کبد چرب در کودکان و تشخیص و درمان آن

کبد چرب یکی از مشکلاتی است که ارتباط مستقیم با تغذیه دارد و اخیرا کودکان هم درگیر این مشکل شده اند، در این مطلب به علل و چگونگی تشخیص و درمان کبد چرب اشاره می شود.
شنبه، 13 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
کبد چرب در کودکان و تشخیص و درمان آن

بیماری کبد چرب چیست؟

با توجه به نظریات پیشین ، با این که بیماری کبد چرب فقط در بزرگسالان معتاد به مشروبات الکلی بیشتر دیده می شود، با این حال، این بیماری در بین کودکان هم شایع است. بنابراین، بیماری کبد چرب غیر الکلی و یا NAFLD اصطلاح مناسبی برای این بیماری در میان کودکان است.


علل کبد چرب در کودکان چیست؟


1. چاقی و بیماری کبد چرب در کودکان
کودکانی که اضافه وزن دارند، از بیماری کبد چرب بیشتر رنج می برند. با این حال چاقی، تنها دلیل برای ابتلا به بیماری کبد چرب در کودکان نیست.

2. ژنتیک و بیماری کبد چرب در کودکان
اگر بیماری کبد چرب بیشتر در خانواده شما شایع است و شرایط ابتلا به آن در خانواده نیز وجود دارد، کودکان شما می توانند به بیماری کبد چرب مبتلا شده و از آن رنج ببرند. چون این بیماری ژنتیکی است، پس می تواند از یک نسل به نسل دیگر منتقل شود.

3. چاقی مادر و بیماری کبد چرب در کودکان
اگر شما به عنوان یک مادر در دوران بارداری، در حالی که در انتظار تولد فرزند خود بودید، دچار چاقی بوده باشید، به احتمال زیاد نوزاد متولد شده نیز از بیماری کبد چرب رنج خواهد برد.

4.دیابت و هیپرلیپیدمی عامل بیماری کبد چرب در کودکان
اگر فرزند شما در حال حاضر از سطح دیابت و کلسترول بالا درخون خود رنج می برد، نظارت بر عملکرد کبد او باید به طور منظم انجام شود، برای این که او در معرض ابتلا به کبد چرب غیر الکلی قرار خواهد داشت.


علل دیگر ابتلای کودک به بیماری کبد چرب

1. داروها

2. هپاتیت ویروسی

3. کاهش وزن سریع

4. سوءتغذیه 1


علایم کبد چرب

به طورکلی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب درابتدا بدون علایم هستند. با این حال، برخی افراد ممکن است ناراحتی شکمی، خستگی، از دست دادن اشتها، احساس ناراحتی عمومی و ناراحتی مبهم، زردی چشم و پوست، تورم در مچ پا و معده، احساس خواب آلودگی یا گیجی، استفراغ خونی یا مدفوع خونی داشته باشند. به همین دلیل تشخیص درست قبل از شروع درمان مهم است. 2


تشخیص کبد چرب در کودکان چگونه است؟

همان طور که اشاره شد، بیماری در مراحل اولیه بدون علائم است، ولی این سوال پیش می آید که چگونه باید از سالها قبل متوجه شد کودک دچار این بیماری خاموش است یا نه؟ در آزمایش های معمولی خون، مقدار بعضی آنزیم های کبدی اندازه گرفته می شود. اگر این آنزیم ها کمی بالا باشد باید مشکوک شد. ( افزایش خفیف آنزیم ها حدود ۲ تا ۵ برابر حد معمول ) در این مواقع سونوگرافی از کبد درخواست می شود که تا حدودی می تواند وجود کبد چرب در کودکان را تایید کند. در سونوگرافی کبد بزرگ تر از حد عادی است، در نهایت با نمونه برداری و فرستادن نمونه از کبد به آزمایشگاه مشخص می شود که بیمار به کبد چرب مبتلا شده یا نه.

کبد چرب در کودکان و تشخیص و درمان آن


بعد از اینکه کبد چرب در کودکان تایید شد چه باید کرد ؟

مهم ترین بخش درمان کبد چرب مربوط به تغییر در شیوه زندگی است. در صورتی که کبد چرب به طور اتفاقی تشخیص و تایید شود، باید تغییراتی در شیوه زندگی کودک ایجاد کرد.(کودکان معمولا در مراحل ابتدایی بیماری هستند) کودکی که تا چند وقت پیش بی وقفه غذاهای نامناسب می خورده، ناگهان باید غذاهای مورد علاقه اش حذف شود و وزنش کاهش یابد. البته این کار کمی دشوار است و بهتر است والدین از متخصص تغذیه کمک بگیرند، ولی در هر صورت مصرف غذاهای پرکالری، پرچرب، مواد قندی، کربوهیدرات فراوان، نوشابه های حاوی قند، فست فود، فراورده های لبنی پرچرب، گوشت قرمز … باید به حداقل برسد.

نکته : کودکان باید ترغیب شوند تا از میوه و سبزی بیشتر استفاده کنند. والدین باید بدانند چه چیزهایی برای کبد مضر است ؟ همچنین کودکان امروزی تحرک بدنی کمتری دارند. همیشه مقابل تلویزیون و رایانه هستند و بیشتر به بازی های رایانه ای علاقه دارند. همه کودکان چه آنهایی که وزن مناسبی دارند و چه آنهایی که اضافه وزن دارند حتما باید در باشگاه ورزشی با توجه به میل و علاقه شان ثبت نام شوند. درمان دارویی برای کبد چرب وجود ندارد. برای بعضی بیماران دارو تجویز می شود، ولی داروها برای از بین بردن چربی انباشته شده در کبد نیستند. چربی داخل کبد وقتی از بین می رود که وزن کاهش یابد و بدن در وضعیت طبیعی قرار گیرد. داروها معمولا برای متعادل کردن آنزیم های کبدی است که افزایش یافته اند. در مواقعی که کودک دچار فشار خون بالا یا دیابت است نیز بیماری باید کاملا تحت کنترل دربیاید چون این دو بیماری شرایط را برای ابتلا به کبد چرب مهیا می کنند . 3


درمان خانگی

می توان با مصرف بعضی از خوراکی‌ها و داشتن تحرک کافی و از طرفی پرهیز از خوراکی‌های ناسالم مانند فست فود وغذاهای سرخ کردنی از سلامت کبد مطمئن شد.  از جمله این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سرکه سیب
یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. در صورت دلخواه، کمی عسل به آن اضافه کنید. می‌توانید این نوشیدنی را دو بار در روز، قبل از وعده‌های غذایی میل کنید.

قاصدک
عصاره برگ قاصدک در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط با چاقی ، کمک کننده است. یک قاشق چای خوری ریشه قاصدک را به یک فنجان آب گرم اضافه و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. کمی عسل به آن بیفزایید. سه فنجان این چای گیاهی را روزانه و در مدت چند هفته بخورید.

شیرین بیان
 بر اساس یک مطالعه سال 2012 منتشر شده در مجله تحقیقات فیتوتراپی، عصاره ریشه شیرین بیان باعث کاهش فعالیت‌های ترانس آمیناز آنزیم‌های کبدی می‌شود. همچنین از آسیب کبدی به علت فلزات سنگین و سموم جلوگیری می‌کند.

نصف قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. بعد از 10 دقیقه، کمی عسل به آن بیفزایید و این چای را دو بار در روز بخورید. 2


پی نوشت:
1.www.niniban.com
2.www.seemorgh.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما