خواص ادویه پاپریکا

پاپریکا جز ادویه هایی است که مصرف آن توسط افراد بسیار رایج است و استفاده از ادویه پاپریکا فواید و خواص فوق العاده ای را به همراه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید ادویه پاپریکا بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص ادویه پاپریکا
پاپریکا نوعی ادویه و یکی از محبوترین ادویه‌ها در جهان است. به علت مزه و عطر و خوش رنگی آن در انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چنانچه مشاهده کردید غذای شما خوش رنگ نیست کافیست کمی از پودر پاپریکا استفاده کنید.

پاپریکا، طعمی ملایم یا تند دارد. دارای طعمی متفاوت است. اگر چنانچه ذائقه شما به تندی عادت دارد می‌توانید از فلفل دلمه ای خشک شده و فلفل تند آسیاب شده بیشتری در آن استفاده کنید. پاپریکا در واقع یک نوع فلفل است با طعم های متفاوت شیرین، تند، دودی است و زمانی که به روغن گرم شده اضافه شود طعم آن مشخص خواهد شد.


طریقه استفاده فلفل پاپریکا

پاپریکا را می‌توانید در انواع سالادها و غذاهای متفاوت مانند سوپ، مرغ، انواع خورش‌ها و ساندویچ ها مورد استفاده قرار دهید. این نوع ادویه دارای عطر و طعم خاصی هست. با اضافه کردن مقداری از آن در غذا؛ می‌تواند خوشرنگی خاصی به غذای شما بدهد.

البته پاپریکا را می‌توانید در سبزیجات بخار پز شده نیز اضافه کنید. با بکار بردن این نوع چاشنی طعم عالی به غذایتان داده خواهد شد.1

در ادامه همراه ما باشید تا با تمامی فواید پاپریکا برای سلامتی بدن بیشتر آشنا شوید.


سلامت چشم

پاپریکا حاوی مقادیر بالای ویتامین E، بتاکاروتن، لوتئین و زاکسانتین است که به تقویت بینایی و سلامت چشم ها کمک می کنند.

مطالعات نشان داده که مصرف پاپریکا خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و آب مروارید را کاهش می دهد.


ضد التهاب طبیعی

پاپریکا تند به دلیل مقادیر بالای کپسایسین که دارد به کاهش التهاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت و بیماری های گوارشی را کاهش می دهد.

مطالعات متعددی نشان می دهد که کرم های موضعی حاوی کپسایسین به کاهش درد ناشی از آرتریت و آسیب عصبی کمک می کنند.


فشار خون

پاپریکا تند به دلیل مقادیر بالای کپسایسین که دارد به آرامش رگ های خونی کمک کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.


کلسترول خون و قلب

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئید های موجود در پاپریکا ممکن است سطح کلسترول خوب خون یا HDL را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین ببرد.

کاروتنوئید های موجود در پاپریکا همچنین ممکن است به کاهش سطح کلسترول کل و کلسترول بد خون یا LDL کمک کنند.


قند خون و دیابت

کپسایسین موجود در پاپریکا روی ژن های کنترل قند خون تأثیر گذاشته و آنزیم هایی که قند بدن را تجزیه می کنند، مهار می کند.

علاوه بر این کپسایسین ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.2


روشن کردن پوست صورت

فلفل پاپریکا سرشار از ویتامین‌ها، آهن، و بتا کاروتن است که از بروز چین و چروک، و هم‌چنین سایر علائم پیری پیشگیری می‌کنند. مواد مغذی موجود در پاپریکا با محدود کردن تولید ملانین که عامل تیره شدن رنگ پوست است، رنگ چهره را روشن‌تر و زیباتر می‌کنند.


ضد پیری

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، فلفل پاپریکا غنی از بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست ایفا می‌کند. این ویتامین از ایجاد چین و چروک پیشگیری می‌کند و باعث روشن شدن پوست چهره می‌شود.


درمان رگ‌های عنکبوتی

طبق شواهد علمی، پاپریکا برای پیشگیری و درمان رگ‌های عنکبوتی مفید است، زیرا دارای خواص ویژه‌ای است که می‌توانند رگ‌های خونی داخل بدن را تقویت کند. چنان‌چه در پاهای‌تان دچار رگ‌های عنکبوتی شده‌اید، می‌توانید این چاشنی را مرتبا در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید تا این رگ‌ها را از روی پاهای‌تان محو، و از بروز رگ‌های عنکبوتی جدید نیز پیشگیری کنید.


پیشگیری از ریزش مو

پاپریکا منبعی غنی از ویتامین B6 است که به پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کند. هم‌چنین، فلفل پاپریکا حاوی مقدار قابل توجهی آهن نیز هست که باعث آسان‌ شدن فرایند انتقال اکسیژن به فولیکول‌های مو می‌شود. این قابلیت با بهبود جریان خون در کف سر باعث کمک به رشد مو می‌شود.


تولید انرژی

پاپریکا منبع غذایی مهمی برای ویتامین B6 به شمار می‌رود؛ ویتامین B6 یک کوآنزیم است. به عبارت دیگر، وجود این ویتامین برای فعال کردن ۱۰۰ آنزیم دیگر و بهبود کارکردشان ضروری است. این آنزیم‌ها با ایجاد واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن باعث ایجاد انرژی می‌شوند، و هم‌زمان با تامین گلوکز بدن، به تولید انتقال دهنده‌های عصبی و هموگلوبین می‌پردازند. به علاوه، این چاشنی حاوی آهن است؛ آهن مسئول انتقال اکسیژن به سراسر بدن، و یکی از اجزای تشکیل دهنده‌ی بسیاری از پروتئین‌ها است. این پروتئین‌ها نیز مسئول تولید انرژی در بدن هستند. فلفل پاپریکا یک انرژی‌‌دهنده‌ی و محرک فوق‌العاده است که برای درمان وضعیت‌هایی نظیر خستگی، رخوت، و افسردگی کاربرد دارد.


کمک به گوارش

مصر ف پاپریکا با تنظیم ترشح اسید در معده با گوارش کمک می‌کند. پاپریکا محرک فوق‌العاده‌ای است که با افزایش میزان بزاق دهان و اسید معده گوارش را آسان می‌کند. از پاپریکا برای درمان سوءهاضمه استفاده می‌شود. با وجود این، مصرف بیش از اندازه‌ی پاپریکا ممکن است با برخی از داروها تداخل ایجاد کند؛ از این رو، توصیه می‌شود پیش از مصرف فلفل پاپریکا (به عنوان یک داروی گیاهی و به میزان زیاد) با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.


بهبود کیفیت خواب

ویتامین B6 موجود در پاپریکا دارای اثرات عصبی و روانی قدرتمندی است. این ویتامین به تولید “‌هورمون خواب‌”‌ یا ملاتونین کمک می‌کند؛ این هورمون به تنظیم چرخه‌ی خواب به صورت طبیعی کمک می‌کند. به علاوه، ملاتونین باعث افزایش سطوح سروتونین و نوراپی‌نفرین می‌شود؛ هر دوی این هورمون‌ها باعث می‌شوند همیشه شاد و بدون استرس بمانید.3


خواص ضد باکتریایی

پروتئین ضد باکتریایی موجود در پاپریکا یافت شده است که مانع از رشد برخی باکتری ها مانند سالمونلا و اشرشیا کلای می شود که غالباً از طریق خوراکی انتقال می یابند. گنجاندن پاپریکا در رژیم غذایی شما، اگر به طور کامل آن را متوقف نکند، حداقل می تواند رشد این باکتری های مضر را مهار کند.


از اسکوروی جلوگیری می کند

عقرب بیماری نوعی بیماری نادر است که با لثه های متورم و خونریزی شده، دندان های ضعیف، استخوان های متورم، تنفس سریع، زردی، اسهال، افسردگی و غیره مشخص می شود. علت اصلی بیماری اسکوروی کمبود ویتامین ث است. پاپریکا نیروگاه ویتامین C است. یک داروی موثر و معجزه آسا محسوب می شود و برای جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله اسکوروی، باید روزانه مصرف شود. پاپریکا را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا میزان ویتامین C شما را تقویت کند.


از کم خونی جلوگیری می کند

همانطور که قبلاً گفته شد، پاپریکا حاوی آهن است که در تشکیل گلبول های قرمز نقش دارد. علاوه بر این، مقدار زیادی ویتامین C موجود در این ادویه بدن را قادر به جذب آهن می کند. به این ترتیب، گنجاندن پاپریکا در رژیم غذایی شما می تواند به جلوگیری از کم خونی کمک کند.


التیام زخم

پاپریکا منبع خوبی از ویتامین E است که به تولید گلبول های قرمز کمک می کند. همچنین در شکل گیری لخته ها در صورت بریدگی و زخم ها، در تسهیل ترمیم سریع زخم نیز مفید است.


بیماری های خود ایمنی

براساس یک تحقیق در سال 2016، کپسایسین که تعیین می کند پاپریکا چقدر تند می شود، ابزاری قدرتمند برای مبارزه با بیماری های خود ایمنی است. همانطور که نویسندگان اظهار داشتند، شرایط خود ایمنی قابل درمان نیست، اما پاپریکا می تواند به عنوان بخشی از درمان باشد. چرا این احتمال را دارد؟ زیرا کپسایسین در فعال کردن گیرنده هایی که اثرات بیولوژیکی دارند، نقش دارد. ثابت شده است که این اثرات در درمان این نوع شرایط مفید است.


پاپریکا می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند.

بتاکاروتن موجود در پاپریکا با کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان همراه است. محققان پیشنهاد کرده اند که افزایش مصرف بتاکاروتن از 1.7 به 2.7 میلی گرم در روز خطر ابتلا به سرطان ریه را بیش از 40 درصد کاهش می دهد.4


پی نوشت:
1.www.blog.okala.com
2.www.coca.ir
3.www.bazdeh.org
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.