فواید شگفت انگیز فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای جز سبزیجاتی است که مصرف آن فواید و خواص بی نظیری برای اعضای بدن به همراه دارد، در ادامه با تمام خواص فلفل دلمه ای آشنا می شوید.
سه‌شنبه، 6 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید شگفت انگیز فلفل دلمه ای

فلفل دلمه‌ای چه نوع ماده غذایی است؟

فلفل دلمه‌ای، ثمرهٔ گیاهانی از خانوادهٔ بادنجانیان است. با فلفل تند، سیب زمینی و درخت نان (breadfruit) هم‌خانواده است و همگی بومیِ آمریکای مرکزی و جنوبی هستند. فلفل‌ها یا به‌صورت فلفل سبز رشد می‌کنند یا فلفل دلمه‌ای. بسته به مدت‌زمانی که روی بوته هستند، رنگ آن‌ها از سبز، کم‌کم به زرد، نارنجی و در نهایت به قرمز تغییر می‌کند. نام علمیِ فلفل دلمه‌ای Capsicum Annuum است. علاوه‌براین، رنگ فلفل میزان رسیده‌بودن آن را نشان می‌دهد؛ هرچه رنگ آن تیره‌تر باشد، موادمغذی بیشتری دارد. فلفل دلمه‌ای هم مانند فلفل تند، گاهی‌ اوقات خشک و پودر می‌شود، که به آن پاپریکا می‌گویند.


ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای

تقریباً ۹۲ درصد فلفل دلمه‌ای تازه و خام را آب تشکیل داده است. به‌جز آن، یک فلفل دلمه‌ای (زرد، نارنجی، قرمز) با اندازهٔ متوسط حاوی این موادمغذی است:

مس: ۲ میلی‌گرم

فیبر: ۲ گرم

فولات: ۴ میکروگرم

منگنز: ۲ میلی‌گرم

منیزیم: ۱۱ میلی‌گرم

پتاسیم: ۳۴۹ میلی‌گرم

فسفر: ۳ گرم

پروتئین: ۲ گرم

سلنیم: ۹ میلی‌گرم

ویتامین B6: مقدار ۳ میلی‌گرم

ویتامین C: مقدار ۳۴۱ میلی‌گرم


کربوهیدرات

عمدهٔ مواد تشکیل‌دهندهٔ فلفل دلمه‌ای کربوهیدرات ها هستند، که بیشتر کالری این سبز هم از آن‌ها تأمین می‌شود. یک پیمانه (۱۴۹ گرم) فلفل دلمه‌ای قرمز خُردشده، ۹ گرم کربوهیدرات دارد. کربوهیدرات‌ها عمدتا شکر هستند، شکرهایی مانند گلوکز و فروکتوز؛ مزهٔ شیرین فلفل دلمه‌ای رسیده هم از همین شکرها می‌آید. همان‌طور که در ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای گفته شد، تقریبا ۲ درصد هم فیبر دارد؛ که منبع بسیار خوبی برای این مادهٔ مغذی محسوب می‌شود.


ویتامین‌ها و موادمعدنی

فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی متنوع است و در این میان، بیش از هر چیز، ویتامین C دارد.

ویتامین C
یک فلفل دلمه‌ای با اندازهٔ متوسط، ۱۶۹ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ ویتامین C بدن را تأمین کرده، و آن را به یکی از غنی‌ترین منابع این مادهٔ مغذی ضروری تبدیل می‌کند.

ویتامین B6
پیریدوکسین (Pyridoxine) رایج‌ترین نوع ویتامین B6 است. این ویتامین خانواده‌ای از موادمغذی محسوب می‌شود که برای تشکیل گلبول‌های قرمز ضروری هستند.

ویتامین K1
شکلی از ویتامین K که به نام فیلوکینون (Phylloquinone) هم معروف است. این ویتامین برای انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها اهمیت دارد.

پتاسیم
مادهٔ معدنی مهمی که اگر به‌مقدار کافی مصرف شود، سلامت قلب را تقویت می‌کند.

فولات
که به نام اسید فولیک، فولاسین یا ویتامین B9 هم معروف است. فولات کارهای مختلفی در بدن انسان می‌کند. مصرف فولات به‌اندازهٔ کافی طی دورهٔ بارداری بسیار مهم است.

ویتامین E
آنتی‌اکسیدانی قوی که برای سلامت اعصاب و عضله‌ها واجب است. بهترین منبع این ویتامینِ قابل‌حل در چربی، روغن‌ها، مغزها، دانه‌ها و سبزیجات هستند.

ویتامین A
فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از پروویتامین A (بتاکاروتن) است که در بدن، به ویتامین A تبدیل می‌شود.


سایر ترکیب‌های گیاهی

فلفل دلمه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است، به‌ویژه کاروتنوئیدها (Carotenoid). اگر فلفل دلمه‌ای رسیده باشد، مقدار این ترکیب خیلی بیشتر هم می‌شود.

کاپسانتین
فلفل دلمه‌ای سرشار از کاپسانتین (Capsanthin) است. رنگ قرمز فلفل دلمه‌ای، از همین آنتی‌اکسیدان قوی می‌آید. مطالعات نشان می‌دهند که این کاروتنوئید به مقابله با سرطان کمک می‌کند.

وایولکسانتین
وایولکسانتین (Violaxanthin) رایج‌ترین آنتی‌اکسیدان کاروتنوئید موجود در فلفل دلمه‌ای زرد است.

لوتئین
فلفل دلمه‌ای سبز و پاپریکای سیاه سرشار از لوتئین (Lutein) هستند، اما فلفل دلمه‌ای رسیده فاقد این ترکیب است. مصرف کافی لوتئین می‌تواند سلامت چشم را تقویت کند.

کوئرستین
کوئرستین (Quercetin) آنتی‌اکسیدان پلی‌فنلی است که در گیاهان فراوانی یافت می‌شود. مطالعات حاکی از آن هستند که این ترکیب می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های مزمن، مانند بیماری قلبی و سرطان مفید باشد.

لوتئولین
لوتئولین (Luteolin) هم مانند کوئرستین، آنتی‌اکسیدان پلی‌فنلی است که فواید گوناگونی برای سلامت انسان دارد.

فواید شگفت انگیز فلفل دلمه ای

فلفل دلمه‌ای هم مانند بیشتر گیاهان خوراکی، غذای سالمی محسوب می‌شود. مصرف فراوان میوه و سبزی، با کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن، مانند سرطان و بیمای قلبی در ارتباط است. علاوه‌براین، سایر خواص فلفل دلمه ای را هم در ادامه می‌خوانید:


افزایش رشد مو

فلفل دلمه ای قرمز محرک طبیعی رشد مو است و با تحریک گردش خون در درمان ریزش مو بسیار موثر است. در مورد ریزش مو، کپسایسین جریان خون را بهبود می بخشد که برای رشد و حفاظت از فولیکول مو از اثرات دی هیدرو تستسترون حیاتی است.


مبارزه با آسیب اکسیداتیو

فلفل دلمه ای قرمز، سبز و زرد غنی از ویتامین ث هستند که به تولید کلاژن کمک می کند. کلاژن پوست را محکم می کند و از سلول ها در برابر آسیب بیشتر محافظت می کند و توانایی پوست در برابر مبارزه با آسیب اکسیداتیو را افزایش می دهد.


 جوان سازی و سلامت پوست

آنتی اکسیدان ها و مواد فوتو شیمیایی موجود در عصاره فلفل دلمه ای، پوست را سالم و جوان می سازد.


کاهش علائم سالمندی

مصرف عصاره فلفل دلمه ای به کاهش علائم سالخوردگی به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان کمک می کند. فلفل دلمه ای پوست را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و به این ترتیب پوست را سالم و جوان می سازد.


مفید برای چشم ها

بالای بودن ویتامین آ، در فلفل دلمه ای قرمز به بینایی به ویژه بینایی شب کمک می کند. آن ها منبع غنی کارتنوئید به نام لئوتین هستند که به کاهش خطر انحطاط چشم ها کمک می کند. انحطاط بینایی شایع ترین علت از دست دادن بینایی است. همچنین فلفل دلمه ای نیز به دلیل سطح بالای بتا - کاراتوئن و ویتامین ث از چشم محافظت می کند.

حمایت از سیستم ایمنی

ویتامین ث برای حفظ سیستم ایمنی سالم و ایجاد کلاژن قوی برای پوست و مفاصل حیاتی است. اینها به کاهش خطر آرتروز و کاهش التهاب کمک می کند. ویتامین ک به تشکیل لخته های خونی کمک می کند. این برای توسعه استخوان های محکم و حفاظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو مهم است.2


جلوگیری از سرطان

کاروتنوئیدها همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قدرتمندی هستند که می توانند از انواع خاصی از سرطان ها جلوگیری کنند. کاروتنوئیدها رادیکال های آزاد را که اتم های اکسیژن آسیب رسان به سلول هستند و با مولکول های دیگر بدن واکنش نشان می دهند ، غیرفعال می کنند. اطمینان حاصل کنید که فلفل دلمه ای برای رسیدن به حداکثر میزان فواید آنتی اکسیدانی موجود در آن ، رسیده شود، رسیدن فلفل دلمه ای باعث افزایش کاروتنوئید در فلفل دلمه ای می شود. آنها همچنین دارای گوگرد هستند که به جلوگیری از سرطان کمک می کند.

فواید شگفت انگیز فلفل دلمه ای


حال شما را متعادل می کند

اگر احساس ناراحتی می کنید، سعی کنید میزان ویتامین B6 مصرفی خود را افزایش دهید. B6 که به طور طبیعی در فلفل دلمه ای وجود دارد ، به مغز شما کمک می کند تا سروتونین و نوراپی نفرین، دو ماده شیمیایی تأثیرگذار بر خلق و خوی شما تولید کند.


کمک به خواب طبیعی

قادر به خوابیدن در شب نیستید؟ مقداری فلفل دلمه ای بخورید! ویتامین B6 موجود در فلفل دلمه ای همچنین به تولید ملاتونین کمک می کند، که بدن شما برای تنظیم ساعت داخلی خود به آن نیاز دارد.


کاهش وزن

فلفل دلمه ای بسیار کم چربی و کالری است (حدود 1 گرم چربی و 29 کالری در هر فنجان) که آنها را به یک گزینه برای میان وعده ایده آل یا یک مکمل عالی برای یک وعده غذایی اصلی تبدیل می کند. این مقدار کم چربی کافی است تا ذخیره مناسبی برای مواد مغذی محلول در چربی فلفل دلمه ای فراهم کند. فلفل دلمه ای باعث کاهش وزن میشود.


کلسترول را کاهش می دهد

اگرچه فلفل دلمه ای حاوی کپسایسین کمتری نسبت به  فلفل های دیگر است ، اما مقداری نیز دارند و این خبر خوبی برای کسانی است که کلسترول بالا دارند ، زیرا کپسایسین ماده مغذی است که سطح کلسترول بد را در سیستم شما کاهش می دهد.


به کاهش درد کمک می کند

فلفل دلمه ای به چند روش درد مزمن را تسکین می دهد. ویتامین C و ویتامین K که هر دو در فلفل دلمه ای یافت می شوند ، دارای  خواص ضد التهابی هستند که تورم را کاهش می دهد و از پوکی استخوان محافظت می کند. کپسایسین همچنین درد مزمن را تسکین می دهد.


سلامتی قلب

خواص ضد التهابی موجود در فلفل دلمه ای همچنین التهاب عروق را کاهش می دهد. این بدان معنی است که فلفل دلمه ای به جلوگیری از بیماری های قلبی و دیابت کمک می کند.


پیشگیری از کم خونی

فلفل دلمه ای نه تنها منبع مناسبی از آهن است، بلکه از نظر ویتامین C فوق العاده غنی است که باعث افزایش جذب آهن از روده می شود.3


مضرات فلفل دلمه ای


مورد اول
اگر بدن شما بیماری حساسیت و آلرژی دارد از خوردن فلفل دلمه ای خودداری نمائید زیرا بسیار آلرژی زاست.

مورد دوم
اگر در خوردن فلفل دلمه افراط نمائید ممکن است موجب کهیر و جوش و خارش گردید.

مورد سوم
با توجه به برخی مقالات پزشکی استفاده طولانی مدت از فلفل دلمه و خانواده فلفل ممکن است سرطان معده را در بدن ایجاد نماید.

مورد چهارم
اگر داوهایی مانند آسپرین ، رقیق کننده خون و دارویی برای از بین بردن اسید معده از خوردن فلفل دلمه خودداری نمائید زیرا تداخل دارویی ایجاد می نماید.

مورد پنجم
فلفل دارای کپسای‌سین می باشد که ممکن است موجب احساس سوزش در دست ها و مشکلات تنفسی یا بینایی یا مشکلاتی در دهان گردد.

مورد ششم
اگر از پماد فلفل استفاده نمائید امکان  دارد موجب درد و حساسیت شدید گردد.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com
4.www.saat24.news


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.