آشنایی با آلو برقانی و فواید آن

آلو برقانی فواید خواص قابل توجه ای را برای سلامت بدن انسان به همراه دارد و از مهم ترین آن ها می توان به کمک آن به جلوگیری از سرطان اشاره کرد، همچنین استفاده از آلو برقانی در آشپزی هم بسیار مناسب است.
دوشنبه، 3 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با آلو برقانی و فواید آن
آلوهای سیاه‌رنگ خوشمزه‌ای که در تابستان از راه می‌رسند، به نام آلو برقانی هم شناخته می‌شوند. آلو برقانی تنها یک میوه خاص، متفاوت و خوشمزه نیست! بلکه این میوه جذاب سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی است.

آیا می‌دانید که خوردن تنها چهار آلو در روز می‌تواند یک‌سوم از نیاز روزانه شما به ویتامین K، سه گرم فیبر و ۲۹۰ میلی‌گرم پتاسیم را تامین می‌کند. این میوه جذاب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. البته آلو برقانی برای کاهش اضافه‌وزن هم موثر است؛ بنابراین اگر به دنبال یک خوراکی خوشمزه برای میان وعده‌های روزانه‌تان هستید، توصیه می‌کنیم که آلو برقانی را امتحان کنید.

این خشکبار از تمام خوراکی‌های مضر مانند چیپس و پفک خوشمزه‌تر است و سلامتی را به شما هدیه می‌کند. در ادامه ارزش غذایی آلو برقانی و فواید آلو برقانی برای بدن را برایتان آورده‌ایم.


ارزش غذایی و کالری آلو برقانی (۲۸ گرم)

کالری: ۶۷

کربوهیدرات: ۱۸ گرم

فیبر: ۲ گرم

شکر: ۱۱ گرم

ویتامین: A4 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن

ویتامین K: 21 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن

ویتامین B2:3 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن

ویتامین B3: 3 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن

ویتامین B6: 3 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن

پتاسیم: ۶ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن

مس: ۴ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن

منگنز: ۴ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن

منیزیم: ۳ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن

فسفر: ۲ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن


مزایای آلو برقانی چیست؟

اگر تابه‌حال آلو برقانی را امتحان نکرده‌اید و برای اولین بار است که قصد مصرف این خشکبار را دارید، بی‌شک کنجکاو هستید که درباره فواید آلو برقانی همه‌چیز را بدانید. البته اغلب کسانی که طرفدار پر و پا قرص این میوه خوشمزه هستند هم با فواید آن آشنایی کافی ندارند و تنها آلو را به خاطر طعمی که دارد مصرف می‌کنند.

در ادامه فواید این میوه خوشمزه را برایتان آورده‌ایم تا با اطلاعات بیشتری این میوه خوش‌طعم را در برنامه غذایی روزانه‌تان جای دهید.

آشنایی با آلو برقانی و فواید آن


بهبود عملکرد دستگاه گوارش

استفاده از آلو برقانی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش از زمان‌های گذشته مرسوم بوده است! اغلب افراد این موضوع را می‌دانند که برای پیشگیری از بروز یبوست و عملکرد مناسب دستگاه گوارش، هیچ دارویی به‌اندازه آلو نمی‌تواند کمک‌کننده باشد. آلوها حاوی سه گرم فیبر هستند. این میزان از فیبر، تقریبا ۱۰ درصد از مقدار توصیه‌شده روزانه بدن است.

در ترکیبات آلو بخارا سوربیتول هم دیده می­شود. سوربیتول یا گلوسیتول یک نوع قند الکلی است که خاصیت ملین دارد. با وجود این ماده و فیبر موجود در آلو، به‌راحتی روده‌ها شسته می‌شوند و هیچ ماده زائدی در آن‌ها باقی نمی‌ماند. به همین خاطر آلو بخارا مانع از بروز مشکلات گوارشی مانند سرطان روه می­شود.
البته موقع مصرف آلو باید جانب احتیاط را رعایت کنید. چون مصرف بین از حد آلو برقانی ممکن است منجر به اسهال و نفخ شدید شود.


حفظ سلامت قلب

برای اینکه همیشه قلبی سالم داشته باشید، باید مواد غذایی سالم بخورید و ورزش کنید. پتاسیم موجود در آلو برقانی، قلب شما را همیشه سالم نگه می‌دارد. این میوه خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ترکیبات فنلی است و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند که آلو برقانی در کاهش فشار خون و کلسترول بد بدن هم تاثیر قابل‌توجهی دارد. البته برای اینکه اثر این میوه خوشمزه را روی عملکرد قلب و تنظیم فشار خونتان بهتر متوجه شوید، باید مصرف آلو را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.1


جلوگیری از سرطان

آلو با داشتن آنتی اکسیدان زیاد خود، از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان با مبارزه با رادیکال های آزاد، که سهم اصلی را در سرطان دارند، فعالیت می کند. همچنین، به کمک خواص دارویی و آنتوسیانین موجود در آن، می توان از آلوی برقان به عنوان یک پیشگیری قدرتمند از سرطان برای سالم نگه داشتن بدن استفاده کرد. با این حال، آلوی برقانی تمامی سرطان ها را از بین نمی برد، بلکه فقط انواع خاصی از سرطان ها؛ از جمله سرطان دستگاه گوارش، سرطان دستگاه تنفسی، سرطان کبد و سرطان سینه.


بهبود بینایی چشم

آلوی برقانی سرشار از ویتامین A است که به محافظت از چشم در برابر زوال چشم کمک می کند. همچنین حاوی بتاکاروتن، لوتئین و زاکزانتین است که از بیماری های چشم مانند شب کوری، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند.


از غشاهای سلولی محافظت می کند

آلوی برقانی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند منگنز، آهن و فنولیک گیاهی است که می توانند غشاء سلولی را از آسیب رادیکال های آزاد مصونیت بخشد.


رفع یبوست

آلوی برقان سرشار از فیبر و سوربیتول است که به رفع یبوست و حرکت منظم روده کمک می کند و همچنین بر هضم مناسب نیز تاثیر می گذارد.

آشنایی با آلو برقانی و فواید آن


جلوگیری از دیابت و چاقی

آلوهای برقانی حاوی مقادیر خوبی از فیبر محلول هستند که به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می کند و همچنین به تقویت حساسیت به انسولین در بدن تاثیر می گذارد. فلاونوئیدها و اجزای فنولیک مانند آنتوسیانین ها، اسیدهای کلروژنیک، کوئرستین و کاتچین موجود در آلوهای برقانی در جلوگیری از چاقی کمک می کنند.


محافظت در برابر کم خونی

کم خونی وقتی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز نداشته باشد. آلوهای برقانی حاوی مقادیر زیادی آهن هستند که به شکل گیری گلبول های قرمز خون سالم و جلوگیری از کم خونی کمک می کند.


منبع خوبی از آهن را فراهم می کند

کم خونی وقتی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول های قرمز سالم نداشته باشد ، که آهن به ساخت آن کمک می کند. تنگی نفس ، تحریک پذیری و خستگی همگی نشانه کم خونی خفیف است. آب آلو منبع بسیار خوبی از آهن است و می تواند به جلوگیری و درمان کمبود آهن کمک کند.

نصف لیوان آلوی برقانی فنجان حاوی 0.81 میلی گرم آهن است که 4.5 درصد از نیاز روزانه را تأمین می کند. از طرف دیگر یک لیوان آب آلوی حاوی 3 میلی گرم یا 17 درصد از نیاز روزانه شما است.


استخوان ها و ماهیچه ها را می سازد

آلوهای برقان منبع مهمی از ماده معدنی بور هستند که می توانند به ساخت استخوان ها و ماهیچه های قوی کمک کنند. همچنین ممکن است به بهبود دقت ذهنی و هماهنگی عضلات کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که آلوهای برقان ممکن است به کند شدن پیشرفت تصلب شرائین کمک کند. چند دلیل احتمالی برای این مسئله وجود دارد. یک منبع معتبر مورد آزمایش از حیوانات دریافته است که آنتی اکسیدان موجود در این آلوها می تواند بر سطح کلسترول تأثیر مثبت داشته باشد. یک منبع دیگر به نقل از منبع معتبر گزارش داد که فیبر محلول در آب، که در آلوها یافت می شود، ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند.2


برطرف کردن خستگی مفرط

احساس خستگی کردن عادی است، اما وقتی بیش از حد طولانی می‌شود، ممکن است به خاطر کمبود انرژی توانایی تمرکز بر فعالیت‌های‌تان را از دست بدهید. به لطف آرامبخش‌های طبیعی موجود در آلو برقانی ، صرفا خوردن آن پنج بار در روز می‌تواند به شما کمک کند با خستگی مبارزه کنید. با خوردن آن ماهیچه‌ها می‌توانند برای مدتی استراحت کنند در نتیجه تنش موجود برداشته می‌شود و شما می‌توانید تجدید قوا کرده و از باقی روز لذت ببرید.


تقویت سوخت و ساز بدن

آلو برقانی با شروع از سیستم گوارشی می‌تواند باعث تقویت سوخت و ساز نیز بشود. با وجود فیبر بدن قادر است از دست مواد سمی راحت شود و همچنین باعث کاهش وزن گردد، و در نتیجه سوخت و ساز بدن به صورت طبیعی تقویت خواهد شد. آنتی‌اکسیدان‌های درون آلو برقان مواد سمی را از بین می‌برند تا این که بتوانید از بعضی بیماری‌های مربوط به گوارش مانند سرطان کولون و اسهال پیشگیری کنید.

آشنایی با آلو برقانی و فواید آن


تقویت سیستم ایمنی

کسانی که کمبود ویتامین C دارند باید برای پیشگیری از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن‌شان آلوی بیشتری مصرف کنند. استرس و محیط می‌توانند بر سیستم‌ ایمنی‌تان تاثیر بگذارند، بنابراین، اگر خوراکی‌های سالم مصرف نکنید سیستم ایمنی‌تان را به خطر خواهید انداخت. آلوی برقانی را به عنوان یکی از خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، می‌توان به صورت منظم مصرف کرد تا آنچه بدن‌ نیاز دارد فراهم شود. وقتی سیستم ایمنی‌تان تقویت شد، بدن می‌تواند از خود در برابر التهاب‌ها و عفونت‌های مختلف جلوگیری کند.


متعادل کردن الکترولیت

سطح بالای پتاسیم در آلو برقانی می‌تواند به متعادل ساختن الکترولیت‌ها در بدن کمک کند تا این که سلول‌ها بتوانند به خوبی کار کنند. به علاوه، پتاسیم برای حفظ ماهیچه‌ها در برابر انقباض بعد از انجام حرکات ورزشی لازم است.


درمان مشکلات پوستی

ویتامین C نه تنها برای سلامتی بلکه برای پوست نیز سودمند است. بنابر مطالعه‌ای، این ویتامین می‌تواند جلوی چروک شدن پوست را بگیرد. این ویتامین همچنین در مبارزه با سرخی شدن و زخم پوست مفید است. وقتی پوست‌تان زخمی می‌شود، ویتامین C می‌تواند به التیام آن کمک کند.


تقویت سلامت ذهنی (شناختی)

سلامت ذهنی‌تان را می‌توانید با خوردن آلوی برقانی حفظ کنید چون حاوی فلاونوئیدها است که از پیری پیشگیری می‌کنند. وقتی نواحی عصبی ملتهب یا دچار پیری می‌شوند، ممکن است در به خاطر سپردن چیزها دچار مشکل شوید یا حتی در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار بگیرید. مصرف آلو برقان به صورت منظم برای جلوگیری از چنین مشکلاتی و حفظ سلامت مغزتان مفید است.


کاهش اضطراب

دلیل آن که خوردن آلو برقانی می‌تواند احساس اضطراب را برطرف کند به خاطر محتوای اسید کلروژنیک و اثرات ضد انعقادی آن است. حتی توسط بعضی از این فایده مطالعات اثبات شده است که آن خواص در کاهش اضطراب فوق‌العاده هستند. هر بار که احساس استرس و اضطراب داشتید، کمی آلو برقانی مصرف کنید تا حال‌تان بهتر شود.


کمک به حفظ سلامت مو

آلو برقان، نه تنها برای پوست، بلکه برای مو نیز فوق‌العاده است. ممکن است زمانی در زندگی‌تان موهای قوی، براق و سالم داشته‌اید اما با افزایش سن، رادییکال‌های آزاد و گرد و خاک موجود در محیط همه‌ی این خصوصیات خوب را از بین می‌برند. در نتیجه، موی‌شما نازک، ضعیف و واقعا غیرجذاب خواهد شد. در نتیجه با استفاده از ویتامین E موجود در آلو برقانی درخشندگی را دوباره به موهای خود بازگردانید.3


پی نوشت:
1.www.barjil.com
2.www.namnak.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.