اگر زیاد فکر و خیال می‌کنید، بخوانید

چگونه جلوی فکر زیاد را بگیریم ؟ فکر کردن در ظاهر بد به نظر نمی رسد، این در حالی است که غرق شدن در فکر و خیال به گونه ای که سبب دودلی در تصمیم گیری شود، نوعی اختلال محسوب می شود. فکر زیاد می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. وقتی بیش از حد فکر می کنید، قضاوت شما شفاف نخواهد بود و استرس شما افزایش می یابد. از سوی دیگر فکر زیاد منفی نگری را در شما تقویت خواهد کرد.
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر زیاد فکر و خیال می‌کنید، بخوانید

نشانه ها و اثرات مخرب فکر کردن بیش از حد

برخی از نشانه های فکر کردن زیاد تحلیل، اظهار نظر، و تکرار همان افکار به جای عمل کردن هستند.

در واقع، این کار مانع انجام عمل و پیدا کردن راه حل می شود.

مساله این است که فکر کردن زیاد با حل مساله تفاوت دارد، مورد اول تنها تفکر تکراری بدون حرکت ذهن برای پیدا کردن راه حل است.

انرژی شما را مصرف می کند، مهارت های تصمیم گیری را از کار می اندازد، و شما را در حلقه ای از تفکر قرار می دهد که دوباره و دوباره به آن فکر کنید.

در واقع شما در یک دایره بی پایان از افکار پر استرس قرار می گیرید که زیاد هم خوب نیست .فکر کردن زیاد می تواند ما را از زندگی در زمان حال ساقط کند.

دراین بخش روشهایی برای رهایی خودتان از فکر کردن زیاد وجود دارد: 
 
رها کردن نیاز برای موافقت
بخش اعظم زیاد فکر کردن با مقایسه ای اجتماعی همراه است، این طبیعت انسان است که خودش را با دوستان خانواده همکاران و حتی شخصیت های افسانه ای کتاب هایی که می خوانیم و فیلم هایی که می بینیم مقایسه کند اما بهتر است دست از این مقایسه های بیش از حد برداریم. 
 
تغییر عادت صحبت کردن با خود
ما به پیام هایی که به خودمان می دهیم توجه می کنیم ریشه فکر کردن های زیاد صحبت کردن با خودمان است چرا که در این شرایط ما همیشه رفتار خودمان را قضاوت می کنیم.
 
شروع فکر های بزرگ
در شروع تفکر ممکن به نظر بیاد بزرگ کردن زیاد فکر کردن را بدتر کند درحالی که بزرگ فکر کردن ما را متمرکز می کند روی چیزهای بزرگ.

از تئوری بیرون بیایید و وارد عمل شوید. از همین الان! هر روز حداقل یک کار انجام دهید که شما را به هدفتان نزدیک تر کند.

حتی اگر از آن واهمه دارید. اجازه ندهید ترس توانایی هایتان را پایین بیاورد یا بر زندگیتان حکومت کند. 1
 
به درستی و غلط بودن ماجرا فکر نکنید
در بسیاری از موارد، فکر کردن بیش از حد ناشی از یک احساس واحد است: ترس. وقتی روی تمام اتفاقات منفی که ممکن است رخ دهد، تمرکز کنید، انجام کارها دچار اختلال خواهد شد. دفعه دیگر که احساس کردید که در آن جهت قرار گرفتید، فکر کردن به جنبه های منفی را متوقف کنید.

به جای آن، تمام مواردی که می توانند درست پیش روند، را تجسم کنید و این افکار را در حال و رو به جلو نگه دارید. این یکی از بهترین راه های رهایی از فکر و خیال بیهوده است.

اگر زیاد فکر و خیال می‌کنید، بخوانید
 
خود را به سمت خوشبختی سوق دهید
گاهی اوقات خوب است که راهی برای حواس پرتی خود با گزینه های سالم شاد، مثبت و مفید باز کنید.

مواردی مانند رقص، ورزش، یادگیری ساز، بافندگی، طراحی و نقاشی می تواند شما را از مسائل منفی و فکر و خیال بیهوده دور کند تا بتوانید تجزیه و تحلیل بیش از حد را متوقف نمایید.
 
همه چیز را در نظر بگیرید
همیشه نشان دادن همه چیز بزرگ تر و منفی تر از آنچه که به واقع هست، آسان است. به جای کوه ساختن از کاه، از خود بپرسید که در پنج سال آینده، آیا این موضوع به همان اندازه که امروز مهم است، مهم خواهد بود. ماه آینده چطور؟ همین یک سوال ساده می تواند به توقف فکر کردن بیش از اندازه بیانجامد.
 
کمال گرا نباشید
یکی از بهترین راه های رهایی از فکر و خیال بیهوده این است که دست از کمالگرا بودن بردارید. درست است که کمالگرایی می تواند راه های مناسبی را برای رسیدن به موفقیت باز کند، اما همیشه این کمالگرایی به نفع ما نیست.

بلند پرواز بودن عالی است اما هدف از رسیدن به کمال غیرواقعی، غیر عملی بوده و احساس ناتوانی را در ما تقویت می کند. لحظه ای که شروع به فکر کردن می کنید که “همه چیز باید کامل باشد” لحظه ای است که باید به خود یادآوری کنید ، “انتظار برای کمال هرگز به اندازه پیشرفت کردن هوشمندانه نیست. 2
 
حواس خودتان را پرت کنید
هر زمان که زیاد فکر می کنید ذهن خود را با جایگزین های شاد، مثبت و سالم پر کرده وحواس تان را پرت کنید.مثالا، شما می توانید مدیتیشن، سفر، یاد گرفتن نحوه بازی کردن یک وسیله، بافتنی، نقاشی، یا رنگ کردن به جای افکار منفی را یاد بگیرید.

برای توقف فکر زیاد، توجه خود را به چیز دیگری معطوف کنید که به تمرکزنیاز دارد. شما حتی می توانید از یک پازل، بازی فکری، یا هر بازی که نیاز به تمرکز دارد، استفاده کنید. همه آن ها می توانند به اندازه کافی برای حواس پرتی کافی باشند با منحرف کردن ذهن خود متوجه خواهید شد که فرکانس زیاد فکر کردن کاهش خواهد یافت.

اگر زیاد فکر و خیال می‌کنید، بخوانید
 
ترس را رها کنید
وقتی در گذشته شکست خوردید، این به آن معنا نیست که دوباره شکست خواهید خورد. یکی از دلایل فکر کردن زیاد ترس از شکست است.به خاطر داشته باشید چیزهایی که قبلا جواب نداده به این معنا نیست که امروز هم دیگر کارساز نخواهد بود.ترس باعث می شود که شما از زندگی لذت کامل را ببرید. همیشه فکر کنید هر وضعیتی یک شروع جدید است. 
 
نگرانی های خود را زمان بگیرید
به خودتان فرصت فکر کردن بدهید مثالا، می توانید یک تایمر را برای پنج دقیقه تنظیم کنید و آن زمان را برای فکر، نگرانی، و آنالیز قرار دهید. اما وقتی زمان گذشت، می توانید همه چیزهایی را که نگران آن هستید را یادداشت و سپس حرکت کنید. آن را به یک عادت تبدیل کنید که بیش از حد درباره افکاری که شما را نگران می کنند، فکرنکنید.
 
نمی توانید آینده را کنترل کنید
فکر کردن زیاد ناشی از تمایل به کنترل همه چیز است. اما می دانیم که هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.مهم نیست چطور برای اتفاقاتی که رخ می دهد آماده شوید، برخی چیزها برنامه ریزی نشده اند. اگر در حال حاضر نگران این مساله هستید، اکنون زمان خود را از دست می دهید. 
 
بدانید به اندازه کافی خوب هستید
فکر نکنید که به اندازه کافی خوب نیستید ، زمانی که تمام تلاش خود را انجام دادید ،تلاش های خود را به رسمیت بشناسید. این حقیقت را بپذیرید در حالی که موفقیت ممکن است به بخشی از چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید، بستگی داشته باشد، کاری را که می توانید انجام دهید. 
 
خواب با کیفیت داشته باشید
فکر مثبت به محض بیدار شدن شما شروع می شود خواب با کیفیت خوب به توقف فکر کردن زیاد کمک می کند. برعکس آن وقتی اتفاق می افتد که شما به اندازه کافی نخوابیده اید چون باعث می شود که در برابر عصبانیت، بدبینی، و وضعیت های بد آسیب پذیرتر شوید.
 
ورزش انجام دهید
ورزش کردن می تواند به شما کمک کند که استرس و نگرانی های درونی خود را رها کنید. اغلب مردم برای پاکسازی روحشان پیاده روی می کنند یا فضا را به شکل سازنده تری تغییر می دهند.
 
به مغز یادآوری کنید که شما مسئول این کار هستید
زمانی که زیاد فکر می کنید ، قدرت این را دارید که افکار غیرضروری خود را کنار بگذارید و برای یک فکر مثبت برنامه ریزی کنید تا همه چیز را تغییر دهید.می توانید بر چیزهای دیگر مثل کاری که در حال حاضر انجام می دهید تمرکز کنید به جای آن که اجازه دهید مغزتان افکار شما را کنترل کنند. 
 
قبل از اینکه شروع شود آن را متوقف کنید
می گویند پیش گیری بهتر از درمان است. زمانی که نوبت به فکر کردن زیادمی رسد، متوقف کردن فکر زیاد قبل از اینکه شروع شود پیشنهاد می شود.

به این ترتیب می توانید افکار منفی، مضطرب و استرس زا را دفع کنید و آن را به چیزی مفید و موثر تبدیل کنید. 3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.roshdup.com
3.www.shmi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.