقل ۸ ساعت در یخچال بگذارید تا به خوبی ببندد. بعد از گذشت مدت زمان گفته شده، قالب را از یخچال خارج کنید. به کمک یک چاقو به آرامی دسر را از کناره‌های قالب جدا کنید. سپس در ظرف مورد نظر برگردانید و با پودر پسته تزیین کنید.

نکات کلیدی تهیه دسر پسته‌ای
به جای خامه معمولی، در صورت تمایل، از خامه قنادی و فرم گرفته نیز می‌توانید استفاده کنید.

برای طعم و عطر بهتر دسر پسته‌ای از پودر هل، زعفران و گلاب نیز می‌توانید استفاده کنید.

مدل دیگری که می‌توانید دسر پسته‌ای را تهیه کنید و به صورت گرم آن را سرو کنید به این صورت است که، ابتدا مقدار ۱ لیتر شیر، ۲۵۰ گرم شکر و ۲۰۰ گرم آرد سمولینا را داخل ظرفی بریزید. سپس روی حرارت ملایم پیوسته هم بزنید تا غلیط‌تر و سفت‌تر از فرنی بشود. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و ۱۰۰ گرم پودر پسته، ¼ قاشق چای خوری وانیل و ۳۰ گرم کره را به مواد دسر پسته‌ای اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. در آخر دسر را در ظرف مناسب بریزید و با پودر پسته و گل محمدی تزیین کنید.

برای اینکه دسر با کیفیت تری داشته باشید بهتر است پسته‌ها را خودتان آسیاب کنید تا از سلامت و تازگی آن‌ها مطمئن باشید. 1


چیز کیک با ژله خرده شیشه


مواد لازم برای چیز کیک با ژله خرده شیشه
بیسکویت پتی بور 200 گرم
پنیر خامه ای یا ماسکارپونه 200 گرم
خامه پاستوریزه 200 گرم
کره 100 گرم
وانیل 1 قاشق چایخوری
پودر قند 1 پیمانه
پودر ژله آلوئه ورا 1 بسته
پودر ژله در طعم های مختلف 3 بسته

دستور تهیه سه مدل دسر مجلسی

طرز تهیه چیز کیک با ژله خرده شیشه
مرحله اول: درست کردن ژله شیشه ای
۱- ابتدا هر کدام از ژله ها را جداگانه در یک لیوان آبجوش به روش بن ماری حل کنید، آن ها را در ظرف ها یا قالب های جداگانه بریزید و در یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرد. سپس آن ها را از ظرف یا قالب درآورده و به شکل مکعبی برش بزنید.
 
مرحله دوم: درست کردن چیز کیک
۱- بیسکویت های پتی بور را داخل مخلوط کن بریزید و آن ها را پودر کنید. بیسکویت های خرد شده را به همراه کره ی به دمای محیط رسیده (نرم) داخل کاسه ای بریزید و با هم مخلوط کنید تا حالت شنی پیدا کند.

۲- بیسکویت ها را در کف و دیواره ی قالب (می توانید بیسکویت را فقط در کف قالب بریزید) کمربندی بریزید و با فشار دست و یا گوشت کوب آن را فشار دهید تا منسجم شود. سپس قالب را به مدت ۱ ساعت داخل فریزر قرار دهید.

۳- پنیر و خامه را داخل کاسه ریخته و با همزن برقی بزنید و با هم مخلوط کنید. سپس پودر قند و وانیل را به آن ها اضافه کنید و مجددا هم بزنید.

۴- یک بسته ژله آلوئه ورا را در نصف لیوان آبجوش به روش بن ماری حل کنید. وقتی خنک شد به مخلوط پنیر اضافه کنید.

۵- تکه های ژله رنگی مکعبی را روی بیسکویت های فشرده شده بریزید. سپس به آرامی مخلوط پنیر را روی آن ها بریزید تا ژله های مکعبی لا به لای مایه پنیری دیده شوند.

۶- قالب چیز کیک را ۳ ساعت در یخچال بگذارید. سپس قالب کمربندی را از دور چیز کیک خرده شیشه باز کنید. با خامه و تکه های ژله تزئین و سرو کنید.

 نکات کلیدی طرز تهیه چیز کیک با ژله خرده شیشه
برای طرز تهیه چیز کیک با ژله خرده شیشه می توانید از رنگ های مختلف ژله به دلخواه استفاده کنید. بهتر است از پودر ژله با رنگ های متضاد استفاده کنید تا جلوه ی بیشتری داشته باشد.

به جای پودر ژله آلوئه ورا می توانید پودر ژلاتین را آب کرده و به پنیر اضافه کنید.

برای پایه ی چیز کیک، می توانید از کیک اسفنجی ساده نیز استفاده کنید.

اگر به بیسکویت پتی بور دسترسی ندارید، می توانید بیسکویت ساقه طلایی را جایگزین کنید.

برای زیباتر کردن ژله و تزیین آن، می توانید داخل ژله میوه های خرد شده بریزید و یا روی چیز کیک خرده شیشه را با آن ها تزیین کنید.

ترافل های رنگی جلوه ی زیبایی به چیز کیک خرده شیشه خواهند داد.

اگر می خواهید پایه ی چیز کیک خرده شیشه شیرین تر باشد، می توانید به مخلوط بیسکویت آسیاب شده و کره، کمی پودر قند اضافه کنید.

برای کرم چیز کیک می توانید از این روش نیز استفاده کنید: ۲۰۰ پنیر ماسکارپونه (یا خامه ای) و ۱/۲ پیمانه شیر را با همزن بزنید تا یکدست شوند. ۲۰۰  گرم خامه را با  ۵ قاشق پودر قند بزنید تا کمی فرم بگیرد. ۱ قاشق پودر ژلاتین را با ۱/۳ پیمانه آب مخلوط کنید و آن را به روش بن ماری حل کنید تا شفاف شود. سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. بعد از خنک شدن، کمی از مواد خامه ای را به آن اضافه کنید بزنید. سپس ترکیب پنیری را نیز به آن ها اضافه کنید و هم بزنید. در آخر کمی وانیل نیز اضافه کنید تا کرم خوش عطر شود. سپس ژله های مکعبی را در مایه ژلاتین آب شده ریخته و روی لایه ی پنیری بریزید. 2


دسر کاسترد


مواد لازم دسر کاسترد
شیر :•: ۲ پیمانه
پودر نشاسته :•: ۲ قاشق غذاخوری
پودر کاسترد :•: ۲ قاشق غذاخوری
شکر :•: ۱۰۰ گرم
آب :•: ۲ پیمانه
پودر ژلاتین :•: ۴ قاشق مرباخوری
انار دانه شده :•: ۱ قاشق غذاخوری
پسته خام :•: ۱۸ عدد
بادام درختی و فندق و بادام هندی خام از هر کدام :•: ۹ عدد

دستور تهیه سه مدل دسر مجلسی

طرز تهیه دسر کاسترد
این دسر یکی از دسرهای مجلسی و بسیار زیباست که می توانید برای مجالس و مهمانی های خود در منزل تهیه نمایید.

برای تهیه دسر کاسترد ابتدا بادام هندی و فندوق و بادام درختی و پسته را خرد کنید به حدی که در دسر بچشم بیاید، سپس شیر را در شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

سپس به نوبت و کم کم آب، پودر نشاسته و پودر کاسترد و در آخر شکر را کم کم اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کاملا غلیظ شود.

بادام ها و فندق خرد شده را در کف ظرف مورد نظرتان یا قالبتان بریزید و مایع در شیرجوش را داخل ظرف بریزید، البته ۱سانت و نیم از لبه ظرف باید خالی بماند.
در کاسهای آب بریزید و پودر ژلاتین را روی آن بریزید و قابلمه ای را آب کنید وحرارت را ملایم کنید و کاسه ای که ژلاتین در آن است را داخل قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا ژلاتین با آب مخلوط شده و با قاشق هم بزنید تا یکدست و شفاف شود.

انار دانه شده را روی مواد داخل قالب بریزید (دقت کنید که مایع داخل قالب باید کاملا سرد شده باشد بعد انار را بریزید) و در آخر پودر ژلاتین شفاف شده را روی مایع کاسترد بریزید.

و در یخچال قرار دهید تا دسر خودش را بگیرد وسفت شود که ۳۰الی۴۵ دقیقه طول میکشد. برای تزئین روی دسر کاسترد می توانید از خامه یا توت فرنگی یا شکلات استفاده کنید و نوش جان کنید. 3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.irancook.ir
3.www.mepatogh.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.