دستور پخت مرغ بریان

یکی از راه‌های جذاب و ساده پخت مرغ بریان کردن مرغ کامل در فر است که روشی سلامت برای پخت به‌حساب می‌آید. در ادامه همراه ما باشید تا با این روش جالب آشنا شوید.
دوشنبه، 31 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مرغ بریان

مرغ بریان


مواد لازم برای تهیه مرغ بریان
مواد غذایی مقدار
مرغ کامل یک عدد (یک تا یک و نیم کیلو)
کره صد گرم
زعفران دم کرده سه تا چهار قاشق غذا خوری
سیر شش تا هشت حبه
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
فلفل قرمز به مقدار لازم
رزماری به مقدار لازم
سیب زمینی آب پز شده دوازده عدد
هویج کوچک 4 تا پنج عدد
لیمو ترش یک تا دو عدد
پیاز کوچک سه تا چهار عدد
روغن زیتون به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ بریان

در این مطلب قصد داریم دستور تهیه یک مرغ بریان حرفه ای و خوشمزه را آموزش دهیم.  
مانند همه غذاهایی که با مرغ درست می شوند از قبل مرغ را با پیاز خلالی، آبلیمو،  لیموی حلقه شده و نمک وفلفل سیاه  طعم دار می کنیم تا هم بوی ضحم آن گرفته شود و هم خوشمزه تر شود. برای مزه دار کردن مرغ چهار تا پنج ساعت قبل و اگر هم وقت داشته باشید یک روز قبل زمان خوبی است.
نکته: مقداری از موادی که با آن ها مرغ را مزه دار می کنیم داخل شکم مرغ می ریزیم تا کاملا طعم دار شود
برای مرغ بریان مرغی که یک تا یک و نیم کیلو وزن داشته باشد کافی است. در اینجا یک قالب کره نرم شده و سبزیجات شامل سیب زمینی، پیاز، هویج، لیمو ترش و سیر داریم که سعی کردیم همه را در اندازه های کوچک تهیه کنیم. قبل از شروع به کار سیب زمینی ها (حدود دوازده عدد سیب زمینی کوچک) را با پوست و با با مقداری نمک آب پز می کنیم.

مرحله اول: ترکیب کره و سیر و زعفران برای رومال مرغ بریان
برای شروع صد گرم کره را نرم شده را داخل یک کاسه متوسط می اندازیم و سه تا چهار حبه سیر را روی آن رنده می کنیم و بعد کمی نمک، فلفل سیاه و مقداری فلفل قرمز اضافه می کنیم  و در آخر سه تا چهار قاشق غذا خوری زعفران دم کرده می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم تا کره کاملا یکنواخت شود و مزه و رنگ زعفران را به خودش بگیرد. تمام این مراحل را انجام می دهیم چون از این کره برای پخت استفاده می کنیم و روی مرغ می مالیم و در حین پخت طی دو مرحله و قبل از اینکه مرغ بپزد روی آن می مالیم تا مرغ طعم دار شود و طلایی و خوشرنگ و ترد کند. بعد از مخلوط کردن مواد کاسه را داخل فر یا روی شعله گاز با حرارت خیلی ملایم حدود دو تا سه دقیقه می گذاریم تا کره آب شود به طوریکه به راحتی بتوانیم آن را با قلمو و یا براش روی مرغ بمالیم.

دستور پخت مرغ بریان

مرحله دوم: تمیز کردن مرغ مزه دار شده و براش کردن ترکیب کره و سیر روی مرغ
حالا مرغ مزه دار شده را بعد از تمیز کردن شکم و روی آن از موادی که برای طعم دار کردن آن استفاده کردیم، روی میز کار قرار می دهیم. بعد کره آب شده ( کره در حدی که نرم و روان شود کافی است اجازه ندهید خیلی ذوب شود) را به کمک قلمو روی مرغ می مالیم با دست هم می توانید اینکار را انجام دهید. ترکیب کره و سیر و فلفل بسیار عالی است و عطر بسیار خوبی دارد حالا بعد از اینکه مرغ را داخل فر گذاشتید متوجه این نکته خواهید شد.
بعد از اینکه کل سطح مرغ را با مواد آغشته کردیم برای اینکه  خوشمزه تر و نرم تر شود زیر پوست مرغ به خصوص قسمت سینه  (چون قسمت ران خود به خود نرم است) برای اینکه نرم تر شود و جذب چربی بالایی داشته باشد خیلی آرام با انگشت اشاره پوست مرغ را بلند می کنیم ( از سمت گردن و پایین سینه پوست را بلند می کنیم) و از ترکیب کره زیر پوست می مالیم  و آن را چرب می کنیم. این یکی از رازهایی است که مرغ بریان را بسیار خوشمزه و رستورانی می کند. چون این چربی زیر پوست جذب سینه مرغ می شود و آن را خیلی نرم می کند. توجه داشته باشید که نصف مواد را نگه می داریم تا از آن در حین پخت و بعد از پخت استفاده کنیم و روی مرغ بمالیم. حالا داخل شکم مرغ یک عدد پیاز را چند تکه می کنیم و دو تا سه حبه سیر را له می کنیم و داخل آن می ریزیم اینکار باعث می شود که وقتی مرغ داخل فر قرار می گیرد و گرم می شود عطر و بوی پیاز و سیر بلندمی شود و جذب مرغ می شود و آن را خوشمزه تر می کند والا قرار نیست این سیر و پیاز خورده شود و برای اینکه طعم مرغ حرفه ای تر شود می توانید مقداری هم رزماری اضافه کنید.

دستور پخت مرغ بریان

دستور پخت مرغ بریان

دستور پخت مرغ بریان

مرحله سوم: برش زدن پیاز و لیمو و چیدن سینی قبل از قرار دادن داخل فر
حالا چند عدد لیمو و پیاز را به صورت حلقه حلقه برش می زنیم (حلقه ها خیلی نازک نباشند) و کف سینی که مرغ را در آن می گذاریم می چینیم تا آن طرف مرغ که داخل سینی است نچسبد و نسوزد. فقط قبل از چیدن برش های پیاز و لیمو داخل سینی کمی روغن زیتون می ریزیم.
نکته: برش های لیمو وقتی داغ می شوند عطر خوبی بلند می شود و این عطر و بو جذب مرغ می شود

حالا حلقه های پیاز و لیمو را در یک طرف سینی می چینیم و مرغ را روی آن ها قرار می دهیم و لازم نیست که پاهای مرغ را با سیم یا مفتول ببندیم فقط در قسمت انتهای پوست اطراف سینه را با چاقو می شکافیم و به صورت ضربدری پاهای مرغ را داخل آن شکاف می گذاریم و برای اینکه بال ها باز نباشند آن ها با به سمت پشت تا می کنیم با خلال هم می توانید بال ها را به بدنه مرغ وصل کنید. (حتما لبه های سینی را تمیز کنید تا وقتی داخل فر قرار می گیرد نسوزد)
حالا در قسمت خالی سینی کمی روغن زیتون خیلی بکر که حتما بودار باشد می ریزیم بعد سیب زمینی های آب پز شده را داخل سینی می ریزیم و هویج ها را هم اضافه می کنیم و دوباره روی آن ها کمی روغن زیتون می ریزیم تا خوشمزه تر شوند و کمی نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و اگر هم دوست داشته باشید می توانید کمی رزماری هم روی مواد بریزید که عطر و بوی ایتالیایی به غذایمان بدهد چون ترکیب سیر و روغن زیتون و رزماری یکی از خصوصیات آشپزی به سبک ایتالیا است و غذا را بسیار خوشمزه می کنند.
نکته: نیازی نیست هویج ها را از قبل بپزیم فقط باید اندازه آن ها کوچک باشد تا در دمای فر بپزند

در آخر هم چند حبه سیر لابه لای مواد می گذاریم و حالا سینی ما آماده است که داخل فر برود. قبل از اینکه داخل فر بگذاریم در مورد وسیله ای که می خواهیم مرغ را داخل آن بپزیم توضیحاتی بیان می کنیم ما در اینجا به جای فر از آون توستر استفاده می کنیم  از آنجایی که الان اکثر خانه ها به صورت آپارتمان هستند و جای محدودی دارند و فضای آشپزخانه  ها کوچک است و فر های فرنیش جای زیادی را اشغال می کنند این وسیله پیشنها خوبی است چون داخل کمد و کابینت ( به دلیل سایز کوچکی که دارد ) جا می شود و فضای کمی را اشغال می کند وشما بعد از هربار استفاده می توانید آن را داخل کابینت بگذارید و از همه مهمتر قیمت مناسبی هم دارد و ذکر این مورد هم مهم است که شما هیچ محدودیتی در درست کردن غذا ندارید و هر نوع غذا و شیرینی که بخواهید می توانید در آن بپزید مانند انواع گوشت مرغ و ماهی و نان و پیتزا و کیک و مرغ شک پر و ته چین و کباب ها ... .

دستور پخت مرغ بریان

مرحله چهارم: پخت مرغ داخل فر
حالا سینی آماده شده را طبقه وسط با دمای صدو هشتاد تا دویست درجه سانتی گراد می گذاریم و حدودا بعد از چهل و پنج تا پنجاه دقیقه  بعد از قرار دادن داخل فر وقتی روی مرغ طلایی شد بیرون می آوریم و از ترکیب کره روی آن می مالیم و دوباره داخل فر می گذاریم برای پخت مرغ تقریبا دو تا چهل و پنج یا پنجاه دقیقه کافی است ولی باز هم بستگی به سایز مرغ دارد شاید زمان اعلام شده کم و زیاد شود.
بعد از گذشت چهل و پنج یا پنجاه دقیقه سینی را بیرون می آوریم و ترکیب کره و سیر را روی مرغ می مالیم تا خوشمزه تر و براق تر و خوشرنگ تر شود. مقدار کمی از ترکیب کره و سیر را نگه می داریم و در مرحله آخر زمانی که مرغ پخت، قبل از سرو روی آن می مالیم. دوباره سینی را داخل فر می گذاریم و تا زمان اعلام شده صبر می کنیم تا مرغ کاملا بپزد.
نکته: برای اینکه متوجه شوید کاملا مرغ پخته می توانید یک تکه کوچک از آن ببرید یا چنگال و یا خلال داخل آن فرو کنید اگر نرم بود مرغمان پخته است

دستور پخت مرغ بریان

مرحله آخر: سرو مرغ بریان
حالا مرغ آماده شده را به یک ظرف دیگر انتقال می دهیم و سیب زمینی و هویج کبابی را دور آن می چینیم و چند عدد فیله مرغ هم کنار آن می گذاریم و قبل از سرو همانطور که اشاره شد باقیمانده ترکیب کره و سیر را روی آن می مالیم تا براق شود و چون قرار است سر میز برود و سرو شود خوشبو تر و خوشمزه تر شود. برای اینکه زیباتر شود کمی هم رزماری روی آن می ریزیم شما از هر سبزیجاتی که دست داشته باشید می توانید استفاده کنید.
حالا مرغ بریان ما آماده است درست کردن این غذا بسیار ساده است و سبک بسیار جالبی است امیدواریم این غذا را درست کنید و این سبک را هم امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

دستور پخت مرغ بریان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.