روغن درخت چای چه خواصی دارد؟

روغن درخت چای چندین سال است که شناخته شده و مورد استفاده بسیاری از مردم قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین خواص روغن درخت چای درمان عارضه‌های پوستی از جمله از بین بردن جوش صورت است. ولی باید اعتراف کرد که روغن درخت چای کاربردهای بسیاری دارد که درمان‌های پوستی فقط یکی از آن‌هاست.
يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
روغن درخت چای چه خواصی دارد؟

روغن درخت چای چیست؟

روغن درخت چای از برگ‌های درخت ملالوکا آلترنیفولیا به‌دست می‌آید. این درخت کوچک در کوینزلند و نیو ویلز جنوبی استرالیا رشد می‌کند.

درخت ملالوکا آلترنیفولیا به‌نام درخت چای هم شناخته شده‌ است، ولی نباید آن را با گیاهی که برگ‌های آن چای سیاه یا سبز می‌شوند اشتباه گرفت.

بومیان استرالیا قرن‌ها از روغن درخت چای به‌عنوان درمان سنتی استفاده می‌کردند. این افراد برگ‌های درخت چای را له می‌کردند تا روغن آن را بگیرند. این روغن برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شد. یا اینکه آن را مستقیما روی پوست می‌گذاشتند تا زخم‌ها را با آن درمان کنند.

امروزه روغن درخت چای را می‌توانید به‌صورت ۱۰۰ درصد خالص تهیه کنید. البته انواع ناخالص آن هم به‌صورت‌‌های ۵ تا ۵۰ درصد در بازار موجود هستند که برای پوست استفاده می‌شود.

روغن درخت چای حاوی مواد مختلفی است. برای مثال ترپینن-۴-اول می‌تواند برخی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را ازبین ببرد.

ترپینن-۴-اول همچنین می‌تواند فعالیت گلبول‌های سفید خون را افزایش دهد. این افزایش کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید با میکروب‌ها مبارزه کنید.

این خواص میکروب‌زدایی باعث می‌شود روغن درخت چای درمانِ طبیعیِ ارزشمندی برای درمان مشکلات قارچی و باکتریایی پوست باشد. این روغن از عفونت جلوگیری می‌کند و در درمان پوست مؤثر است.1
 

خواص روغن درخت چای برای پوست

روغن درخت چای از جمله روغن‌های مفید و معطر بوده که خواص و کاربرد‌های فراوانی دارد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:
 
۱. درمان و رفع تاول
یکی از مهمترین خواص روغن درخت چای برای پوست رفع عفونت‌های پوستی و نیز درمان تاول است.
 
۲. درمان جوش و آکنه
وجود خواص ضد التهابی در روغن درخت چای باعث شده تا این ماده به یک درمان فوق‌العاده برای درمان جوش و آکنه تبدیل شود.
 
۳. ضدعفونی و تمیز کردن پوست دست
روغن درخت چای شامل ترکیبات ضد ویروسی و ضد باکتریایی بوده که با استفاده از آن می‌توانید این عوامل بیماری زا را از پوست دست خود بزدایید.
 
۴. درمان اگزما و پسوریازیس
همان گونه که اشاره شد روغن درخت چای دارای ترکیبات ضد التهابی است؛ بنابراین با مصرف مداوم این روغن می‌توانید بیماری‌های پوستی مربوط به اگزما و پسوریازیس را درمان کنید.
 
۵. ضد عفونی کردن جای زخم
در صورتی که زخم یا خراشی در اثر ضربه یا گزش بر روی پوست شما ایجاد شده باشد، با قرار دادن مقداری از روغن درخت چای بر روی زخم می‌توانید آن را ضدعفونی کرده و جلوی عفونت زخم را بگیرید.
 
۶. آبرسانی به پوست
یکی از روش‌های طبیعی برای آبرسانی به پوست و مرطوب کردن آن استفاده مداوم است از روغن درخت چای است.

۷. درمان تبخال
درصورت به وجود آمدن تبخال بر روی پوست لب، با قرار دادن مقداری روغن درخت چای بر روی آن می‌توانید درمان این عارضه را سرعت ببخشید.
 
۸. درمان قارچ در اطراف ناخن
از جمله فواید ضد باکتریایی روغن چای آن است که به کمک آن می‌توانید قارچ به وجود آمده در پوست اطراف یا زیر ناخن را درمان کنید.
 
۹. پاک کننده طبیعی آرایش
یکی دیگر از خواص روغن درخت چای برای پوست این است که از آن می‌توان به عنوان یک نوع پاک کننده آرایش طبیعی استفاده کرد.
 
۱۰. درمان التهاب پوست پلک
در صورتی که پوست پلک شما در اثر آلودگی و گرد و غبار دچار التهاب شد، به وسیله این روغن می‌توانید این التهاب را درمان کنید.
 
۱۱. روشن کردن پوست صورت
روغن درخت چای خواص ضد لک و روشن کنندگی پوست را دارد. برای این منظور می‌توانید مقداری از این روغن را بر روی نواحی مورد نظر دهید.
 
۱۲. درمان سیاهی دور چشم
از دیگر فواید این روغن برای پوست می‌توان به خاصیت درمان و رفع پف و سیاهی دور چشم اشاره کرد.2
 

روغن درخت چای از کجا تهیه کنم؟

در حال حاضر در کشور عزیزمان ایران برای خرید روغن درخت چای اصل منابع بسیار اندک و انگشت‌شماری وجود دارد. روغن درخت چای عطاری‌ها عموماً اصلاً روغن درخت چای نیستند.

روغن درخت چای از درختی که بومی استرالیا است به روش تقطیر با بخار آب تهیه می‌شود و امکان تولید آن در ایران در حال حاضر وجود ندارد و بدون اغراق می‌توان گفت روغن‌ها ارائه‌شده در عطاری‌ها روغن درخت چای اصل نبوده و بهتر ریسک خرید روغن درخت چای را از این مراکز نپذیریم.

از سوی دیگر ارائه روغن درخت چای در داروخانه‌ها هنوز در ایران صورت نگرفته است. فروشگاه اینترنتی نارین گل تنها ارائه‌دهنده و مرکز فروش روغن درخت چای خالص و اصل از کشور استرالیا می‌باشد و امکان خرید این روغن بی‌نظیر را که یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌های اسانسی در دنیا می‌باشد را برای ایرانیان نیز فراهم آورده است.3
 

تشخیص روغن درخت چای اصل

تشخیص اصالت روغن درخت چای تنها و تنها از یک طریق ممکن است و آن هم تست آزمایشگاهی GC/MS. طی این آزمایش اجزا و ساختارهای مولوکولی روغن درخت چای به تفکیک در اختیار شما قرار داده می‌شود.

بهترین روغن درخت چای و روغن درخت چای خالص باید terpinen-۴-ol بین ۲۹ تا ۴۰% باشد که میزان این ساختار مولکولی در روغن درخت چای نارین گل در همین رنج قرارگرفته است.

از سوی دیگر روغن درخت چای نارین گل دارای تاییدیه سازمان بهداشت جهانی، سازمان ارگانیک امریکا و برگه certificate of analysis و امنیت کالا نیز می‌باشد که در بخش گواهینامه‌ها در صفحه روغن درخت چای در وب‌سایت نارین گل قابل مشاهده است.

توصیه ما این است که در هنگام تهیه روغن درخت چای همیشه تست GC/MS را از فروشنده بخواهید و به‌هیچ‌عنوان بدون این آزمایش از محل عرضه روغن‌ها روغن درخت چای را تهیه نکنید.

یک روغن تقلبی که محتویات داخل آن قابل تشخیص نیست نه‌تنها به سلامت پوست شما کمک نخواهد کرد بلکه باعث آسیب‌های پوستی و حتی داخلی هم خواهد شد، زیرا روغن‌ها پس از مصرف روی پوست از طریق گردش خون وارد بدن می‌شوند.3
 

موقع استفاده از روغن درخت چای مراقب این موارد باشید

تحقیقات نشان داده‌اند روغن درخت چای به‌طور کلی بی‌ضرر است، ولی موقع استفاده از آن باید مراقب مواردی باشید.

روغن درخت چای را نباید بخورید. این روغن ممکن است باعث مسمومیت شود. روغن درخت چای را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید، زیرا پسربچه‌ای ۱۸ ماهه به‌خاطر خوردن اشتباهی روغن درخت چای دچار مسمومیت جدی شد.

قبل از اینکه برای اولین بار از روغن درخت چای استفاده کنید، آن را امتحان کنید. به این صورت که روغن را به تکه‌ی کوچکی از پوست‌تان بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر به آن حساسیت نداشتید، می‌توانید برای سایر بخش‌های بدن هم از آن استفاده کنید.

اکثر افراد از روغن درخت چای برای درمان درماتیت تماسی استفاده می‌کنند. ولی در برخی موارد این روغن ممکن است موجب ابتلا به این بیماری شود.

حتی برخی افرادی که پوست حساس دارند، ممکن است با استفاده از روغن درخت چای ناخالص هم دچار مشکل پوستی شوند. اگر پوست شما حساس است، بهتر است روغن درخت چای را به‌نسبت مساوی یا بیشتر با روغن زیتون، نارگیل یا بادام ترکیب کنید.1

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.setare.com
3.www.isna.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.