تفاوت اقامت دائم آلمان و کارت آبی اتحادیه اروپا

دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا به شرط تسلط به زبان آلمانی تا سطح B1 و سابقه 33 ماه کار در آلمان میتوانند برای اخذ اقامت دائم آلمان اقدام کنند.
شنبه، 29 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سارا کاکازاده
موارد بیشتر برای شما
تفاوت اقامت دائم آلمان و کارت آبی اتحادیه اروپا
آلمان یکی از قدرتمند ترین اقتصادهای اروپا و جهان همواره مقصدی جذاب برای مهاجرت‌های تحصیلی و کاری بوده. در آلمان به طور تقریبی جمعیتی بالغ بر 12 میلیون و 500 هزار نفر مهاجر وجود دارد و از این لحاظ پس از آمریکا در رتبه دوم لیست مهاجرپذیرترین کشورها قرار می‌گیرد.

اما این تعداد مهاجر همگی دارای اقامت دائم آلمان نبوده و با عناوین مختلفی از جمله تحصیلی، کاری، پناهندگی و یا عناوین دیگر در آلمان زندگی می‌کنند و مسلما از مزایای زندگی در آلمان به عنوان مقیم دائم و یا شهروند آلمانی بهره‌مند نیستند.

روش‌های اخذ اقامت آلمان

هر ساله عده زیادی از جمعیت مهاجر داخل و خارج آلمان، تقاضای اخذ اقامت دائم از کشور آلمان را دارند و از طریق روش‌های گوناگون به دنبال دستیابی به این مهم هستند. اخذ اقامت پس از تحصیل در آلمان، یکی از محبوب‌ترین روش‌ها بین دانشجویان است. در این روش، دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل خود و گذراندن دوره 2ساله کار در آلمان به شکل خودبه‌خودی اقامت دائم کشور آلمان را اخذ می‌کنند. وکلا و متخصصین مجرب ما در اپلای استار ، موسسه تخصصی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارج کشور، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما بوده و شما را در تمامی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان، اخذ ویزا و اقامت از کشور آلمان همراهی خواهند کرد.

به طور کلی اگر بخواهیم لیستی از روش‌ها و شرایط اخذ اقامت دائم آلمان را ارائه دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

اخذ اقامت دائم از روش تحصیلی

یکی از مزایای تحصیل در آلمان شرایط ساده اخذ اقامت بعد از فارغ‌التحصیلی می‌باشد. دانشجویانی که دوره تحصیل خود را در یکی از دانشگاه‌های آلمان به اتمام رسانده‌اند و دو سال سابقه کار تمام وقت دارند و به زبان آلمانی تا سطح B1 مسلط هستند، میتوانند برای اخذ اقامت دائم آلمان اقدام کنند.

 
اخذ اقامت دائم آلمان، شرایط و مدارک لازم
 

اخذ اقامت دائم برای دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا

دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا به شرط تسلط به زبان آلمانی تا سطح B1 و سابقه 33 ماه کار در آلمان میتوانند برای اخذ اقامت دائم آلمان اقدام کنند. همچنین لازم به ذکر است در صورتیکه این افراد مدرک زبان با سطح بالاتری داشته باشند، به سابقه کاری کمتری برای اخذ اقامت دائم آلمان نیاز خواهند داشت.

اخذ اقامت دائم با داشتن سابقه کار آلمانی

شما میتوانید با داشتن سابقه کار آلمانی به مدت 3 تا 4 سال و البته تسلط به زبان آلمانی، برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. البته لازم به ذکر است مدت زمان سابقه کار مورد نیاز بسته به عنوان شغلی متفاوت خواهد بود، متخصصین مشاغل مورد نیاز کشور آلمان ، با داشتن سابقه کار کمتر مجاز به اخذ اقامت دائم خواهند بود. همچنین میتوان با خود ‌اشتغالی و ارائه مدارک مورد نیاز که به آن اشاره خواهد شد برای اخذ اقامت دائم اقدام کرد.

اخذ اقامت دائم به روش ازدواج

در صورت ازدواج با یک شهروند آلمانی یا کسی که اقامت دائم کشور آلمان را دارد میتوان برای اخذ اقامت دائم اقدام کرد. نکته مهم این است که در واقع پس از ازدواج، با استفاده از قانون ویزای خانوادگی و ویزای همراه و اخذ اقامت به این روش‌ها، اقامت دائم آلمان را اخذ خواهید کرد.

همانطور که مشاهد می‌کنید سریع‌ترین و دردسترس‌ترین روش برای اخذ اقامت دائم کشور آلمان، روش تحصیل در این کشور می‌باشد. در واقع با اقدام ازین روش، هم از تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کشور آلمان بهره‌مند شده و تجارب بسیار ارزنده‌ای کسب خواهید کرد، هم برای اخذ اقامت دائم و به تبع آن اخذ شهروندی یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا شرایطی بسیار مطلوبی خواهید داشت.

تفاوت اقامت دائم آلمان و کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اروپا در واقع نوعی اقامت موقت اما با مدت اعتبار بیشتر است که شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که میخواهند در کشورهای اروپایی کار کنند، میتوانند برای اخذ آن اقدام نمایند. متخصصین در مشاغلی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط با آن رشته را دارند به خصوص رشته های مرتبط با IT  و یا STEM (Science, technology, engineering, ,mathematic) شانس بیشتری برای اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا خواهند داشت. همانطور که گفته شد لازمه اخذ اقامت دائم برای دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا، داشتن سابقه کار 33 ماهه و سطح زبان B1 (21 ماه سابقه کار درصورت داشتن سطح زبان بهتر) میباشد این سابقه کار باید در حوزه مرتبط با رشته تحصیلی آنها بوده و درآمدی53600 یورویی در سال را برای آنها به همراه داشته باشد. همچنین همسر دارنده کارت آبی اتحادیه اروپا میتواند بدون داشتن مدرک زبان آلمانی برای کار به این کشور بیاید.

مواردی که در آن اقامت دائم و کارت آبی با هم متفاوتند:

تاریخ انقضا
کارت آبی اروپا هر 4 سال منقضی میشود و اخذ مجدد آن نیازمند طی مراحل متعددی است اما، اگر‌چه پس از 6 ماه خروج از آلمان اقامت دائم باطل میشود، اما عبارت "دائم" نشان دهنده این امر است که شما میتوانید مجددا با طی مراحلی کوتاه مجوز خود را به دست آورید.
 
کار
شما با داشتن اقامت دائم، در صورت از دست دادن شغل خود میتوانید درخواست حقوق بیکاری کنید اما دارندگان کارت آبی تنها 3 ماه وقت دارند تا شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود را پیدا کنند.
 
حق مسافرت بدون محدودیت
دارندگان کارت آبی 12 ماه پس از خروج از اتحادیه اروپا مجوزشان باطل میشود و باید مجددا اقدام به اخذ آن بکنند که همانطور که گفته شد این امر شرایط خاص خود را دارد. مجوز اقامت دائم میتوانند آزادانه به هر کشوری بروند که البته پس از 6 ماه این مجوز باطل میشود و همانطور که گفته شد باید برای تمدید آن اقدام کنند.

 
داشتن اقامت دائم آلمان مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.
 
اخذ اقامت دائم آلمان، شرایط و مدارک لازم
 

مزایای اخذ اقامت آلمان

اخذ اقامت آلمان مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. اگر قصد مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت این کشور را دارید بهتر است قبل از هر اقدامی به بررسی این مزایا بپردازید:


اجازه کار

اجازه سفر در تمام 31 کشور اتحادیه اروپا و 4 کشور ایسلند، نروژ، سوئیس و لیختناشتاین (هرچند برای سفر به خارج از اروپا نیاز به اخذ مدارک لازم خواهید داشت زیرا هنوز شهروند آلمان نشده‌اید.)

اجازه گذراندن دوره‌های فنی دولتی جهت کسب موقعیت شغلی

بیمه های اجتماعی و درمانی شامل درمان رایگان و حقوق بیکاری (البته در صورت پرداخت حق بیمه توسط شخص یا کارفرمای او)

دریافت حق عائله‌مندی و حقوق بیکاری در صورت از دست دادن شغل

توانایی دریافت وام

کمک هزینه تحصیلی( از 689 یورو تا 825 یورو کمک هزینه تحصیلی دریافت خواهید کرد البته نصف این مبلغ را پس از اتمام تحصیل باید برگردانید.)
مرخصی زایمان با حقوق ( مبلغی برابر 67 درصد حقوق 12 ماه گذشته)

کمک هزینه خانواده‌‌های تک والد (single parents) بسته به تعداد فرزندان

سن فرزندمبلغ

تا 5 سال165یورو

6 تا 11 سال220یورو

12 تا 17 سال293یورو

ویزا خانوادگی که شاید مهم‌ترین مزیت اقامت آلمان است. پس از اخذ اقامت دائم آلمان میتوانید خانواده خود را )همسر، پدرو مادرقانونی و فرزند کوچکتر از 16 سال) نزد خود بیاورید.

کودکانی که در آلمان بدنیا بیاورید شهروند آلمان خواهند بود و از تمام حقوق و مزایای شهروندان آلمانی برخوردار خواهند گشت.
اجازه درخواست شهروندی آلمان؛ پس از 5 سال میتوانید دومین پاسپورت قدرتمند دنیا را داشته باشید و این یکی از جذاب‌ترین مزایای اقامت دائم در آلمان خواهد بود.

شرایط و مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم آلمان

شهروندان کشورهای غیر از کشورهای اتحادیه اروپا و چهار کشور نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختناشتاین برای اخذ مجوز اقامت دائم آلمان باید شرایط زیر را داشته باشند.

حداقل 2 تا 3 سال در آلمان زندگی کرده باشند

در 2 تا 3 سال زندگی در آلمان از کمک های مالی دولتی استقاده نکرده باشند.

برای حداقل 24 ماه به طور داوطلبانه یا به شکل کسر از حقوق، حق بیمه مستمری خود را پرداخت کرده باشند.

اجازه کار در آلمان داشته باشند

با زبان آلمانی حداقل تا سطح B1 آشنایی داشته باشند و همچنین با قوانین ساده و ابتدایی شهروندی آلمان آشنا باشند.

جا و مکان کافی برای زندگی خود و خانواده خود را داشته باشند.
 
درصورتی که شرایط اخذ اقامت در آلمان را داشته باشید میتوانید با ارسال مدارک خود به اداره اتباع خارجی شهر محل اقامتتان فرآیند کسب مجوز اقامت دائم را شروع کنید.

مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

فرم تکمیل شده
پاسپورت معتبر
عکس بایومتریک (حداکثر 6 ماه از تاریخ عکس برداری گذشته باشد)
مدارک اقامت موقت
مدارک بیمه سلامت
اجاره نامه محل زندگی
مدرک زبان آلمانی
مدرک پرداخت حق بیمه مستمری
مدارک مربوط به استخدام
مدارک مربوط به پرداخت مالیات در آلمان

در صورت خوداشتغالی:

نامه اظهار خوداشتغالی
نامه تسویه حساب مالیاتی ( دریافت شده از اداره مالیات)
مدارک ثبت کار و اجاره نامه یا سند محل کار
اظهارنامه مالیاتی

 
اخذ اقامت دائم آلمان، شرایط و مدارک لازم
 

هزینه اخذ اقامت دائم کشور آلمان

هزینه فرآیند اخذ مجوز اقامت دائم بسته به شغلی که دارید متفاوت خواهد بود، اما به طور معمول هزینه پروسه اخذ این مجوز برای کارمندان مشاغل عادی 113 یورو می‌باشد. از افرادی که نامه خوداشتغالی را به اداره اتباع خارجی تحویل می‌دهند مبلغ 124 یورو به عنوان هزینه دریافت خواهد شد و البته از کارمندان حرفه‌ای مشاغل مبلغ 147 یورو دریافت می‌شود.

بعضی از باید و نباید‌ها

اگر واقعا قصد اخذ اقامت دائم آلمان را دارید باید مواردی را در نظر داشته باشید:
همانطور که میدانید آلمانی‌‌ها بسیار منظم و مقرراتی هستند و برای آنها وقت شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان یک دانشجو یا کارمند سعی کنید همیشه مودب، منظم و وقت شناس باشید و هیچ قانونی را زیر پا نگذارید. قوانین برای آلمانی‌ها مقدس‌اند. اگر قانونی را زیرپا بگذارید؛ خواه قوانین دانشگاه یا محل کار باشند، خواه قوانین راهنمایی یا رانندگی و یا قوانین اجتماعی منتظر ملامت شدن از جانب اولین آلمانی که میبینید باشید و البته باید بدانید قانون شکنی عواقب بدی را در زمینه اخد اقامت در‌ بر‌خواهد داشت.

همیشه در تلاش برای بهبود اوضاع درسی و یا کاری خود باشید. این مسئله برای آلمانی‌ها واقعا ارزشمند است و مطمئنا تاثیر مثبتی در اخذ اقامت شما خواهد گذاشت.
 

مدارک لازم را از پیش آماده داشته باشید و آماده پاسخی صادقانه به این سوال باشید: چرا میخواهید مقیم آلمان شوید


بهتر است بدانید داشتن مجوز اقامت دائم به معنی برخورداری از حقوق شهروندی آلمان نیست. برای مثال حق رای و یا پاسپورت آلمانی نخواهید داشت. برای اخذ شهروندی و پاسپورت آلمانی میتوانید بعد از 5 تا 8 سال که از اقامتتان در آلمان گذاشت اقدام کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.