دستور تهیه ساندویچ کروک موسیو

در اینجا با طرز تهیه یک ساندویچ معروف فرانسوی آشنا خواهید شد که بسیار خوشمزه است و بسیار راحت درست می شود. در ادامه همراه ما باشید.
شنبه، 22 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه ساندویچ کروک موسیو

ساندویچ کروک موسیو


مواد لازم برای تهیه ساندویچ کروک موسیو
مواد غذایی مقدار
نان تست به مقدار لازم
کره پنجاه گرم
سیر یک حبه
ژامبون بوقلمون به مقدار لازم
پنیر باتر کیز به مقدار لازم
سس بشامل به مقدار لازم
سس خردل به مقدار لازم
پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا رنده شده به مقدار لازم

مواد لازم برای درست کردن سس بشامل
مواد غذایی مقدار
آرد دو قاشق غذا خوری سر پر
خامه صد گرم
کره پنجاه گرم
شیر دو لیوان
جزو هندی نصف یک عدد
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
فلفل سفید به مقدار لازم


طرز تهیه ساندویچ کروک موسیو

در این مطلب می خواهیم کروک موسیو درست کنیم که یکی از ساندویچ های خیلی معروف فرانسوی هاست. این ساندویچ خیلی راحت و سریع درست می شود و بسیار بسیار خوشمزه است.

در تهیه ساندویچ کروک موسیو تنها چیزی که کمی وقت گیر است درست کردن سس بشامل می باشد که در ادامه به طرز تهیه آن خواهیم پرداخت.

مرحله اول: درست کردن سس بشامل
سس بشامل یکی از سس های اصلی و پایه ای و خیلی مهم در آشپزی به حساب می آید، همچنین یکی از مهم ترین سس ها در آشپزی به خصوص در آشپزی فرانسوی است. با این سس سس های زیاد دیگری بر پایه بشامل می توان درست کرد. سس بشامل را خیلی از اوقات با پیاز سرخ شده یا در اصل موسیر سرخ شده درست می کنند و در ترکیبات آن از سیر یا پودر سیر هم استفاده می شود سسی که در اینجا آموزش داده می شود بسیار ساده است.
این نوع سس در غذاهایی مثل لازانیا، پاستا آلفردو و خیلی از غذاهای ایتالیایی کاربرد دارد.

طرز تهیه سس بشامل
خب برای شروع یک ماهیتابه کوچک را روی شعله اجاق گاز می گذاریم تا گرم شود بعد پنجاه گرم کره نرم شده را داخل آن می اندازیم تا ذوب شود. وقتی کره کاملا آب شد دو قاشق غذا خوری سر پر آرد اضافه می کنیم حالا آرد را تفت می دهیم تا کمی رنگ آن عوض شود همین که رنگ آن طلایی شود کافی است.
همین که آرد از حالت خامی در بیاید و رنگ آن به رنگ طلایی تغییر کند کافی است.
بعد دو لیوان شیر سرد (شیری که از یخچال در آوردیم ) اضافه می کنیم حالا شروع می کنیم به هم زدن شیر تا غلیظ شود.
بلا فاصله بعد از ریختن شیر روی شعله کم هم می زنیم تا آرد  حالت گلوله گلوله پیدا نکند.

سس بشامل (یا هر چیزی که آرد دارد ) خاصیتی که دارد به علت وجود آرد هر چه قدر بیشتر هم بخورد و بجوشد غلیظ تر می شود. قبل از اینکه به غلظتی که می خواهید برسد حرارت را خاموش کنید چون بعد از خاموش کردن حرارت و سرد شدن سس باز هم غلیظ تر خواهد شد.
وقتی غلظت آن مانند ماست رقیق شد کافی است چون همان طور که گفته شد بعد از اینکه از روی حرارت برداشتیم کمی بیشتر خودش را می گیرد و غلیظ تر می شود.
بعد از اینکه از روی حرارت برداشتیم صد گرم یا دو تا سه قاشق غذا خوری خامه اضافه می کنیم و هم می زنیم. بعد از اینکه هم زدیم و خامه کاملا حل شد، یکی از بهترین طعم دهنده هایی که برای بشامل استفاده می کنیم جزو هندی است پس نصف تقریبا نصف یک جزو هندی را خیلی ریز رنده می کنیم و به اضافه نمک و فلفل سیاه به موادمان اضافه می کنیم.
یک طعم دهنده خیلی خوب دیگر هم که می توانیم برای این سس استفاده کنیم فلفل سفید است اگر بخواهیم سس بشامل را برای لازانیا یا داخل غذا استفاده کنیم اضافه کردن فلفل سیاه مشکلی ندارد چون وسط غذا است و دیده نمی شود ولی در برخی مواقع سس بشامل را زمان سرو روی بعضی از غذاها استفاده می کنیم در این موارد نباید از فلفل سیاه استفاده کرد چون دانه های سیاه آن باعث می شود سفیدی و زیبایی سس  از بین برود پس بهتر است از فلفل سفید استفاده کنیم در کل بهتر است مقداری فلفل سفید هم اضافه کنیم چون در این صورت عطر و بوی سس بهتر خواهد شد.
دستوری که در اینجا ارائه شد یعنی جزو هندی، نمک، فلفل سیاه، فلفل سفید و خامه یکی از بهترین دستورات است. اینها طعم و عطر و بوی فوق العاده خوبی به سس بشامل می دهند می توانید سس آماده شده را تا چند روز در یخچال نگهداری کنید ماندگاری بالایی دارد و هر وقت بخواهید استفاده کنید با کمی شیر گرم هم بزنید تا حل شود و به صورت یکنواخت و یکدست در بیاید تا قابل استفاده شود.

همانطور که می دانید غذاهایی که با سس بشامل درست می شوند خیلی زیاد است ولی اکثر ما لازانیا را می شناسیم که با این سس درست می شود اما غذاهای دیگری هم هستند که با سس بشامل درست می شوند مانند همین ساندویچ و خیلی از غذاهای دیگری هم هستند که بر پایه این سس درست می شوند و شما می توانید با اضافه کردن برخی از افزودنی ها و رسپی های خاص بسیار بسیار زیاد سس درست کنید مثلا با فلفل می توانید سس فلفل درست کنید و یا سس قارچی که تهیه می شود پایه آن هم همین سس بشامل است برای همین است که یکی از مهم ترین سس ها به شمار می آید.

دستور تهیه ساندویچ کروک موسیو

مرحله دوم: تست کردن نان ها
حالا می رویم سراغ درست کردن ساندویچمان، خب اولین کاری که باید انجام دهیم این است که نان ها را تست کنیم برای اینکار مقداری کره روی آن ها می مالیم و برای اینکه خوشمزه تر شوند یک حبه سیر رنده شده، به کره اضافه می کنیم. کره را از قبل در دمای اتاق می گذاریم تا نرم شود بعد از اضافه کردن سیر رنده شده آن ها را هم می زنیم و از مخلوط آماده شده مقدار کمی روی نان ها می مالیم. حالا برای تست کردن نان ها می توانیم آن ها را داخل فر بگذاریم یا اینکه از تستر استفاده کنیم و روش ساده تر این است که داخل ماهیتابه این کار را انجام دهیم.

دستور تهیه ساندویچ کروک موسیو

پس ماهیتابه را روی حرارت می گذاریم و نان ها را از طرفی که کره مالیده ایم داخل ماهیتابه می چینیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم چند دقیقه بمانند تا کره کمی به رنگ طلایی قهوه ای در بیاید.

مرحله سوم: سر هم کردن ساندویچ ها
بعد نان های تست شده را دوباره روی میز کار می چینیم به طوری که قسمت کره مال شده و تست شده آن ها روی میز کار باشد و تقریبا روی هر کدام یک قاشق غذا خوری سس بشامل می ریزیم.
و سطح نان ها را با سس بشامل می پوشانیم. حالا روی هر کدام یک عدد ژامبون بوقلمون می گذاریم.
نکته: شما می توانید از کالباس معمولی یا کالباس مرغ هم استفاده کنید اگر کلا نمی خواهید از کالباس استفاده کنید می توانید سینه مرغ را درسته آب پز کنید و بعد به صورت ورقه های نازک ببرید و استفاده کنید.
حالا روی ژامبون ها باید پنیر بگذاریم از هر نوع پنیری که دوست داشته باشید می توانید استفاده کنید برای مثال انواع پنیر تست گودا یا چدار هم می توانید استفاده کنید. ما در اینجا از پنیر باتر کیز استفاده می کنیم که آن را به صورت ورقه ای یا تکه تکه خرد می کنیم و روی ژامبون ها یا تکه های مرغ قرار می دهیم حتی از پنیر پیتزا هم می توانید استفاده کنید.

دستور تهیه ساندویچ کروک موسیو

حالا نانی که روی ساندویچ ها می خواهیم بگذاریم را کمی سس خردل می مالیم.
حالا روی هر کدام از ساندویچ ها کمی سس بشامل می ریزیم و  روی سطح نان پخش می کنیم و بعد کمی پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا رنده شده می ریزیم و کمی با دست فشار می دهیم تا وقتی داخل فر در معرض حرارت قرار می گیرد نریزد.

دستور تهیه ساندویچ کروک موسیو

مرحله آخر: قرار دادن ساندویچ ها در فر و سرو آن ها
در مرحله آخر فقط باید پنیرها در اثر حرارت فر آب شوند اگر فر ندارید می توانید یک ماهیتابه در دار را روی حرارت ملایم بگذارید و ساندویچ ها را داخل آن بچینید و بعد در ماهیتابه را بگذارید تا پنیرها آب شوند.
حالا اگر در فر می گذارید حتما حرارت از بالا باشد یعنی فقط شعله یا المنت بالا را روشن کنید با حرارت زیاد و زمان خیلی خیلی کم. یعنی وقتی دیدید که پنیرها آب شدند و روی آن خال های قهوه ای ظاهر شده دیگر باید از فر خارج شوند.
حالا ساندویچ ها را که داخل سینی چیده ایم در فر و با حرارت بالا یعنی دویست و بیست درجه می گذاریم که فقط پنیرها آب شوند چند دقیقه این فرایند زمان می برد.
بعد از چند دقیقه ساندویچ آماده اند و پنیر هم برشته شده می توانید آن ها را سرو کنید.
یکی از ساندویچ های خوشمزه و معروف فرانسوی ها است پیشنهاد می کنیم حتما درست کنید مطمئنا می پسندید. امیدواریم از دستور امروز خوشتان آمده باشد و درست کنید و نوش جان بفرمایید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.