دستور پخت فلفل دلمه ای شکم پر

فلفل دلمه ای شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که شباهت زیادی به دلمه فلفل دلمه ای دارد. این غذای خوشمزه و مجلسی را می توانید در مهمانی ها و مجالس خود به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی سرو کنید. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 1 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سحر رنجبررفیع
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت فلفل دلمه ای شکم پر

مواد لازم فلفل دلمه ای شکم پر

پیاز بزرگ ۱ عدد

برنج خام نصف پیمانه

گوجه فرنگی ۵۰۰ گرم

فلفل دلمه ای سبز ۶ عدد

گوشت چرخ شده ۵۰۰ گرم

پنیر چدار خرد شده ۱ پیمانه

روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

دستور پخت فلفل دلمه ای شکم پر
 

طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر

برای تهیه فلفل دلمه ای شکم پر با پنیر پیتزا ابتدا گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته خرد می کنیم و کنار می گذاریم و بعد پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در تابه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و صبر می کنیم تا کمی داغ شود و بعد پیازها را در تابه می ریزیم و تفت می دهیم و تامل می کنیم تا طلایی شوند.بعد گوشت چرخ کرده را به آن می افزاییم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند و کمی سرخ شود.

مقداری نمک و فلفل روی گوشت می پاشیم و مخلوط می کنیم. سپس برنج را می شوییم و آب آن را بیرون می ریزیم و همراه با نصف لیوان آب و گوجه فرنگی های خرد شده به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه بعد برنج کمی پخته شده باشد.

در این ۱۵ دقیقه، باقی مواد را آماده می کنیم.در قابلمه ای (که تمامی فلفل دلمه ای ها در آن جا بشوند) آب می ریزیم و درب آن را می گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب بجوش بیاید.فر را روی ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۵سانتیگراد) قرار می دهیم و سری به مواد تابه می زنیم و با قاشق کمی از برنج را بر می داریم و زیر دندان تست می کنیم اگر برنج پخته بود،تابه را از روی حرارت بر می داریم و پنیر چدار خرد شده را به آن اضافه می کنیم و خوب مواد را مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

به قابلمه آب سر می زنیم اگر آب در حال جوشیدن بود کمی نمک به آن اضافه می کنیم و سر فلفل دلمه ای ها را می بریم و دانه های آن را بیرون می آوریم و فلفل ها را به مدت ۵ دقیقه داخل آب در حال جوش قرار می دهیم.

سپس فلفل ها را بیرون می آوریم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.آن وقت فلفل ها را در سینی می گذاریم و از مواد داخل فلفل دلمه ای ها را پر می کنیم و در سینی فر قرار می دهیم. سپس در تابه ای رب گوجه فرنگی را می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا غلیظ تر و خوش رنگ تر شود و بعد از روی حرارت بر می داریم و رب را روی فلفل دلمه ای ها می ریزیم و اگر تمایل داشتید می توانید برای زیبایی بیشتر کمی پنیر(پیتزا) نیز روی آن ها بریزید و روی مواد را با فویل کاملا می پوشانیم و سینی را در فر قرار می دهیم و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه می دهیم تا در فر بماند و پنیر کاملا آب شود.در آخر فلفل دلمه ای های شکم پر را از فر خارج می کنیم و در ظرف مناسب می چینیم و نوش جان کنید. 1

دستور پخت فلفل دلمه ای شکم پر
 

خواص و فواید فلفل دلمه ای

 
1. سیلیکون بالای آن ناخن ها و مو را تقویت می کند
فلفل دلمه ای سبز مقدار زیادی سیلیکون طبیعی دارد که ممکن است مو و ناخن ها را حفظ کند.
 
2. فلفل دلمه ای برای افزایش رشد مو
فلفل دلمه ای قرمز محرک طبیعی رشد مو است و با تحریک گردش خون در درمان ریزش مو بسیار موثر است.

در مورد ریزش مو، کپسایسین جریان خون را بهبود می بخشد که برای رشد و حفاظت از فولیکول مو از اثرات دی هیدرو تستسترون حیاتی است.
 
3. فلفل دلمه ای برای تقویت فولیکلول مو
یکی از دلایلی که چرا فلفل دلمه ای ها برای مو خوب هستند، این واقعیت است که آن ها منابع عالی ویتامین ث و برای سلامتی مو ضروری است. ویتامین ث به جذب مناسب آهن کمک می کند، بنابراین تضمین می کند که آهن کافی در سلول های خونی قرمز برای حمل اکسیژن به فولیکلول های مو وجود دارد.

همچنین ویتامین ث در تشکیل کلاژن استفاده می شود. کلاژن برای فولیکلولهای مو، مورد نیاز است. کمبود ویتامین ث می تواند باعث خشک شدن و ریزش مو شود که به راحتی شکسته می شوند.
 
4. فلفل دلمه ای برای بالا بردن رشد مو برای سلامتی
استفاده از فلفل دلمه ای روی مو می تواند در رشد مو از طریق بهبود گردش خون موثر باشد. چند فلفل دلمه ای خشک را در آب بجوشانید و به مدت 5 تا 6 دقیقه آن را رها کنید. بعد از خنک شدن آن را با کمک پنبه روی سر ماساژ دهید و آن را 10 تا 15 دقیقه رها کنید. سپس موها را بشویید. این کار باید دو بار در هفته برای بهترین نتیجه انجام شود. فلفل دلمه ای، رشد و سلامت مو را افزایش می دهد.    

پوست سالم و درخشان نقش مهمی در افزایش ظاهر کلی ایفا می کند. برخی از مشکلات معمول پوستی که امروزه با آن مواجه هستند، وجود چین و چروک، رنگ پریدگی ، ضخیم شدن و کاهش الاستیسیته است. اگر چه ژنتیک تا حد زیادی مشخص می کند که چه وقتی پوست شروع به بروز علائم پیری می کند، دلایل دیگری نیز مثل آسیب پوست و سبک زندگی ناسالم وجود دارد.

اکسیداسیون یک فرآیند شیمیایی است که در آن رادیکال های آزاد الکترون ها را از سلول های سالم می دزدند در نتیجه باعث آسیب پوست می شوند.

بیشتر آسیب های پوستی به خاطر قرار گرفتن در معرض سیگار و نور خورشید رخ می دهد. 2
 
5. حفظ سلامت چشم
با مصرف فلفل دلمه‌ای، کاروتنوئید (Carotenoid) کافی، مانند بتاکاروتن (beta-Carotene) و لوتئین (Lutein) دریافت می‌کنید.

این ترکیب‌ها برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید و دژانسیون ماکولا (Macular degeneration) ضروری هستند.

متخصصین تغذیه متوجه شدند که فلفل دلمه‌ای حاوی همان مقدار بتاکاروتن هویج است و می‌تواند بینایی را تقویت نماید.
 
6. تقویت سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی بدن کارهای مهمی انجام می‌دهد تا از بدن شما در مقابل تأثیرات نامطلوب محافظت کند، برای مثال، باکتری‌های عفونی را دفع می‌کند.

برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی، باید غذاهایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین C هستند.

فلفل دلمه‌ای ویتامین C فراوانی دارد و مصرف مرتب آن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند اگر سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف است، فلفل دلمه‌ای نارنجی را به رژیم غذایی معمول خود اضافه کنید.
 
7. تأمین مواد مغذی برای جنین
متخصصان تغذیه به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند فولات مصرف کنند، چون مواد مغذی لازم را به جنین می‌رساند.

برای رشد مناسب جنین، می‌توانید فلفل دلمه‌ای مصرف کنید که موادمغذی و البته فولات فراوانی دارد. گفته می‌شود مصرف فلفل دلمه‌ای خام یا پخته طی دورهٔ حاملگی برای خانم‌های باردار مؤثر است؛ با این حال، توصیه می‌شود طی دورهٔ بارداری، پیش از تغییر رژیم غذایی خود، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
 
8. کمک به کاهش وزن
سبزیجات گوناگون می‌توانند کربوهیدرات‌هایی را که مصرف می‌کنید، به انرژی تبدیل کنند.

به این ترتیب، کربوهیدرات‌های بد که عمدتا منجر به چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند، تأثیری روی بدن شما نمی‌گذارند.

خواص فلفل دلمه ای زیاد است، اما کالری کمی دارد و اصلا چربی ندارد. بنابراین توصیه می‌شود، آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

فلفل دلمه‌ای انتخاب ایده‌آلی برای مغذی و رنگارنگ کردن سالادهایتان است.
 
9. کمک به سلامت دستگاه گوارشی
عملکرد نامناسب دستگاه گوارشی منجر به اسهال، حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی‌های دیگری می‌شود که بسیار رنج‌آور هستند و آب بدن را هم خشک می‌کنند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند فلفل دلمه‌ای را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، چون نیاسین (Niacin) فراوانی دارد.

نیاسین یا همان ویتامین B3 برای تقویت سیستم گوارش ضروری است. هضم درست غذا باعث می‌شود بدن، مواد معدنی، ویتامین‌ ها و سایر موادمغذی را که همیشه مصرف می‌کنید، جذب کند. پس اگر می‌خواهید دچار مشکلات گوارشی نشوید، کمی فلفل دلمه‌ای به سالادتان اضافه کنید.

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.