علل، علایم و درمان فیبرو آدنوما(فیبرو آدنوم)

لوبول و بافت اطراف آن اگر رشد بیش از حد داشت به آن فیبرو آدنوما ( فیبرو آدنوم) می گویند.
دوشنبه، 13 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل، علایم و درمان فیبرو آدنوما(فیبرو آدنوم)

مقدمه

نقش پستان ها فقط منحصر به تحریک جنسی نیست بلکه عملکرد اصلی آن ها در زنان بعد از ازدواج، تولید شیر و تغذیه نوزاد تا سن ۲ سالگی می باشد. تغییرات هورمونی در اواخر حاملگی باعث تحریک تولید شیر در غدد پستان (لوبول ها) می شود و به مجراهایی هدایت می شوند که این مجاری در نقطه ای به هم نزدیک شده و سپس در سطح نوک پستان باز می شوند.
 
پستان متشکل است از دنده های سینه و بعد عضله های پکتورال (عضله سینه ای) و شش ها در پشت دنده های سینه است. بر روی عضلات پکتورال، بافت چربی و عروق خونی و لوبولها و آمپول و مجراهای شیر قرار دارند که شیر را به نوک پستان منتقل می کنند. و نوک پستان (نیپل) که مرکز آن متشکل از سوراخ های باریک و مستقیم و نقطه نقطه است که شیر از آنجا جریان پیدا می کند و به دهان نوزاد وارد می شود. و آرئول نواحی تیره نوک پستان می باشد.
 
باقی مانده بافت پستان غالبا از چربی است و به همراه مقدار کمی از بافت های پیوندی می باشد که به نگهداری پستان کمک می نماید. تنوع در اندازه و شکل پستان به وسیله عوامل ژنتیکی و حجم چربی و حالت عضلانی معین می گردد.
 

علت بیماری

گرچه در پزشکی جدید علت اصلی این بیماری هنوز شناخته نشده است.
1. تصور می شود که به حساسیت بافت پستانی نسبت به هورمونهای جنسی اس زنانه مرتبط می باشد. که در تشخیص اولیه ۵ عدد قرص شیمیایی ان تاموکسیفن تجویز می شود که روزی یک عدد مصرف کند.
۲. توده های فیبرو آدنوم در طی حاملگی سریع تر رشد می کنند که شاید علت آن افزایش هورمونهای جنسی زنانه در این مواقع باشد.
 

علایم بیماری

فیبرو آدنوم ها در خانم های بین ۱۵ تا ۳۰ سال شایع است. همچنین در خانم های سیاه پوست بیشتر است.
فیبرو آدنوم ها معمولا بدون دردند و این توده ها می توانند در هر جایی از پستان ایجاد شوند ولی معمولا در قسمت بالایی و خارجی پستان ها هستند و اندازه آنها بین ۱ تا ۵ سانتی متر می باشد.
 
غالبا بیش از یک توده وجود دارد و گاهی در هر دو پستان ایجاد میشود و در بعضی از خانم ها چندین فیبرو آدنوم همراه با ضخیم شدن بافت پستانی ایجاد میشود.
 
باید دانست فیبرو آدنوم با کیست پستان و با سرطان پستان و آبسه پستان متفاوت است. فیبرو آدنوم ها بی ضرر هستند.
 

نحوه تشخیص و درمان در طب جدید

اگر معاینه بعد از قاعدگی توسط خود زن انجام شد و احساس کرد توده هایی غیر از غدد شیری در پستانش وجود دارد، به پزشک مراجعه کند. تا پزشک متخصص با آزمایشات سونوگرافی و ماموگرافی و تست پاتولوژیست وضعیت مراجعه کننده را بررسی می کند که متوجه شود آیا سلولها سرطانی است یا نه؟ که غالبا مشکلی نمی باشد.
 
فیبرو آدنوم های کوچک نیازی به درمان ندارند و حدود ۳۰ درصد فیبرو آدنوم ها در مدت ۲ سال به طور خودبخود کوچک می شوند و یا به طور کامل از بین میروند.
 
ولی اگر خانمی نگران بود و یا اندازه آنها بزرگتر شد، می تواند از طریق جراحی بردارد. اگرچه دیگر بعد درمان بیماری عود نمی کند ولی گاهی اوقات برگشت پذیر است.
 

درمان در طب گیاهی

 پرهیزات
1. پرهیز از غذاهای مانده
۲. از ظروف آلومینیومی، پلاستیکی، سربی و تفلون پرهیز کند.
٣. از خوردن فست فود
4. کنسروهای شیمیایی
۵. کمپوت ها
۶. اسانس های شیمیایی
۷. کافئین زیاد
۸. و ترانس چربی بالا جدا خودداری کند.
 
درمان
١. خوردن گل اسطوقدوس (هر روز صبح یک قاشق چای خوری).
۲. خوردن کاهو بدون سس با نهار و شام.
٣. مصرف کرفس (شب قبل از خواب).
4. مصرف یک قاشق چایخوری پودر افتیمون (اول مغرب) اگر علاوه بر بیماری، یبوست هم دارد..
5. خوردن برگ کاسنی قبل از خواب.

علل، علایم و درمان فیبرو آدنوما(فیبرو آدنوم)


علل و علایم کیست و دردهای سینه زنان

یک توده سفت و گرد در بافت پستان است که وقتی یک لوبول پستان پر از مایع می شود، ایجاد می گردد.
 

علت کیست پستان

به وجود آمدن کیست ها تحت تاثیر هورمونهای جنسی زنانه قرار دارد و کیست های پستان بیشتر در خانمهای بین ۳۰ تا ۵۰ سال می باشد مخصوصا در زنانی که به سن یائسگی نزدیک شده اند.
 

علایم کیست پستان

یک کیست را می توان درست در زیر پوست و یا عمیق تر در بافت پستان احساس کرد که معمولا دردی ایجاد نمی کند.کیست های پستان ممکن است به صورت منفرد به وجود بیایند. ولی حدود ۵۰ درصد از موارد بیش از یک کیست در پستان وجود دارد و حتی ممکن است هر دو پستان دچار کیست شوند.
 

تشخیص و درمان در طب جدید

در معاینه توسط خود زن، اگر او به توده ای برخورد کرد به پزشک مراجعه کند. تا پزشک متخصص با آزمایشات سونوگرافی و ماموگرافی وضعیت بیمار را بررسی کند. و اگر این مایع خونی باشد به کلینیک پاتولوژیست می فرستند تا احتمال سرطان بررسی شود.
 
درمان از نظر پزشکی جدید تخلیه مایع کیست ها می باشد. معمولا بعد از تخلیه، کیست ها از بین می روند اما احتمال برگشت بیماری وجود دارد. اگر یک کیست چند بار عود کند یا حاوی مایع خونی باشد با عمل جراحی باید آن را در آورد.
 

پیشگیری و درمان در طب گیاهی

 پرهیزات
١. پرهیز از غذاهای مانده
۲. از ظروف آلومینیومی، پلاستیکی و سربی پرهیز کند.
3. خوردن فست فود
 ۴. کنسروهای شیمیایی
۵. کمپوت ها
۶. اسانس های شیمیایی
۷. کافئین زیاد
8. و ترانس چربی بالا جدا خودداری کند.
 
درمان
- خوردن گل اسطوقدوس صبحها یک قاشق چای خوری.
- مصرف پودر افتیمون اول مغرب یک قاشق چایخوری.
خوردن پودر کاسنی یک قاشق مربا خوری یا یک استکان عرق طبیعی آن بدون اسانس و یا هفت برگ کاسنی شب قبل از خواب.
 
منبع: بیماری‌های زنان و نسخه‌های سید حسن ضیایی، نویسندگان: مجید برزو، مهدی برزو، چاپ اول، انتشارات ابتکار دانش، قم، 1395ش، صص 236-231
 
نکته مهم: محتوای این مقاله، جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.