روش تهیه 6 نوع شربت خانگی

شربت و نوشیدنی‌های مناسب تابستان انواع مختلفی دارد که نوشیدن آنها نه تنها لذت بخش و گوارا است بلکه باعث رفع عطش شده و از بروز مشکلات کم آبی بدن در این فصل جلوگیری می کند.
سه‌شنبه، 12 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
روش تهیه 6 نوع شربت خانگی

شربت افرا


مواد لازم برای یک شیشه
۲ لیوان شکر
یک لیوان شکر قهوه‌ای
یک چهارم لیوان عسل یا شربت ذرت
۱٫۵ لیوان آب گرم
یک قاشق چای‌خوری عصاره افرا
یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل خالص

روش تهیه 6 نوع شربت خانگی

طرز تهیه شربت افرا
مرحله اول:
شکر سفید و قهوه‌ای، عسل و آب را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش بیایند. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا این ترکیب برای ۸ تا ۱۰ دقیقه بجوشند. در این مدت، گاهی آن‌ها را هم بزنید.

مرحله دوم:
قابلمه را از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا برای ۵ دقیقه خنک شود. سپس عصاره وانیل و افرا را در آن بریزید و مخلوط کنید.

مرحله سوم:
شربت افرای شما آماده است. شما می‌توانید آن را روی پنکیک بریزید و سرو کنید یا پس از خنک شدن در شیشه‌های دربسته در یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم برای تهیه شربت افرا
شما می‌توانید شربت افرا را برای یک تا دو ماه در یخچال نگهداری کنید.

اگر به عصاره افرا دسترسی ندارید، می‌توانید تنها از عصاره وانیل استفاده کنید.

عسل، بافت شربت افرا را رقیق‌تر می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید یک شربت افرای غلیظ داشته باشید، بهتر است شربت ذرت استفاده کنید.

در برخی طرز تهیه‌ها از عسل استفاده نمی‌‌کنند.

شما می‌توانید عصاره وانیل را از طرز تهیه حذف کنید.

با افزودن مقداری کره می‌توان یک شربت افرای کره‌ای داشت. برای این کار، کافی است یک قاشق غذاخوری کره را به‌همراه آب و شکر در مرحله اول در قابلمه بریزید.

هر بار قبل از سرو، شربت افرا را زودتر از یخچال دربیاورید تا به دمای محیط برسد.

در برخی طرز تهیه‌ها شکر را در کف یک ماهیتابه می‌ریزند و به‌صورت یکنواخت پخش می‌کنند. آن را روی شعله متوسط گاز قرار می‌دهند تا کم کم ذوب و قهوه‌ای رنگ شود. سپس شکر قهوه‌ای و آب را در یک قابلمه دیگر روی حرارت می‌گذارند تا بدون هم زدن، حل شود. در ادامه شکر کاراملی شده را به آن می‌افزایند و اجازه می‌دهند تا شیره غلیظ شود. پس از برداشتن شیره از روی حرارت، عصاره وانیل یا افرا و کمی کره را در آن می‌ریزند. 1


موهیتو نعناع


مواد لازم برای تهیه موهیتو نعناع
برگ نعنا 15 عدد
شربت شکر 2 قاشق غذاخوری
5 حلقه لیمو ترش تازه
آب گازدار
یخ به میزان کافی

روش تهیه 6 نوع شربت خانگی

طرز تهیه موهیتو نعناع
مرحله اول
برای درست کردن شربت شکر ابتدا قابلمه ای را روی شعله قرار می دهیم سپس 2 لیوان آب ولرم به همراه 1 پیمانه شکر را درون قابلمه ریخته و هم می زنیم تا یکدست شود. زمانی که مخلوط شکر و آب به جوش آمد و به غلظت مناسبی رسید آن را کنار می گذاریم.

مرحله دوم
در این مرحله برای مخلوط کردن نعناع با حلقه های لیمو هم می توانید از مخلوط کن و هم از گوشت کوب برقی استفاده نمایید. به این ترتیب برگ نعنای تازه را درون ظرفی ریخته و حلقه های لیمو را به آن اضافه می کنیم و با گوشت کوب برقی آن ها را مخلوط می نماییم.

مرحله سوم
مخلوط نعناع و حلقه های لیمو را درون لیوان سرو می ریزیم و به آن 2 قاشق غذاخوری شربت شکر و آب گازدار اضافه می‌کنیم و در آخر مقداری یخ به موهیتو می‌افزاییم. 2


لیموناد هندوانه و کیوی


مواد لازم برای لیموناد هندوانه و کیوی
کیوی پوست گرفته و خرد شده ۴ عدد
شکر (درصورت نیاز) یک قاشق غذاخوری
هندوانه بدون دانه  خرد شده ۸ پیمانه
لیموناد غلیظ یخ زده  ۲ پیمانه
آب ۴ پیمانه

روش تهیه 6 نوع شربت خانگی

طرز تهیه لیموناد هندوانه و کیوی
ابتدا کیوی را که پوست گرفته و خرد کرده را با شکر در مخلوط کن بریزید و هم بزنید؛ سپس به مدت یک یا دو ساعت در فریزر قرار دهید تا یخ ببندد.

هندوانه را در مخلوط کن هم بزنید و سپس روی لیموناد یخ زده آب بریزید و خوب هم بزنید.

لیموناد هندوانه را در لیوان ها بریزید و روی آن کمی کیوی یخ زده قرار دهید و سرو کنید. این لیموناد یخ در هوای گرم تابستانی می چسبد، گوارای وجودتان. 3


شربت پرتقال


مواد لازم
آب پرتقال  2 لیوان
آب   3 لیوان
شکر  3 لیوان
تکه های پرتقال  به میزان دلخواه
اسانس پرتقال   به دلخواه

طرز تهیه
آب و شکر را در قابلمه روی حرارت بالا قرار دهید. حرارت را کم کنید و به مدت 35 دقیقه بجوشانید. سپس آب پرتقال را اضافه کنید و زمان دهید تا به جوش آید. تکه های پرتقال را درون تنظیف نازکی بپیچانید و بعد از به جوش آمدن آب پرتقال به درون قابلمه اضافه کنید.

حرارت را کم کرده و به مدت 35 دقیقه دیگر روی حرارت نگه دارید. سپس تنظیف را از قابلمه خارج کنید. تنظیف را وقتی سرد شد فشار دهید و این عصاره را هم به شربت اضافه کنید. صبر کنید تا شربت کامل خنک شود و سپس درون یخچال قرار دهید. 4


شربت گل گاو زبان

این شربت برای همه کاربرد دارد و مخصوص فصل بهار است. می‌شود آن را با شربت‌های دیگر مخلوط و میل کرد.

یکی از راه‌های مصرف آن به این شرح است: ۵۰ گرم گل گاوزبان خشک (ساقه و برگ‌های گل هم در خاصیت مثل خود گل است) + ۲۵ گرم بادرنجبویه + چند عرق گیاهی (عرق گل گاو زبان یا عرق بیدمشک + گلاب از هر کدام ۸۰ گرم و اگر هیچ‌کدام را نداشتید، می‌توانید گلاب را استفاده کنید) گل گاوزبان و بادرنجبویه را یک شب در مایه عرق‌ها بخیسانید بعد صاف کنید و با ۲۰۰ گرم قند یا خاکه قند یا شکر معمولی، روی حرارت خیلی ملایم به قوام شربت بیاورید.

این شربت را می‌توانید هر بار با آب یا بهار نارنج مخلوط کرده و هر بار دو قاشق روزی پنج بار از آن استفاده کنید همچنین مصرف این شربت در شب بسیار مفرح است.


شربت نسترن

یک روش خیلی راحت برای مصرف این شربت استفاده از عرق نسترن حاضری و مخلوط کردن آن با شهد از قبل آماده شده است. می‌توان آن را با عرق بیدمشک هم ترکیب کرد. برای رنگ دادن به شربت از مقداری چای ترش استفاده کنید. 5


پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.blog.okala.com
3.www.beytoote.com
4.www.article.tebyan.net
5.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.