طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

در مطلب پیش رو با طرز تهیه دسر پای سیب با یک روش متفاوت در خدمت شما هستیم که لعاب آینه ای آن زیبایی اش را دو چندان کرده است.
يکشنبه، 22 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

دسر پای سیب با لعاب آینه ای


مواد لازم برای تهیه خرده نان
مواد غذایی مقدار
کره سرد سه قاشق غذا خوری
مخلوط شکر قهوه ای و شکر گرانولا یک پیاله کوچک
پودر دارچین یک قاشق چای خوری
نمک کمی
جوز هندی کمی
آرد همه منظوره یک پیاله کوچک سر خالی

مواد لازم برای تهیه مواد میانی پای سیب
مواد غذایی مقدار
سیب زرد استخوانی متوسط دو عدد
کره دو قاشق غذا خوری
شکر قهوه ای سه قاشق غذا خوری
پودر دارچین یک قاشق چای خوری
نمک کمی
پودر نشاسته ذرت یک قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه خامه زده شده
مواد غذایی مقدار
خامه صبحانه سیصد گرم
شکر قهوه ای سی گرم
پودر وانیل یک دوم قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه لعاب آینه ای
مواد غذایی مقدار
آب صد و پنجاه گرم
گلوکز سیصد گرم
شکر گرانولا سیصد گرم
شکلات سفید سیصد گرم
شیر عسلی دویست گرم
پودر ژلاتین بیست گرم
آب صد و بیست گرم


طرز تهیه دسر پای سیب با لعاب آینه ای

در این مطلب قصد داریم یک دسر فوق العاده با لعاب آینه ای را به شما دوستان عزیز آموزش بدهیم که از پای سیب الهام گرفته شده که محبوب همه است.

مرحله اول: آماده کردن خرده نان
اولین کاری که برای تهیه این دسر بی نظیر باید انجام دهیم درست  کردن خرده نان است، برای این کار در یک ماهیتابه متوسط  نسوز یا سینی فر سه قاشق غذا خوری کره سرد (که به صورت مکعبی خرد شده است) می ریزیم بعد یک پیاله که مخلوطی از شکر قهوه ای و شکر گرانولا است اضافه می کنیم بعد یک قاشق چای خوری پودر دارچین و کمی نمک و جوز هندی و در آخر یک پیاله سر خالی آرد همه منظوره می ریزیم و با دست یا چنگال خوب هم می زنیم تا تبدیل به گلوله های کوچکی شوند که به همدیگر می چسبند و یا وقتی بین دو انگشت فشار می دهیم شکل بگیرند. حالا داخل فر می گذاریم و با دمای سیصد و شصت درجه فارنهایت به مدت پانزده الی بیست دقیقه می پزیم در این مدت چند بار هم می زنیم تا مطمئن شویم همه مواد به صورت یک نواخت طلایی قهوه ای شدند.

طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

مرحله دوم: آماده کردن مواد داخل پای
در این فاصله مواد داخل پای سیب را آماده می کنیم پس دو عدد سیب زرد استخوانی متوسط را پوست می گیریم و آن ها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم بعد یک ماهیتابه متوسط را روی حرارت بالا می گذاریم و دو قاشق غذا خوری کره می ریزیم وقتی کره آب شد و شروع کرد به کف کردن، سیب های خرد شده را اضافه می کنیم بعد سه قاشق غذا خوری شکر قهوه ای و یک قاشق چای خوری پودر دارچین اضافه می کنیم و در نهایت کمی نمک می زنیم و خوب هم می زنیم تا همه مواد به یک اندازه بپزند و آماده شوند این فرایند پنج تا هفت دقیقه طول می کشد تا سیب ها نرم شوند درست زمانی که کمی مانده تا نرم شوند یک قاشق چای خوری پودر نشاسته ذرت اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا مطمئن شویم نشاسته خوب با سیب ها میکس شده و یک دقیقه دیگر به پختن سیب ها ادامه می دهیم بعد ماهیتابه را از روی حرارت بر می داریم و تا زمانی که از آن استفاده کنیم کنار می گذاریم.

طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

مرحله سوم: سرهم کردن مواد آماده شده
در این مدت هم خرده نان آماده شده آن را از فر بیرون می آوریم و با چنگال هم می زنیم و تکه های سفت و بزرگتر را خرد می کنیم مرحله بعدی بسته به قالب و سینی یا بشقابی که دم دست دارید می تواند به روش های مختلفی انجام شود، فقط باید ایده ای برای لعاب زدن داشته باشید ما در این جا از قالب سیلیکونی مربعی (بیست و چهار عدد مربع کوچک) استفاده می کنیم به این ترتیب که ابتدا کمی از خرده نان را کف قالب می ریزیم و بعد کمی از سیب های مزه دار شده و در نهایت دوباره خرده نان می ریزیم و فشار می دهیم تا شکل قالب را به خود بگیرند بعد قالب را در یخچال می گذاریم و اجازه می دهیم به مدت چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت در آن بمانند و خوب ببندند.

نکته: مقداری از خرده نان ها را نگه دارید تا بتوانید پای سیب ها را با آن تزئین کنید.

طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

مرحله چهارم: آماده کردن خامه زده شده
تا مکعب های سیبی آماده می شوند مقداری خامه زده شده درست می کنیم خب سیصد گرم خامه را که از قبل در یخچال گذاشتیم تا کاملا سرد شود را بیرون می آوریم و در یک کاسه می ریزیم بعد سی گرم شکر قهوه ای را به همراه یک دوم قاشق چای خوری پودر وانیل به خامه اضافه می کنیم بعد با هم زن برقی یا دستی ترکیب خامه و شکر را به مدت بیست الی سی ثانیه هم می زنیم تا حالت خمیری پیدا کند.

نکته : هم زدن بیش از حد مواد باعث می شود که خامه زده شده فرم اصلی خودش را از دست بدهد.

نکته: هر چقدر درصد چربی خامه بیش‌ تر باشد پف بهتری درست می شود.

مرحله پنجم: ادامه تهیه خامه زده شده
در گام بعدی در ظرف را به‌ طور کامل می‌ بندیم و در فریزر می گذاریم. بعد از گذشت بیست الی بیست و پنج دقیقه ظرف را از فریزر بیرون می آوریم و اجازه می دهیم تا ترکیب کمی نرم شود. سپس با چنگال  کمی ترکیب را هم می‌ زنیم تا تقریبا شبیه بستنی شود. بعد همزن برقی را روشن کرده و با دور تند در یک جهت، ترکیب خامه  و شکر را هم می‌زنیم و تا زمانی که ترکیب حجم بگیرد هم زدن را ادامه می‌دهیم حالا خامه زده شده آماده است.

نکته: بهتر است از یک ظرف بزرگ استفاده کنیم چون حجم خامه بعد از زده شدن افزایش پیدا می کند.

مرحله ششم: سرهم کردن مواد آماده شده
حالا خامه فرم گرفته را داخل قیف شیرینی پزی می ریزیم و تا یک دوم یا نهایتا سه چهارم قالب های نیم کره سیلیکونی را با آن پر می کنیم باید مطمئن باشیم که برای پای سیب هم جا هست بعد از پر کردن نیم کره ها قالب پای سیب را از یخچال در می آوریم و آن ها را از قالب در می آوریم و وسط این نیم کره ها که با خامه پر شده اند قرار می دهیم.

نکته: اگر قیف ندارید می توانید داخل نایلون فریزر بریزید و ته آن را با قیچی ببرید.

نکته: حواستان باشد که زیاد مکعب ها را فشار ندهید و یا اگر از قالبی دیگری جز نیم کره استفاده می کنید باید مطمئن شوید که چقدر فاصله بین کف قالب و موادتان هست.

وقتی مکعب ها را وسط قالب های نیم کره گذاشتیم روی آن ها را با کفگیر صاف می کنیم تا مطمئن شویم وقتی از قالب در می آوریم یک نیم کره صاف و تمیز داریم بعد قالب سیلیکونی را داخل یک سینی گذاشته و آن را به مدت یک ساعت در فریزر می گذاریم تا ببندد.

طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

مرحله هفتم: آماده کردن لعاب آینه ای
حالا باید لعاب آینه ای را درست کنیم، ابتدا باید مواد لازم برای تهیه لعاب را با دقت تمام اندازه گیری کنیم چون در غیر این صورت به مشکل های زیادی بر می خوریم از جمله حباب های هوا یا نوع برقی که می خواهیم روی آن بیفتد. تهیه لعاب از آن دسته دستور پخت هایی است که نیاز به حواس جمع تر و دقت بیشتری دارد.

خب ابتدا یک قابلمه کوچک را روی گاز می گذاریم و داخل آن صد و پنجاه گرم آب، سیصد گرم گلوکز و سیصد گرم شکر گرانولا (سفید) می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم تا مواد به نقطه جوش برسند بعد از این که به نقطه جوش رسید قابلمه را از روی حرارت بر می داریم حالا در یک کاسه متوسط سیصد گرم شکلات سفید را می ریزیم و دویست گرم شیر عسلی را به آن اضافه می کنیم و در یک کاسه دیگر بیست گرم پودر ژلاتین را با صد و بیست گرم آب سرد حل می کنیم و اجازه می دهیم برای چند دقیقه ژلاتین قوام بیاید بعد آن را به شربت داغ داخل قابلمه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا باهم مخلوط شوند وقتی ژلاتین در شربت داغ حل شد آن را به شکلات سفید اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا باهم مخلوط شده و تبدیل به یک بافت صاف شوند.

نکته: بهتر است از هم زن دستی برای مخلوط کردن استفاده کنید چون بهترین راه حل برای به دست آوردن براق ترین لعاب است.

بعد از اینکه همه مواد خوب باهم مخلوط شدند روی یک کاسه دیگر صافی می گذاریم و مواد را از صافی رد می کنیم و روی آن را با نایلون می پوشانیم طوری که مطمئن شویم که پلاستیک روی سطح خود لعاب کشیده شده و جلوی شکل گرفتن پوست را می گیرد. آن را داخل یخچال می  گذاریم تا زمانی که بخواهیم از آن استفاده کنیم.

نکته: در صورتی که آماده باشیم الان از لعاب استفاده کنیم بعد از رد کردن از صافی داخل قابلمه کوچک می ریزیم و اگر دنبال رنگ خاصی باشیم به آن رنگ خوراکی اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت پایین می گذاریم تا مایع رقیقی باشد ولی باید مراقب باشیم که نسوزد.

نکته: حرارت ایده آل برای کار کردن با لعاب هفتاد و پنج درجه فارنهایت می باشد برای این که از دمای قابلمه مطمئن شوید می توانید از دماسنج آبنباتی استفاده کنید.

نکته: مقداری از لعاب را رنگ دلخواه می زنیم ( ما در اینجا از رنگ قهوه ای استفاده کردیم) و در بقیه آن کمی جوز هندی می ریزیم و مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم: لعاب کاری پای سیب ها
حالا دیگر پای سیب ها آماده اند پس قالب را از یخچال بیرون می آوریم و داخل یک سینی توری می گذاریم و پای سیب ها را بعد از این که از قالب خارج کردیم روی توری می چینیم و آن ها را برای لعاب کاری آماده می کنیم شما هر طور و با هر روشی که دوست دارید می توانید روی آن ها لعاب بریزید ما در این جا از ملاقه برای ریختن لعاب استفاده می کنیم.

حالا با ملاقه مقداری از لعاب را روی نیم کره ها می ریزیم اگر لعاب با رنگ دیگری درست کردید می توانید بلافاصله از آن هم استفاده کنید و طرح های جالب درست کنید ما از مقداری لعاب بی رنگ که با جوز هندی مخلوط شده استفاده می کنیم و کمی از آن را با قاشق روی نیم کره ها می ریزیم.

طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

بعد از اینکه روی همه نیم کره ها لعاب ریختیم به مدت یک ساعت داخل فریزر می گذاریم تا لعاب خودش را بگیرد و ببندد.

مرحله آخر: سرو و تزئین
بعد از گذشت یک ساعت سینی را از فریزر بیرون می آوریم و پای سیب ها را با کاردک گرم از توری فلزی جدا می کنیم و در یک ظرف مناسب می چینیم و با کمی خرده نان تزئین می کنیم حالا دسر ما آماده سرو است.

طرز تهیه پای سیب با لعاب آینه ای

این دسر واقعا یک دسر متفاوت و خاص است و مطمئنا مهمانهایتان با دیدن این دسر فوق العاده شگفت زده خواهند شد.

امیدواریم از دستور امروز خوشتان آمده باشد و آن را امتحان کنید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.