مشکلات پوستی شایع در کودکان

در این مقاله اطلاعاتی در مورد بیماری‌های پوستی کودکان ارائه می‌دهیم تا بهتر بتوانید مشکلات پوستی کودکتان را تشخیص داده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.
شنبه، 13 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مشکلات پوستی شایع در کودکان

سرخک

شایع‌ترین بیماری پوستی در کودکی، دو بیماری سرخک و سرخجه هستند که نشانه‌هایی شبیه به هم نیز ایجاد می‌کنند. بیماری سرخک به دلیل ویروس پارامیکسوویروس (para myxo virus) ایجاد می‌شود. این ویروس اگرچه بسیار ضعیف است و با قرار گرفتن در محیط چندان دوام نمی‌آورد، بااین‌حال درصورتی‌که وارد بدن فرد شود می‌تواند مشکلات جدی را برای بیمار ایجاد نماید. ویروس سرخک نیز از طریق قطرات تنفسی و با سرفه، عطسه یا حتی صحبت کردن فرد بیمار در محیط منتشر می‌شود. از علائم شایع سرخک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تب شدید

احساس خستگی

کاهش اشتها

عطسه و سرفه

ضایعات ریز و سفید در دهان و حلق

جوش‌های قرمز رنگی که بر روی بدن فرد ایجاد می‌شود.

درصورت مشاهده نشانه‌های سرخک بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید. برای درمان این بیماری داروی خاصی وجود ندارد اما ممکن است پزشک بسته به صلاحدید خود از داروهای انتی بیوتیک، مسکن یا داروهایی که برای بهبود مشکلات پوستی مفید هستند استفاده کند. با توجه به مسری بودن این بیماری، توصیه می‌شود بیمار و تمامی لوازم وی جدا از دیگران نگهداری شود.


سرخجه

بیماری سرخجه علی‌رغم شباهت‌هایی که با سرخک دارد، از یک ویروس متفاوت ایجاد می‌شود و نشانه‌ها و درمان متفاوتی نیز دارد. از نشانه‌های سرخجه می‌توان به احساس خارش و التهاب در پوست، دانه‌های قرمز رنگ روی پوست، تب خفیف و گرفتگی بینی اشاره کرد. درمان خاصی برای سرخجه وجود ندارد و معمولاً این بیماری با استراحت بهبود پیدا می‌کند. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری شما می‌بایست، فرزندتان را در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و در چهار تا شش‌سالگی برای واکسیناسیون به مراکز بهداشت ببرید.


آبله مرغان

آبله مرغان یا واریس‌ها یک بیماری پوستی شایع دیگر است که به دلیل ویروس "واریسلا زوستر" ایجاد می‌شود. شایع‌ترین نشانه این بیماری در کودکان ایجاد دانه‌های قرمزرنگ بر روی پوست بدن است که می‌تواند خارش و التهاب را نیز به همراه داشته باشد؛ اما علاوه بر دانه‌های پوستی، تب، سردرد، کاهش اشتها و یا حالت تهوع نیز ممکن است همراه با آبله مرغان در فرد ایجاد شود.

برای درمان آبله مرغان به محض مشاهده نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولاً از داروهای مسکن و آنتی‌هیستامین‌ها برای کاهش درد و خارش پوستی استفاده می‌کند. همچنین اگر زخم‌ها به دلیل خاراندن یا دست‌کاری کردن دچار عفونت شده باشند نیز بر اساس صلاحدید پزشک ممکن است از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شود.  1


عفونت قارچی

عفونت قارچی هیچ ارتباطی با کرم‌ها ندارد. علت عفونت قارچی یک قارچ معمول است که پوست را عفونی کرده و باعث می‌شود یک پچ قرمز، زبر و ناهموار در محل عفونت تشکیل شود. این پچ بسیار مسری است. عفونت قارچی از طریق تماس یا استفاده مشترک از لباس‌های در تماس با محل عفونت منتشر شده و گسترش پیدا می‌کند. معمولا درمان این بیماری های پوستی کودکان شامل استفاده از کرم ضد قارچ در محل عفونت برای مدت طولانی است تا زمانی که عفونت برطرف شود.


بیماری پنجم

پارواویروس B19 ویروسی است که باعث بیماری پنجم (ارتیم عفونی) می‌شود. این یک بیماری پوستی بسیار معمول است که معمولا خفیف بوده و بدون درمان برطرف می‌شود. این بیماری معمولا با علائمی شبیه علائم آنفلوآنزا شروع می‌شود. یک محل قرمز روشن روی گونه‌ها و سپس یک محل قرمز روی بدن ظاهر می‌شود. از آنجا که عامل  بیماری پنجم یک ویروس است، آنتی بیوتیک‌ها هیچ نقشی در درمان آن ندارند. پارواویروس B19 برای زنان باردار خطرناک است. بنابراین در صورت ابتلای زنان باردار به این بیماری پوستی باید یک پزشک متخصص مربوطه را آگاه کرد.


زرد زخم

زردزخم ممکن است با دیگر عفونت‌های پوستی از جمله سلولیت (یک عفونت قویتر) و حتی عفونت قارچی اشتباه گرفته شود. باکتری‌هایی که روی پوست هستند باعث زرد زخم شده و آنتی بیوتبک‌ها به راحتی این بیماری را درمان می‌کنند. محل زخم در ابتدا تاول‌دار، تراوش‌کننده و قرمز بوده و سپس ممکن است به یک پوسته‌ی زرد تبدیل شود. این بیماری پوستی از طریق تماس منتقل شده و خاراندن آن را بدتر می‌کند. زرد زخم ممکن است در هر جای پوست ایجاد شود اما معمولا در اطراف دهان و بینی به وجود می‌آید.


زگیل پوستی

عامل بیماری زگیل پوستی، یک ویروس است. زگیل پوستی می‌تواند از شخص بیمار به شخص دیگر یا حتی به دیگر قسمت‌های بدن فرد بیمار منتقل شود. ممکن است زگیل‌ها بدون درمان خود به خود بهبود یابند. در غیر این صورت به درمان دارویی نیاز دارد.

مشکلات پوستی شایع در کودکان
 


عرق سوز

بدن نوزادان اغلب عرق سوز می‌شود. مسدود شدن غدد عرق باعث عرق‌سوز شدن گشته و منجر به ایجاد جوش‌های قرمز تیره روی سر و گردن می‌شود. پوشاندن لباس مناسب به کودک ( نه خیلی ضخیم و نه خیلی نازک) مانع ایجاد جوش می‌شود. معمولا عرق سوزی به خودی خود برطرف می‌شود. 2


کچلی یا ˈکرم حلقه ای

علت این بیماری قارچی است که از پوست و بافت مرده و ناخن تغذیه می کند، این عفونت دچار برآمدگی، قرمزرنگ و سپس تبدیل به حلقه ای قرمز می شود و شروع به خارش کرده و تاول می زند و دور آن پوسته پوسته می شود.
 
این بیماری با تماس پوست - به- پوست بین حیوان و انسان منتقل می شود و همچنین بچه ها با استفاده مشترک از حوله و وسایل ورزشی به این بیماری مبتلا می شوند که درمان آن با کرم های ضدقارچ صورت می گیرد.


آماس پوست در اثر تماس

پوست بعضی از بچه ها بعد از دست زدن به غذا، صابون یا گیاهانی مانند پیچک سمی، سماق یا بلوط واکنش نشان می دهد که این ورم معمولا 48 ساعت پس از تماس با آن شکل می گیرد.
 
این بیماری در موارد خفیف قرمز یا دچار خارش می شود که در موارد وخیم ورم، تاول، قرمزی و تاول های بزرگ بوجود می آید که این ورم بعد از یکی دو هفته از بین می رود.


بیماری دست، پا و دهان

این بیماری با وجود نام ترسناکی که دارد و در میان بچه ها شایع تر است با تب آغاز و جوش های دردناک و بدون خارشی دور دهان می زند، تاول هایی روی دست ها و پاها و گاهی روی باسن دیده می شود که با سرفه، عطسه و پوشک گسترش می یابد.
 
گفته شده این بیماری جدی نیست و معمولا خودش بعد از یک هفته از بین می رود.


اگزما

بچه های آسیب پذیر نسبت به اگزما ممکن است آسم یا آلرژی های دیگری هم داشته باشند هرچند دلیل اصلی اگزما مشخص نیست ولی بچه هایی که به آن مبتلا می شوند دستگاه ایمنی حساسی دارند.
 
والدین باید مراقب خشک شدن پوست و خارش شدید آن باشند که بعضی بچه ها با این بیماری بزرگ می شوند و در دوره رشد موارد خفیف یا ملایم آن را تجربه می کنند.


کهیر

خیلی چیزها می توانند موجب این نوع برجستگی ها روی پوست شوند که معمولا با خارش و سوزش همراه هستند که استفاده از داروهایی مانند آسپیرین و پنی سیلین می توانند موجب بروز کهیر شوند.
 
تخم مرغ، آجیل، غذاهای دریایی و افزودنی های غذاها، گرما و سرما و گلودرد میکروبی ممکن است کهیر بیاورد که در قسمت های مختلف بدن ممکن است ظاهر شود و چند دقیقه یا چند روز طول بکشد.
 
گاهی فقط آنتی هیستامین آن را درمان می کند می تواند نشانه مشکلات جدی باشد و با مشکل تنفسی یا ورم صورت همراه باشد. مخملک یا تب سرخ
 
مخملک یک گلودرد میکروبی که همراه با جوش است و شامل گلودرد، تب، سردرد، دل درد و ورم غدد گردن و بعد از یکی دو روز، جوش قرمزی با بافت کاغذ سنباده ظاهر می شود.
 
این بیماری بعد از یکی دو هفته جوش ها از بین می روند که بسیار واگیردار است و به احتمال زیاد با آنتی بیوتیک خیلی زود خوب می شود. 3


پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.drsheykholeslami.com
3.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.