5 بیماری خطرناک باغ‌های بادام و راهکارهای مقابله با بیماری

خرید نهال بادام از نهالستان معتبر میتواند باعث کاهش خطرات و ریسک‌های بیماری شود. نهالستان‌های معتبر معمولا برای نهال‌ها ضمانتامه و برگ سلامت صادر میکنند.
يکشنبه، 30 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سارا کاکازاده
موارد بیشتر برای شما
5 بیماری خطرناک باغ‌های بادام و راهکارهای مقابله با بیماری

مقدمه

درخت بادام، یکی از بهترین درختان برای کاشت در بیشتر باغ‌ها و زمین‌ها محسوب میشود. شما میتوانید این درخت پرقدرت را در باغ خود کاشته و با کمی رسیدگی و نگهداری بهترین باردهی را از آنها برداشت نمایید.

اما ابتلا به بیماری در درختان، یک امر شایع و محتمل است که ممکن است برای هر باغی پیش بیاید. بیماری‌ها میتوانند از طریق خاک؛ هوا، آب و... به درخت منتقل شوند. اگر یکی از درختان بیمار شود، بیماری به سرعت به سایر بخش‌های باغ منتقل شده و سلامتی درختان، محصول دهی آنها و کیفیت محصولات را مورد هدف قرار میدهد.

اگر قصد راه اندازی باغ بادام را دارید باید بیماری‌های خطرناکی که حیات باغ شما را تهدید میکنند را به خوبی شناخته و روش مبارزه با هریک را به خوبی بدانید. در این بخش قصد داریم تا 5 مورد از مهم ترین و خطرناک ترین بیماری‌های درخت بادام را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 
5 بیماری خطرناک باغ‌های بادام و راهکارهای مقابله با بیماری
 

5 بیماری خطرناک باغ‌های بادام و راهکارهای مقابله با بیماری

بیماری‌های خطرناک قادرند باعث از بین رفتن میوه؛ شاخه؛ ریشه و حتی مرگ درخت بادام بشوند. البته نگران نباشید. خوشبختانه روش‌هایی برای مقابله با بیشتر بیماری‌ها، ابداع شده است تا بتوان از بروز آنها پیشگیری و حتی به درمان بیماری‌ها پرداخت.

یکی از مهم ترین راه‌های انتقال بیماری به درختان بادام، "خاک" است. حتما قبل از کاشت، زمین و خاک را به خوبی بررسی کنید. زمین‌هایی که قبلا در آن‌ها گوجه فرنگی؛ سیب زمینی، فلفل و یا بادمجان کاشته شده باشد، برای کاشت نهال بادام مناسب نیستند. و اما مهم ترین بیماری‌های درخت بادام چیست؟

بیماری برگ سوختگی درختان بادام

لکه آجری در درختان بادام

گال باکتریایی درخت بادام

پژمردگی ورتیسیلیومی درختان بادام

بیماری شانکر باکتریایی درخت بادام

در ادامه به شرح هریک از این بیماری ها خواهیم پرداخت.

بیماری برگ سوختگی درختان بادام

 
5 بیماری خطرناک باغ‌های بادام و راهکارهای مقابله با بیماری


این بیماری اغلب در اوایل تیر تا اواسط مرداد روی درختان بادام ظاهر میشود.

علائم ظاهری

از مهم ترین علائم ظاهری آن روی برگ‌های بادام، با سبز خاکستری شدن نوک و حاشیه برگ‌ها آغاز میشود. حاشیه ی سوختگی روی برگ‌ها میتواند با‌ هاله و یا بدون مرز باشد. در سال اول برگ سوختگی روی یک شاخه وجود دارد. سال دوم برخی از شاخه‌های دیگر درخت نیز دچار بیماری خواهند شد. در سال سوم تمامی برگ‌های درخت بادام دچار تغییر رنگ میشوند. رفته رفته بیماری درخت افزایش میابد و برگ سوختگی در آن بیشتر گسترش میابد. به گونه ای که در صورت شدت بیماری تمام درخت را درگیر میکند.

درمان

برای درمان این بیماری از حشره کش‌های جذبی مخصوص استفاده میکنیم.  

لکه آجری در درختان بادام

 
5 بیماری خطرناک باغ‌های بادام و راهکارهای مقابله با بیماری


عامل اصلی این بیماری قارچ‌ها هستند. این بیماری بسیار خطرناک و شایع در باغ‌های بادام است.

علائم ظاهری

اگر درخت بادام در خارج از فصل رشد؛ برگ و گلهای تازه تولید کند. یعنی به این بیماری مبتلا شده است. روی برگ‌های درخت لکه‌های زردی دیده میشود و گویی درخت به خزان زودرس دچار شده است. از علائم ابتدایی و اولیه آن به رنگ پریدگی و زرد شدن پهنگ برگ‌ها میتوان اشاره نمود. با گسترش بیماری رنگ برگ‌ها تیره تر میشود.

خسارات

این بیماری رشد درخت و محصول دهی را با اختلال مواجه میکند. باعث عدم جذب مواد غذایی توسط ریشه در فصل تابستان شده و درخت را ضعیف میکند.

درمان

ابتدا برگ‌های ریخته شده در زیر درختان و سراسر باغ را به طور کامل جمع آوری و از باغ خارج کنید. هرگز نباید دام در باغ مبتلا به بیماری لکه آجری چرا کند. با چرای دام بیماری به سایر قسمت‌های باغ منتشر شده و همچنین خطراتی برای حیوانات به همراه خواهد داشت. استفاده از روش شیمیایی نیز برای درمان این بیماری میتواند موثر باشد. میتوان 2 تا 4 هفته بعد از ریزش گلبرگ‌ها روی درختان را با سم مخصوص محلول پاشی کنید.

گال باکتریایی درخت بادام

عامل اصلی این بیماری؛ باکتریها هستند. بیشتر خسارات بیماری متوجه ریشه‌ها خواهد بود. محیط‌های مرطوب با دمای 25 تا 27 درجه سلسیوس برای رشد این باکتری بسیار مناسب اند. حتما توجه داشته باشید که درختان آسیب نبینند و زخمی نشوند. سرما و یخبندان نیز میتوانند باعث بروز زخم‌هایی روی درخت شوند. چرا که وجود زخم و شکستگی روی درخت، یک بستر مناسب برای رشد این دسته از باکتری‌ها خواهد بود.

علائم ظاهری

مهم ترین روش تشخیص این بیماری ایجاد توده‌های متورم و سفید و نرم روی ریشه درخت و همچنین طوقه ی آن است. ابتدا اندازه ی توده‌های متورم کوچک است. اما هرچه بیماری در درخت بادام گسترش یابد؛ این توده‌ها بزرگ تر و به رنگ تیره تر و قهوه ای در میایند.

خسارات

مهم ترین خسارت این بیماری متوجه محصول و رشد درخت بادام است.

درمان

این بیماری درمان خاصی ندارد و بیشتر باید مراقب باشیم تا درخت بادام به گال باکتریایی مبتلا نشود. محیط رشد مناسب و عدم زخمی شدن طوقه و شاخه‌های درخت تا حد زیادی میتواند از بروز این بیماری جلوگیری نماید. آبیاری به روش غرقابی باعث گسترش این بیماری در سرتاسر باغ خواهد شد. یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از این بیماری قرار دهی ریشه نهال بادام در محلول بردوفیمس 10 در هزار قبل از کاشت آن است.

پژمردگی ورتیسیلیومی درختان بادام

عامل اصلی این بیماری قارچ‌ها هستند. و ممکن است در هر منطقه و در هر سنی درختان بادام را مبتلا کنند.

علائم ظاهری

از مهم ترین علائم ابتلا به این بیماری خشک شدن شاخه و زرد شدن برگ‌های درخت بادام است. برگ‌های زرد شده کم کم میریزند و زوال تدریجی درخت اتفاق میوفتد. با گسترش بیماری در درخت بادام برگ‌های آن کوچک و فنجانی شده و روی یک شاخه و یا در یک سمت از درخت؛ برگ‌هایی با حاشیه سوخته دیده میشوند. روی شاخه‌ها و تنه درخت، شانکرهای عمودی و کشیده ای دیده میشود که از درون آن ترشحات قهوه ای رنگ خارج میشود. شاخه‌های پایینی بزرگ شده و میوه‌ها قبل از رسیدن خشک میشوند.

خسارات

با خشک شدن میوه‌ها محصولات درخت، دیگر قابل استفاده نبوده و رفته رفته محصول دهی درختان نیز متوقف میشود.

درمان

برای درمان این بیماری خطرناک باید محل ریشه را با استفاده از محلول مخصوص در ماه خرداد ضدعفونی کنید.

بیماری شانکر باکتریایی درخت بادام

عامل اصلی این بیماری، باکتری‌ها هستند. این بیماری علاوه بر درختان بادام؛ بیشتر ارقام درخت از قبیل هلو، گیلاس، آلو، گلابی، زردآلو؛ گوجه و سیب را بیمار میکند. بهترین مناطق برای رشد این باکتری، مناطق سردسیر است. برخی از منابع آن را بلاست شکوفه، خشکیدگی باکتریایی و یا بلاست جوانه مینامند.

علائم ظاهری

این بیماری با خشکی و قهوه ای شدن بافت‌های درخت از جمله برگ و شاخه و میوه ظاهر میشود. برگ‌ها لکه‌های نکروزه و غربالی میزنند. و میوه‌ها مایع و لزج میشوند.

خسارات

مهم ترین خسارت این بیماری، کاهش محصولات است. از طرفی بیشتر میوه‌های باقی مانده قابل استفاده نیستند. در صورت شدت بیماری محصول دهی درخت متوقف شده و روی جوانه‌ها صمغ ترشح میشود.

درمان

برای درمان این بیماری باید شاخه‌هایی که بیمار هستند و یا شکسته و زخمی شده اند را از درخت جدا کرده و بسوزانید. روش شیمیایی استفاده از روش محلول پاشی با سم مخصوص روی درخت در 3 نوبت میتواند موثر باشد. نوبت اول در فصل پاییز و در زمان ریزش برگ‌ها و نوبت دوم زمانی است که جوانه‌های گل متورم میشوند. نوبت سوم نیز پس از ریزش گلبرگ و تشکیل چغاله، درختان را سمپاشی کنید.

نتیجه گیری

امروزه بیشتر بیماری‌های درختان بادام شناسایی شده و برای آن‌ها روش درمان معرفی شده است. روش درمان میتوان به صورت پیشگیری از ابتلا و یا بریدن شاخه و اندام‌های آلوده درخت باشد و یا به صورت محلول پاشی با سم مخصوص انجام گیرد. توجه داشته باشید که هرگز در مصرف سم زیاده روی نکنید.

سم‌ها برای درخت بسیار خطرناک بوده و مصرف بیشتر از حد آن میتواند باعث خشکی درخت و یا آلوده شدن میوه ی آن بشود. حداقل دو هفته الی یک ماه پس از سمپاشی از میوه ی درخت استفاده نکنید. در برخی از اوقات با یکبار سمپاشی ممکن است بیماری به طور کلی از بین نرود. از این رو در فواصل اعلام شده و به صورت مرتب سمپاشی را ادامه دهید

خرید نهال بادام از نهالستان معتبر میتواند باعث کاهش خطرات و ریسک‌های بیماری شود. نهالستان‌های معتبر معمولا برای نهال‌ها ضمانتامه و برگ سلامت صادر میکنند. 

نهالستان پالیزنهال با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه در حوزه فروش انواع ارقام بادام، دارای شناسنامه‌ی معتبر و شماره ثبت اختراع به عنوان بزرگترین نهالستان بادام در شمال غربی کشور شناخته میشود.

جهت افزایش رفاه حال مشتریان این نهالستان امکان ثبت سفارش به صورت تلفنی و یا آنلاین و یا حضوری را برای باغداران عزیز فراهم نموده است. ارائه‌ی مشاوره رایگان در حوزه خرید نهال بادام و همچنین پاسخگویی به سوالات باغداران درباره‌ی نحوه‌ی کاشت بادام توسط متخصصین باغداری در پالیزنهال وجود دارد. گواهی سلامت نهال و ضمانتامه‌ی معتبر به همراه نهال‌ها ارسال میشود تا باغداران را از خرید بهترین نهال بادام آسوده خاطر نماید.
 
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما به آدرس paliznahal.ir مراجعه نمایید.
شماره تماس : مهندس سعید قاسمی 09141832393 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.