علائم غلبه ی سودا و درمان آن

یکی از مهمترین مسائلی که باعث شده تا امروزه اکثر افراد جامعه با مشکل غلبه خلط سودا در بدن خود مواجه شوند، استفاده از رژیم غذایی نادرست است.
چهارشنبه، 28 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم غلبه ی سودا و درمان آن

علائم غلبه سودا و درمان آن

سودا از جمله مشکلات مزاجی است که امروزه اکثر افراد جامعه با آن مواجه هستند. این در حالی است که حتی خود آن‌ها از درگیر شدن بدنشان به این مشکل بی‌خبر هستند. به همین دلیل نیز رفته رفته علائم این بیماری شدت یافته و در موارد حاد می‌تواند عوارض مختلفی در بدن بروز دهد.

از این رو مهم است تا افراد با علائم غلبه سودا آشنا شده و در صورت مواجهه با این علائم، اقدامات لازم برای رفع این عوارض را بدانند.

با توجه به فراگیر شدن این معضل در میان افراد جامعه و در پی آن، بروز بیماری‌های مختلف، در این مقاله قصد داریم در مورد علائم این بیماری و روش‌های درمانی آن توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید و با کسب اطلاعات مفید از این مطلب، در صورت مواجهه با آن‌ها، اقدامات مناسبی را انجام دهید.

سودا چیست؟

قبل از این که در مور علائم بروز سودا و نحوه درمان آن سخن بگوییم لازم است تا ابتدا به این پرسش که سودا چیست؟ پاسخ دهیم.

بدن انسان از چهار خلط اصلی به نام‌های دم یا خون، صفرا، بلغم و سودا تشکیل شده است. این چهار خلط دارای وظیفه مشخصی در بدن هستند که انجام این وظایف به صورت درست باعث می‌شود تا افراد به راحتی زندگی کرده و طول عمر بالایی داشته باشند. از وظایف سودا در بدن می‌توان به تقویت استخوان‌ها، رشد طبیعی مو، ناخن‌ها و ... اشاره کرد.

در واقع اقتضای سودا در بدن، سردی و خشکی است. حال اگر این خلط از حالت طبیعی به حالت غیرطبیعی تغییر کند و فرد با غلبه سودا روبرو شود، مشکلات عدیده‌ای در بدن به وجود آمده و در نتیجه آن، کارکرد قسمت‌های مختلف بدن انسان‌ها با مشکل روبرو می‌شود. همین امر نیز زمینه‌ای می‌شود تا علائمی غیرطبیعی در بدن بروز کرده و زندگی عادی افراد را مختل کند.

دلیل غلبه سودا چیست؟

با توجه به تحقیقات انجام شده و آنچه در طب سنتی آمده است، سودا را می‌توان جزء اخلاط مرموزی دانست که رابطه شگفت‌انگیزی با بروز برخی بیماری‌ها دارد. بر اساس این تحقیقات، معلوم شده است که غیرطبیعی شدن این اخلاط بدن باعث می‌شود تا فرد دچار کم‌خوابی و یا برخی دیگر از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها شود.

همین موارد باعث شده تا بسیاری از بیمارانی که با غلبه این خلط در بدن روبرو شده‌اند این سؤال را بپرسند که چه چیزی باعث می‌شود تا این خلط بدن به صورت غیرطبیعی تغییر شکل دهد.

در پاسخ این افراد باید گفت غلبه این خلط در اثر عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و یا در اثر تنش‌های به وجود آمده برای افراد مانند غم و غصه و یا استرس، بروز می‌کند. و همچنین تغذیه نادرست را نیز می‌توان از مهمترین دلایل بروز این بیماری به شمار آورد.


علت غلبه سودا؛ سبک زندگی امروز

سودا به علت اقداماتی که در زیر برای شما برشمرده‌ایم در بدن‌تان بالا می‌رود و ممکن است غلبه کند. متاسفانه سبک زندگی امروزی هم به گونه‌ای است که کاملا به غلبه سودا دامن می‌زند. همین امر موجب افزایش بیماری‌های غلبه سودا مانند واریس، کک و مک، سرطان و ... 

علائم غلبه سودا معمولاً با توجه به شرایط جسمانی، نوع تغذیه و سن افراد مبتلا، بسیار متفاوت است. به این صورت که ممکن است فرد تنها یک عارضه را بروز دهد و یا جمعی از علائم در بدن وی مشاهده شود. از این رو لازم است تا با تمامی این علائم آشنا شوید و در صورت بروز هر کدام از آن‌ها، علت آن را بررسی نمایید.

از علائم غلبه این خلط بر بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی پوست
  • یبوست
  • افسردگی
  • کینه‌ای بودن
  • هجوم افکار منفی
  • استرس بیش از حد
  • ناامیدی
  • نفخ
  • واریس
  • بواسیر
  • بی‌خوابی
  • واریکوسل
  • درد معده
  • خشکی پلک‌ها
  • غلیظ شدن خون
  • سوزش در دهانه معده به وقت گرسنگی
  • پرخوری غیرمعمول
  • تیرگی پوست
  • پسوریازیس
  • ترک پوستی
  • وسواس
  • دیدن خواب‌های پریشان
  • ترس در خواب
  • پرت شدن در خواب
  • بروز مشکلات پوستی
  • کم‌خونی
  • شکاکی


۱- بی‌تحرکی، گوشه‌گیری، استراحت بیش از اندازه: در صورت این رفتار‌ها سودای طبیعی بدن غیرطبیعی می‌شود. یا خون اگر رطوبتش گرفته شود و حرارت خون بیشتر شود، خون سوخته می‌شود که به آن سودا یا صفرا سوخته می‌گویند.

صفرا هم اگر بیش از اندازه شود ترکبیات خون را می‌سوزاند و این هم تولید سودا می‌کند. بلغم هم اگر سردی آن بیشتر شود غلیظ می‌شود و حرکتش کند می‌گردد تا یخ ببندد، به این نوع بلغم هم سودا گفته می‌شود.


۲- گوشت گاو فریزر شده مخصوصا گوشت برزیلی
۳- رفتار تکراری آدم‌های بداخلاق

۴- سردی‌های خیلی زیاد
۵- گرمی‌های خیلی زیاد

۶- حضور مستمر در هوای گرم و سرد شدید
۷- حضور ضد و نقیض در هوای سرد و گرم مثل رفتن به سونا

۹- غم مستمر
۱۰- شادی بیش از حد

۱۱- استماع صدا‌های مستمر و ناهنجار مثل موسیقی‌های نکره
۱۲- در معرض بو‌های مستمر بودن

۱۳- مصرف فلفل زیاد
۱۴- فکر منفی مستمر

۱۵- استمرار حضور در یک حالت و قالب
۱۶- مصرف مستمر مواد مخدر خیلی گرم مثل تریاک. البته شدت سوداسازی هروئین بیشتر از تریاک است و بیشتر از این‌ها شیشه و بعد کراک است.

۱۷- دارو‌های ترک اعتیاد
۱۸- ضربه

۱۹- شوک
۲۰- غم فراق

۲۱- اوج عشق
۲۲- نگاه به صورت یا صحنه‌های زشت

۲۳- مشروبات الکی: چون خیلی گرم هستند لذا به دنبالش خیلی سردی است مخصوصا اگر بیش از اندازه مصرف شوند. حالت مستی در صورت مصرف بیش از اندازه بروز می‌کند. اگر بیمار مستی داشتید به او سرکه دهید مستی‌اش برطرف می‌شود.
۲۴- استمرار مصرف دارو‌های گیاهی بسیار گرم

۲۵- اوج نفرت
۲۶- حسادت حرص و کینه

۲۷- شک مستمر
۲۸- بدبینی

۲۹- پرخوری
۳۰- حرام‌خوری

۳۱- استفاده مستمر از کامپیوتر تلفن همراه و ماهواره

غلبه سودا باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

غلبه خلط سودا در افراد باعث بروز مشکلات مختلفی از نظر جسمی و روحی می‌شود. به این صورت که افراد ناخودآگاه دچار استرس می‌شوند و یا غمگین هستند و گریه‌های بی‌دلیل و گوشه‌گیری را تجربه می‌نمایند.

هیچ کدام از این مشکلات در حالت عادی رخ نمی‌دهد. یا این که ممکن است فرد دچار شکاکی، یبوست، خونریزی‌های شدید و علائمی غیرعادی شوند. تمامی این علائم نشان می‌دهند که بدن با مشکلی روبرو است؛ بنابراین باید در این موارد به پزشک مراجعه کنید تا روند درمان غلبه سودا شروع شده و روند درمان به صورت مناسب طی شود.
 

اما گذشته از مشکلاتی که بیان شد، دو مشکل عمده که افراد مبتلا به این بیماری با آن مواجه می‌شوند به شرح زیر هستند:

بروز مشکلات پوستی

یکی از مشکلاتی که بروز آن به وضوح بیان‌کننده ابتلای افراد به سودا است، بروز مشکلات پوستی در افراد می‌باشد. خشکی شدید پوست از جمله این علائم است که با شروع فصل پاییز، این علامت شدت می‌یابد.

ایجاد لکه‌های پوستی که به لکه‌های سودایی معروف هستند نیز از علائمی است که می‌توانید با مشاهده آن به تجمع سودا در بدن خود پی ببرید. سیاهی دور چشم و لب‌ها نیز نشانه‌هایی از ابتلا به غلبه خلط سودا به شمار می‌آیند.

سفید شدن مو‌ها

از دیگر مشکلاتی که افراد سودایی به آن مبتلا می‌شوند بروز اختلالات در روند رشد و سلامت مو‌ها است. افرادی که با علائم این بیماری روبرو هستند معمولاً به ریزش مو مخصوصاً در قسمت شقیقه‌ها، موخوره، بدفرمی مو‌ها و سفید پیش از موعد مو‌ها مبتلا خواهند بود.

سودای سوخته چیست؟

ممکن است با علائمی غیرعادی در بدن خود مواجه شده و به همین منظور به پزشک مراجعه کنید. در این حالت، پزشک شما را معاینه کرده و ممکن است تجویز وی غلبه سودا در بدن و یا سودای سوخته باشد.

اگر تا به اینجای مقاله را به خوبی مطالعه کرده باشید حتماً با غلبه این خلط آشنا شده و علائم آن را فهمیده‌اید؛ اما این که سودای سوخته چیست؟ شاید سؤالی باشد که بسیاری از مخاطبان از خود بپرسند.

در برخی موارد بروز علائم غلبه خلط سودا بر اثر سردی و یا خشکی به وجود نمی‌آیند، بلکه ممکن است فرد بر اثر استفاده از مواد گرمی، دچار این عارضه شود. در این حالت به دلیل افزایش گرمی بدن، صفرا و دم سوخته و تبدیل به سودا می‌شوند.

به این ترتیب در صورت عدم توجه به این مسأله ممکن است فرد در آینده به دلیل تجمع سودای سوخته در بدن به انواع بیماری‌های سخت مانند سرطان مبتلا شود.

درمان غلبه سودا

پیاده‌روی بهترین منضج سوداست و در رتبه بعدی خوردن گس‌مزه‌ها و ترش‌مزه‌ها، خوردن سرکه شیرین، سرکنگبین (ترش و شیرین ها) و ماءالجبن قرار دارد. بعد از آن هم هر دو هفته یا هر ماه یک بار برای سه مرحله حجامت عام برای رفع غلبه سودا تجویز می‌شود.
 
گیاه عاقرقرحا (ریشه ترخون کوهی) نیز سودازاست و در هر جا که اثر سودا باشد این گیاه انبساط پدید می‌آورد، سودا را از هم باز کرده و نرم می‌کند. مثل زگیل و زائده‌های استخوانی و شبه‌استخوانی خصوصا پای پرانتزی و کک و مک.

اگر گیاه عاقرقرحا را ۴۰ روز در سرکه قرار دهید و لثه را با آب آن بشویید لثه نرم می‌شود به طوری که حتی با انگشت هم می‌توان دندان را درآورد. ارتودنسی هم در این صورت بسیار آسان می‌شود، چون لثه نرم شده و جابه‌جایی دندان‌ها به راحتی انجام می‌گردد. اگر خواستیم لثه را دوباره سفت کنیم با نمک و عسل باید این کار را انجام دهیم.

قره قروت، چون سودازدای آرام است برای تمام مزاج‌ها مفید است.
 
انفیه هم سودای عمقی را جابه‌جا می‌کند.

علاوه بر این‌ها بدانید که تمامی تجویزهای غلبه سودا بستگی به این دارد که سودا در کدام بخش بدن بالا رفته باشد.

نکته‌ای که در مورد سودا وجود دارد این است که سودا اصل و پایه بدن است بنابراین طبع سودای معتدل می‌تواند یکی از بهترین مزاج‌ها باشد.

روش‌های درمان غلبه سودا

توجه داشته باشید که همان گونه که در بخش‌های قبل نیز به این موضوع اشاره شد، غلبه این خلط در بدن بر اثر عوامل مختلفی چون آلودگی‌های صوتی، فشار کار، آلودگی‌های هوا و یا عواملی مانند تغذیه نادرست، عدم خواب کافی و ... به وجود می‌آید.

برای رفع برخی از عوامل مانند آلودگی هوا نمی‌توان کاری انجام داده و نسخه‌ای پیچید؛ اما برای رفع دیگر عوامل می‌توان به تصحیح سبک زندگی و تغذیه پرداخت. به عنوان مثال توصیه می‌شود هرگز به محیط‌های تنش‌زا وارد نشوید، با ورزش، خود را سرگرم کرده و از شدت استرس‌ها بکاهید.

در صورتی که بخواهید با استفاده از روش‌های مناسب نسبت به درمان غلبه سودا اقدام کنید، توصیه می‌شود از راهکار‌های ارائه شده در ادامه این مقاله استفاده نمایید.

استفاده از رژیم غذایی مناسب

یکی از مهمترین مسائلی که باعث شده تا امروزه اکثر افراد جامعه با مشکل غلبه خلط سودا در بدن خود مواجه شوند، استفاده از رژیم غذایی نادرست است. از این رو باید نسبت به اصلاح رژیم غذایی خود اقدام کنید. برای این کار توصیه می‌شود، مواردی که در ادامه بیان شده‌اند را جدی گرفته و به آن‌ها عمل کنید.
 

این نکات به شرح زیر هستند:

  • تا حد امکان از روغن‌های صنعتی استفاده نکرده و روغن‌هایی مانند روغن زیتون را جایگزین آن‌ها نمایید.
  • عدم استفاده از فست فود‌ها
  • عدم استفاده از مواد غذایی سرخ شده
  • عدم استفاده از قند‌های مضر
  • کاهش استفاده از مواد غذایی فریز شده
  • عدم استفاده از مواد غذایی کنسرو و بسته‌بندی شده که حاوی مواد نگهدارنده هستند
  • عدم استفاده از نوشیدنی‌هایی چون قهوه و نسکافه
  • عدم استفاده از گوشت گاو و گوساله
  • عدم استفاده از ترشی‌ها و لبنیات
  • جویدن آرام غذا
  • عدم استفاده از آب قبل و بعد از غذا
  • عدم ورزش بعد از غذا تا دو ساعت
  • عدم استفاده از میوه بلافاصله بعد غذا خوردن

اصلاح روش تغذیه

به منظور درمان غلبه سودا باید علاوه بر رعایت موارد یاد شده در بخش قبل، استفاده از مواد غذایی مناسب و اصلاح روش تغذیه را نیز در لیست اقدامات خود قرار دهید.

به همین منظور توصیه می‌گردد تا مواد غذایی زیر را در لیست تغذیه خود و خانواده قرار دهید:

  • استفاده از برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید
  • استفاده از گوشت گوسفندی به جای گوشت گاو و گوساله
  • استفاده از دم‌نوش‌هایی با طبیعت گرم مانند دم‌نوش سنبل‌الطیب، بهار نارنج و ...چ
  • استفاده از نان سنگک به جای نان لواش
  • استفاده از انجیر، انگور، گلابی، مویز و کنجد
  • مصرف آب هویج و آب سیب
  • استفاده از شیره انگور و خرما
  • استفاده از تخم کبک و گوشت آن
  • استفاده از خرما، آناناس، انبه، کشمش و سویق گندم
  • استفاده از شوید و جعفری

اصلاح سبک زندگی

توجه داشته باشید که تنها با اصلاح روش تغذیه نمی‌توان میزان سودای موجود در بدن را کاهش داد. از این رو باید اصلاح سبک زندگی را نیز در برنامه درمانی خود قرار دهید.

به همین سبب کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به منظور رفع علائم غلبه سودا از روش‌های زیر برای تغییر سبک زندگی خود استفاده کنید:

  • پرهیز از کم تحرکی
  • از حضور در محیط‌های تنش از خودداری کنید
  • در خانه، محل کار و یا خودروی شخصی از گوش دادن به آهنگ‌های غمناک و یا دیدن فیلم‌های درام خودداری کنید
  • زمان خواب خود را تنظیم کنید و تا دیر وقت بیدار نمانید
  • سعی کنید بعد از حمام، بدن خود را با استفاده از روغن بنفشه‌ای که بر پایه روغن زیتون ساخته شده است، ماساژ دهید

استفاده از مسهل‌ها

استفاده از مسهل‌ها را نباید فراموش کنید. استفاده از این مواد باعث می‌شود تا سودای تجمع یافته در بخش‌های مختلف بدن به سمت سیستم گوارشی هدایت شده و در نهایت تحت تأثیر فعالیت‌های این سیستم، از بدن دفع شوند.

کلام آخر

سودا از خلط‌هایی است که وجود بیش از حد آن در بدن می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد به وجود آورده و زندگی کلی آن‌ها را با چالش مواجه کند. از این رو مهم است که با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله، در صورت بروز هر کدام از علائم غلبه سودا به پزشک مراجعه نموده و یا با استفاده از روش‌های بیان شده در این مطلب، نسبت به درمان این عارضه اقدام کنید.

در ضمن توصیه می‌شود هرگز بروز علائم افزایش سودا در بدن را سهل نشمرده و در اسرع وقت نسبت به بررسی و رفع این علائم اقدام نمایید. به این ترتیب از بروز مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر جلوگیری خواهد شد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.