دستور تهیه کرایی یا کراهی مرغ

کرایی مرغ یکی از خوراک های خوشمزه ای است که می توان با مرغ درست کرد. در اینجا قصد داریم کرایی مرغ افغانستانی را به شما همراهان عزیز آموزش دهیم.
جمعه، 10 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه کرایی یا کراهی مرغ

کرایی یا کراهی مرغ

مواد لازم برای مزه دار کردن مرغ
مواد غذایی مقدار
مرغ کامل خرد شده یک عدد
رب سیر و زنجبیل یک قاشق غذا خوری
پودر فلفل قرمز یک قاشق چای خوری
زردچوبه نصف قاشق چای خوری
نمک نصف قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه کرایی یا کراهی مرغ
مواد غذایی مقدار
مرغ مزه دار شده تمم تکه های آماده شده
پیاز متوسط خرد شده یک عدد
گوجه فرنگی رنده شده دو عدد
هل سبز چهار عدد
پودر زیره نصف قاشق چای خوری
نمک نصف قاشق چای خوری
پودر فلفل قرمز نصف قاشق چای خوری
روغن سرخ کردنی چهار تا پنج قاشق غذا خوری
گشنیز تازه خرد شده چند شاخه
فلفل سبز خرد شده چند عدد


طرز تهیه کرایی مرغ

در این مطلب قصد داریم دستور تهیه یک مدل غذای افغانستانی به نام کرایی یا کراهی مرغ را به شما عزیزان آموزش دهیم مواد اولیه این غذا بسیار سالم و مقوی هستند به همین دلیل می تواند یک وعده غذایی کامل باشد.

مرحله اول تهیه کرایی یا کراهی مرغ
برای تهیه این غذا به یک عدد مرغ کامل نیاز داریم پس ابتدا مرغ را خرد کرده و می شوییم و کنار می گذاریم تا آب آن خشک شده و برای استفاده آماده شود (قسمت ران و سینه آن را استفاده می کنیم بقیه را می توانید کنار بگذارید تا سوپ و یا آب مرغ خانگی درست کنید).

بعد از تمیز کردن مرغ بقیه مواد را آماده می کنیم و می رویم سراغ درست کردن این غذای خوشمزه و لذیذ.

مرحله دوم تهیه کرایی یا کراهی مرغ
اولین کار مزه دار کردن مرغ ها است برای این کار تکه های مرغ را داخل یک کاسه متوسط می ریزیم و به آن یک قاشق غذا خوری رب سیر و زنجبیل، یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز، نصف قاشق چای خوری زردچوبه و نصف قاشق چای خوری نمک اضافه می کنیم و با دست خوب ورز می دهیم تا مرغ ها با ادویه ها آغشته شده و طعم دار شوند بعد روی کاسه را سلفون می کشیم و به مدت یک ساعت کنار می گذاریم تا زمانی که از آن ها استفاده کنیم.

دستور تهیه کرایی مرغ

مرحله سوم تهیه کرایی یا کراهی مرغ
در این فاصله یک عدد پیاز متوسط را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و دو عدد گوجه فرنگی متوسط را رنده می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم تهیه کرایی یا کراهی مرغ
حالا یک قابلمه متوسط را روی حرارت می گذاریم تا گرم شود سپس چهار تا پنج قاشق غذا خوری روغن سرخ کردنی در آن می ریزیم و اجازه می دهیم کمی داغ شود بعد پیاز را به آن اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه سرخ می کنیم (توجه داشته باشید که پیاز نباید طلایی شود و تغییر رنگ بدهد تنها لازم است که نرم شوند. )

حالا نصف قاشق چای خوری پودر زیره را به همراه چهار عدد هل به پیاز ها اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم  تا عطر هل و زیره بلند شود حالا نصف قاشق چای خوری نمک، نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز می ریزیم و مواد را خوب هم می زنیم و تفت می دهیم.

مرحله پنجم تهیه کرایی یا کراهی مرغ
در این مرحله مرغ های مزه دار شده را اضافه کرده و در قابلمه را می گذاریم و حدود پانزده دقیقه آن ها را با حرارت متوسط می پزیم.

دستور تهیه کرایی مرغ

دستور تهیه کرایی مرغ

بعد از گذشت مدت زمان توصیه شده در قابلمه را بر می داریم و هم می زنیم تا نسوزند (می بینید که مواد آب انداخته اند و تا اینجای کار پنجاه درصد مرحله پخت مرغ ها به اتمام رسیده است) به هم زدن ادامه می دهیم تا آب مواد بخار شود و قوام بیاید.

مرحله ششم تهیه کرایی یا کراهی مرغ
حالا گوجه فرنگی های رنده شده را اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم سپس در قابلمه را می گذاریم و با حرارت متوسط اجازه می دهیم بپزند.

دستور تهیه کرایی مرغ

مرحله هفتم تهیه کرایی یا کراهی مرغ
زمانی که مواد روغن انداخته و روغن را روی سطح غذا مشاهده کردیم در قابلمه را بر می داریم و مواد را هم می زنیم تا نسوزند دوباره به مدت بیست دقیقه در قابلمه را می گذاریم تا مخلوط مرغ و سبزیجات خوب بپزند و نرم شوند و آب گوجه فرنگی ها بخار شود.

مرحله آخر تهیه کرایی یا کراهی مرغ
در مرحله آخر چند شاخه گشنیز تازه خرد شده و چند عدد فلفل سبز خرد شده را اضافه می کنیم و با مواد تفت می دهیم تا نرم شوند حالا کرایی مرغ ما آماده سرو است.

دستور تهیه کرایی مرغ

امیدواریم از این دستور خوشتان آمده باشد و آن را درست کنید و در کنار خانواده از خوردنش لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.