دستور پخت خوراک عدس و بادمجان

امروز در مطلب زیر قصد داریم دستور پخت یک خوراک خوشمزه و مقوی را برایتان شرح دهیم. این خوراک سرشار از ویتامین ها میباشد و برای سلامتی بسیار مفید است. با ما همراه باشید تا طرز تهیه خوراک عدس و بادمجان را یاد بگیرید.
چهارشنبه، 23 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت خوراک عدس و بادمجان

مواد لازم برای تهیه خوراک عدس و بادمجان

بادمجان 4 عدد
 
تخم مرغ 3 عدد
 
پیاز درشت 1 عدد
 
پودر آویشن مقداری
 
پودر کاری مقداری
 
گوجه فرنگی درشت 4 عدد
 
روغن مقداری
 
عدس 1 فنجان
 
پنیر پیتزا 1 لیوان
 
نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه و دستور پخت

عدس سرشار از آهن و مواد معدنی بوده و میزان آهن آن با گوشت قرمز برابری می کند و عدس یک بنشن بسیار کوچک است معمولا آن را با دیگر سبزیجات و ادویه جات می جوشانند و از آن در پلوها سوپ ها یا خورش ها استفاده می کنند اکنون ما می خواهیم عدس را در ترکیب با بادمجان، تخم مرغ، گوجه فرنگی و پنیر پیتزا به کار ببریم و خوراکی را تهیه کنیم که فرنگی ها به آن پودینگ می گویند.

قبل از استفاده از عدس آن را با دقت پاک کنید سنگ و شن و یا دانه های چروک و شکسته را دور بریزید سپس با آب سرد بشویید تا مواد سبک داخل آن روی سطح آب شناور بماند. در بعضی از غذاها عدس یا سایر حبوبات را نیم پز می کنند و پس از اضافه کردن به پایه اصلی بار دیگر می جوشانند. در این خوراک لازم است که عدس کاملا همراه با آب پخته شود چون قرار دادن خوراک در فر برای جا افتادن کل خوراک است.

بادمجان ها را از نوع رسیده، مشکی و قلمی انتخاب کنید و به صورت دایره ایی برش بزنید. اگر پوست بادمجان سالم و نازک باشد نیازی به پوست گرفتن آن ندارید. پوست بادمجان از نظر ظاهری به زیباتر شدن غذای شما کمک می کند و از طرفی به بافت بادمجان، انسجام می دهد تا مانع از له شدن آن حین گریل کردن یا پختن با حرارت زیاد فر شود.

هرچه ادویه این خوراک بیشتر باشد طعم و عطر آن بهتر می شود در این جا ما از پودر آویشن و پودر کاری استفاده کرده ایم.

فقط از زرده تخم مرغ ها استفاده کنید و سفیده ها را کنار بگذارید. سعی کنید تخم مرغ های درشت را انتخاب نمایید.
 

دستور پخت خوراک عدس و بادمجان

مرحله اول تهیه خوراک عدس و بادمجان:

1 عدد پیاز درشت را رنده کنید سپس آن را داخل یک تابه حاوی مقداری روغن بریزید و مدام تفت بدهید تا اندکی نرم شود سپس 4 عدد گوجه فرنگی درشت را که پوست کنده و رنده کرده اید را به پیاز بی افزایید و حرارت گاز را کم کنید تا پیاز و گوجه رنده شده باهم بپزند؛ پس از آن که پوره گوجه تیره رنگ شده و قوام آمد تابه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.
 

مرحله دوم تهیه خوراک عدس و بادمجان:

1 فنجان عدس را با مقداری آب بپزید تا کاملا پخته شده و نرم شود. سعی کنید آب را کم بریزید تا عدس با مقدار کم آب پخته شود و مقدار اندک آب باقی مانده را به مواد اضافه کنید و آن را دور نریزید چون سرشار از آهن است. پس از آن که عدس پخته شده آن را به مایه گوجه فرنگی مرحله اول بی افزایید.

اگر مواد خیلی آبکی بود بگذارید تا بچوشد و غلیظ شود، مقداری نمک و فلفل و پودر آویشن به آن اضافه نمایید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.


مرحله سوم تهیه خوراک عدس و بادمجان:

4 عدد بادمجان مشکی و قلمی را تمیز بشویید پوست آن را نگیرید و فقط کلاهک آن را جدا کنید سپس آن را با پوست حلقه حلقه نمایید و روی گاز یا با تابه گریل؛ گریل نمایید.
 

مرحله چهارم تهیه خوراک عدس و بادمجان:

 از یک ظرف مستطیلی پیرکس یا یک ظرف نسوز مناسب فر استفاده نمایید. مخلوط  غلیظ پوره گوجه، پیاز و عدس را داخل ظرف بریزید سپس بادمجان ها را روی آن بچینید.

3 عدد تخم مرغ را شکسته و زرده و سفیده آن ها را از هم جدا کنید زرده ها را با چنگال بزنید تا کاملا کف کرده و کرم رنگ شود سپس مقداری پودر کاری به آن اضافه نمایید و باز هم مخلوط کنید. مخلوط زرده تخم مرغ را روی کل مواد بریزید و در آخر یک لیوان پنیر پیتزا را روی کل مواد بپاشید.

ظرف حاوی خوراک را در یک فر با دمای 350 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا خوراک کاملا پخته و پنیر روی آن آب شده و طلایی شود. سپس از فر بیرون آورده و با نان و خیارشور و سبزی نوش جان کنید.

برای خوش طعم شدن این غذا می توانید مقداری پودر سیر به آن اضافه کنید. این خوراک سریع تهیه می شود و از نظر سبکی و کالری آن مناسب وعده شام یا عصرانه خواهد بود. 1

دستور پخت خوراک عدس و بادمجان
 

خواص بادمجان

 
بادمجان از کم خونی جلوگیری می کند
بادمجان ها که با مواد معدنی ضروری متعددی همراه هستند، منبع مهمی از آهن و مس هستند که هر دو برای سلامتی سلول های قرمز خون مهم هستند.

کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود که با سردرد، ضعف عضلانی، خستگی و احساس ضعف عمومی مشخص می شود. خوردن غذاهایی که سرشار از آهن هستند، مانند بادمجان ها می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به مقابله با علائم کم خونی کمک کنند.
 
سلامت استخوان از فواید بادمجان می باشد
اگر در معرض پوکی استخوان یا مشکلات استخوانی هستید، افزودن بادمجان به رژیم غذایی می تواند به تقویت و ساخت سلامت اسکلت کمک کند.

بادمجان ها حاوی ترکیبات فنلی هستند که نه تنها به آنها رنگ پوست زیبا و منحصر به فرد می دهند بلکه با افزایش تراکم مواد معدنی و استحکام استخوان ها نیز ارتباط دارند.

آن ها را به خوراکی های سرشار از آهن و کلسیم خود اضافه کنید، زیرا بادمجان ها به مقدار کافی آن ها را دارند و می توانید از آن ها برای سلامتی استخوان و قدرت عمومی خود استفاده کنید.
 
ممکن است کنترل قند خون را تقویت کند
افزودن بادمجان به رژیم غذایی ممکن است به شما در کنترل قند خون کمک کند.
 
دلیل اصلی آن این است که بادمجان ها دارای فیبر زیادی هستند که از سیستم گوارش دست نخورده عبور می کند. فیبر می تواند با کاهش سرعت هضم و جذب قند در بدن، قند خون را کاهش دهد.
 
تحقیقات دیگر نشان می دهد که پلی فنول ها یا ترکیبات گیاهی طبیعی موجود در غذاهایی مانند بادمجان ممکن است باعث کاهش جذب قند و افزایش ترشح انسولین شود، هر دو می توانند به کاهش قند خون کمک کنند.
 
بادمجان ها را می توانید در رژیم غذایی برای کنترل دیابت قرار بدهید، که شامل یک رژیم غذایی با فیبر بالا و غنی از غلات و سبزیجات است.
 
مدیریت وزن
فیبرهای غذایی می توانند به افراد کمک کنند تا وزن خود را کنترل کنند. فردی که از رژیم غذایی با فیبر بالا پیروی می کند کمتر دچار پرخوری می شود، زیرا فیبر می تواند به فرد کمک کند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری کند.
 
بادمجان ها حاوی فیبر و کم کالری هستند. می توانند به یک رژیم غذایی سالم و کم کالری کمک کنند.
 
با این حال، بادمجان می تواند روغن زیادی را هنگام سرخ کردن جذب کند. هرکسی که قصد لاغر شدن دارد باید آن را به روش دیگری مانند کباب کردن و یا بخارپز کردن تهیه کند.
 
پس از خواص بادمجان سرخ شده با روغن زیاد نمی توان به کاهش وزن اشاره کرد. 2

دستور پخت خوراک عدس و بادمجان
 

خواص عدس

 
درمان یبوست
یبوست معمولا به دلیل کمبود فیبر در بدن به وجود می آید و استفاده از مواد غذایی دارای فیبر می تواند آنرا درمان کند. عدس سرشار از فیبر می باشد و به همین دلیل علاوه بر درمان یبوست می تواند به درمان سندرم روده تحریک پذیر نیز کمک کند.
 
کاهش کلسترول خون
یکی دیگر از خواص مهم مصرف عدس این است که می تواند به کاهش کلستورل و چربی خون کمک کند. عدس حاوی مقادیر غنی از فیبر محلول می باشد و به همین جهت می تواند با کاهش کلسترول و چربی خون باعث کاهش خطر بیماری های قلبی شود.
 
مفید برای دیابت
عدس می تواند برای مبتلایان به دیابت نیز مفید باشد. مصرف عدس باعث می شود که سطح خون افراد مبتلا به دیابت تنظیم شود. علاوه بر این مصرف عدس برای افراد دارای دیابت که مقاومت به انسولین دارند مفید می باشد.

درمان کم خونی
یکی از خواص مهم و شناخته شده عدس این است که می تواند به درمان کم خونی کمک کند.

عدس حاوی مقادیر غنی از آهن می باشد و به همین دلیل می تواند به افزایش تولید گلبول های قرمز کمک کند که در نتیجه به درمان کم خونی می انجامد.

پاک سازی کبد
عدس به دلیل وجود فیبر بسیار زیاد می تواند به روند پاک سازی و سم زدایی کبد کمک کند. علاوه بر این مصرف منظم کبد در یک رژیم غذایی سالم می تواند به درمان بیماری های شایع کبدی مثل کبد چرب نیز کمک کند.
 
زخم معده
عدس یکی از انواع حبوبات می باشد و به همین دلیل اگر قبل از مصرف خیسانده نشده باشد، پس از مصرف باعث نفخ می شود. کسانی که زخم معده یا مشکلات دیگر گوارشی دارند بهتر است از مصرف بیش از حد عدس خودداری نمایند.
 
غلظت خون
عدس اگر در یک رژیم سالم قرار بگیرد می تواند به درمان کم خونی کمک شایانی کند اما از نظر طب سنتی مصرف زیاد عدس باعث افزایش سودا در بدن شده که در نتیجه باعث غلظت خون می شود. اگر غلظت خون دارید در مصرف عدس احتیاط کنید. 3

پی نوشت:
1.www.mamifood.org
2.www.beytoote.com
3.www.chishi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما