بقعه شاه ابوالقاسم - خورموج

بقعه و بارگاه این سید عالیقدر به واسطه کراماتی که از او به ظهور رسیده مورد توجه و علاقه اهالی خورموج و دیگر نقاط است. ایام پنج شنبه و تعطیلات به زیارتش می روند؛ روضه میخوانند و برای برآورده شدن حاجتشان نذر و نیاز می کنند.
شنبه، 28 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بقعه شاه ابوالقاسم - خورموج
این آرامگاه در شهرستان دشتی، بخش مرکزی، غرب شهر خورموج، 86 کیلو متری بندر بوشهر قرار دارد و بر روی طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲۳ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۸ درجه و ۳۹ دقیقه و ارتفاع 60 متری از سطح دریا واقع شده است.
 
قدمت بقعه، از یک قرن تجاوز کرده و ظاهرة اول بار به دست یکی از افراد طایفه بردستانی ها از گل و خشت بنا شده و سپس در سالهای اخیر با مصالحی چون سنگ و گچ و سیمان تجدید بنا شده است و آخرین مرمت و بازسازی آن مربوط به سال ۱۳۸۷ خورشیدی است. بنای فعلی به صورت چهار ضلع و در ابعاد 5.16 در 5.60 متر است. دیوارهایش از بیرون، پلاستر سیمان سیاه و از داخل، سفید کاری و سپس با رنگ سبز، رنگ آمیزی گردیده است. دارای طاق نما و گچبری های تزئینی است. در شمال و جنوب دارای چند طاقچه برای گذاشتن وسایل است. در آهنی یک متری آن در سمت شرق واقع شده و در ضلع غربی، پنجره ای آهنی به عرض ۸۲ سانتی متر دارد. کف در آن سیمانی ومفروش به قالی و موکت است، بر فرازش گنبدی کم خیز و عرقچینی از جنس گچ با نمای رنگ سبز استوار شده و در زیر گنبد، قبری بدون ضریح و کتیبه، به ارتفاع 50، عرض ۷۰ و طول 170 سانتیمترر قرار دارد و روی آن پارچه ای سبز رنگ کشیده شده است.
 
مدفون در این مزار، امیر ابوالقاسم، مشهور به شاه ابولقاسم، از نوادگان امام سجاد (علیه السلام) بوده و نسبش چنین است : امیر ابوالقاسم بن شاه علی اکبر بن امیر قاسم علی بن علیشیر بن امیر نسیم ابن میر بهرست ابن شاه میر حسین بن شاه جعفر بن شاه لطف الله بن شاه حسن بن شاہ رکن الدین بن شاه فرج الله.. نسب شاه فرج تا انتها را هنگام گزارش بقعه او خواهیم آورد؛ از این رو این جا به همین مقدار بسنده می شود.
 
این بزرگوار دارای اعقاب و نوادگانی است که در دشتی و سایر جاها سکونت داشته و اکنون قبور آنها نزد مردم عزیز و محترمند؛ حاج سید کوچک هاشمی زاده نویسنده و محقق برجسته خورموجی و حاج سید محمد رضا هاشمی زاده نویسنده و شاعر پر آوازه خورموجی که در استان بوشهر صاحب شهرت و مقامی نیکویند از نوادگان ایشانند. بقعه شاه ابوالقاسم حیاطی مشجر و امکاناتی چون : آب لوله کشی، برق، آشپزخانه، وسایل آشپزی، زائر سرا و سرویس بهداشتی دارد و اطرافش نخلستان های زیبا و مزارع کشاورزی قرار دارد.
 
بقعه و بارگاه این سید عالیقدر به واسطه کراماتی که از او به ظهور رسیده مورد توجه و علاقه اهالی خورموج و دیگر نقاط است. ایام پنج شنبه و تعطیلات به زیارتش می روند؛ روضه میخوانند و برای برآورده شدن حاجتشان نذر و نیاز می کنند.
 
خادم بقعه در حال حاضر سید عبدالمجید بهرسی و به صورت هیات امنایی اداره می شود؛ اسامی هیات امنای آن عبارتند از: غلامحسین جمالی حاجیانی فرزند علی، امید فولادی فرزند عباس و زهرا رئیسی فرزند حیدر.
 
منابع:
1. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، فرهنگ جغرافیایی آبادی های کشور جمهوری اسلامی ایران ج ۱۱۱ خورموج) ص ۴۳.
٢. ناصر زنگنه، شناسایی و معرفی بقاع متبرکه استان بوشهر، ج اول، صفحه ۲۴۷.
٣. گفتگو با حاج سید کوچک هاشمی زاده، خورموج، مورخ ۱۳۸۵/10/12
۴. نسب نامه موجود در بقعه. ۵. مشاهدات نگارنده، مورخ ۱۳۸۹/1/10
 
منبع: زیارتگاه‌های استان بوشهر، دفتر دوم، غلامحسین هادی نژاد دشتی، انتشارات وثوق، چاپ اول، قم، 1388ش، صص 18-16


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.