نگه داشتن ادرار و عوارض آن

در حالت طبیعی یک فرد بالغ در طی ٢٤ ساعت حدودا ٨-٦ مرتبه ادرار کرده که هر بار نزدیک به cc ٣٠٠ دفع ادرار دارد. در این مقاله به بررسی نگه داشتن ادرار و عوارض آن میپردازیم.
سه‌شنبه، 12 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگه داشتن ادرار و عوارض آن

با نگه داشتن ادرار چه اتفاقی می افتد؟

دلیل وجود احساس فشار برای خالی کردن مثانه به سادگی پر شدن مثانه با مایعات نیست.

در این روند بسیار پیچیده تعداد زیادی ماهیچه، اندام و عصب با یکدیگر کار می کنند تا به شما بگویند زمان دفع ادرار رسیده است.

با تقریباً نیمه پر شدن مثانه، اعصاب موجود در مثانه فعال شده و به مغز شما برای ایجاد فشار ادرار سیگنال می دهند.

سپس مغز به مثانه علامت میدهد تا رسیدن زمان مشخص صبر کند. نگه داشتن ادرار درگیری آگاهانه با این سیگنال برای ادرار کردن است.

این سیگنال ها در افراد مختلف و همچنین با توجه به سن، میزان مایع موجود در مثانه و ساعات روز متفاوت هستند.

به عنوان مثال این سیگنال ها در شب کاهش می یابند و به این ترتیب می توانید به جای هر چند ساعت یکبار دویدن به سرویس بهداشتی در طول شب کاملاً استراحت کنید.

افزایش این سیگنال ها می تواند نتیجه یک بیماری پنهان باشد. این احتمال وجود دارد که برخی افراد مثانه پر کار داشته باشند و یا مثانه آن ها به دلیل استرس تحریک شود.

نیاز به ادرار بیشتر برای برخی زنان می تواند پس از بچه دار شدن افزایش یابد که نتیجه تغییراتی از جمله ضعف عضلات و تحریک عصب است که هنگام زایمان رخ می دهد.1

نگه داشتن ادرار و عوارض آن

خطرات نگه داشتن ادرار

از خطرات نگه داشتن ادرار می توان به بروز برخی مشکلات مربوط به مثانه و دستگاه ادراری اشاره نمود. به طور کلی، مثانه بزرگسالان سالم می تواند حدوده 450 میلی لیتر ادرار را در خودش نگهدارد.

ظرفیت مثانه  برای کودکان زیر 2 سال حدود 4 اونس است. برای کودکان بالای 2 سال می توان ظرفیت را با تقسیم سن آنها بر 2 و  اضافه کردن عدد آن به 6 تشخص داده می کرد. به عنوان مثال، مثانه یک کودک 8 ساله به طور معمول می تواند 10 اونس ادرار را در خود ذخیره داشته باشد.

نگه داشتن ادرار برای افرادی که سیستم ادراری سالمی دارند، خطرناک نیست. اما در افراد سالمند می تواند منجر به بروز علائم شود. دستشویی رفتن برای همه یک ضرورت است، اما این بدان معنا نیست که همیشه مکانی برای ادرار کردن وجود داشته باشد. در بیشتر موارد، اگر  تمایل به دستشویی رفتن ندارید، آن را برای مدت کوتاهی نگه دارید.

با این حال، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی و نادیده گرفتن اشتیاق برای دستشویی رفتن ممکن است خطر برخی مشکلات مانند عفونت ادراری را افزایش دهد. وقتی مکان خصوصی یا بهداشتی برای ادرار کردن وجود نداشته باشد، این می تواند یک چالش باشد، اما تخلیه مثانه به طور منظم بخشی از سلامت است و می تواند از بروز هر گونه ناراحتی جلوگیری کند.

اگر مثانه ای بیش از حد فعال دارید، نگه داشتن ادرار می تواند نیاز به آموزش ادرار داشته باشد. آموزش منظم مثانه ممکن است به شما کمک کند تا یک برنامه ادرار راحت تری داشته باشید. یک دستورالعمل مشخص برای مدت زمانی که می توانید با خیال راحت ادرار خود را نگه دارید وجود ندارد. این مدت زمان در افراد مختلف، متفاوت است.2
 

عوارض جانبی احتمالی نگه داشتن ادرار

در ادامه پنج عارضه جانبی احتمالی نگه داشتن ادرار را بررسی می کنیم:
 
1. درد
افرادی که مرتباً نیاز به ادرار کردن را نادیده می گیرند گاهی در مثانه یا کلیه احساس درد می کنند و وقتی در نهایت به دستشویی می روند هنگام ادرار کردن نیز درد خواهند داشت.

همچنین عضلات پس از ترشح ادرار تا حدی منقبض می شوند که منجر به گرفتگی لگن می شود.
 
2. عفونت مجاری ادراری
در برخی موارد نگه داشتن زیاد ادرار باعث تکثیر باکتری ها و منجر به عفونت مجاری ادراری می شود.

هیچ تحقیقی ایجاد عفونت ادراری در اثر نگه داشتن ادرار را نشان نداده است اما بسیاری از پزشکان توصیه می کنند از انجام این کار به خصوص اگر سابقه عفونت ادراری مکرر دارید اجتناب کنید.

افرادی که مایعات کافی نمی نوشند به عفونت ادراری مبتلا می شوند زیرا مثانه به اندازه کافی ادرار تولید نمی کند. این موضوع می تواند باعث گسترش باکتری ها در دستگاه ادراری و منجر به عفونت شود.

علائم عفونت مجاری ادراری شامل موارد زیر است:

احساس سوزش هنگام ادرار کردن

درد در لگن یا پایین شکم

نیاز مداوم به تخلیه مثانه

ادرار با بوی بد یا نامطبوع

ادرار کدر یا بدون رنگ

تیرگی دائمی ادرار

ادرار خونین

نگه داشتن ادرار و عوارض آن
 
3. کشش مثانه
نگه داشتن مرتب ادرار در طولانی مدت باعث کشیدگی مثانه شده و این امر انقباض مثانه و دفع طبیعی ادرار را دشوار یا غیرممکن می کند.

در صورت کشیدگی مثانه احتمالاً به اقدامات اضافی مانند استفاده از کاتتر احتیاج خواهید داشت.
 
4. آسیب به عضلات کف لگن
احتباس مکرر ادرار به عضلات کف لگن آسیب می رساند.

اسفنکتر مجرای ادرار یکی از عضلاتی است که مجرای ادرار را برای جلوگیری از نشت ادرار بسته نگه می دارد. آسیب دیدن این عضله می تواند منجر به بی اختیاری ادرار شود.

انجام تمرینات کف لگن مانند کگل می تواند به تقویت این عضلات و جلوگیری از نشت ادرار یا ترمیم عضلات از بین رفته کمک کند.
 
5. سنگ کلیه
نگه داشتن ادرار در افرادی که سابقه این بیماری را دارند و یا افرادی که سطح مواد معدنی در ادرار آن ها زیاد است باعث ایجاد سنگ کلیه می شود.

ادرار اغلب حاوی مواد معدنی مانند اسید اوریک و اگزالات کلسیم است.3
 

برخی راهکارها برای نگه داشتن ادرار

 
وضعیت خود را تغییر دهید
تحت فشار قرار دادن شکم و به خصوص مثانه ممکن است احساس نیاز به رفتن را حتی بیشتر ناراحت کند. سعی کنید بنشینید یا بایستید و با پاهای ضربدر یا فشرده شده به هم فشار دهید و پشت خود را صاف نگه دارید تا فشار روی مثانه کاهش یابد. فشار دادن یا تکیه دادن به چیزی که شکم را فشرده می کند ممکن است باعث افزایش ناراحتی شود.
 
دمای خود را تغییر دهید
گرما یا  سرمای بیش از حد ممکن است باعث شود بعضی از افراد احساس کنند مجبورند به دستشویی بروند. در بیشتر موارد، سرمای زیاد باعث افزایش احساس فوریت در استفاده از سرویس بهداشتی می شود، بنابراین گرم شدن با پتو ممکن است برای مدتی در نگه داشتن ادرار کمک کند.
 
بی حرکت بمانید
راه رفتن یا پریدن می تواند احساس نیاز به دستشویی رفتن را افزایش دهد و حتی ممکن است باعث نشت ادرار در برخی از افراد شود. بی تحرکی می تواند به کاهش احساس مثانه پر کمک کند.
 
مراقبه را امتحان کنید
مدیتیشن و یا تجسم یا تنفس عمیق ممکن است در حواس پرتی از ناراحتی مثانه پر برای مدت کوتاهی کمک کند.
 
حواس خود را پرت کنید
صحبت با کسی، بازی کردن یا خواندن کتاب ممکن است به شما کمک کند ذهن را از داشتن مثانه پر پرت کنید. کاری انجام دهید مانند یک بازی یا جدول کلمات متقاطع که به طور فعال مغز شما را درگیر کند.
 
تمرینات کف لگن و کگل را امتحان کنید
جنبه مهم سلامت مثانه استحکام کف لگن است. عضلات کف لگن در کاهش علائم بی اختیاری و توانایی طولانی تر رفتن بین   دستشویی مهم هستند. یادگیری چگونگی جداسازی عضلات و تمرین آنها برای تقویت آنها می تواند قسمت مهمی در بازآموزی مثانه باشد. آموزش مجدد مثانه، تمرینات کگل، بازخورد زیستی و دارو ممکن است برای کمک به درمان تکرر ادرار استفاده شود.2

پینوشتها
1.www.yadmanteb.com
2.www.pezeshket.com
3.www.elhamclinic.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.