تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای انتخاب اصلح

از این رو در آستانه انتخابات 1400، و یا به عبارتی در سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌ جمهوری بر همه مردم لازم و ضروری است که با تکیه بر بن مایه های دینی و اخلاقی با انتخاب بهترین گزینه برای نشستن بر مسند ریاست جمهوری، نقش کلیدی و طلایی خود را در تغییر وضعیت موجود در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت و ضبط نمایند.
جمعه، 7 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای انتخاب اصلح
عرصه انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین عرصه های تغییر و تحول در مدیریت کلان کشور به شمار می آید که ارتباط تنگاتنگی با اوضاع رفاهی و معیشیتی مردم و همچنین رشد و شکوفایی و بلندگی کشور دارد. از طرفی به هر اندازه که آحاد مردم در این خصوص احساس مسئولیت کرده و هوشمندانه و مسئولیت مدارانه به طور گسترده و با شکوه در این حماسه سیاسی و اجتماعی حضور یافته و در این عرصه تصمیم گیری کشور ایفای نقش نمایند در سازندگی و حرکت رو به سوی جلو و شکل گیری تمدن نوین اسلامی سهیم خواهند بود.

از این رو در آستانه انتخابات 1400، و یا به عبارتی در سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌ جمهوری بر همه مردم لازم و ضروری است که با تکیه بر بن مایه های دینی و اخلاقی با انتخاب بهترین گزینه برای نشستن بر مسند ریاست جمهوری، نقش کلیدی و طلایی خود را در تغییر وضعیت موجود در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت و ضبط نمایند.
 

تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای انتخاب اصلح

یکی از سؤالات بسیار مهم و راهبردی که در ایام انتخابات بسیاری از افراد به دنبال دست یابی به جواب آن  هستند، فرمول و یا نقشه ای است که توسط آن بشود افراد اصلح را شناسایی کرد و در معرفی آنها به دیگران ایفای نقش کرد. با رجوع به منابع غنی و ارزشمند اسلامی و با تکیه بر بن مایه های دینی و مذهبی به خوبی می توان خود را در ریل صحیح انتخاب اصلح قرار داد. ولی برای رسیدن به این مهم هیچ گاه نباید به سادگی و با سهل انگار از کنار تابلوهای راهنمایی قرآنی و روایی عبور کرد.
 
ایستگاه اول: بصیرت و خرد ورزی
یکی از مهمترین و با ارزش ترین ابزار و شاخص هایی که می تواند در تحلیل های سیاسی و کنش های اجتماعی تأثیر شگرفی در حسن گزینی و انتخاب اصلح  داشته باشد، استفاده از ابزار بصیرت و خرد ورزی است. همه کسانی که در معادلات سیاسی و اجتماعی ابزار بصیرت و خرد ورزی را به تعصبات کور و احساسات می فروشند، بیشترین ضربه را بر زندگی خود و دیگران وارد می نمایند. از این رو برای در امان ماندن از تبعات یک انتخاب اشتباه باید پیش از هر گونه انتخاب در ایستگاه بصیرت و خردوری لحظاتی درنگ و توقف کرد. و اندکی در تابلوهای قرآنی تدبر کرد:  «قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ ؛[1]بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم».

اگر کمی به عقب برگردیم و حامیان سینه چاک و پرشور دولت فعلی را در عرصه انتخابات مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که انتخاب و حضور بسیاری از حامیان دولت فعلی در متینگ های سیاسی و اجتماعی بر پایه و اساس احساساتی که بر فضای سیاسی آن زمان حاکم بود صورت گرفت، کسانی که هر چند حضور پرشوری در انتخاب مدیر جدید برای کشور داشتند، ولی با این وجود در کمترین زمان از تصمیم و انتخابی که کرده بودند به طور جدی سرخورده و پشیمان شدند.
 تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای انتخاب اصلح


 

ایستگاه دوم:  مشورت و امداد رسانی فکری
بدون شک اگر با انتخاب غلط و ناصواب خود زمینه ساز روی کار آمدن فردی غیر اصلح شویم ما نیز در عواقب و تبعات به جود آمده در کشور مقصر خواهیم بود؛ چرا که با ساده اندیشی کسی را بر مهمترین مسند مدیریتی کشور قرار می دهیم که تصمیم گیری های او در عرصه های مهم اجرایی و مدیریتی می تواند تا سالیان متمادی افراد بسیاری را با چالش و مشکلات فرهنگی، اقتصادی، نظامی و امنیتی مواجه سازد، از این رو برای در امان ماندن از تبعات یک تصمیم غلط و ناصواب بهترین کار این است که برای انتخاب خوب از اهل علم جویای بهترین گزینه شویم. «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛[2] اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید».

در واقع یکی از مهمترین و راهبردی ترین موقعیت های تاریخ ساز که هر کنشگر سیاسی و اجتماعی در انتخاب و تصمیم خود می بایست در آن براساس تابلوهای قرآنی از ابزار و اهرم مشورت استفاده نماید، عرصه انتخابات ریاست جمهوری است. «وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَیْنَهُم‏؛[3] و کارشان در میانشان مشورت است‏».
 
ایستگاه سوم: پرهیز از عجله و شتابزدگی
هر چند برای انتخاب اصلح به هیچ وجه نباید سستی و تعلل به خرج داد، ولی با این وجود نباید جو سیاسی حاکم بر فضای شور انتخاباتی موجب عجله و شتابزدگی غیر هوشمندانه شود. یکی از معایب عجله و شتابزدگی در این مسأله می تواند این مهم باشد که قدرت تحلیل و بهره مندی بهتر از ابزارهایی همچون خردورزی را تحت تأثیر خود قرار می دهد و انسان را از انتخاب صحیح و اصلح باز می دارد. در روایتی زیبا و ارزشمند از امام علی علیه السلام نقل شده است: «وَ ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ لَمْ یَنْدَمْ تَرْکُ الْعَجَلَةِ وَ الْمَشُورَةُ وَ التَّوَکُّلُ عِنْدَ الْعَزْمِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛[4] سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت کردن ، 3 - و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری».

ایستگاه چهارم:  شنیدن سخنان و بررسی طرح ها و برنامه ها
یکی از آفات و آسیب های انتخاب خوب و اصلح این است که برخی افراد، یا اصلاً اعتنایی به سخنان و یا موضع گیری های کاندیدها ندارند و یا اینکه مقهور شعارهای تبلغیاتی می شوند و هیچ گونه طرح و برنامه ای را از نامزدهای مسند ریاست جمهوری مطالبه نمی کنند. در واقع رویکرد معقولانه و قرآنی در این چنین فضایی این است علاوه بر شنیدن سخنان آنها باید تأمل در طرح ها و برنامه های آنها بهترین ها را برگزیند.«الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛[5] همان کسانى که سخنان را مى‏ شنوند و از نیکوترین آنها پیروى مى‏ کنند؛ آنان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.»
تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای انتخاب اصلح

در واقع واجدین شرایط رأی دهی اگر پیش از رأی دادن طرح ها و برنامه های نامزدین را مورد دقت و بررسی قرار دهند بهتر می توانند. به انتخاب اصلح دست پیدا نمایند. در این چنین فضایی به روشنی می توان افرادی که به جای ارائه راهکارهای اصولی و علمی تنها به بیان شعارهای تبلیغاتی و مردم فریب روی می آوردند را از هم تشخیص داد.

 
ایستگاه پنجم: عدم اعتناء به خبرهای کذب و غیر واقعی
یکی از آسیب و آفت های بسیار خطرناکی که می تواند تأثیر مستقیم و چشم گیری بر روند انتخاب اصلح داشته باشد، فعالیت گسترده و مسموم کمپانیهای خبرپراکنی غربی است. که همواره تلاش دارند با مخابره کردن خبرهای دروغ و نادرست و ناامید کننده تصور غلط و غیر واقعی از انتخابات ایران به جهانیان مخابره کنند. تبلیغات مسموم و ناامید کننده ای که تلاش دارد اصل حضور در انتخابات را برای عموم مردم کم رنگ نمایند و شرکت در انتخابات و برگزیدن هر گزینه ای را در ایران اسلامی بی فایده قلمداد نمایند.
 
برخی افراد نیز تحت تأثیر این القائات شیطانی، هیچ یک از کاندیداهای تأیید صلاحیت شده را واجد مسند ریاست جمهوری نمی پندارند، از این رو تلاش می کنند خیل کثیری از مردم ساده اندیش را هم سو با افکار شیطانی خود نمایند. این در حالی است که یک انسان هوشمند و خرد ورز همواره تلاش دارد که اخبار  و اطلاعات را از منابع معتبر داخلی پیگیری نماید و اسیر شوهای تبلیغاتی رسانه های غربی نشود. این دستور زیبای  قرآنی است که در صحنه های مهم انتخاب گری می تواند مایه نجات انسان از اطلاعات فریبنده و فتنه انگیز شود. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ؛[6] اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!»

به اذعان مفسران قرآن کریم: این نکته نیز قابل توجه است که ساختن خبرهاى دروغین و تکیه بر اخبار غیر موثق یکى از حربه‏هاى قدیمى نظامهاى جبار و استعمارى است که به وسیله آن جو کاذبى ایجاد کرده، و با فریب و اغفال مردم ناآگاه آنها را گمراه مى‏سازند، و سرمایه‏هاى آنها را به تاراج مى‏برند. اگر مسلمانان دقیقا به همین دستور الهى که در این آیه وارد شده عمل کنند و خبرهاى فاسقین را بدون تحقیق و تبیین نپذیرند از این بلاهاى بزرگ مصون خواهند ماند.[7]
 
پی نوشت ها:
[1]. سوره مبارکه یوسف آیه ۱۰۸.
[2]. سوره مبارمه نحل، آیه 43.
[3]. سوره مبارکه شوری، آیه 38.
[4]. بحار الانوار ج 75 ، ص 81 ، ح 74.
[5]. سوره مبارکه زمر، آیه 18.
[6]. سوره مبارکه حجرات، آیه6.
[7]. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج‏22، ص157.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.