دستور تهیه خورشت مرغ کاری

خورشت مرغ کاری یکی از انواع خورشت های خوشمزه و پرطرفدار هندی است که به خاطر طعم خوب آن در کشور عزیزمان ایران هم فراگیر شده است. در ادامه با طرز تهیه آن آشنا می شوید.
شنبه، 25 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه خورشت مرغ کاری

خورشت مرغ کاری


مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ کاری (برای سه تا چهار نفر )
مواد غذایی مقدار
سینه مرغ (بزرگ ) حدودا سیصد گرم
فلفل دلمه ای قرمز یک عدد
سیر چهار تا پنج حبه
پیاز درشت یک عدد
فلفل تند دو عدد
جعفری چند شاخه برای تزئین
ادویه کاری یک و نیم قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذا خوری
هویج کوچک دو عدد


طرز تهیه خورشت مرغ کاری

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یکی از انواع خورشت مرغ کاری هندی را آموزش دهیم که دستور بسیار ساده ای دارد و خیلی خوشمزه است.

در ابتدا لازم است نکاتی را بیان کنیم. خورشتی که با این مقدار مواد اولیه تهیه می شود حدودا برای سه تا چهار نفر کافی است و این خورشت را می توانید با برنج یا به صورت خوراک  میل کنید اگر بخواهید با برنج بخورید این مقدار گوشت مرغ کافی است اما اگر بخواهید به صورت خوراک میل کنید باید مقدار بیشتری تهیه کنید و نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنیم این است که از کتف و ران مرغ هم می توانید استفاده کنید.

نکته ای که در رابطه با ادویه کاری وجود دارد این است که شما خودتان هم می توانید آن را در خانه درست کنید چون ادویه ای که دست ساز است و از عطاری ها خریداری می شود ممکن است سلیقه ای باشد بعضی از کاری ها نمک زیادی دارند و بعضی ها فلفل زیاد. اما اگر ادویه کاری کارخانه ای تهیه می کنید باید بگوییم که اندازه های آن نسبتا استاندارد است.

مرحله اول طرز تهیه خورشت مرغ کاری
حالا می رویم سراغ درست کردن خورشتمان. اولین کار خرد کردن پیاز است نیاز نیست که آن را نگینی کنیم کافی است آن را از وسط نصف کنیم و به صورت خلالی اسلایس کنیم فقط توجه کنید که از سمت چپ به راست یا بر عکس برش می زنیم ( از سمت سر یا ته آن اسلایس نمی کنیم ).

مرحله دوم طرز تهیه خورشت مرغ کاری
بعد چهار حبه سیر را به صورت ورقه ورقه خرد می کنیم لازم به ذکر است که سیر را خیلی ریز خرد نمی کنیم چون موقع سرخ کردن می سوزد.

دستور تهیه خورشت مرغ کاری

دستور تهیه خورشت مرغ کاری

مرحله سوم طرز تهیه خورشت مرغ کاری
حالا قابلمه بزرگ را روی حرارت می گذاریم تا گرم شود بعد مقداری روغن در آن می ریزیم. می توانیم از روغن زیتون هم استفاده کنیم چون به دستور اصلی نزدیک تر است ولی در کل فرقی نمی کند بعد از این که روغن داغ شد پیاز و سیر خرد شده را در آن می ریزیم.

لازم به ذکر است که اگر ادویه کاری دست ساز تهیه کرده اید ابتدا آن را بچشید تا اگر نمک زیادی داشت با احتیاط از نمک استفاده کنید چون برخی ها به خاطر این که ادویه حجم بگیرد و ارزان تر تمام شود از نمک زیادی استفاده می کنند.

حالا به پیاز و سیر نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیازها کاملا طلایی و سبک شوند.

مرحله چهارم طرز تهیه خورشت مرغ کاری
در این فاصله یک عدد هویج درشت یا دو عدد هویج کوچک را پوست می گیریم به صورت قطعه قطعه و حالت خلالی خرد می کنیم. این خورشت چون هندی است و قطعا باید تند باشد از دو نوع فلفل تند استفاده می کنیم اما همانطور که گفته شد اگر شما دوست ندارید تند باشد می توانید حذف کنید ولی توصیه می کنیم این کار را نکنید و اجازه بدهید یک مقدار فلفل تند داشته باشد چون بسیار خورشت را خوشمزه تر می کند. پس فلفل ها را خرد می کنیم حالا نوبت به خرد کردن فلفل دلمه ای می رسد اگر کوچک باشد یک عدد در غیر این صورت حدود دو سوم یک عدد فلفل دلمه ای درشت کافی است پس آن را هم به صورت خلالی خرد می کنیم به این صورت هر قطعه آن را از وسط نصف می کنیم و بعد خلالی خرد می کنیم.

دستور تهیه خورشت مرغ کاری

مرحله پنجم طرز تهیه خورشت مرغ کاری
بعد از این که سیر و پیازطلایی شدند هویج، فلفل دلمه ای و فلفل تند خرد شده را اضافه می کنیم و یک و نیم قاشق غذا خوری ادویه کاری می ریزیم و مواد را هم می زنیم و حدود پنج دقیقه تفت می دهیم تا مواد بپزند و سرخ شوند در این فاصله مرغ را خرد می کنیم.

مرغ را به صورت مکعب های سه تا چهار سانتی متری خرد می کنیم سعی می کنیم که خیلی ریز نباشد.

دستور تهیه خورشت مرغ کاری

دستور تهیه خورشت مرغ کاری

مرحله ششم طرز تهیه خورشت مرغ کاری
بعد از گذشت این مدت زمان وقتی مواد پختند و کمی حالت نرم پیدا کردند دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم و هم می زنیم تا رب کمی تفت بخورد و رنگ آن کمی تیره تر و متمایل به آلبالویی و زرشکی شود. این کمک می کند که خورشت جا بیفتد نه فقط در این خورشت بلکه در خورشت قیمه یا هر خورشتی که در آن رب استفاده می شود حتی آبگوشت بهتر است رب را تفت بدهید تا رنگ آن کمی تیره تر شود چون به جا افتادن  و خوشمزه تر شدن غذا کمک می کند. پس حدود یک تا دو دقیقه با حرارت بالا مواد را به علاوه رب تفت می دهیم بعد که رب از حالت خامی در آمد مرغ ها را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا به رنگ سفید در بیایند.

دستور تهیه خورشت مرغ کاری

دستور تهیه خورشت مرغ کاری

مرحله آخر طرز تهیه خورشت مرغ کاری
در این مرحله حدود چهار تا پنج لیوان آب جوش اضافه می کنیم و هم می زنیم و در قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم به مدت حدودا یک و نیم ساعت ( البته به شعله هم بستگی دارد ) با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد هر از گاهی مثلا یک ربع یک بار چک کنید و هم بزنید تا آب آن خیلی کم نشود.

نکته: توجه کنید که هنگام درست کردن خورشت ها هیچ وقت از آب سرد استفاده نکنید چون گوشت یا مرغ داغ هستند و وقتی آب سرد می ریزید به آن ها شوک وارد می شود و آن طور که باید نرم نمی شوند.

حالا و بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده خورشت آماده است و کاملا جا افتاده حرارت را خاموش می کنیم و در ظرف مورد نظر می کشیم و آن را با جعفری ساطوری شده تزئین می کنیم.

لازم به ذکر است که اجازه ندهید آب زیادی از دست بدهد و خشک باشد کمی باید آبدار باشد و در عین حال هم نباید آب زیادی داشته باشد.

خب خورشت مرغ کاری ما حاضر شد خورشت بی نهایت خوشمزه ای است اگر درست کنید مطمئنا دوست خواهید داشت حتما این غذای خوشمزه را تهیه کنید می تواند مثل قیمه و قورمه خورشت محبوبی باشد.

امیدواریم این غذای ساده و خوشمزه را درست کنید و لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.