فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص فیناستراید یا پروپشیا چیست؟

در مورد داروی فیناستراید چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید این دارو چه عوارضی برای مصرف کننده دارد؟ زنان باردار و شیرده می توانند این دارو را مصرف کنند؟ دوز مصرف آن چیست؟ در این مقاله به بررسی نحوه مصرف، عوارض و کاربرد فیناستراید صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که مراقبت های لازم حین مصرف این دارو چگونه است.
چهارشنبه، 18 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص فیناستراید یا پروپشیا چیست؟

کاربرد فیناستراید چیست؟

خانم هایی که باردار هستند یا احتمال بارداری می دهند نباید فیناستراید مصرف کنند یا حتی قرص های خوراکی با دوز کم بخورند.

فیناستراید می تواند سبب اختلال در جنین های پسر آن ها شود. فیناستراید برای درمان پروستات خوش خیم در مردان کاربرد دارد و الگوی رویش مو در آن ها  که همچنین به عنوان آلوپسی آندوژنیک شناخته می شود را درمان می کند.

بیماری پروستات به خاطر بزرگ شدن پروستات به وجود می آید. مردانی که به پروستات دچار هستند، در ادرار کردن مشکل دارند و جریان ادرار آن ها کاهش پیدا می کند‌، شب ها احساس دستشویی پیدا می کنند و باید نیمه شب بیدار شوند. گاهی حتی نمی دانند ادرار دارند یا خیر.

فیناستراید این علائم را کاهش می دهد و احتمال احتیاج به جراحی پروستات را کم می کند. می تواند به تنهایی مصرف شود یا در ترکیب با داروهای دیگر مثل مسدود کننده آلفا برای درمان پروستات خوش خیم باشد.

برای مردهایی که به ریزش مو دچار هستند، فیناستراید می تواند تارهای موی کف سر آن ها را افزایش دهد اما موی بدن را زیاد نمی کند.

فیناستراید عملکرد آنزیمی به نام آلفادوکتاز ۵ را مسدود و متوقف می کند. این آنزیم تستوسترون را به هورمون دیگری تبدیل می کند که باعث می شود ریزش موی مردان برطرف شود. او می تواند سطح تستوسترون را در بدن افزایش دهد که سایز پروستات را کاهش داده و رشد مو را زیاد می کند.

اثر فیناستراید روی پروستات و موی سر تا زمانی که دارو مصرف می شود ادامه دارد. اگر مصرف آن متوقف شود پروستات شروع به رشد دوباره می کند و تقویت می شود و موها شروع به ریزش می کنند. مصرف این دارو فقط با تجویز پزشک مجاز است. این محصول به صورت فرم قرص در بازار موجود است.
 

نحوه مصرف فیناستراید

این دارو را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید. لطفا سرخود دوز آن را زیاد نکنید و آن را به مدت طولانی تر از تجویز پزشک مصرف نکنید!

این دارو دستورالعمل ها و اطلاعات خاصی را در بروشور خود آورده است. لطفا با دقت آن را بخوانید و اگر سوالی دارید با پزشک خود در میان بگذارید.

احتمالا می توانید این دارو را همراه با غذا یا بعد از غذا مصرف کنید. اگر این دارو را برای ریزش مو مصرف می کنید، احتمالا سه ماه زمان نیاز دارید تا تاثیر آن را مشاهده کنید. این دارو ریزش مو را درمان نمی کند. اما سبب می شود موی کف و فرق سر رشد کند.

رشد مو نهایتا تا زمانی که دارو مصرف شود، ادامه پیدا می کند. موی جدید در حدود یک سال بعد از این که مصرف دارو متوقف شد، از دست می رود و دوباره می ریزد‌. اگر این دارو را برای بیماری پروستات خوش خیم استفاده می کنید، احتمالا ۶ ماه طول می کشد تا اثر کامل آن را ببینید.

این دارو پروستات خوش خیم را درمان نمی کند و علائم را بیشتر می نماید. اثر آن روی پروستات تا زمانی که دارو مصرف شود ادامه پیدا می کند.

وقتی مصرف دارو متوقف شد، پروستات دوباره بعد از چند ماه عود کرده و شروع به پدیدار شدن می کند‌. روزانه در زمان مشخص و ثابتی دارو را مصرف کنید.

فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص فیناستراید یا پروپشیا چیست؟


میزان دوز مصرفی فیناستراید

دوز این دارو برای بیماران متفاوت مختلف است، از دستورات پزشک خود یا دستورالعمل ها پیروی کنید.

اطلاعات پیشرو در بروشور شامل دوز میانگین دارو می باشد. اگر دوز شما متفاوت از دستورالعمل بود، تا زمانی که پزشک شما اطلاع نداده است، تغییرش ندهید.

مقدار دارویی که باید مصرف کنید به قدرت دارو بستگی دارد. هم چنین تعداد دوزهایی که روزانه مصرف می کنید، زمانی که باید بین مصرف هر نوبت دارو رعایت کنید و طول دوره ای که دارو را مصرف می کنید همگی وابسته به مشکلات پزشکی و بیماری های شما هستند. 1
 

فیناستراید چقدر تأثیر دارد؟

تحقیقات بالینی انجام شده نشان داد که فیناستراید در 90% مردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه تأثیر مثبت دارد.

به طوری که بعد از 5 سال مصرف، در 48% مردان افزایش رشد مو مشاهده شد و 42% نیز هیچگونه ریزش مویی نداشتند، اما 10% باقیمانده دچار ریزش مو شده بودند.

در مقابل، 6% از مردان درمان شده با دارو نما افزایش رویش مو داشتند و 19% نیز هیچگونه ریزش موی جدیدی را گزارش ندادند در حالی که ریزش موی 75% باقیمانده همچنان ادامه داشت.

دو سوم مردانی که فیناستراید را به طور صحیح مصرف می کنند موهایشان مجدداً رشد می کند.

البته این دارو برای کنترل ریزش مو است نه درمان قطعی آن، پس اگر می خواهید نتایج به دست آمده حفظ شوند باید به مصرف آن ادامه دهید.

فیناستراید بیشتر برای مردانی مؤثر است که دچار طاسی خفیف تا متوسط الگوی مردانه هستند.


چقدر طول می کشد تا اثرگذاری فیناستراید شروع شود؟

نتایج درمان فوراً قابل مشاهده نیستند. عموماً، اولین آثار دارو بعد از مصرف روزانه یک قرص به مدت 3 تا 6 ماه مشاهده می شوند.

البته برای آنکه بتوانید از مؤثر بودن فیناستراید مطمئن شوید باید مصرف آن را تا یک سال ادامه دهید.

توجه داشته باشید که حتی اگر بهترین نتیجه ممکن را به دست آوردید نیز برای حفظ آن باید مصرف دارو را ادامه دهید.

فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص فیناستراید یا پروپشیا چیست؟

چه جایگزین هایی برای فیناستراید وجود دارد؟

- روگین (که ماده فعال آن ماینوکسیدیل است) لوسیونی است که روزی دو بار روی پوست سر مالیده می شود. تأثیر این دارو کمتر از فیناستراید بوده و نیازی به نسخه پزشک ندارد. جدا از پروپشیا/ فیناستراید، روگین تنها دارویی ریزش مویی است که انجمن متخصصان پوست و موی انگلستان موافق استفاده از آن است.
 
- کلاه گیس ریزش مو را درمان نمی کند اما آن را به خوبی پنهان می کند. کلاه گیس های جدید ظاهری بسیار طبیعی داشته و از اکثر درمان ها ارزان تر هستند.

البته ریزش مو همچنان ادامه خواهد داشت.

- کاشت مو طبق تحقیقات بالینی انجام شده در 95% از موارد مؤثر است اما به شدت گران بوده و تضمینی هم برای موفقیت آن وجود ندارد. 2
 

احتیاط ها

در ابتدای امر باید توجه داشته باشید که این دارو برای خانم ها در رمان ریزش موها کاملا بی فایده بوده و تنها اثر سوء دارد بنابراین مصرف آن ممنوع است و در دوران بارداری نیز از لمس آن باید اجتناب شود، همچنین افراد باید دقت فرمایند که در صورت داشتن حساسیت به فیناستراید یا هرگونه آلرژی دیگری، قبل از مصرف آن موضوع را به پزشک یا مسئول داروخانه اطلاع دهید.

این محصول حاوی برخی ترکیبات غیرفعال است که میتوانند باعث واکنشهای آلرژیک یا مشکلات دیگری شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد از مسئول داروخانه سؤال کنید.

قبل از مصرف این دارو، در صورت داشتن مشکلاتی از قبیل بیمارهای کبدی، سرطان پروستات، هرگونه عفونت، مشکلات ادراری و یا هر مشکل پزشکی دیگری که در گذشته داشته یا اکنون دارید، موضوع را با پزشک یا مسئول داروخانه در میان بگذارید. کودکان نباید از فیناستراید استفاده کنند.

این دارو از طریق پوست نیز قابل جذب است. به همین دلیل، در صورت شکسته یا کنده شدن لایه پوششی قرص یا خرد شدن خود قرص، زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند میبایست از دست زدن به آن خودداری کنند.

قرار گرفتن پسران در حال رشد در معرض فیناستراید میتواند منجر به اختلالات تناسلی در این کودکان شود نکته قابل توجه این است که مردان باید دقت داشته باشند که در طول دوران مصرف فیناستراید نباید اقدم به فرزند آوری داشته باشند زیرا عدم رعایت این مسئله بروز مشکل در جنین را به همراه خواهد داشت.

به طور کلی فیناستراید برای مصرف زنان توصیه نشده و استفاده از آن در دوران بارداری ممنوع است.

اگر باردار شده یا احتمال میدهید که باردار شدهاید موضوع را سریعاً به پزشکتان اطلاع دهید. البته، از آنجا که این دارو معمولاً برای زنان تجویز نمیشود، استفاده از آن در دوره بارداری یا شیردهی بعید به نظر میرسد. در صورت داشتن هرگونه پرسشی در مورد دارو با پزشکتان مشورت کنید.
 

فیناستراید چه عوارضی دارد؟

فیناستراید نیز مانند همه داروها با ریسکها و برخی عوارض احتمالی همراه است، اما تعداد بسیار کمی از مردان، هنگام مصرف این دارو به این مشکلات دچار میشوند.

برای مثال، گاهی اوقات مردانی که فیناستراید مصرف میکنند، دچار کاهش قوای جنسی یا مشکلات انزال ، بروز مشکل و کاهش مقدار منی میشوند.

که امار دو در صد از مردان مصرف کننده فیناستراید ، که دچار کاهش در میل جنسی شده اند را نشان می دهد و قابل گفتن است که یک دوم افراد نیز در معرض مشکلات نعوظ قرار خواهند گرفت همچنین، راش یا حساس شدن اطراف نوک پستانها نیز برای برخی مردان رخ میدهد که این موضوع سبب نگرانی افراد گریبان گیر این عوارضات قرار گرفته است زیرا آن ها ترس از دائمی بودن این عوارضات را دارند متاستفانه در برخی افراد نیز بروز پرخاشگری و افسردگی های خفیف را نیز میتوان مشاهده نمود ف که در این مرحله تصص و راهنمایی ها متخصص میتوان راهنم کننده و نجات دهنده باشد. 3

پی نوشت:
1.www.hidoctor.ir
2.www.namnak.com
3.www.hrthair.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.