تلاش برای حل بحران آنتی بیوتیک با نگاه به تاریخچه پزشکی

کتاب های پزشکی قرون وسطایی می توانند در بر دارنده دستورالعمل های ساخت آنتی بیوتیک های جدید باشند.
شنبه، 11 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلاش برای حل بحران آنتی بیوتیک با نگاه به تاریخچه پزشکی
تصویر: دستور العملی برای یک مرهم چشم از Bald’s Leechbook.  © The British Library Board (Royal MS 12 D xvii)
 
 برای مدت زمانی طولانی، پزشکی قرون وسطایی با عنوان بی ربط کنار گذاشته شده است. از این دوره‌ی زمانی به عنوان "عصر تاریک" یاد می شود، که به اشتباه نشان می دهد که علم یا عقل آن را روشن نکرده است. با این حال، برخی از قرون وسطی شناسان و دانشمندان اکنون برای یافتن سرنخ هایی برای اطلاع از جستجوی آنتی بیوتیک های جدید، به تاریخ نگاه می کنند.
 
تکامل میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک بدان معنی است که همیشه یافتن داروهای جدید برای مبارزه با میکروب ها که دیگر با آنتی بیوتیک های فعلی قابل درمان نیستند، ضروری است. اما پیشرفت در یافتن آنتی بیوتیک های جدید کند است. خط لوله کشف دارو در حال حاضر متوقف شده است. سالانه حدود 700000 نفر در سراسر جهان بر اثر عفونت های مقاوم به دارو جان خود را از دست می دهند. اگر شرایط تغییر نکند، تخمین زده می شود که چنین عفونت هایی تا سال 2050، 10 میلیون نفر را در سال از بین ببرد.
 ما به طور خاص به دستور العمل های مرتبط با علائم قابل تشخیص عفونت علاقه مند هستیم.من بخشی از تیم Ancientbiotics هستم، گروهی که متشکل است از قرون وسطی شناسان، میکروب شناسان، شیمی دانان، انگل شناسان، دارو سازان و دانشمندان داده از چندین دانشگاه و کشور. ما اعتقاد داریم که پاسخ به بحران آنتی بیوتیک را می توان در تاریخچه پزشکی یافت. با کمک فناوری های مدرن، ما امیدواریم که چگونگی درمان عفونت توسط پزشکان پیشامدرن و این که آیا درمان های آنها واقعاً مؤثر است را آشکار کنیم.
 
برای این منظور، ما در حال جمع آوری یک پایگاه داده از دستور العمل های پزشکی قرون وسطایی هستیم. با آشکار کردن الگوهای موجود در عمل پزشکی قرون وسطی، پایگاه داده ما می تواند تحقیقات آزمایشگاهی آینده را در مورد مواد مورد استفاده برای درمان عفونت در گذشته آگاه کند. از نظر ما، این اولین تلاش برای ایجاد یک پایگاه داده داروهای قرون وسطایی به این روش و برای این منظور است.
 

مرهم چشم طاس

در سال 2015 ، تیم ما یک مطالعه آزمایشی را روی یک دستورالعمل قدیمی 1000 ساله به نام Bald's eyesalve  از"Bald's Leechbook" ، یک متن پزشکی انگلیسی قدیمی، منتشر کرد. مرهم چشم قرار بود در برابر یک "دمل" ، که ممکن است به عنوان یک گل مژه یا عفونت فولیکول مژه ترجمه شود، استفاده شود.
 
 تلاش برای حل بحران آنتی بیوتیک با نگاه به تاریخچه پزشکی
 
تصویر: گلبول های سفید خون انسان (با رنگ آبی) باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس را می گیرند. فرانک دلئو، انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی
 
یکی علت مشترک گل مژه ها یا استایزهای مدرن، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است. استافیلوکوکوس اورئوس (یا MRSA ) مقاوم به متی سیلین، به بسیاری از آنتی بیوتیک های موجود مقاوم است. عفونت های استاف و MRSA مسئول انواع عفونت های شدید و مزمن از جمله عفونت زخم، سپسیس و ذات الریه است.
 
Bald’s eyealve حاوی شراب، سیر، گونه ای آلیوم (مانند تره یا پیاز) و پیه است. در این دستور العمل آمده است که پس از مخلوط شدن مواد، آنها باید قبل از استفاده به مدت نه شب در ظرف برنجی نگهداشته شوند.
 تیم ما سپس بررسی خواهد کرد که چگونه این الگوها به ما کمک می کند تا از متون قرون وسطایی به عنوان الهام بخش برای آزمایش های آزمایشگاهی دستور العمل های "بیوتیک باستان" استفاده کنیم.در مطالعه ما، این دستور العمل به عنوان یک ماده ضد استافیلوکوک قوی شناخته شده است که باعث کشته شدن بیو فیلم های S. aureus  - یک ماتریس چسبنده از باکتری های چسبیده به یک سطح - در یک مدل عفونت آزمایشگاهی می شود. همچنین MRSA را در مدل های زخم مزمن موش از بین برد.
 

روش های قرون وسطایی

در مقایسه با دارو سازی های سنتی سایر مناطق جهان، پزشکی پیشامدرن اروپایی از نظر پتانسیل بالینی کم مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات ما همچنین سؤالاتی را در باره پزشکان قرون وسطایی مطرح می کند. امروزه، کلمه "قرون وسطایی" به عنوان یک اصطلاح تحقیر آمیز استفاده می شود، که نشان دهنده رفتار ظالمانه، جهل یا عقب ماندگی است. و این افسانه را تداوم می بخشد که این دوره شایسته مطالعه نیست.
 
در طول مطالعه بینایی ما، شیمی دان Tu Youyou به دلیل کشف یک روش درمانی جدید برای مالاریا پس از جستجوی بیش از 2000 دستور العمل از ادبیات باستان چین در مورد داروهای گیاهی، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد. آیا "گلوله نقره ای" دیگری برای عفونت میکروبی در ادبیات پزشکی اروپا در قرون وسطی پنهان شده است؟
 
مطمئناً، خرافات و معالجه های قرون وسطایی وجود دارد که ما امروز نمی توانیم آنها را تکرار کنیم، مانند پاکسازی بدن بیمار از شوخ طبعی بیماری زا. با این حال، کار ما نشان می دهد که می تواند در پشت داروهای پزشکان قرون وسطی یک روش وجود داشته باشد که با یک سنت طولانی مشاهده و آزمایش اطلاع داده می شود.
 
یک یافته اصلی این بود که پیروی از مراحل دقیقاً همان طور که توسط دستور Bald’s eyealve مشخص شده است - از جمله انتظار نه روز قبل از استفاده - برای اثر بخشی آن بسیار مهم است. آیا نتایج این دستور العمل قرون وسطایی نمایانگر موارد دیگری است که عفونت را درمان می کنند؟ آیا پزشکان به دنبال برخی روش های "علمی" برای تولید کوکتل های بیولوژیکی فعال، مواد را انتخاب و ترکیب می کردند؟
 
تحقیقات بیشتر ممکن است نشان دهد که برخی از داروهای قرون وسطایی چیزی بیش از دارو نما یا داروهای تسکینی بوده اند، اما "بیوتیک های باستانی" واقعی مدت ها قبل از علم مدرنِ کنترل عفونت استفاده می شده است. این ایده اساس مطالعه فعلی ما در مورد متن پزشکی قرون وسطایی"Lylye of Medicynes"  است.
 

یک پایگاه داده داروهای قرون وسطایی

 "Lylye of Medicynes"ترجمه انگلیسی میانه در قرن پانزدهم از "Lilium medicinae" لاتین است که اولین بار در سال 1305 به پایان رسید. این ترجمه ای از کار اصلی یک پزشک قابل توجه قرون وسطایی، برنارد گوردونی، است.  کتابِ او،"Lilium medicinae" ، در طول قرن های متمادی، حداقل تا اواخر قرن هفدهم، به طور مداوم ترجمه و چاپ شد.
"بیوتیک های باستانی" واقعی مدت ها قبل از علم مدرنِ کنترل عفونت استفاده می شده است.  متن، حاوی تعداد زیادی دستور العمل پزشکی است. در ترجمه انگلیسی میانه، 360 دستور العمل وجود دارد - که به وضوح با Rx در متن نشان داده شده است – همراه با هزاران نام ماده اصلی دیگر.
 
من به عنوان یک دانشجوی دکترا، اولین نسخه "Lylye of Medicynes" را تهیه کردم و دستور العمل ها را با چهار نسخه موجود در لاتین "Lilium medicinae" مقایسه کردم. این شامل کپی صادقانه متن انگلیسی میانه از نسخه خطی قرون وسطایی، سپس ویرایش آن متن برای خواننده مدرن، مانند افزودن علائم نگارشی مدرن و تصحیح اشتباهات کاتبی است. "Lylye of Medicynes" دارای 245 برگ است که برابر با 600 صفحه متن پردازش شده با وَرد است.
 
نام انگلیسی میانه مواد را در پایگاه داده همراه با ترجمه معادل های مدرن آن، در کنار هم با روابط دستور العمل و بیماری بارگیری کردم. قالب بندی داده های قرون وسطی برای پردازش با فناوری های مدرن بسیار زمان بر است. همچنین ترجمه مواد پزشکی قرون وسطایی به معادل های مدرن به طول می انجامد، که علت آن چندین دلیل مترادف و همچنین تغییرات نام علمی مدرن برای گیاهان است. این اطلاعات باید در بسیاری از منابع تأیید شود.
 ، شیمی دان Tu Youyou به دلیل کشف یک روش درمانی جدید برای مالاریا پس از جستجوی بیش از 2000 دستور العمل از ادبیات باستان چین در مورد داروهای گیاهی، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد.ما با پایگاه داده خود می خواهیم ترکیباتی از مواد را که به طور مکرر اتفاق می افتند و به طور خاص برای درمان بیماری های عفونی استفاده می شوند، پیدا کنیم. برای دستیابی به این هدف، ما از برخی ابزارهای رایج علوم داده مانند تجزیه و تحلیل شبکه، یک روش ریاضی برای بررسی روابط بین ورودی ها، استفاده می کنیم. تیم ما سپس بررسی خواهد کرد که چگونه این الگوها به ما کمک می کند تا از متون قرون وسطایی به عنوان الهام بخش برای آزمایش های آزمایشگاهی دستور العمل های "بیوتیک باستان" استفاده کنیم.
 
 تلاش برای حل بحران آنتی بیوتیک با نگاه به تاریخچه پزشکی
 
تصویر: ابرِ کلمه ای ازLylye of Medicynes. ارین کانلی
 
در ماه مارس، ما قسمت کوچکی از پایگاه داده را آزمایش کردیم تا مطمئن شویم که روشی که برای این مجموعه داده توسعه دادیم مناسب بوده است. در حال حاضر، پایگاه داده فقط شامل 360 دستور العمل نشان داده شده با Rx است. اکنون که مرحله اثبات مفهوم به پایان رسیده است، من پایگاه داده را گسترش می دهم و اکنون آن حاوی مواد دیگری است که به وضوح در قالب دستور العمل هستند، اما ممکن است با Rx مشخص نشوند.
 در مطالعه ما، این دستور العمل به عنوان یک ماده ضد استافیلوکوک قوی شناخته شده است.
ما به طور خاص به دستور العمل های مرتبط با علائم قابل تشخیص عفونت علاقه مند هستیم. با استفاده از مرهم چشمان طاس، ترکیب مواد تشکیل دهنده بسیار مهم است. با بررسی قدرت روابط بین مواد تشکیل دهنده، امیدواریم که دریابیم که آیا دستور العمل های پزشکی قرون وسطایی توسط ترکیب خاصی از مواد ضد میکروبی هدایت می شوند.
 
این پایگاه داده می تواند ما را به سمت دستور العمل های جدید هدایت کند تا در جستجوی آنتی بیوتیک های جدید در آزمایشگاه آزمایش کنیم و همچنین تحقیقات جدید در مورد عوامل ضد میکروبی موجود در این مواد را در سطح مولکولی فعال کنیم. همچنین می تواند درک ما از نحوه "طراحی" دستور العمل های پزشکان قرون وسطایی را تعمیق بخشد. تحقیقات ما در مراحل ابتدایی است، اما دارای پتانسیل مهیجی برای آینده است.
 سالانه حدود 700000 نفر در سراسر جهان بر اثر عفونت های مقاوم به دارو جان خود را از دست می دهند.منبع: اِرین کانِلی، University of Pennsylvania


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما