دستور تهیه پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی دستور پیچده ای برای درست کردن ندارد اما از طعم و فایده های خوبی بهره مند است در ادامه با طرز تهیه و کاربردهای آن آشنا می شوید.
شنبه، 25 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی


مواد لازم برای تهیه پوره سیب زمینی
مواد غذایی مقدار
سیب زمینی پوست کنده متوسط دو عدد
کره  دو قاشق چای خوری
ماست دو قاشق غذا خوری
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
لیمو ترش کوچک یک عدد


طرز تهیه پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی یکی از عناصر ثابت کنار خیلی از غذاهای اصلی مانند استیک ها، انواع مرغ گریل و شنیسل ها است. حتی می تواند به عنوان غذا یا صبحانه با نان تست میل شود به راحتی درست می شود و تنها چیزی که باید رعایت شود این است که پوره سیب زمینی نباید خیلی طعم دار شود نباید خیلی ترش یا نمکی و یا فلفلی باشد به اصطلاح باید مزه خیلی فلتی داشته باشد که بشود با خیلی از غذا ها سرو کرد. اگر مزه خاصی داشته باشد می تواند در یک گروه غذایی خاصی جا بگیرد به خاطر همین در مقدار ها اغراق نکنید و برای این که پوره شما استاندارد باشد و پوره ای باشد که در بهترین رستوران ها ارائه می شود از این دستور استفاده کنید و ادویه خاصی اضافه نکنید چون از آن هویت اصلی خود خارج می شود توصیه می کنیم که با این دستور درست کنید خواهید دید که یک پوره خیلی نرم و لطیف و خوشمزه ای خواهید داشت.

نکته: هر سیب زمینی متوسط خود یک پرس پوره به حساب می آید.

نکته: سیب زمینی های پوست کنده شده را در آب نگهداری کنید تا  رنگ آن ها عوض نشود و به این ترتیب ماندگاری بالایی داشته باشند.

مرحله اول طرز تهیه پوره سیب زمینی
حالا برای درست کردن پوره داخل قابلمه آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم بعد مقداری زردچوبه و نمک به آب اضافه می کنیم که زردچوبه رنگ نارنجی زیبایی به آن می دهد و نمک هم نباید زیاد باشد که آب مزه شوری بدهد چون جذب سیب زمینی ها می شود و شور خواهند شد. برای این که سیب زمینی ها راحت تر و زودتر بپزند هر کدام را به چهار قسمت تقسیم می کنیم و داخل آب می اندازیم.

دستور تهیه پوره سیب زمینی

نکته: سیب زمینی ها را خیلی خرد نکنید چون لایه بیرونی آن آب جذب می کند و اگر برش های سیب زمینی کوچک باشند بافت آن از بین می رود و در نهایت پوره خیلی نرم و شلی خواهید داشت.

مرحله دوم طرز تهیه پوره سیب زمینی
حالا در قابلمه را می گذاریم و صبر می کنیم که بجوشند و کاملا نرم شوند بعد از یک ربع با یک سیخ چوبی امتحان می کنیم اگر نرم شده باشند آن ها را آب خارج می کنیم. سیب زمینی ها را داخل صافی که روی یک کاسه گذاشتیم می ریزیم و یک تا دو دقیقه صبر می کنیم تا چند قطره آبی که داشتند گرفته شود.

دستور تهیه پوره سیب زمینی

دستور تهیه پوره سیب زمینی

مرحله سوم طرز تهیه پوره سیب زمینی
حالا به یک کاسه دیگر انتقال می دهیم تا برای پوره شدن آماده شوند حالا یک مقدار از آن را می چشیم تا اگر کم نمک بود نمک اضافه کنیم. حالا کره و حدود دو قاشق غذا خوری ماست اضافه می کنیم (اگر ماست ترش باشد بهتر خواهد بود و اگر نداشتید از ماست معمولی استفاده کنید )

کمی هم فلفل سیاه می ریزیم ( حتما از فلفل سیاه چاپ شده یا ساییده شده استفاده کنید چون اگر از پودر فلفل سیاه استفاده کنید رنگ پوره بد خواهد شد. حتما از فلفل چاپ شده درشت استفاده کنید که دانه های آن معلوم باشند و بوی آن حس شود و رنگ پوره را عوض نکند ) بعد چند قطره آب لیموی تازه می ریزیم فقط در حدی که مزه ترشی خیلی ضعیفی به پوره بدهد حالا شروع می کنیم به کوبیدن تا یک دست و یکنواخت شوند.

دستور تهیه پوره سیب زمینی

دستور تهیه پوره سیب زمینی

نکته: به جای کره می توانید از روغن زیتون استفاده کنید ولی در دستور اصلی و طعم استاندارد آن از کره استفاده می شود.

نکته: به جای ماست هم می توانید از خامه استفاده کنید باز هم بستگی به این دارد که چقدر می خواهید پوره چرب باشد. ولی با ماستی که کم آب باشد و کمی مزه ترش داشته باشد پوره خیلی خوشمزه ای خواهید داشت.

در نهایت بافت پوره به سلیقه شما بستگی دارد بعضی ها دوست دارند پوره خیلی نرم و یک دستی داشته باشند و بعضی ها هم دوست دارند دانه های سیب زمینی خیلی ریز در داخل آن حس شود.

بعد از این که پوره کاملا کوبیده شد خواهید دید که بافت خیلی نرم و لطیفی پیدا می کند و این به خاطر کره ای است که استفاده شده است.

مرحله آخر طرز تهیه پوره سیب زمینی
حالا پوره آماده را باید در بشقاب بکشیم که از دو روش می توان استفاده کرد یک روش این که از قالب های حلقه ای که اسکوپ هم گفته می شود استفاده کنیم این قالب ها سایز های مختلفی دارند بستگی به اندازه ای که می خواهید سرو کنید یا تعداد پرس ها دارد و روش دوم استفاده از قیف شیرینی پزی است که قبل از ریختن پوره داخل آن ماسوره دلخواهتان را قرار دهید.

در ادامه از هر دو روش استفاده می کنیم تا بیشتر متوجه شوید.

ابتدا وسط بشقاب اسکوپ را قرار می دهیم و مقداری از پوره داخل آن می ریزیم و با لیسک فشار می دهیم تا شکل قالب را بگیرد بعد توسط لیسک پوره را نگه می داریم و قالب را به آرامی در می آوریم  که شکل آن به هم نریزد حالا برای تزئین کمی روی آن و اطراف آن فلفل سیاه چاپ شده می ریزیم و یک تکه فیله لیمو روی آن می گذاریم در نهایت هر برگ سبزی که داشته باشید و بپسندید می توانید برای روی آن استفاده کنید.

دستور تهیه پوره سیب زمینی

حالا برای روش دوم ماسوره دلخواه را داخل قیف می گذاریم و بعد قیف را با پوره پر می کنیم ( قیف را داخل یک لیوان می گذاریم بعد پر می کنیم ) و بعد از مرکز بشقاب شروع می کنیم و پوره را می ریزیم و در آخر برای تزئین روی آن یک برگ سبز و فیله لیمو قرار می دهیم و کمی هم فلفل سیاه چاپ شده می ریزیم.

دستور تهیه پوره سیب زمینی

حالا پوره ها آماده اند می توانید به تنهایی کنار یک بشقاب بگذارید یا داخل غذا باشد و یا کنار استیک ها سرو شود و یا این که در یک بشقاب جداگانه باشد بستگی به سلیقه شما دارد.

دستور تهیه پوره سیب زمینی

امیدواریم از این دستور خوشتان آمده باشد و راضی باشید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما