آنچه لازم است درباره مصرف گل گاوزبان بدانید

گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی ایرانی برای درمان بیماری ها، لاغری و سلامتی پوست و مو استفاده می شود. در این مطلب به خواص و عوارض استفاده از این گیاه و مصلحات آن می پردازیم.
شنبه، 16 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آنچه لازم است درباره مصرف گل گاوزبان بدانید


طبع گل گاوزبان چیست؟

طبع گل گاوزبان (نوعی که در ایران وجود دارد) گرم و‌تر است. گفته می‌شود که این گیاه مسهل صفرا، اخلاط سوخته و سودا است و در رفع بیماری‌های سوداوی، خشونت نای و سینه، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، سنگ کلیه و مثانه مفید است. مصلح گل گاوزبان صندل سفید است؛ درصورتی که طبع گرمی دارید یا به فشار خون مبتلا هستید، دمنوش این گیاه را با لیموعمانی یا لیمو و عسل به عنوان مصلح آن مصرف کنید. لازم به ذکر است که خوردن گل گاوزبان همراه با بادرنجبویه و سنبل الطیب اثرات درمانی آن را افزایش می‌دهد. 1


خواص گل گاوزبان


درمان مشکلات مختلف پوست
دانه‌های گل گاوزبان مملو از روغن‌های طبیعی هستند. روغنی که از این دانه‌ها استخراج می‌شود، می‌تواند به درمان انواع بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند. اگر مبتلا به اگزما هستید، می‌توانید هر قدر که دل‌تان بخواهد از این روغن روی پوست‌تان بمالید تا از شر خارش و خشکی پوست خلاص شوید. هم‌چنین، اگر بعد از ابتلا به اگزما، لکه‌های زبری روی پوست‌تان باقی ماندند، این روغن می‌تواند به نرمی و تسکین آن‌ها کمک کند.

درماتیت (التهاب پوستی)
وقتی صحبت از درماتیت یا همان التهاب پوستی به میان می‌آید، باید بگوییم استفاده از روغن گل گاوزبان به عنوان یک درمان عالی برای این مشکل به شمار می‌آید. درماتیت باعث ایجاد قرمزی و خارش پوست می‌شود، و بیش‌تر متخصصان پوست معتقدند درمان این بیماری بسیار دشوار است. با استفاده از این روغن، نه تنها می‌توانید علائم این وضعیت را تسکین دهید، بلکه آن را به طور کامل درمان نمایید.

 مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست
حتی اگر دچار بیماری‌های پوستی نیز نباشید، باز هم ممکن است روغن گل گاوزبان به دردتان بخورد. این روغن به عنوان یک مرطوب کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند و قادر است به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کند. استفاده‌ی مرتب از روغن گل گاوزبان پوست‌تان را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

 درمان فولیکولیتیس مو
گل گاوزبان غالبا به عنوان یک راه درمانی برای وضعیتی به کار می‌رود که به فولیکولیتیس مشهور است. در این وضعیت،فولیکول‌های موی‌تان در اثر عفونت ملتهب می‌شوند و آسیب می‌بینند، و در نتیجه به شدت دچار ریزش مو می‌شوید. آدم‌هایی که به وضعیت ظاهری‌شان بسیار اهمیت می‌دهند، نمی‌توانند در مقابل ریزش مو یا نازک شدن موهای‌شان ساکت بنشینند.

درمان شوره

آنچه لازم است درباره مصرف گل گاوزبان بدانید

در دنیای امروز، شوره و خارش سر از جمله مشکلات شایع مرتبط با مو هستند. این مشکلات می‌توانند ناشی از رژیم غذاییناسالم، آلودگی هوا یا هر چیز دیگری باشند که فکرشان را بکنید. بدترین خبر این‌که، این مشکلات را نمی‌توانید به راحتی بر طرف نمایید. ولی خوشبختانه، اگر از روغن گل گاوزبان استفاده کنید احتمالا به چنین مشکلاتی دچار نخواهید شد، و در عوض، از داشتن گیسوانی پر پشت و درخشان به خود افتخار خواهید کرد  

تنظیم قند خون
چنان‌چه مبتلا به دیابت هستید، حتما عاشق گل گاوزبان خواهید شد. برای تنظیم سطوح قند خون‌تان، به جای تزریق انسولین می‌توانید از گل گاوزبان استفاده کنید.

تنظیم قند خون
چنان‌چه مبتلا به دیابت هستید، حتما عاشق گل گاوزبان خواهید شد. برای تنظیم سطوح قند خون‌تان، به جای تزریق انسولین می‌توانید از گل گاوزبان استفاده کنید.

افزایش تمرکز
اگر علائم اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی فرزندتان، درمانده و ناتوان‌تان کرده است، مکمل‌های گل گاوزبان را امتحان کنید. این داروی گیاهی به خاطر تاثیرات‌اش بر افزایش قدرت و تمرکز ذهنی مشهور است. شاید کودک‌تان با مصرف گل گاوزبان، در نهایت بتواند بیش‌تر از ۵ دقیقه، سر جای‌اش بنشیند!

بهبود سلامت عمومی بدن
گل گاوزبان علاوه بر تمام این فواید که تا به حال گفته شد، غنی از مواد مغذی است. گل گاوزبان حاوی اسیدهای چرب امگا،اسید فولیک، مجموعه‌ی ویتامین‌های B، منیزیوم، و پتاسیم است. تمام این مواد مغذی برای بدن بسیار ضروری هستند و می‌توانند به بهبود سلامتی و تن‌درستی عمومی بدن کمک کنند.

بهبود سیستم ایمنی بدن
بیشتر مشکلات و بیماری های بدن ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن است که گل گاوزبان با داشتن خواص بی شمار خود به تقویت این سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

بهبود عملکرد روده
روغن گل گاوزبان برای تحرکات روده ای بسیار مفید است و باعث بهبود عملکرد روده ها می‌شود. افرادی که دچار تنبلی روده و سایر مشکلات این عضو از بدن شان هستند گل گاوزبان را فراموش نکنن.

بهبود سلامت استخوان ها
همانطور که ذکر کردیم گل گاوزبان مقدار زیادی کلسیم دارد و این کلسیم بر سلامت استخوان ها تاثیر بسیار زیادی دارد و در سنین میانسالی باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

تصفیه کننده خون
در کنار تمام خواص منحصر به فرد این گیاه دارویی باید از یک خاصیت عالی دیگر نیز نام ببریم و آن قدرت تصفیه کنندگی خون است. در بیشتر کشورهای اروپایی به دلیل این خاصیت خوب گل گاوزبان از آن به عنوان یک سبزی در سالاد استفاده می شود و به وفور نیز مصرف می‌شود.2


عوارض مصرف بیش از حد گل گاوزبان


مسمومیت کبدی
گیاه گل گاوزبان علائم سوداوی را در بدن را کاهش می دهد و اثرات خواب آوری و آرامش بخشی را به همراه دارد، اما مصرف این گیاه بیش از یک ماه به طور مداوم مسمومیت کبدی را به همراه دارد.

سرطان کبد
زیاده روی در مصرف گل گاو زبان به علت وجود آلکالوئید سبب افزایش ابتلا به سرطان کبد می شود.

افزایش فشار خون
گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و مبتلایان به فشارخون بالا باید گل گاوزبان را درکنار لیمو ترش مصرف کنند تا اثر افزایش فشار خون را تا حدی کاهش دهند. همچنین، افراد تنومند و پرخون که خشم یا اندوه پنهان دارند در هنگام افزایش فشارخون نباید گل گاوزبان را خودسرانه مصرف کنند زیرا جوشانده گاوزبان در چنین افرادی گاه ممکن است بسیار خطرناک باشد و بحران شدید فشارخون ایجاد کند.

ناراحتی معده و دستگاه گوارش

آنچه لازم است درباره مصرف گل گاوزبان بدانید

مصرف بیش از حد گل گاو زبان سبب معده درد و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می شود. مصرف گل گاو زبان درد را در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا افزایش می دهد.

تشدید درد در بیماران مبتلا به سنگ کلیه
مصرف گل گاوزبان برای بیماران مبتلا به ناراحتی سنگ کلیه ضرر دارد زیرا سبب تشدید درد و ناراحتی آنان می شود.

گل گاوزبان برای زنان باردار مضر است
در دوران بارداری مصرف گل گاوزبان برای خانم های باردار اصلا توصیه نمی شود زیرا به علت داشتن آلکالوئیدها سبب آسیب به جنین خواهد شد. زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

مضرات گل گاوزبان برای نوزادان و کودکان
گل گاو زبان حاوی مقادیری آلکالوئید است پس به همین دلیل مصرف آن برای نوزادان و کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود.

مضرات گل گاو زبان در دوران شیردهی
گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده مضر است و زنان باید در این دوران از مصرف آن اجتناب کنند. 3

براین اساس بهتر است افراد دارای فشار خون بالا، مبتلا به سنگ کلیه، زنان باردار و کودکان از مصرف آن اجتناب کنند یا زیر نظر پزشک و همراه با مصلحات، از این دمنوش استفاده نمایند.


دمنوش گل گاوزبان را چقدر و چگونه مصرف کنیم؟

بزرگسالان می‌توانند روزانه ۵ گرم گل گاوزبان را در دو لیوان آب جوش دم کرده و مصرف کنند. همانطور که گفته شد توصیه می‌شود گل گاوزبان را با لیمو عمانی یا آب لیمو و عسل مصرف کنید. این کار نه تنها رنگ خواشایندی به نوشیدنی شما می‌بخشد بلکه اگر به تپش قلب اضطرابی و داغی بدن و سینه دچار هستید، برایتان مفید‌تر است.


سخن پایانی

دمنوش گل گاوزبان، یک نوشیدنی گرم و خوش عطر و طعم است که نوشیدن آن شب‌ها قبل از خواب، برای تجربه‌ی خوابی آرام و عمیق و تمدد اعصاب، توصیه می‌شود. این جوشانده نباید با دارو‌های ضد افسردگی و آرامبخش یا آنتی هیستامین‌ها مصرف شود. همچنین این دمنوش می‌تواند خطر خونریزی پس از عمل جراحی را افزایش دهد، در نتیجه حداقل دو هفته پیش از جراحی از مصرف آن بپرهیزید. 1


پی نوشت:
1.www.setare.com
2.www.saednews.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.