آرامش دل با ياد خدا

يكي از بزرگ‏ترين مشكلات بشر امروزي، اضطراب و فشارهاي رواني است، كه پيامدهاي منفي فرواني هم به دنبال داشته است. انسان در راه رسيدن به آرامش كوشش‏هاي فراواني را به كار برده است، اما چون راه صحيح آن را نيافته است، تلاشش بي‏ثمر مانده است. پيشرفت علم و تكنولوژي نيز با همه‏ي غوغايش، بيش از پيش او را در گرداب ناآرامي و اضطراب و ترديد غوطه‏ور ساخته است. اضطراب و دلهره از راه‏هاي گوناگوني ممكن است به وجود آيد:
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آرامش دل با ياد خدا
آرامش دل با ياد خدا
آرامش دل با ياد خدا






يكي از بزرگ‏ترين مشكلات بشر امروزي، اضطراب و فشارهاي رواني است، كه پيامدهاي منفي فرواني هم به دنبال داشته است. انسان در راه رسيدن به آرامش كوشش‏هاي فراواني را به كار برده است، اما چون راه صحيح آن را نيافته است، تلاشش بي‏ثمر مانده است. پيشرفت علم و تكنولوژي نيز با همه‏ي غوغايش، بيش از پيش او را در گرداب ناآرامي و اضطراب و ترديد غوطه‏ور ساخته است.
اضطراب و دلهره از راه‏هاي گوناگوني ممكن است به وجود آيد:

الف- ترسيم آينده‏هاي تاريك؛

افرادي كه براي خود آينده‏هاي تاريك ومبهم تصور مي‏كنند، هر آن ممكن است دچار بيماري و درماندگي و ... شوند و از اين نگراني و ترس، بسيار رنج مي‏برند.

ب- ضعف و ناتواني؛

گاه انسان در برابر مشكلات فراوان زندگي به اين فكر فرو مي‏رود كه ممكن است از عهده‏ي حل آن‏ها برنيايم، همين تصور او را مضطرب ميسازد.

ج- احساس پوچي در زندگي؛
د- دنيا پرستي و ترس از مرگ.

امروز، نه تنها جوامع غير ديني و سكولار، كه جوامع ديني نيز به دليل غفلت از گنجينه‏ي غني و گران ‏بهايي كه از ايمان در اختيار دارند، از فشارهاي رواني و دلهره‏هاي بي‏مورد در رنجند. خدايي كه انسان را آفريد و براي هدايت و راهنمايي او كتابهاي آسماني و پيامبران را فرستاد، بي‏شك عوامل آرامش و آسايش او را از زبان پيامبران خود بيان كرده است.
انسان هنگامي كه كارهاي خود را با تفكر و تعقل انجام دهد و به اين بينديشد كه كارهايش براي سعادت اخروي سودمند است، اين كارِ فكري با آرامش خاطر وبدون هيچ‏گونه تزلزل و اضطرابي صورت مي‏گيرد؛ اما اگر تنها زندگي مادي را ببيند و از هوي و هوس پيروي كند، وهم و خيال به سراغ او آمده و او را از راه راست منحرف مي‏سازد و اورا در تصميم خود مضطرب و در اقدام به كارهاي مهم سست ميگرداند.
آرامش دل و اطمينان خاطر مقدمه‏اي است براي نشاط. كسي داراي روحيه شادابي است كه از فشار رواني و دلهره در در امان باشد. خداوند در آيه‏ي بيست و هشت سوره‏ي رعد مهم‏ترين عامل آرامش را ياد خود ميداند:
الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (رعد/28) كساني كه ايمان آورده‏اند و دل‏هايشان به ياد خدا آرام مي‏گيرد، آگاه باش كه (تنها) با ياد خدا دل‏ها آرامش مي‏يابد.
مقصود از اين‏كه ياد حق آرامش دهنده‏ي قلب‏هاست، تنها ذكر زباني نيست. هر چند ذكر لفظي (يك واژه را چند بار تكرار كردن) در انسان تأثير دارد و موجب تلقين مفهوم آن واژه به دل مي‏شود، بلكه علاوه بر ذكر زباني، ذكر قلبي نيز نياز است تا با تمام وجود متوجه عظمت خداوند شده، حضور خدا را در همه جا و تمام حالات درك كند، تا اگر صحنه‏ي گناهي برايش پيش آمد، بتواند يوسف‏وار از آن چشم پوشي كند. چرا كه حضرت علي( عليه‏السلام ) مي‏فرمايد: ذكر بر دو نوع است، ياد خداوند در هنگام مصيبت و از آن بالاتر، ياد خداوند است در هنگامي كه حرامي پيش بيايد و از آن چشم بپوشي.(1)
هيچ كُنجي بي‏دد و بي‏دام نيست
جز به خلوتگاه حق آرام نيست
گر گريزي بر اميد راحتي
زان طرف هم پيشت آيد آفتي
(مولوي)
نام خدا بر لب، همانند آبياري شاخه‏ي درخت است كه تنها گرد گيري از آن مي‏كند، ولي ياد خدا در دل مثل آبياري ريشه‏ي درخت است كه مايه‏ي بالندگي و ثمر بخشي آن خواهد بود. اثر چنين يادي اين است كه انسان را با شور و نشاط به توليد، كار، اشتغال و تأمين نيازهاي جامعه وامي‏دارد تا از هر گونه تنبلي و تن‏پروري بپرهيزد و نيز هيچ كار سود آوري او را از ياد خدا غافل نسازد تا از كار حلال دست بردارد و يا به كار حرام روي آورد. چنان‏چه خداوند مي‏فرمايد:
«مرداني كه نه تجارت و نه داد و ستدي آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زكات به خود مشغول نمي‏دارد و از روزي كه دل‏ها و ديده‏ها در آن زيرورو مي‏شود، مي‏هراسند.»(نور/37)
اين مردان الهي در اثر ياد خدا، نه تنها از عبادت‏هاي بدني امتناعي ندارند، بلكه از زكات و انفاق به مستمندان نيز غافل نيستند.
يكي از مصاديق ياد خداوند، ياد پيامبر اكرم و امامان معصوم - صلوات الله عليهم - است؛ زيرا امام صادق( عليه‏السلام ) در مورد آيه‏ي «الابذكرالله...» مي‏فرمايند:
«به محمد عليه و آله السلام تطمئن القلوب و هو ذكر الله» (منظور از آيه اين است كه با ياد پيامبر دل‏ها آرام مي‏گيرد كه او ياد خداست)(2)
رسول خدا( صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ) - فرمودند: «مراد از» «الَّذِينَ آمَنُواْ» شيعيان است و مراد از «ذِكْرِ اللّهُِ» اميرالمؤمنين و ائمه - صلوات الله عليهم - است.(3)
كه ياد آن حضرات مايه‏ي آرامش است، اين‏كه ما شيعيان در شادي آنان خوشحال و در غم آنان اندوهگين هستيم، گذشته از آرامش به نشاط مي‏رسيم، كه بارها آن را آزموده‏ايم.
پيامبران و امامان معصوم( عليهم‏السلام ) بالاترين مرحله‏ي آرامش را دارا بودند. به يك نمونه در اين زمينه نگاه مي‏كنيم:
امام سجاد( عليه‏السلام ) مي‏فرمايند: «هنگامي كه كار جنگ در نبرد كربلا سخت شد، پدرم حسين بن علي( عليه‏السلام ) در آرامش كامل بود و هر لحظه رنگ چهره‏ي او روشن‏تر و بشّاش‏تر مي‏گشت، برخي بر خلاف پدرم رنگشان زرد شده و ترس بر اندامشان افتاده بود و دل‏هاشان مي‏لرزيد، حسين بن علي( عليه‏السلام ) به آنان فرمود: اي بزرگ‏زادگان صبر كنيد، مرگ جز پلي بيش نيست كه شما را از اين سختي‏ها به بهشت وسيع عبور مي‏دهد. ...»(4)

چگونگيِ آرامش دل با ياد خدا:

ذكر حضرت حق دل را صيقل داده، انسان خاكي و مُلكي را به مَلكوت متصل مي‏سازد. او با كمال مطلق ارتباط پيدا مي‏كند و اين ارتباط آرامشي بسيار لذت‏بخش به او عنايت مي‏كند. در پرتو چنين ارتباطي احساس مي‏كند به غير خدا پناه بردن جز فرومايگي چيزي بر او نمي‏افزايد. دريچه‏ي دل چون با ياد پروردگار باز شد، انسان احساس مي‏كند خدا هم او را ياد كرده است، كه خود مي‏فرمايد:
«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ»(بقره/152)
مرا ياد كنيد، تا شما را ياد كنم، و شكر مرا به‏جا آوريد و كفران نعمت‏هاي من نكنيد. شما از طريق بندگي خداوند و با تمام وجود و دل وجان به ياد او باشيد، تا خداوند هم به ياد شما باشد و نعمت‏هايش را بر شما افزون كند.
امام صادق( عليه‏السلام ) مي‏فرمايند: «بدانيد هر كس از مؤمنان خدا را ياد كند، خداوند او را به‏خوبي ياد مي‏كند، پس در اطاعت خداوند بكوشيد.» (5)
توجه به خدا در ايجاد آرامش قلبي بدين جهت است كه: 1- خداوند، هدف نهاييِ فطرت انسان است و انسان ناخودآگاه در طلب اين مطلوب نهايي در حركت است و تا به او نرسد، آرام نمي‏گيرد. 2- كسي كه توجه به خدا ندارد در واقع به غير او كه همان دنيا و مظاهر آن باشد، دل بسته است. اين فرد هر مقدار از نعمت‏ها و بهره‏هاي دنيا برخوردار گردد در هراس و دلهره‏ي بيش‏تري قرار ميگيرد؛ زيرا دايم در حسرت امري است كه نصيب او نشده و در اضطراب است كه آنچه دارد از دست ندهد. بنابراين گرفتار رنج و اندوه دايمي ميشود و با كوچك‏ترين سختي و مصيبتي تعادل روحي خود را از دست داده، زندگي سخت و محنت باري را خواهد داشت. ترسيم قرآن از اين بحران روحي چنين است:
«وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَي»(طه/124) و هر كس از ياد من روي (و دل) بگرداند، در حقيقت زندگي تنگ (و سختي) خواهد داشت و روز رستاخيز او را نابينا محشور مي‏كنيم.
روي گرداني از ياد خدا دو ثمره‏ي بسيار تلخ دارد: 1) داشتن زندگي ناگوار و تنگ 2) دوست شدن با شيطان همان‏گونه كه قرآن مي‏گويد:
«وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ»(زخرف/36) و هر كس از ياد (خداي) رحمان دل بگرداند، بر او شيطاني مي‏گماريم تا براي وي دم‏سازي باشد.
اگر انسان غرق در لذات دنيا شود به صورتي كه او را از ياد خداي مهربان ـ كه رحمت وسيعش همه‏ي موجودات را شامل مي‏شود ـ باز دارد، خداوند شيطاني را بر او مسلط مي‏سازد تا همواره با او هم‏نشين باشد، رشته‏هايي در گردن او افكنده، هر جا كه خاطرخواهش باشد، او را ببرد.

ياد خدا و بقاي نشاط

خداوند در اين زمينه مي‏فرمايد:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ وَاذْكُرُواْ اللّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلَحُونَ» (انفال/45)
اي گروه مؤمنان هنگامي كه دست‏هايي از دشمنان را در ميدان نبرد در برابر خود ديديد، ثابت قدم باشيد و خدا را فراوان ياد كنيد، باشد كه رستگار و پيروز شويد. هنگامي كه سرباز مجاهد، به ياد قدرت بي‏پايان و رحمت گسترده‏ي الهي باشد، احساس مي‏كند در ميدان مبارزه تنها نيست. اين امر مي‏تواند در تمام صحنه‏هاي زندگي او در برابر ناملايمات مقاوم سازد.
خداوند براي دلداري رسول اكرم( صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ) در برابر سختي‏ها، خطاب به او ميفرمايد:
«وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ»(حجر/97 و 98)
ما مي‏دانيم كه سخنان مشركان سينه‏ي تو را تنگ و ناراحت مي‏سازد، روح لطيف و قلب حساس تو نمي‏تواند در برابر بدگويي‏هاي آنان ساكت بنشيند و سخنان كفر آميز آنان را تحمل كند، به همين دليل اندوهگين مي‏شوي. براي برطرف شدن اين ناراحتي به تسبيح پروردگارت بپرداز و در برابر ذات پاكش سجده به‏جاي آور. ذكر خداوند اثرات بد گفتار آنان از بين برده، به تو نيرو و توان تحمل بيش‏تر مي‏بخشد.
هر چند خطاب آيه به پيامبر اكرم( صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ) است، ولي در نهايت آن شامل همه‏ي افراد مي‏شود. هر كس مي‏خواهد در برابر سختي‏ها مقاوم باشد و هميشه به ياد خدا باشد و او را حاضر و ناظر بر كردار خويش بداند.
قرآن آرامش اولياي الهي را چنين بيان مي‏كند:
«أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتقون»(يونس/62 و 63) آگاه باشيد كه بر دوستان خدا نه بيمي است و نه آنان اندوهگين مي‏شوند؛ همانان كه ايمان آورده و پرهيزگاري ورزيده‏اند.
ترس و اندوه، دو حالت رواني و برهم زننده‏ي آرامشند. نفي آن دو از سوي اولياي خدا، مساوي با حصول آرامش و برطرف شدن اضطراب دوستان راستين خدا آن‏قدر به خدا نزديك شده‏اند كه ميان آنان و خدا فاصله‏اي نيست، آنان از هر گونه وابستگي به جهان ماده آزادند، نه با از دست دادن امكانات مادي فريادشان بلند ميشود، و نه ترس از آينده افكارشان را به خود مشغول مي‏سازد. اولياي خدا، كساني هستند كه حوادث ناگوار روزگار در ديدگاه آنان زشت و ناخوشايند جلوه نمي‏كند، هر چه از دست بدهند غمي به دل راه نداده و اندوه بر چهره‏شان نمي‏نشيند، اينان برخوردار از اطمينان و آرامش نفس هستند.
آرامش اولياي خدا بشارتي از سوي خداوند به آنان است، كه از راه ايمان وتقواپيشگي به اين مقام رسيده‏اند كه نه در دنيا و نه در آخرت از هيچ نترسند و بر هيچ امري نگران نباشند؛ جز مواردي كه خدا خواهد، و خداوند خواسته تا از پروردگار خويش و از دست رفتن كرامت الهي، ناراحت باشند كه اين ترس و حزن، تسليم در برابر خداست.(6)
در آيات و روايات متعددي ياد خداوند را از جنبه‏هايي چون تشويق به آن، فوايد دنيوي و اخروي آن، زمان ومكان آن و كيفيت ذكر، را تأكيد كرده‏اند؛ كه بسياري ازخطاهايي كه بشر انجام مي‏دهد به سبب غفلت او از خداست؛ بي‏شك اگر انسان همواره به ياد خدا باشد و خود را در پيشگاه الهي حاضر ببيند، از كردارهاي ناپسند خودداري مي‏كند.

پي نوشت ها:

1. مجلسي، محمد باقر؛ بحار الانوار؛ )چاپ ايران( ج71، ص93، ح48. و نيز همان، ج77، ص51 ح3
2. تفسير العياشي، ج2، ص227
3. تفسير كنز الدقايق، ج6، ص447
4. صدوق؛ معاني الاخبار؛ ص288
5. تفسير كنز الدقايق، ج2، ص194
6.- ر.ك: الميزان، ج10، ص88 . تفسير نمونه، ج8، ص332

* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : sm1372




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا