دستور تهیه سوپ هویج و زنجبیل

سوپ هویج و زنجبیل یک پیشنهاد برای افرادی هست که دچار سرماخوردگی در فصل زمستان شده اند و به دنبال یک غذای گرم هستند. با ما باشید تا با دستور تهیه این سوپ مقوی آشنا شوید.
پنجشنبه، 16 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه سوپ هویج و زنجبیل

سوپ هویج و زنجبیل


مواد لازم برای تهیه سوپ هویج و زنجبیل
مواد غذایی مقدار
آب مرغ یک لیتر
هویج سه عدد
شیر نیم لیتر
خامه صد گرم
فلفل قرمز خشک یک عدد
دانه فلفل سیاه یک قاشق چای خوری
زردچوبه یک قاشق مربا خوری
زنجبیل نصف بند انگشت

مواد لازم برای تهیه دمنوش
مواد غذایی مقدار
زنجبیل معادل یک قاشق چای خوری
دارچین معادل دو بند انگشت
گل سرخ چند عدد
چای یک قاشق مربا خوری
لیمو به مقدار لازم
 

طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل

در این مطلب قصد داریم دستور تهیه یک سوپ خوشمزه و مقوی و یک دمنوش را خدمت شما عزیزان آموزش دهیم. برخی از مواد غذایی هستند که برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید هستند و بعضی ها هم بعد از سرماخوردگی باعث بهبودی هر چه سریعتر می شوند باید بگوییم این سوپ و دمنوش از این دسته مواد غذایی هستند.

مرحله اول طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل
ابتدا می رویم سراغ درست کردن سوپ چون کمی طول می کشد و بعد دمنوش را آماده می کنیم.

برای تهیه سوپ یه مخلوط کن نیاز داریم چون سرعت عمل را بالا می برد و به این ترتیب سوپمان در کمترین زمان ممکن آماده می شود.

دو ماده غذایی که لازم است در این دستگاه یک دست شوند خامه و هویج هستند آن ها را به همراه کمی شیر داخل مخلوط کن می ریزیم و صاف می کنیم شاید این سوال پیش بیاید که چرا فقط هویج را نمی ریزیم چون هویج سفت است و اگر تنهایی داخل این دستگاه بریزیم اصلا حرکت نمی کند که بخواهد به صورت ذرات یک دست دربیاید.

پس سه عدد هویج متوسط را می شوییم و پوست می کنیم و به قطعات کوچکتر تقسیم می کنیم و در مخلوط کن می ریزیم.

نکته: سه عدد هویج برای درست کردن حدود دو لیتر سوپ کافی است و لازم نیست که قطعات هویج نظم یا هندسه خاصی داشته باشد فقط لازم است به تکه های کوچک تر تقسیم شود.

دستور تهیه سوپ هویج و زنجبیل

درباره این که چرا زنجبیل را داخل دستگاه مخلوط کن نمی اندازیم باید بگوییم که زنجبیل آنقدر طعم قوی دارد که اگر داخل مخلوط کن بیاندازیم و له شود مزه زنجبیل غالب خواهد بود که شما فقط مزه آن را خواهید فهمید.

خامه هم چون ماده غذایی سنگین و سفتی است و برای این که یک دست شود لازم است که داخل مخلوط کن بریزیم. خامه طعم سوپ را روی زبان نگه می دارد و حالت کرمی به آن  می دهد پس خامه نقش نگه دارنده طعم سوپ روی زبان را بازی می کند. پس حالا هویج ها و خامه را داخل مخلوط کن ریخته و کمی از نیم لیتر شیر را هم اضافه می کنیم و دستگاه را روشن می کنیم تا مواد با هم ترکیب شده و یک دست و کرمی شوند.

دستور تهیه سوپ هویج و زنجبیل

مرحله دوم طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل
در این مرحله یک قابلمه متوسط را روی اجاق گاز می گذاریم تا گرم شود تا زمانی که مواد کرمی را داخل آن می ریزیم نبرد این نکته بسیار مهمی است و باید به آن توجه کرد.

حالا مایع کرمی را به داخل قابلمه انتقال می دهیم ( برای این که ظرف مخلوط کن را کاملا خالی کنیم بقیه شیر را در آن می ریزیم و کمی تکان می دهیم تا باقیمانده مواد را هم داخل قابلمه بریزیم و چیزی در آن نماند ).

مرحله سوم طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل
حالا یک لیتر آب مرغ را به آن اضافه می کنیم. قبل از این که آب مرغ را بریزیم ابتدا آن را هم می زنیم چون زمانی که آب مرغ درست می کنیم مواد سنگین آن ته نشین می شوند به همین علت لازم است که هم بخورد.

مرحله چهارم طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل
حالا باید ادویه ها را اضافه کنیم اول یک قاشق مربا خوری زردچوبه می ریزیم و هم می زنیم ( زردچوبه باعث می شود سوپ یک رنگ لیمویی زیبایی داشته باشد چون وقتی کم کم دمای سوپ بالا می رود رنگ آن نارنجی می شود اضافه کردن زردچوبه یک رنگ زرد زیبایی به آن می دهد ).

حالا یک روش جالب را به شما اموزش می دهیم، معمولا سوپ هایی که داخل آن از شیر استفاده شده اگر مدت زیادی روی گاز بمانند سر می روند این روشی که یاد می دهیم مانع سر رفتن سوپ می شود به این ترتیب که داخل یک کاسه کوچک کمی روغن مایع می ریزیم و انگشتمان را در روغن می زنیم و تا قابلمه خیلی داغ نشده روغن را با انگشتمان دور تا دور قابلمه می مالیم. در این حالت انگار مواد سر می خورند و داخل قابلمه بر می گردنند ولی این دلیل بر آن نیست که حواسمان به قابلمه نباشد.

دستور تهیه سوپ هویج و زنجبیل

مرحله پنجم طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل
حالا به اندازه نصف بند انگشت از زنجبیل تازه را جدا می کنیم و پوست سخت آن را می گیریم و با دسته چاقو چند ضربه روی آن می زنیم تا آماده شود عطر خود را به سوپ پس بدهد بعد آن را درسته داخل قابلمه می اندازیم و به این ترتیب مزه، عصاره و خواص خود را به سوپ می دهد طوری که طعم آن غالب نباشد.

ولی باید حواسمان باشد که وقتی پخت آن را برداریم و دور بیاندازیم چون کار خودش را انجام داده است ولی اگر شما طعم تندی را دوست دارید می توانید آن را میل بفرمایید.

مرحله ششم طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل
حالا یک قاشق چای خوری دانه فلفل سیاه و یک عدد فلفل قرمز خشک را در هاون می ریزیم و پودرشان می کنیم و بعد به محتویات قابلمه اضافه می کنیم.

لازم به ذکر است که ترکیب فلفل قرمز و سیاه باعث بهبود سرماخوردگی می شود و نباید زیاد پودر شوند.

مرحله آخر طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل
در آخر کمی نمک می ریزیم و هم می زنیم و در قابلمه را می گذاریم. بیست و پنج دقیقه دیگر سوپ ما کاملا آماده است سوپی که سرشار از ویتامین آ و سی و پر از طعم های شگفت انگیز است فقط باید حواسمان باشد که سوپ سر نرود و شکل و بافت آن به هم نریزد و هر چند دقیقه یک بار باید هم بزنیم و آن زنجبیل را باید بعد از پخت از سوپ خارج کنیم.

طرز تهیه دمنوش
حالا نوبت به درست کردن دمنوش فوق العاده مان می رسد برای این کار ابتدا آب را به نقطه جوش می رسانیم و بعد داخل کتری می ریزیم و می خواهیم با حرارت یک شمع آرام آرام عصاره ای که در وجود این گیاه های ارزشمند است به آب جوش بدهیم. خب کتری آب جوش را روی پایه ای که زیر آن شمع روشن است قرار می دهیم و اولین چیزی که در آن می اندازیم و سفت است چوب دارچین است پس حدود دو بند انگشت چوب دارچین در آن می اندازیم بعد دو تا سه عدد غنچه گل محمدی در آن می ریزیم و حالا یک تکه از زنجبیل تازه را که معادل یک قاشق چای خوری است جدا می کنیم و پوست دور آن را می گیریم و درسته داخل کتری می اندازیم و حالا دو طرف یک عدد لیمو ترش را می گیریم چون باعث تلخی آن می شود و سپس آن را حلقه حلقه برش می زنیم و چهار برش آن را به محتویات کتری اضافه می کنیم، در آخر یک قاشق مربا خوری چای سیاه می ریزیم و در کتری را می گذاریم و اجازه می دهیم تا جا بیفتد.

دستور تهیه سوپ هویج و زنجبیل

نکاتی در مورد فواید این دمنوش
حالا نکاتی را درباره فواید محتویات این دمنوش بیان می کنیم، ابتدا با دارچین شروع می کنیم این گیاه ارزشمند باعث می شود که قند اضافی خون دفع شود. گل محمدی گیاه بسیار جالبی است و مانع  افسردگی می شود و بسیار آرام بخش است و لیمو سرشار از ویتامین سی است ولی به افرادی که دیابت دارند توصیه نمی شود و زنجبیل این گیاه اسرار آمیز، برای استخوان درد و دردهای مفصلی مفید است همچنین برای کسانی که سرما خورده اند و بدن درد دارند و درست نمی توانند تنفس کنند بسیار خوب است.

ممنون که همراه ما بودید در این مطلب با یک سوپ و دمنوش آشنا شدید امیدواریم که خوشتان آمده باشد و حتما آن ها را درست کنید و از خوردنشان لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.