دستور تهیه سوپ شیر

سوپ شیر با داشتن مقدار قابل توجهی کلسیم و انواع ویتامین ها غذایی مقوی و بسیار مفید برای کودکان و سالمندان محسوب می شود. در ادامه با طرز تهیه این سوپ مقوی آشنا می شوید.
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه سوپ شیر

سوپ شیر


مواد لازم برای تهیه سوپ شیر
مواد غذایی مقدار
روغن زیتون به مقدار لازم
شیر لایت هفتصد سی سی
آرد دو قاشق غذا خوری سر خالی
خامه لایت (کم چرب) نصف استکان
سینه مرغ دو تکه کامل
پیاز کوچک دو عدد
هویج متوسط دو عدد
قارچ چهار عدد
سیب زمینی متوسط یک عدد
ترکیب نخود فرنگی و ذرت حدودا دویست گرم
جو پرک دو استکان


طرز تهیه سوپ شیر

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یک مدل سوپ خوشمزه به نام سوپ شیر را به شما دوستان عزیز آموزش دهیم.
مقدار موادی که این جا برای تهیه این سوپ استفاده می کنیم برای دو الی سه نفر کافی است شما می توانید با توجه به تعداد مهمان ها مقدار آن را کم یا زیاد کنید.

این سوپ را در ظرف های کوچک به عنوان پیش غذا هم می توانید سرو کنید بسیار خوشمزه و مقوی است ولی به دلیل خامه و شیری که در آن استفاده می شود چرب است اگر فکر می کنید که به دلیل چرب بودن غذای خوبی نیست می توانید از خامه و شیری استفاده کنید که چربی آن ها گرفته شده و مقدار بسیار کمی چربی دارند.

مرحله اول: آماده کردن مواد اولیه سوپ شیر
اولین کاری که باید انجام دهیم این است که مواد اولیه سوپ را آماده کنیم پس ابتدا دو عدد پیاز سفید را به صورت خیلی ریز نگینی خرد می کنیم ( در این غذا پیاز خیلی نباید زیر دندان بیاید و حس شود) بعد  یک عدد سینه مرغ کامل داریم آن را به صورت مکعبی که نه ریز باشد نه درشت خرد می کنیم ( می توانید مرغ را بپزید و ریش ریش کنید کاملا سلیقه ای است ولی باید بگوییم که این سوپ، سوپ مرغ است و تکه های مرغ باید بزرگتر از بقیه مواد باشد ) بعد نوبت به خرد کردن چهار عدد هویج می رسد آن ها را به اندازه دانه های ذرت نگینی خرد می کنیم. حالا چهار عدد قارچ داریم آن ها را از وسط دو نیم می کنیم و به صورت ورقه های نازک برش می زنیم و در آخر سیب زمینی را هم مثل هویج ها خرد می کنیم.

مرحله دوم: آماده کردن سوپ و ترکیب مواد آن
بعد از خرد کردن مواد می رویم سراغ درست کردن سوپ خوشمزه مان و ترکیب مواد آن. حالا  یک قابلمه متوسط را روی گاز می گذاریم تا گرم شود بعد مقداری روغن زیتون می ریزیم ( به اندازه ای که بتوان پیاز و مرغ را تفت داد) و اجازه می دهیم داغ شود حالا باید پیاز ها را اضافه کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا کمی نرم شوند بعد مرغ را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ آن ها تغییر کند. در همین حین یک دوم قاشق چای خوری نمک و یک سوم قاشق چای خوری فلفل سیاه اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم.

نکته: هدف از تفت دادن مرغ و پیاز خوشمزه شدن سوپمان است اگر مرغ را خام بریزیم داخل سوپ کف می کند و هم باعث می شود مزه سوپ عوض شود و هم رنگ خوبی نخواهد داشت.

بعد از این که مرغ ها کاملا تفت خوردند و رنگشان عوض شد و مطمئن شدیم بوی ضحم نمی دهند کمی (به اندازه نصف لیوان) آب اضافه می کنیم تا بپزند چون نود درصد این سوپ از شیر تشکیل می شود پس ما به اندازه همان ده درصد باقیمانده آب می ریزیم و در قابلمه را می گذاریم.

دستور تهیه سوپ شیر

زمانی که مطمئن شدیم مرغ ها به میزان هفتاد تا هشتاد درصد پختند  بقیه مواد را اضافه می کنیم، بعد از چند دقیقه که مرغ ها پختند و روغن انداختند هویج و سیب زمینی (چون زمان پخت این ها بالا است) را اضافه می کنیم و هم می زنیم و بعد در قابلمه را می گذاریم تا با این مقدار آب مرغ به میزان هفتاد تا هشتاد درصد بپزند و نرم شوند.

نکته: ذرت و نخود فرنگی را اضافه نمی کنیم چون این جا از کنسرو آن ها استفاده می کنیم و نیم پز هستند اگر نپخته هستند ذرت و نخود فرنگی را هم می توانید به همراه هویج و سیب زمینی اضافه کنید.

دستور تهیه سوپ شیر

مرحله سوم: اضافه کردن شیر به مواد داخل قابلمه
بعد از اینکه سیب زمینی و هویج نرم شدند به اندازه هفتصد سی سی شیر اضافه می کنیم و هم می زنیم ( از این مرحله به بعد دیگر نباید سوپ را به حال خودش رها کنیم باید بالای سر آن بایستیم و هم بزنیم) و اجازه می دهیم گرم شود و به نقطه جوش برسد زمانی که شروع به جوشیدن کرد به اندازه نصف استکان خامه کم چرب اضافه می کنیم  و مدام هم می زنیم حالا در این مرحله می توانیم افزودنی ها را اضافه کنیم.

مرحله چهارم: اضافه کردن مابقی مواد سوپ
در این مرحله ذرت و نخود فرنگی را می ریزیم و هم می زنیم وقتی یک غل خورد دو قاشق غذا خوری سر خالی آرد اضافه می کنیم تا به غلیظ شدن سوپ کمک کند.

نکته: آرد را یک جا نریزید گلوله گلوله می شود سعی کنید آن را پخش کنید.

بعد از اضافه کردن آرد آنقدر هم می زنیم تا لعاب بیاندازد و شروع به جوشیدن کند حالا شعله را تا جایی که امکان دارد کم می کنیم و قارچ ها را اضافه می کنیم و هم می زنیم بعد از چند دقیقه نوبت اضافه کردن جو پرک هست. در اینجا اندازه دو استکان جو پرک داریم کم کم اضافه می کنیم و هم می زنیم. بعد از اضافه کردن جو پرک دائما هم می زنیم تا جو ها بپزند و لعاب بیاندازند زمان زیادی طول نمی کشد.

دستور تهیه سوپ شیر

دستور تهیه سوپ شیر

مرحله آخر: سرو و تزئین
بعد از این که سوپ آماده شد و به غلظت مورد نظر رسید آن را در یک کاسه می ریزیم و حالا سوپ شیر ما آماده سرو است ما در اینجا با کمی جعفری، قارچ و نخود فرنگی روی آن را تزئین می کنیم. توجه کنید که غلظت سوپ به اندازه ای است که وقتی قارچ ها و جعفری و نخود ها را روی آن گذاشتیم فرو نرفتند.

این سوپ حالت کرمی دارد و بسیار خوشمزه است امیدواریم خوشتان آمده باشد و آن را درست کنید و نوش جان بفرمایید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.