رمزهای غیر قابل تبدیل به پول

رمزها یا توکن های غیر قابل تبدیل به پول (یا NFT ها (مخفف non fungible tokens)) چگونه کار می کنند و از کجا ارزش خود را به دست می آورند - یک متخصص ارز رمزنگاری شده، در مورد NFT ها توضیح می دهد.
شنبه، 19 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رمزهای غیر قابل تبدیل به پول
تصویر: از NFT می توان برای اثبات این که چه کسی آیتم های دیجیتالی مانند این تصاویرِ کشیده شده توسط هنرمند Beeple  را که در نمایشگاهی در پکن نشان داده شده است، خلق کرده و آنها متعلق به چه کسانی است استفاده کرد. نیکولاس آسفوری / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ
 NFT  ها در حال حاضر روند بزرگ تری از نوآوری اقتصادی دیجیتال را تسریع کرده اند.گلچین ها
 
* توکن های غیر قابل تبدیل، مالکیت یک مورد دیجیتال - تصویر ، فایل صوتی یا متن - را به همان روشی که افراد صاحب سکه های رمز پایه هستند، ثابت می کنند.
 
* برخلاف سکه های رمزنگاری، که یکسانند و ارزش یکسانی دارند،  NFT ها منحصر به فرد هستند.
 
* یک NFT ارزش آن چیزی را دارد که کسی مایل به پرداخت آن است، که می تواند، اگر NFT توسط یک هنرمند مشهور ساخته شود و خریدار یک مجموعه دار ثروتمند باشد، این ارزش بسیار زیاد باشد.
 
یک دوست وکیلم اخیراً از من از طریق بلوتوث درمورد توکن های غیر قابل تبدیل یا NFT ها سؤال کرد. آن چه علاقه وی را برانگیخت، فروش یک کولاژ (مجموعه ای از ختلاط رنگ ها) متشکل از 5000 قطعه دیجیتال، به حراج گذاشته شده توسط توسط Christie’s  در 11 مارس 2021، به قیمت 69 میلیون دلار بود. مایک وینکلمن، هنرمندی معروف به Beeple ، این قطعه از هنر دیجیتال را خلق کرد، یک NFT از آن ساخت و برای فروش عرضه کرد. قیمت پیشنهادی از 100 دلار آغاز شد و بقیه مراحل، حراجِ آن را به یک واقعه تاریخی تبدیل کرد.
 فناوری بلاکچین اتریوم در حال تکامل است و به سمت یک طراحی با محاسبات کمتر فشرده پیش می رود.به نحوی مشابه، از دست دادن اخبار مربوط به GIF نمادین گربه Nyan به عنوان موضوع فروش یک قطعه هنری، این که بنیانگذار توییتر اولین توییت را به NFT تبدیل کرد و آن را برای فروش گذاشت، یا این که یک NFT از یک ستون نیویورک تایمز درآمدی نیم میلیون دلاری برای امور خیریه جمع کرد، دشوار است.
 
سؤالات دوستم تلاشی بود برای فهمیدن این که ارزش اساسی NFT از کجا ناشی می شود. مسئله این است که برداشت از آنچه خریدار برای آن پرداخت می کند از نظر حقوقی به راحتی قابل طرح نیست. بازارهای NFT همیشه پیشنهاد ارزش کالاهایی را که می فروشند به طور دقیق توصیف نمی کنند. حقیقت این است که ارزش هر NFT حدسی است. ارزش آن با توجه به آنچه شخص دیگری مایل به پرداخت آن است تعیین می شود و نه چیز دیگر.
 
تبدیل چیزی به زودگذری یک تویت به موردی که قابل فروش است، به دو چیز نیاز دارد: منحصر به فرد ساختن آن و اثبات مالکیت آن. این روند برای ارزهای رمزپایه نیز به همین ترتیب است که رشته های بیت را به سکه های مجازی تبدیل می کند که دارای ارزش در دنیای واقعی هستند. جوش می آید و به رمز نگاری تبدیل می شود.
 بازار NFT احتمالاً رشد بیشتری خواهد کرد زیرا هرگونه اطلاعات دیجیتالی می تواند به راحتی در یکNFT ، که یک روش بسیار کارآمد برای مدیریت و امنیت دارایی های دیجیتال است، "ضرب" شود.

کلیدها و بلوک ها

رمزنگاری روشی است که برای محافظت از حریم خصوصی پیام با تبدیل آن به شکلی که فقط توسط گیرندگان مورد نظر قابل درک است، استفاده می شود. هر کس دیگری آن را فقط یک توالی نامفهوم از کاراکتر های تصادفی می داند. این دستکاری پیام توسط یک جفت کلید، کلیدهای عمومی و خصوصی، فعال می شود: شما کلید عمومی خود را با دوست خود به اشتراک می گذارید، که از آن برای تبدیل پیام خودش به شما به یک توالی نامفهوم از نویسه های تصادفی استفاده می کند. سپس با استفاده از کلید خصوصی خود آن را به شکل اصلی خود در می آورید.
 
از خصوصیات ویژه ریاضی این دو کلید رمزنگاری برای تأمین رازداری و یکپارچگی به نحو وسیعی استفاده می شود. دو کلید رمزنگاری نقش امضاهای دیجیتالی را دارند و معمولاً در بلاکچین مورد استفاده قرار می گیرند تا هم تأیید اعتبار و هم ناشناس بودن تراکنش ها را صورت دهند.
 برخلاف سکه های رمزنگاری، که یکسانند و ارزش یکسانی دارند،  NFT ها منحصر به فرد هستند.بلاکچین فناوری مهمی برای ایجاد NFT است. با استفاده از رمزنگاری، بلوک ها را در لیست در حال رشد سوابق قرار می دهد. هر بلوک توسط یک هش (یا آمیزه) رمزنگاری، یا رشته ای از کاراکترها که به طور منحصر به فرد مجموعه ای از داده ها را شناسایی می کند، در بلوک قبلی قفل شده است. سوابق تراکنش یک زنجیره بلوک، در یک ساختار داده به نام درخت مرکل ذخیره می شود. این، امکان بازیابی سریع سوابق گذشته را فراهم می کند. برای عضویت در معاملات مبتنی بر بلاکچین، هر کاربر باید یک جفت کلید ایجاد کند: یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی. این طراحی، تغییر داده های تراکنش ذخیره شده در بلاکچین را بسیار دشوار می کند.
 
اگرچه بلاکچین در ابتدا برای پشتیبانی از دارایی های قابل تبدیل مانند بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه ابداع شد، اما این امکان برای کاربران فراهم شده است که نوع خاصی از دارایی رمزنگاری را ایجاد کنند، یعنی نوعی که غیر قابل تبدیل است، به این معنی که به گونه ای قابل اثبات منحصر به فرد است. بلاکچین Ethereum اساس بسیاری از NFT های ارائه شده در حال حاضر است زیرا از استاندارد رمز ERC-721 پشتیبانی می کند و سازندگان NFT را قادر می سازد اطلاعات مربوط به مصنوعات دیجیتال خود را گرفته و به عنوان توکن یا نشانه یا کد در بلاکچین ذخیره کنند.
 وقتی هزینه NFT را پرداخت می کنید، آنچه دریافت می کنید حق انتقال رمز به کیف پول دیجیتالتان است.
رمزهای غیر قابل تبدیل به پول
 
تصویر: سکه یادبودی که دارای یک آرم دو هرمی است، در یک کیف پول چرمی باز که شامل سکه های یورو است، نهفته است. اولین NFT ها با استفاده از فناوری رمزنگاری زیربنای ارز رمزپایه Ethereum ساخته شدند. ایوان رادیچ / فلیکر ، CC BY
 بنیانگذار توییتر اولین توییت را به NFT تبدیل کرد و آن را برای فروش گذاشت.وقتی هزینه NFT را پرداخت می کنید، آنچه دریافت می کنید حق انتقال رمز به کیف پول دیجیتالتان است. این رمز اثبات کننده اصالت نسخه شما از یک فایل دیجیتالی است، و این شبیه مالکیت یک نقاشی اصل است. و همان طور که می توان نقاشی های شاهکار را به صورت پوسترهای ارزان قیمت کپی و توزیع کرد، هرکسی می تواند یک نسخه دیجیتالی از NFT  شما داشته باشد.
 
کلید رمزنگاری خصوصی شما اثبات کننده مالکیت بر اصل است. کلید رمزنگاری عمومی سازنده محتوا به عنوان گواهی صحت آن مصنوع دیجیتالی خاص است. این جفت کلید عمومی سازنده و کلید خصوصی مالک در درجه اول چیزی است که ارزش هر رمز NFT را تعیین می کند.
 

تاریخچه بسیار کوتاه NFT ها

NFT ها با بازی CryptoKitties که بازیکنان را قادر می سازد گربه های مجازی نسخه محدود را خریداری کرده و "پرورش" دهند، در سال 2017 مورد توجه قرار گرفت. از آنجا، سازندگان بازی NFT ها را به طرز گسترده ای پذیرفتند تا به گیمرها اجازه دهند در بازی مواردی مانند سپر دیجیتال، شمشیر یا جوایز مشابه و سایر مجموعه های بازی را به دست آورند. توکن سازی دارایی های بازی یک تغییر دهنده واقعی بازی است، زیرا امکان انتقال رمزها بین بازی های مختلف یا به بازیکن دیگر را از طریق بازارهای بلاکچین تخصصی NFT فراهم می کند.
 دو کلید رمزنگاری نقش امضاهای دیجیتالی را دارند و معمولاً در بلاکچین مورد استفاده قرار می گیرند تا هم تأیید اعتبار و هم ناشناس بودن تراکنش ها را صورت دهند.علاوه بر بازی،NFT  ها اغلب برای فروش طیف وسیعی از مجموعه های مجازی از جمله کارت های تجارت مجازیNBA ، موسیقی، تصاویر دیجیتالی، کلیپ های ویدیویی و حتی املاک و مستغلات مجازی درDecentraland ، یک دنیای مجازی، مورد استفاده قرار می گیرد.
 
NonFungible.com ، وب سایتی که پروژه ها و بازارهای NFT را ردیابی می کند، ارزش کل NFT بازار را 250 میلیون دلار اعلام می کند، که بخشی ناچیز از کل بازار سکه های رمزنگاری است اما هنوز هم برای سازندگان محتوا بسیار جذاب است. قرارداد موجود در این توکن، براساس استاندارد ERC-721 برای ایجاد NFT ها تنظیم شده است که به تولیدکنندگان محتوا اجازه می دهد تا درصدی از کل فروش های بعدی را کسب کنند.
 
بازار NFT احتمالاً رشد بیشتری خواهد کرد زیرا هرگونه اطلاعات دیجیتالی می تواند به راحتی در یکNFT ، که یک روش بسیار کارآمد برای مدیریت و امنیت دارایی های دیجیتال است، "ضرب" شود.
 رمزنگاری روشی است که برای محافظت از حریم خصوصی پیام با تبدیل آن به شکلی که فقط توسط گیرندگان مورد نظر قابل درک است، استفاده می شود.

ردپای کربن بلاکچین

با تمام هیجان، این نگرانی نیز وجود دارد که NFT ها سازگار با محیط زیست نباشند زیرا بر اساس همان فناوری بلاکچین ساخته شده توسط برخی از ارزهای رمزنگاری، گرسنه انرژی ساخته شده اند. به عنوان مثال، هر معامله NFT در شبکه Ethereum  معادل با انرژی روزانه مصرف شده توسط دو خانوار آمریکایی را مصرف می کند.
 
امنیت بیشتر شبکه های بلاکچین امروزی مبتنی بر رایانه های ویژه ای به نام "استخراج کنندگان" است که برای حل معماهای پیچیده ریاضی رقابت می کنند. این اصل اثبات کار (یا proof-of-work) است که مردم را از بازی در سیستم باز می دارد و انگیزه ای برای ساخت و نگهداری آن فراهم می کند. معدنچی یا استخراج کننده که مسئله ریاضی را حل می کند ابتدا با جایزه ای که به صورت سکه های مجازی به وی پرداخت می شود پاداش می گیرد. استخراج به انرژی محاسباتی زیادی احتیاج دارد که باعث مصرف زیاد برق می شود.
 
فناوری بلاکچین اتریوم در حال تکامل است و به سمت یک طراحی با محاسبات کمتر فشرده پیش می رود. همچنین فناوری های بلاکچین جدیدی مانند Cardano وجود دارد که از همان ابتدا طراحی شده بود تا بتواند ردپای کربنی کمی داشته باشد و اخیراً پلتفرم NFT سریع الرشد خود را با نام Cardano Kidz راه اندازی کرده است.
 برداشت از آنچه خریدار برای آن پرداخت می کند از نظر حقوقی به راحتی قابل طرح نیست.سرعت تبدیل فناوری بلاکچین به یک نوع جدیدتر و سازگار با محیط زیست، ممکن است آینده بازار NFT را در کوتاه مدت تعیین کند. برخی از هنرمندانی که احساس مسئولیت شدیدی در مورد روند گرمایش کره زمین دارند، به دلیل تأثیرات اکولوژیکی قابل درک با NFT مخالف هستند.
 

اقتصاد رمزنگاری آینده

خواه شور و شوف فعلی NFT بتواند به حرکت خود ادامه دهد یا خیر، NFT  ها در حال حاضر روند بزرگ تری از نوآوری اقتصادی دیجیتال را تسریع کرده اند. NFT ها تأیید کرده اند که مردم به طور روزافزونی نسبت به اقتصاد رمزنگاری احساس رضایت می کنند و در ازای ایجاد فرصت های جدید تجاری، از خطرات کوتاه مدت استقبال می کنند.
  ارزش هر NFT حدسی است.NFT ها قبلاً به صنعت لوکس و بازی ورود قابل توجهی انجام داده اند و فضای کافی برای رشدی فراتر از این برنامه های اولیه دارند. بخش هنر همچنان بخش مهمی از بازار کلی NFT خواهد بود و احتمالاً طی دو سال آینده به تدریج به بلوغ می رسد، اگرچه احتمال دارد که سایر برنامه های گواهینامه دیجیتال مانند علائم تجاری و حق ثبت اختراع، آموزش و گواهینامه های مهارت از آن پیشی بگیرند.
 
منبع:
دراگان بوسکوویچ، Arizona State University


گالری تصاویر مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما