چشم و جراحي هاي ليزر (4)

در اين عمل در ابتدا توسط وسيله اي بنام ميكروكراتوم (شبیه رنده نجاری ولی در ابعاد بسیار بسیار ظریفتر)؛ يك لايه (flap) از قسمت سطحي قرنيه به قطر تقريبي 9 ميلي متر و ضخامت در حدود 160 ميكرون (هر میکرون برابر با یک هزارم میلیمتر است) برداشته می شود. سپس با ليزراگزايمر؛ قسمت مركزي عمق قرنیه تراش داده می شود که میزان تراش؛ بسته به میزان و نوع شماره چشم از یک فرد به فرد دیگر تفاوت خواهد کرد. در انتها لايه يا flap بجاي اولیه خود برگردانده مي شود واین
چهارشنبه، 8 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چشم و جراحي هاي ليزر (4)
چشم و جراحي هاي ليزر (4)
چشم و جراحي هاي ليزر (4)

تهيه كننده : محمود كريمي شروداني
منبع : راسخون



چه نکاتی را باید قبل از عمل جراحی ليزيك رعایت کنیم؟

بهتر است چند روز قبل از عمل روزی سه بار با شامپو بچه رقیق شده در آب، لبه های پلک و مژه ها را شستشو دهیم ، بعد از عمل طبق دستور پزشک سر موقع از قطره ها استفاده نماییم.

تکنیک عمل لیزیک

در اين عمل در ابتدا توسط وسيله اي بنام ميكروكراتوم (شبیه رنده نجاری ولی در ابعاد بسیار بسیار ظریفتر)؛ يك لايه (flap) از قسمت سطحي قرنيه به قطر تقريبي 9 ميلي متر و ضخامت در حدود 160 ميكرون (هر میکرون برابر با یک هزارم میلیمتر است) برداشته می شود. سپس با ليزراگزايمر؛ قسمت مركزي عمق قرنیه تراش داده می شود که میزان تراش؛ بسته به میزان و نوع شماره چشم از یک فرد به فرد دیگر تفاوت خواهد کرد. در انتها لايه يا flap بجاي اولیه خود برگردانده مي شود واین لایه بدون نیاز به بخیه در جای خود فیکس می گردد.

چشم و جراحي هاي ليزر (4)

مرحله اول :

ايجاد لايه نازك يا فلپ ( Flap )

چشم و جراحي هاي ليزر (4)

مرحله دوم :

با استفاده از ليزر اكسايمر، عيب انكساري اصلاح مي شود

چشم و جراحي هاي ليزر (4)

مرحله سوم :

لايه نازك به جاي خود برگردانده مي شود

نتایج عمل لیزیک

عمل لیزیک در مجموع از دقت بسیار بالایی بر خوردار می باشد و اکثر افرادی که تحت عمل قرار گرفته اند از نتایج آن راضی می باشند. اما باید دانست که علی رغم این دقت فوق العاده؛ نباید تصور کرد که نتایج عمل لیزیک صد در صد هستند. بیماران انتظار دارند که بعد از عمل نمره عینک آنها صفر شده؛ دید 10/10 داشته و دیگر هیچگاه نیاز به عینک نداشته باشند. اگر چه عملا بخش عمده این انتظارات در عمل لیزیک برآورده می شود؛ اما باید توجه داشته باشیم که نتایج عمل لیزیک به عوامل متعددی بستگی دارد که بخشی از آن قابل پیش بینی نمی باشد.
در عمل لیزیک؛ یک بافت زنده (قرنیه چشم) تراش داده می شود. این بافت زنده بر خلاف یک عدسی پلاستیکی بی جان؛ سوخت وساز دارد و دائما فعال است. این نوع فعالیت بافت قرنیه می تواند تغییراتی در محل تراش داده شده؛ ایجاد کند. نکته همین جاست که فعالیت سوخت و سازی قرنیه پس از عمل لیزیک در همه افراد یکسان صورت نمی گیرد و از فردی به فرد دیگر متفاوت و تابع خصوصیات سرشتی وی خواهد بود. پس بر این اساس می توان انتظار داشت که دو نفر با شماره چشم یکسان در یک روز توسط یک جراح درشرایط کاملا یکسان تحت عمل لیزیک قرار گیرند واین دو نفر پس از دو تا سه ماه نتایج متفاوتی از خود نشان دهند.
علاوه بر پاسخ بافتی؛ نوع و میزان شماره عینک نیز در نتیجه نهایی عمل لیزیک تاثیر بسزایی دارد. بعنوان مثال چشم های با نزدیک بینی ساده در حد 1- تا 4- در مقایسه با نزدیک بین های بالاتر؛ نتایج بمراتب بهتری را نشان می دهند. همچنین نتیجه عمل لیزیک درچشم های نزدیک بین (چشمهایی که شماره عینک آنها با یک رقم منفی شروع می شود و چشم آنها از ورای عینک کوچکتر دیده می شود) خیلی بهتر از چشم های دوربین (چشمهایی که شماره عینک آنها با یک رقم مثبت + شروع می شود و چشم آنها از ورای عینک درشتر دیده می شود) می باشد.
بنابراین انتظار درست و منطقی از عمل لیزیک اینست که با انجام این عمل؛ وابستگی به عینک به میزان قابل توجه ای کاهش یابد؛ در حدی که فرد قادر باشد عمده کارهای روزمره را بدون عینک انجام دهد؛ اما در ضمن نیز در نظر داشته باشد برای انجام کارهایی که به دقت بیشتری نیاز دارد (مانند رانندگی در شب)؛ ممکن است به یک عینک مختصر نیاز پیدا کند.

بعد از جراحی

لطفا به یاد داشته با شید که مراقبت های بعد از جراحی به اندازه خود جراحی لیزیک مهم می باشند بلافاصله بعد از لیزیک دید شما شفاف تر از قبل میباشد,اماهنوز مختصری تار بوده که بصورت دید زیرآب نامیده می شود.دید به سرعت در طی24ساعت شفاف تر شده و در طی روز بعد اگرچه دید هنوز خیلی عالی نیست ولی شما می توانید بسیاری از فعالیتهای خود را انجام دهید.بسیاری از افراد بعد از لیزیک هیچگونه ناراحتی را احساس نمی کنند.وتعدادی احساس جسم خارجی در داخل چشم می کنند که بمدت2تا4ساعت بعد از جراحی احساس می گردد.
استفاده از عینک آفتابی توصیه می گردد.به نحوه استفاده از قطره های چشمی توجه کرده وآن را دقیق انجام دهید.
به عنوان یک قانون به یاد داشته باشید که هیچگاه چشمان خود را مالش ندهید و برای مالیدن چشم از قطره های اشک مصنوعی می توانید استفاده کنید. لطفا برنامه بازگشت خود به منزل را منظم فرمایید زیرا بمدت 3 روز بعد از لیزیک و7 روز بعد از PRK توصیه به رانندگی نمی شود.با توجه به نوع شغل و کار شما ممکن است بمدت 4 روز نیاز به استراحت در منزل داشته باشید.لطفا به یاد داشته باشید که مراقبت ها و معاینات بعد از جراحی لیزیک به اندازه خود جراحی لیزیک مهم میباشند.اولین معاینه توسط پزشک در طی 24ساعت بعد از جراحی خواهد بود.وسپس 3 روز- 1هفته-1ماه-3ماه بعد از جراحی لیزیک خواهدبود. برایprk نیاز به دو مراقبت بیشتر در طی 6ماه و 1سال بعد از جراحی میباشد.

برنامه فعالیت بعد از جراحی

برنامه ذیل برای یک جراحی لیزیک دوطرفه بدون عارضه میباشد:

در روز جراحی:

روز جراحی لیزیک باید یک روز آزاد و بدون فعالیت برای شما باشد.
از مالیدن چشمها خودداری نمایید و لذا لازم است از انجام فعالیتهایی که باعث مالیدن چشم و یا اصابت چیزی به چشم میشود اجتناب نمایید.
بجای مالیدن چشم در صورت خارش یا سوزش از قطره های اشک مصنوعی می توانید استفاده نمایید.

24 ساعت بعد از لیزیک :

می توانید حمام کنید ولی از شستن سر و صورت و تماس هر گونه آب و صابون با چشم ها اجتناب نمایید.
در طی این روز در منزل استراحت نمایید و انجام فعالیت در نور را کاهش دهید.
بعد از اولین ویزیت توسط پزشک اگر دید کافی وجود داشته باشد رانندگی ممکن است قابل انجام باشد.
مطالعه و مشاهده تلویزیون نیز قابل انجام است تا حدی که باعث خستگی چشم و احساس خشکی در چشم شما نگردد.
پرواز با هواپیما نیز اشکالی ندارد اما لازم است بدانید که هوای داخل هواپیما بسیار خشک بوده لذا احتیاج به استفاده از قطره اشک مصنوعی هر 30 دقیقه دارد.

3 روزبعد از لیزیک

ورزشهایی که خطری برای چشم ندارد قابل انجام است .مثلtreadmill
می توانید با بچه ها بازی کنید ولی بسیار مواظبت نمایید.

1 هفته بعد از لیزیک

می توانید چشم ها را آرایش نمایید ولی از تماس آنها با چشم خودداری کنید.
گردش در هوای آزاد - دوچرخه سواری -بازی گلف و بلند کردن وزنه بلا مانع است.

1 ماه بعد از لیزیک

انجام ورزشهای با راکت مثل تنیس-بدمینتون-ولی با پوشیدن محافظ چشم قابل انجام است.
شنا کردن-قایقرانی-کوهنوردی-فوتبال-بسکتبال.....

3 ماه بعد ازلیزیک

ورزشهایی که احتمال اصابت آب با فشار به چشم دارد را با احتیاط انجام دهید مثل اسکی روی آب.

برنامه استفاده از لنزهای تماسی قبلی شما

لنزهای تماسی که شما قبلا استفاده می کرده اید,میتوانند باعث تغییر شکل و انحناء قرنیه گردند لذا ممکن است تغییری در شماره عینک شما ایجاد کرده باشند.لذا برای معاینه دقیق میزان عیب انکساری چشم شما که برای درمان با لیزر لازم است,باید برای مدتی استفاده از لنز تماسی را قبل از جراحی متوقف نموده و در طی این مدت قرنیه اجازه می یابد که به شکل و اندازه طبیعی خود برگردد.
برای بسیاری از بیماران حداقل طول مدت توصیه شده برای عدم استفاده از لنز کافی می باشد,اما ممکن است این مدت برای افرادی کافی نبوده لذا نیاز به انتظار دوره بیشتری خواهد بود تا قرنیه اجازه پیدا کند به حالت طبیعی خود برگردد و نتیجه بهتری بعد از جراحی بدست آید.
تحقیقات پزشکی انجام شده نشان داده است که هرچه طول مدت در آوردن لنز تماسی طولانی تر باشد اصلاح با لیزر دقیق تر انجام شده و احتمال نیاز به درمان مجدد بسیار کم خواهد بود.
جدول ذیل زمان توصیه شده برای عدم استفاده از لنز تماسی قبل از معاینات می باشد که تفاوت مدت آن در بیمارانی که از خارج کشور مراجعه می کنند برای این است که اطمینان بیشتری از طبیعی شدن شکل قرنیه حاصل شده و نیاز به تغییر برنامه جراحی نباشد.

نوع لنز تماسی کهاستفاده میکنید

بیمارانداخلی

بیمارانخارجی

لنزهای تماسی نرمروزانه

حداقل72ساعت

حداقل1هفته

لنزهای تماسی نرمهفته ای یا ماهیانه

حداقل1هفته

حداقل1هفته

لنزهای تماسی نرمتوریک

حداقل1هفته

حداقل1هفته

لنزهای تماسی سختتوریک

حداقل4هفته

حداقل12هفته

لنزهای سخت که بمدت2-6 سال استفادهمیشده

حداقل4هفته

حداقل6هفته

لنزهای سخت کهبمدت21-29 سال استفادهمیشده

حداقل4هفته

حداقل8هفته

لنزهای سخت که بیشاز 30 سال استفادهمیشده

حداقل4هفته

حداقل12هفته

منابع تحقیق :
سايت دكتر دستجردي dastjerdi.com
بخش لیزیک بیمارستان فارابی- بیمارستان تخصصی فارابی- farabihospital.com
لیزردرمانی laserdarmani.com
سايت دکتر علیرضا نادری dr-naderi.com
سایت بیمارستان چشم پزشکی نور www.noorvision.com
وبلاگ ابوالقاسم آوند عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي فسا avand.parsiblog.com
سايت دكتر كريميان Dr-karimian.com
وبلاگ دكتر نادري Dr-naderi.blogfa.com
middleeastlasik.com
www.pezeshk.us
irancliniconline.com<




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.