از علت تا درمان شکستن ناخن ها

در صورتی که شما ناخن های خشک و شکننده ای دارید، لایه های پروتئینی موجود در ناخن شما در حال جدا شدن از یکدیگر و شکسته شدن هستند. بنابراین از علائم شکنندگی ناخن این است که سطح ناخن ناهموار میشود و سطح ناخن به صفحات و پوسته هایی به شکل طولی تقسیم میشود. حتی ممکن است قسمتهایی از ناخن کاملا بشکنند و از ناخن جدا شوند.
سه‌شنبه، 11 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان شکستن ناخن ها

شکستن ناخن ها

ناخن ها از لایه های کراتین و هم چنین پروتئینی ساخته شده اند که مو از آن ساخته شده است.ناخن از تخت ناخن محافظت می کند. رشد ناخن از پایین ناحیه پوست انجام می شود.ناخن های سالم ظاهری روشن و نرم دارند.اگر درباره هر گونه تغییر در ناخن هایتان نگران هستید، با پزشک مشورت کنید.

ناخن شکسته معمولاً با استرس جسمی، فقر مواد مغذی، یا سایش و پارگی ایجاد می شود.ناخن های شکسته می تواند یک مشکل باشد، به خصوص اگر با دست هایتان کار میکنید.اگرچه شکستگی و شکننده بودن ناخن ها کاملاً طبیعی و گاهی اجتناب ناپذیر هستند، اما راه هایی وجود دارند که شما می توانید از آنها در آینده جلوگیری کنید.1
 

علت شکستن ناخن ها

ناخن‌ها نقش مهمی در زیبایی دست ها دارند و داشتن ناخن هایی سالم و زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می شود.ناخن ها نقش مهمی در زیبایی و آراستگی دارند به همین دلیل امروزه توجه ویژه‌ای به سلامت ناخن ها می‌شود تا بتوان زیبایی آن‌ها را تضمین کرد. برخلاف تصور عمومی کلسیم تنها ۱ درصد از مواد تشکیل دهنده‌ی ناخن‌ها را شامل می‌شود بنابراین کمبود آن تاثیر چندانی بر شکننده شدن ناخن‌‌ها ندارد.

شکننده شدن ناخن ها علل مختلفی دارد که به چند مورد از این موارد اشاره می کنیم:
 
کمبودهای تغذیه
کمبود برخی ریز مغذی‌ها از جمله آهن، روی (زینک)، ویتامین‌های A , B , C , D , E  می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌ها و پوسته پوسته شدن کناره‌های ناخن شود.
 
کم خونی
کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از انواع کم خونی است که به دنبال آن شکنندگی ناخن‌ها رخ می‌دهد‌.

از علت تا درمان شکستن ناخن ها
 
مانیکور
انجام کارهای مختلف بر روی ناخن مانند مانیکور، پدیکور، کاشت ناخن، استفاده از ناخن مصنوعی و … سبب شکننده  شدن ناخن‌ها می شوند.
 
پاک کردن بیش از حد لاک ناخن با استون
دقت کنید لاک زدن موجب شکننده شدن ناخن‌ها نمی‌شود بلکه حتی بعضی منابع ذکر کردهاند که موجب تقویت ناخن‌ها نیز می شود. ( مخصوصا برخی لاک‌ها مثل لاک‌های گیاهی)؛ ولی پاک کردن مرتب ناخن‌ها با استفاده از استون به دلیل خاصیت حلالیت که در آن هست موجب شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.
 
افزایش سن
شکننده شدن ناخن‌ها با افزایش سن افزایش می‌یابد و در خانم‌ها به دلیل نازک‌تر بودن ناخن‌ها این تغییر مشهودتر و بارزتر است.
 
وارد شدن آسیب‌های مداوم به ناخن‌ها
افرادی که برخی کارهایی که به ناخن ها آسیب وارد می کنند را به طور مداوم انجام می‌دهند ناخن‌های خود را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهند. مثلا افرادی که دائما و هر روز با مواد شوینده تماس پوستی دارند.
 
بلند بودن ناخن‌ها
افرادی که ناخن‌هایی بلند دارند مسلما ناخن‌هایشان بیش از سایرین در معرض شکنندگی و آسیب قرار دارد.
 
تماس‌های شغلی
در برخی شغل‌ها هم‌چون نجاری، کفاشی و غیره، ناخن‌های فرد شاعل به دلیل انجام کارهای دستی در اثر سایش قرار دارند و دچار شکنندگی می‌شوند‌. همچنین مشاغلی هم‌چون پزشکان، جراحان و … که از مواد شوینده‌ی قوی استفاده می‌کنند به علت خاصیت حلالیتی که این مواد دارند، موجب آسیب به ناخن‌ها می‌شوند.
 
مشکلات و بیماری‌های پوست
مشکلات پوستی مختلف از جمله خشکی پوست، بیماری های قارچی و… سبب آسیب رساندن به ناخن هم می شوند.2
 

بیماری های مرتبط با شکستن ناخن

بیماری های خاصی ممکن است موجب کاهش سلامتی ناخن شوند که می تواند منجر به شکسته شدن ناخن ها شود.بیماری هایی که ممکن است به شکنندگی ناخن ها کمک کنند، عبارتند از:

_بیماری های تیروئیدی

_بیماری کبدی

_بیماری های کلیوی

_سرطان پوست.1
 

چگونه می‌توان از شکستن ناخن‌ ها جلوگیری کرد؟

ناخن‌های خود را تمیز و سالم نگه‌دارید.

از نگه‌داشتن دست یا پا‌های خود زیر آب برای مدت‌های طولانی خودداری کنید.

از مرطوب‌کننده بر روی ناخن‌های خود و تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید.

در صورت نیاز از محصولات سفت‎کننده ناخن استفاده کنید.

ناخن‌های خود را نجوید.

از پاک‌کننده لاک ناخن تا حد ممکن اجتناب کنید.

ناخن‌ها را از ته نگیرید.

مکمل‌های مختلفی مانند بیوتین با مجوز پزشک مصرف کنید.

ناخن‌های ضعیف نیز می‌توانند نشانه‌هایی از یک مشکل سلامتی مانند کم‌خونی یا بی‌خوابی باشند.

یک روغن مخصوص ناخن یا یک لوسیون دستی با هیدروژن آلفا یا لانولین را امتحان کنید.

مانیکور را محدود کنید.

برای تقویت ناخن‌های ترد و شکننده‌، تعداد رفتن برای مانیکور را محدود کنید تا از قرار دادن ناخن‌ها در مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌های لاک ناخن اجتناب کنید.

از پاک‌کننده‌های لاک ناخن که بر پایه استون هستند، اجتناب کنید.

از ضدعفونی‌کننده‌های بر پایه الکل پرهیز کنید.

از حمام وکس پارافین استفاده کنید.

زمانی که ظرف می‌شویید یا کارهای خانه را انجام می‌دهید، دستکش‌های پلاستیکی بپوشید.

با مشورت پزشک، مکمل بیوتین مصرف کنید.

دقت کنید که رژیم غذایی سالم و متنوعی داشته باشید و از مواد معدنی استفاده کنید.

مراقب محصولاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، باشید.

همیشه لاک نزنید.

کناره‌های ناخن‌های خود را کوتاه‌تر نگه‌دارید.

از لوسیون برای ناخن‌های خود استفاده کنید.3
 

رژیم غذایی موثر بر سلامت ناخن‌ها

 
پروتئین
ماده‌ی اصلی موجود در ناخن‌ها نوعی پروتئین به نام کراتین است. بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی تاثیر بارزی بر سلامت ناخن‌ها می گذارد.

همان‌طور که می‌دانید گوشت قرمز و به مقدار کمتر از آن سایر انواع گوشت همچنین انواع حبوبات سرشار از پروتئین هستند.

از علت تا درمان شکستن ناخن ها
 
مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E و C
کمبود ویتامین C باعث کاهش سرعت رشد ناخن‌ها می‌شود همچنین سبب شکننده شدن ناخن‌ها و آسیب‌پذیری آن‌ها می‌شود زیرا ویتامین C  برای ساخت کلاژن که یکی از ارکان اصلی ناخن است لازم و ضروری است.

ویتامین E به جذب بهتر ویتامین C کمک می‌کند، همچنین چون باعث افزایش گردش خون به سمت ناخن‌ها و به دنبال آن اکسیژن‌رسانی بیشتر می‌شود، به رشد بهتر ناخن‌ها و سلامت آن‌ها کمک می‌کند.
 
ویتامین B
به طور کلی مصرف بیوتین و نیز سایر انواع ویتامین B برای سلامت پوست‌، مو و ناخن توصیه می‌شود و مانع شکنندگی و سست شدن ناخن‌ها می‌شود. متاسفانه با افزایش سن جذب این ویتامین از مواد غذایی کاهش می‌یابد بنابراین افراد باید از مکمل‌های ویتامین B استفاده کنند.

قارچ، غلات، زرده تخم مرغ، آرد سویا از جمله موادغذایی هستند که افراد برای دریافت ویتامین B می‌توانند از آن ها استفاده کنند.2
 

درمان های خانگی برای شکستن ناخن ها

برخی درمان های خانگی آسان که به درمان ناخن های خشک و ترک خورده کمک می کنند، عبارتند از: 
 
1. روغن گیاهی
یکی از موثرترین درمان های طبیعی ناخن های ترک خورده استفاده از روغن گیاهی است.فقط کمی روغن گیاهی بردارید و آن را به ناخن بزنید. این کار باعث می شود که ناخن هایتان مرطوب بمانند و در نتیجه سالم شود.
 
 2. کره
ناخن های خشک و ترک خورده نیز می تواند با اعمال کردن کره خوب شود و بدین ترتیب آن ها را نرم و قوی می سازد. کره حیوانی در تقویت ناخن های ضعیف و شکننده به علاوه تحریک رشد آن ها، مفید است.
 
 3. روغن نارگیل
روغن نارگیل تغذیه شگفت انگیزی برای ناخن های خشک و شکننده فراهم می کند. چربی اشباع شده موجود در روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده عالی عمل می کند. علاوه بر این، همچنین از بسیاری از عفونت های ناخن جلوگیری می کند.

فقط مقداری روغن نارگیل گرم را بر روی ناخن های خود با استفاده از یک پارچه پنبه اعمال کنید، ماساژ بدهید تا گردش خون را بهبود بخشد.
 
4. مواد مغذی
مهم ترین درمان برای ناخن های ترک خورده، افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی است.غذاهایی را در نظر بگیرید که حاوی مقدار زیاد بیوتین هستند.

مانند عدس، بادام زمینی، قارچ، زرده تخم مرغ، موز، ساردین، گل کلم و جگر . 

از علت تا درمان شکستن ناخن ها
 
5. روغن درخت چای
روغن درخت چای نیز می تواند به درمان ناخن کمک کند، به ویژه هنگامی که علت آن عفونت قارچی است. به خاطر خواص ضد قارچی عالی این روغن است. هم چنین به درمان ناخن های کدر کمک می کند. برای این کار نصف قاشق چای خوری روغن ویتامین ای را با چند قطره روغن درخت چای مخلوط کنید.

این محلول را روی ناخن هایتان بمالید و برای چند دقیقه یک ماساژ ملایم بدهید. بگذارید نیم ساعت بماند و سپس با آب گرم بشویید.1

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.drdr.ir
3.www.deltapayam.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.